Permalänk
Medlem

Kolla första sidan i denna tråd... kan vara bra utgångspunkt.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Vila i frid

Re: Hur ska jag överklocka denna manick?

Ens mors dator ska inte vattenkylas. Den ska klockas varsamt och ställ frågan hellre i avdeleningen "datorer" så får du ett bättre svar. Bättre grafik och bättre kraftaggregat hellre än vattenkylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
Min mors dator ser ut så här:

Asus P5B - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781

Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL4 - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322259

Seagate Barracuda 7200.10 320GB 16MB 7200RPM - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320713

Gainward GeForce 7300GS 256MB - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324729

Cooler Master Mystique 632, Silver - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326575

Thermaltake BigWater 745 Vattenkylningssystem - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419

NorthQ 4001AT, ATX 400W - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311011

Så nu undrar jag vad jag ska ändra och hur mycket jag kan ändra på allt...jag är super noob inom överklockning så jag behöver all hjälp jag kan få ! tack på förhand! och om det är nått mer ni vill veta så skriv tillbaka...ochom jag lagt denna påost ellerom det är en post ...jag fattar inte riktigt forumet...inte mkt jag attar här inte...men då kan väll typ admin flytta denna o mejla tack!

Permalänk
Avstängd

Re: klockning med E6300 och Gigabyte P965 DS3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saiint
jag har följt alla basic inställningar man ska göra i bios och det man ska sätta på disable osv men när jag klockat den, som nu då jag kör på 425fsb alltså 2,93ghz och minnena på 1:1 så startar datorn då jag precis ställt in inställningarna, tempen ligger på 42C i idle med min infinity fläkt.
Men såfort jag startar om datorn eller stänger av den, sen ska sätta på igen så vill skärmen hänga med utan den är svart men datorn startar.
då får jag stänga av på nätagget och vänta så den ställer in standard inställningar..

vad kan vara problemet?
jag kan ju köra en hel dag om datorn står på utan problem, det är endast vid uppstart de sker, och det spelar ingen roll om jag kör 425fsb eller 333fsb, samma sak sker,

Ni pratar om att låsa klockningen för pcie sloten, gör den de själv eller nått man måste ställa in, om det har nått med de att göra.

Tack för svar

ps.

Har en E6300 och Gigabyte P965 DS3
Och OCZ Gold pc6400 2048mb
och en Infinity fläkt.
Geforce 6600gt 256mb

Uppdatera bios.

Gigabyte har 2 st bios i uppstart dvs om man klockar för högt finns alltid ett bios att ladda in vid crash.

Dock gör detta att en del gigabyte brädor uppför sig lite underligt.
haft ett flertal och de flesta funkar klockrent.
men ofta har de lite nycker för sig.
Mitt S3 vill gärna ställa om till auto i fsb samt pci frekevensen, så om datorn inte startar i 3.2ghz, så måste jag gå in och ställa om dessa två för att det ska funka som det ska.
I övrigt inga bekymmer.

Man måste ställa pci frekvens manuellt.
samma gäller för frkevens för pci portarna.
står i noob guiden.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

byt nätdel north Q e kass, enligt mina erfarenheter, köpte två agg som körts i ett antal datorer å så fort dom belastasts har dom vatt konstiga..

Visa signatur

Xp 2500@2475mhz, 6800LE 16*1,6@400*800
C2D e4300@3100MHz

Permalänk

Re: Hur ska jag överklocka denna manick?

Citat:

Min mors dator ser ut så här:

Asus P5B - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781

Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL4 - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322259

Seagate Barracuda 7200.10 320GB 16MB 7200RPM - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320713

Gainward GeForce 7300GS 256MB - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324729

Cooler Master Mystique 632, Silver - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326575

Thermaltake BigWater 745 Vattenkylningssystem - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419

NorthQ 4001AT, ATX 400W - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311011

Så nu undrar jag vad jag ska ändra och hur mycket jag kan ändra på allt...jag är super noob inom överklockning så jag behöver all hjälp jag kan få ! tack på förhand! och om det är nått mer ni vill veta så skriv tillbaka...ochom jag lagt denna påost ellerom det är en post ...jag fattar inte riktigt forumet...inte mkt jag attar här inte...men då kan väll typ admin flytta denna o mejla tack!

Du har glömt att nämna vad hon sitter på för processor. Dessutom tycker jag att du skall läsa FAQ i denna forumdel för att få lite hum om vad det är som skall göras. Därefter kan du återkomma med frågor. Det är så tradigt att rapa upp samma sak om och om igen som redan står i FAQ.

Dessutom får du gärna nämna i vilket syfte den skall överklockas, är det för att du vill ha ökad prestanda i någon speciell applikation, eller är det för att öka spelprestandan. Om det är för att öka spelprestandan så rekommenderar jag ett byte av grafikkort istället.
Om det inte finns budget till det så klocka grafikkortet med Coolbits och/eller Rivatuner.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om man nu har 533mhz RAM minnen och vill överklocka - Kan man höja multipeln istället för FSB:n för att bara klocka CPU:n?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
Om man nu har 533mhz RAM minnen och vill överklocka - Kan man höja multipeln istället för FSB:n för att bara klocka CPU:n?

Det går på processorer som har upplåst multipel uppåt.
Det har inte många av dagens cpuer.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det går på processorer som har upplåst multipel uppåt.
Det har inte många av dagens cpuer.

...Tack för den infon!!!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Hjälp!

Hjälp. jag sätter fsb på 400 x 6 så får jag 3.6Ghz i windows är allt som det ska?? vill få 2.4Ghz det står det när jag startar datorn men när jag tittar i everest så står det att jag har Överklockar 50%. hur kan det komma sig?

Kan det paja datorn?

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk

Hej!
Tack för ännu en toppenguide!
Jag har tänk att överklocka min procesor E6700. Det jag inte förstår är den delen med minnena. Läste på något annat forum om att man ska ha inställningar i stil med 4-4-4-15. Vad är detta? jag har 1 samsung minne, 1 gigbyte, 800mhz, och två 2 gb 800mhz kingston hyper x. (2 stycken ddr2).
Vilka voltinställningar skall det vara på dessa? Upptäckte också att när jag kör super pi på (32 mb) under en tid stiger tempen till över 60 C. Och då med tanke på att jag inte överklockat... tycker det låter lite mycket och funderar på vattenkylning...

Visa signatur

E6700 "conroe", Nvidia geforce 8800 640 mb.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton100100
Hej!
Tack för ännu en toppenguide!
Jag har tänk att överklocka min procesor E6700. Det jag inte förstår är den delen med minnena. Läste på något annat forum om att man ska ha inställningar i stil med 4-4-4-15. Vad är detta? jag har 1 samsung minne, 1 gigbyte, 800mhz, och två 2 gb 800mhz kingston hyper x. (2 stycken ddr2).
Vilka voltinställningar skall det vara på dessa? Upptäckte också att när jag kör super pi på (32 mb) under en tid stiger tempen till över 60 C. Och då med tanke på att jag inte överklockat... tycker det låter lite mycket och funderar på vattenkylning...

Minnesmoduler definieras med en mängd kryptiska förkortningar som exempelvis cas- och ras delay. Dessa avgör minnets prestanda

Allt som händer i datorn styrs av en systemklocka som tickar ett visst antal gånger per sekund. Klockan synkroniserar till exempel processorn och minnet. Varje gång klockan tickar till kan processorn utföra en instruktion.

Ett vanligt värde för systemklockan i datorn är 200 megahertz, vilket alltså betyder 200 miljoner klocktick per sekund. Dagens processorer är snabbare än så och har en intern multiplikator som ökar processorns interna klockfrekvens. Med multiplikatorn tio har processorn en intern klockfrekvens på två gigahertz (10x200 megahertz blir 2 000 megahertz, vilket är samma sak som två gigahertz).
Multiplikator hos minnet

Även minnet styrs av systemklockan och med en liknande multiplikator.

Att läsa och skriva data till minnet kräver flera olika steg. Varje steg tar en viss tid att utföra och styrs av datorns systemklocka. Det brukar kallas för fördröjning (latency på engelska).

Anta nu att datorn ska läsa ett värde från minnet (men processen är densamma när data ska skrivas till minnet).
börjar med raden

Minnet är uppbyggt som ett rutnät. För att läsa ett visst värde i minnet måste minnesstyrkretsen först ange vilken rad som värdet är lagrat i. Den här processen kallas ras (row address strobe) och hur lång tid det tar anges som t-ras (time, row address strobe). Om värdet för t-ras är 2 behöver minnet alltså två tick på systemklockan för att behandla ras-kommandot och förbereda den rad i minnet som vi vill läsa ifrån.

Nästa steg är att ange vilken kolumn i rutnätet som data ska läsas från. Det kallas cas (column address strobe). Innan cas-kommandot kan skickas måste minnet ställa om sig för den processen, vilket kräver ytterligare klocktick.

Fördröjningen kallas rcd (ras to cas delay).
I de flesta fall läser och skriver processorn data i sekvens i en och samma rad. Därför är ras- och rcd-värdena inte så viktiga. Minnet behöver inte så ofta ställa om sig mellan olika rader.
Nu är minnet redo att ta emot cas, signalen som anger från vilken kolumn data ska hämtas. Det tar en liten stund för minneskretsen att aktivera den efterfrågade kolumnen. Den fördröjningen kallas cas latency och förkortas cl eller ibland tcl.

När processorn läser från minnet i en lång sekvens måste den byta till nästa rad. Tiden för radbyte kallas trp som ska uttydas time ras precharge.

På minnesmodulernas etiketter finns koderna som avslöjar minnets prestanda.

Fördröjningen för ett minne anges med fyra värden, till exempel 5-5-5-10. Värdena är i tur ordning: cl/t-rcd/t-rp/t-ras
Det är alltså det första värdet som är absolut viktigast för datorns prestanda. Ju lägre värde, desto bättre prestanda.
kan bli instabil

Anger du ett för lågt värde blir datorn instabil. Du har mindre att vinna på att justera de övriga värdena.

På modulen finns lagrat vilka värden minnet kan arbeta med. Informationen kallas spd (serial presence detect). Normalt använder datorn de värden som finns i spd, men det går att göra manuella inställningar i bios.

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd

Re: Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BF2142
Hjälp. jag sätter fsb på 400 x 6 så får jag 3.6Ghz i windows är allt som det ska?? vill få 2.4Ghz det står det när jag startar datorn men när jag tittar i everest så står det att jag har Överklockar 50%. hur kan det komma sig?

Kan det paja datorn?

Nåt är galet, kolla att ingen inställning är på auto.

paja, hum klockar man så och du kan köra 3.6ghz utan bekymmer skulle inte jag kalla paja.
Finns alltid risker med klockning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Den här guiden är kanon. Jag trodde det skulle vara lite värre att klocka. Jag är helt noob inom just överklockning. Följde den här guiden igår kväll och klockade upp min core2duo e4300 med ca 200Mhz. Ska bli kul att se hur långt man kan gå! Så cred till trådskaparen, bra initiativ!

Visa signatur

Antec NSK6500. Asus P5B. E4300 @ 2800Mhz. Noctua NH-U9 92mm. Corsair 2Gb DDR2 PC6400. Asus Geforce 7300GT silent 256MB. Western Digital Caviar 320Gb. Adda 92 mm chassifläkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellarkratz
Den här guiden är kanon. Jag trodde det skulle vara lite värre att klocka. Jag är helt noob inom just överklockning. Följde den här guiden igår kväll och klockade upp min core2duo e4300 med ca 200Mhz. Ska bli kul att se hur långt man kan gå! Så cred till trådskaparen, bra initiativ!

Och ett lycka till, kan behövas om det är första gången :P!

PM:a dina resultat sen för en e4300 ska kunna klocka rejält ju! kan bli intressant!

Visa signatur

Permalänk

Tack zm för bra beskrivning av minnen!

Visa signatur

E6700 "conroe", Nvidia geforce 8800 640 mb.

Permalänk
Musikälskare

Skulle behöva lite hjälp, Ladd-skärmen till XP kommer inte fram ens, datorn bara blir svart när jag kör dessa inställningarna...

Kör min E6600 i 400x8=3200Mhz minnena 1:1 dvs 800Mhz 5-5-5-15

V-core: 1.38

V-Mem: 2.0

Mobo: P5B deluxe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Skulle behöva lite hjälp, Ladd-skärmen till XP kommer inte fram ens, datorn bara blir svart när jag kör dessa inställningarna...

Kör min E6600 i 400x8=3200Mhz minnena 1:1 dvs 800Mhz 5-5-5-15

V-core: 1.38

V-Mem: 2.0

Mobo: P5B deluxe

Du har antingen glömt sätta i nätkabeln, kör med för låg vFSB eller för låg vNB.

Okej, "sarkasm mode=off"... hur står alla andra parametrar och hur har du kommit fram till att vCore ska vara just 1.38 volt och att vMEM ska vara 2 volt? Det finns inga genvägar... ta det steg för steg enligt guiden i början av den här tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton100100
Tack zm för bra beskrivning av minnen!

No problemo!
Glad to help y all!

Visa signatur

Permalänk

Jag har använt mig av den här guiden och massor av annan info på nätet om att överklocka conroe, men jag kommer inte över 2800mhz om jag vill köra stabilt. Jag har testat med olika minnen och mitt moderkort klarar minst 450 fsb utan att jag ändrar fsb volten. jag har det med en 6 multy så moderkortet är uteslutet över vad som stoppar min klock. En intel xeon prolle är beställd för det vore intressant att testa en sådan och se hur den presterar. det enda som ska skilja dessa från vanliga c2d prollar är att dessa är handplockade för servermarkanaden och ska gå mycket svalare. Tyvärr är väntetiden för den något extrem och jag får den inte förrens någongång i slutet av månaden så några resultat kan inte komma än på ett tag.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Jag har använt mig av den här guiden och massor av annan info på nätet om att överklocka conroe, men jag kommer inte över 2800mhz om jag vill köra stabilt. Jag har testat med olika minnen och mitt moderkort klarar minst 450 fsb utan att jag ändrar fsb volten. jag har det med en 6 multy så moderkortet är uteslutet över vad som stoppar min klock. En intel xeon prolle är beställd för det vore intressant att testa en sådan och se hur den presterar. det enda som ska skilja dessa från vanliga c2d prollar är att dessa är handplockade för servermarkanaden och ska gå mycket svalare. Tyvärr är väntetiden för den något extrem och jag får den inte förrens någongång i slutet av månaden så några resultat kan inte komma än på ett tag.

Får du inte upp den datorn du har i sig, så är det väldans skumt.....tror nog att mnan ska kunna komma upp i 3,6GHz stabilt ....med den i sig iaf!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Får du inte upp den datorn du har i sig, så är det väldans skumt.....tror nog att mnan ska kunna komma upp i 3,6GHz stabilt ....med den i sig iaf!

Jo, det var det jag trodde också. Men allt en bit över 2800mhz ger fel i orthos. Klokast är nog att satsa på en ny prolle. satt i telefon med brorsan i 3 timmar igår och vi gick igenom hela systemet utan att komma fram till nåt annat än att prollen måste vara ett måndagsexemplar. som sagt, det finns ju aldrig några garantier att en processor inte ska gå att klocka högt.

Jag kör just nu 7x400 så jag hamnar precis på 2800mhz, minnena körs i 1:1 samt 800mz orthos stabilt. redan där måste jag har 1.45 i vcore så det är absolut inte någon oc vänlig prolle. Försökte sätta vcore på 1.4 men då slog orthos ut redan efter 5 sek.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Jo, det var det jag trodde också. Men allt en bit över 2800mhz ger fel i orthos. Klokast är nog att satsa på en ny prolle. satt i telefon med brorsan i 3 timmar igår och vi gick igenom hela systemet utan att komma fram till nåt annat än att prollen måste vara ett måndagsexemplar. som sagt, det finns ju aldrig några garantier att en processor inte ska gå att klocka högt.

Jag kör just nu 7x400 så jag hamnar precis på 2800mhz, minnena körs i 1:1 samt 800mz orthos stabilt. redan där måste jag har 1.45 i vcore så det är absolut inte någon oc vänlig prolle. Försökte sätta vcore på 1.4 men då slog orthos ut redan efter 5 sek.

jääklans osis då!

men köp en e6320 då, har hört att de klockar grymt!....eller vänta på en penryn prolle...fast då råkar du på att köpa nytt mobo också...om du såklart vill utnyttja all prestanda i penryn prollen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ytterligare en minnesfråga. Planerar att köpa en C2Duo nu och en Quad i höst. Ponera att jag köper en 6420 och överklockar så mycket det går, ponera att den klarar 3,8 Ghz med vattenkylning. Minnena måste då gå på 475 mhz?!? Vilka minnen bör man ha till det? 800 eller 1066, finns det någon anledning att inte köpa 1066 minnen?

Permalänk
Medlem

Hej!
Min kära vän Coffer har råkat ut för ett problem...
Efter att ha föjt det "enkla receptet" vägrar hans nyinhandlade dator att visa någon bild...
Ja, han har försökt att cleara CMOS flera gånger, både genom att ta ut batteri och att sluta "de två pinnarna"... Datorn startar, ger inte ifrån sig något pip, men verkar inte gå in i windows (eftersom man inte kan stänga av med alt+f4 ä).
komponenterna i systemet är:
GA-965P DS4
E4300 med stock-kylning i väntan på thermalright ultra 120
Corsair XMS2-6400 Twinx 2048mb
BFG 8800 gts 320mb
Hiper HPU-4M580 580W
WD 320 gb hd

kan det ha något att göra med låsningen av pcie till 100 mhz?
har nån varit med om liknande eller har nån några tips??
Tack på förhand!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Hej!
Min kära vän Coffer har råkat ut för ett problem...
Efter att ha föjt det "enkla receptet" vägrar hans nyinhandlade dator att visa någon bild...
Ja, han har försökt att cleara CMOS flera gånger, både genom att ta ut batteri och att sluta "de två pinnarna"... Datorn startar, ger inte ifrån sig något pip, men verkar inte gå in i windows (eftersom man inte kan stänga av med alt+f4 ä).
komponenterna i systemet är:
GA-965P DS4
E4300 med stock-kylning i väntan på thermalright ultra 120
Corsair XMS2-6400 Twinx 2048mb
BFG 8800 gts 320mb
Hiper HPU-4M580 580W
WD 320 gb hd

kan det ha något att göra med låsningen av pcie till 100 mhz?
har nån varit med om liknande eller har nån några tips??
Tack på förhand!

har han uppdaterat bios??

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

vet faktiskt inte.. jag har för mig att han sa det...
men har det något att göra med detta?
i vilket fall är det ju ingen bild i nuläget och att uppdatera biosen nu är ju lite svårt... eller kan man göra det "i blindo"?

Men förstår inte hur problemet kan kvarstå efter att cmos blivit rensad... grafikkortet eller något annat kan väl inte ha gått sönder eller?!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Kör min E6700 på 3.0 ghz upp från 2.66, den gick upp med ca 2 grader vid full load (orthos), ligger på 68C. Funderar på om det är för mycket. Orthos tuggar på iaf, 20 min nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
vet faktiskt inte.. jag har för mig att han sa det...
men har det något att göra med detta?
i vilket fall är det ju ingen bild i nuläget och att uppdatera biosen nu är ju lite svårt... eller kan man göra det "i blindo"?

Men förstår inte hur problemet kan kvarstå efter att cmos blivit rensad... grafikkortet eller något annat kan väl inte ha gått sönder eller?!

Allt kan hända med en dator när man klockar.
pci-express kanske inte var låst.

Man måste göra feltester med komponenterna för att kunna urskilja vilken del som inte funkar.
Installerade själv ett system där mina minnen "båda" var sönder.
Fick alla möjliga konstiga felorsaker innan boven hittades.
Sen krashade mitt grafikkort av någon anledning, kan berott på att jag glömde strömkabeln till fläkten.

m4rvin,
bra 800 minnen ska funka med micron kretsar i den hastigheten.
Säkra sidan kör man med högre specade men bra minnen ska det funka utan bekymmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför måste man låsa pci-express frekvensen?

Jag har problem med att temperaturen på nordbryggan blir extremt hög, processortemp är det inga problem med, men som sagt blir nordbryggan väldigt het. Jag tror tillomed att datorn har dött p.g.a temperaturen på nordbryggan...

Vad beror detta på?

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VWagge
Varför måste man låsa pci-express frekvensen?

Det står på första-sidan i den här n00b-guiden. PCI-E styr bl.a. SATA och du skriver sönder disken om du klockar PCI-E galet.