Permalänk
Medlem

Ok, vad jag vill är att jag vill kunna köra FSB i 400mhz, fast med multipel på 6 (alltså ingen klockning) till att börja med och sedan öka på multipeln. När jag försöker att göra detta så verkar det som om nordbryggan tenderar till att bli VÄLDIGT varm. Vad beror detta på? Har Vcore på 1.3V och minnena Vdimm på 2.1V, resten auto. Provat att ha allting på auto, men det är ingen skillnad nordbryggan blir så varm så att jag är rädd att den ska brinna upp...!

Fick den att köra stabilt i 400 x 8, körde orthos i över 1h utan fel, men sen dog bara datorn... Trodde att den var helt körd, men efter att ha tagit ur grafikkortet och stoppat tillbaka det igen fick jag igång skiten... Tror att det också berodde på hög temperatur på nordbryggan, men jag vet inte (sov på soffan när datorn dog).

Just nu kör jag FSB på 266 och minnena som 400 (2:3) vilket inte känns optimalt...

Alla tips är välkomna!

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Vila i frid

Kyl nordbryggan om du tycker den är för het. Annars finns det inget bättre sätt än att klocka manuellt enligt guiden på förstasidan i den här tråden. 8800xxx korten kan dö lite nu och då - jag måste rycka nätsladden för att det ska starta om igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VWagge
Varför måste man låsa pci-express frekvensen?

Jag har problem med att temperaturen på nordbryggan blir extremt hög, processortemp är det inga problem med, men som sagt blir nordbryggan väldigt het. Jag tror tillomed att datorn har dött p.g.a temperaturen på nordbryggan...

Vad beror detta på?

Hur het är het?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horus
Hur het är het?

Så att man bränner sig när man tar på den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
8800xxx korten kan dö lite nu och då - jag måste rycka nätsladden för att det ska starta om igen. [/B]

Var nog det som hände... hade lös kortet sen gick datorn igång igen...

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Avstängd

en fråga går det att clocka en dator med endast 399mhz och är det värt det? har en gammal burk som jag kan prova på ifall det skulle gå åt pipan

edit: det är en intel pentium II och moderkortet är i440bx/zx med sdram på 128mb

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

vilka temperaturer bör moderkortet hålla sig inom för att det ska vara hälsosamt och vilket är det enklast sättet att mäta temperaturen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
en fråga går det att clocka en dator med endast 399mhz och är det värt det? har en gammal burk som jag kan prova på ifall det skulle gå åt pipan

edit: det är en intel pentium II och moderkortet är i440bx/zx med sdram på 128mb

Nu handlar ju tråden om Conroe... inte Deschutes!

Men till din fråga..
Knappt värt mödan. Om du skulle lyckas så är resultatet endast mätbart, ej märkbart. Dock var ju bx-korten hyffsade överklockare. Kan ju vara kul att testa.

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

jag är ny när det gäller överklockning och vil gärna boosta mitt nya system.
min processor är C2D E4400 (2GHz), minnen 2GB mingston PC-6400 moderkort MSI G965MDH M-ATX.
det jag undrar är om jag ska ha låg multipler och försöka utnyttja maximalt 1:1-sync eller borde jag ha lägre bus och högre multipler?
blir det ostabilt med 400 i bus?

Permalänk
Avstängd

m-atx moderkort är ofta inte riktigt bra gällande för överklockning då de brukar spara in på delar på dessa kort.

så pröva att kolla vad ditt moderkort klarar av med volt och fsb.

pröva 8x400fsb dvs 3200mhz
ska funka men beror som sagt på moderkortet samt cpu, nån av dem kan sätta stopp.

skulle dock tro att ditt moderkort saknar voltökning men du kan testa och se vad din cou kan göra på orginalvolt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vilken bra tråd! En eloge till Flopper och ni andra som hållt liv i tråd med er hjälp.
Har varit bort från överklockningsscenen under flera år och inte hängt med i utvecklingen. Byggde ihop en ny dator häromveckan efter att ägt flera 'Hem-PC' under de senaste åren.

Har dock några frågor:

Har tryckt upp min C2D E6600 till 8x400, dvs 3,2GHz. Minnena går i 1:1 med timmings ställda i bios enligt 5-5-5-15.
Datorn är tyvärr på gränsen till ostabil. Har fått någon enstaka BSOD, men den klarar dagligt användande.
Misstänker att det finns lite tweakande att göra för att få den sista biten av stabilitet som jag söker. Behöver därför lite hjälp med tips och ideer.
Everrest visar att Vcore ligger på 1,4V fastän jag ställde in den på 1,45V i bios. Kan jag gå högre? Tror att jag läste att rekommenderad maxVcore ligger på 1,5V så frågan är vilket värde man ska lita på?
Vdimm är ställd på 2,0V i bios, då jag inte vet hur högt jag vågar gå med mina Corsair XMS2 CM2X1024-6400C4. Klarar dem 2,1V?
NB och SB har jag öket ett steg i spänning, från AUTO till nästa värde i listan s.a.s. Även där är jag vetgirig, hur långt kan jag gå?
På mitt mobo kan jag öka spänningen på ytterliggare ett par ställen, typ FSB. Är det nästa steg?

Tacksam för svar...

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

Först och främst, skaffa rätt program för överklocking. Core temp och CPU-Z (läser inte alltid vcore rätt) är det som gäller.

Angående avläsning av vcore är detta ganska svårt att besvara. Tycker du programmen läser av en 'rimlig' vcore så kör på det. Det bästa är såklart att pröva med multimeter. 1,45 V låter ganska högt för 3,2 G. Nåja, jag håller inte så bra kolla på de nya steppnings, men vad jag vet så ska det krävas mindre vcore och inte mer med nya C2D. Att din spänning 'droppar' (vdrop) är vanligt vid belastning.

Kan du inte pröva med 356*9? Dina minne ska visserligen klara 400 Mhz utan problem (PC6400) men ändå. Kör memtest, kolla om minnen är OK. Sedan Orthos. Stabil överklockning är 24 h i Orthos. Skulle du få errors och BSOD pröva höj vfsb, fmch osv med 0,01 V.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
m-atx moderkort är ofta inte riktigt bra gällande för överklockning då de brukar spara in på delar på dessa kort.

så pröva att kolla vad ditt moderkort klarar av med volt och fsb.

pröva 8x400fsb dvs 3200mhz
ska funka men beror som sagt på moderkortet samt cpu, nån av dem kan sätta stopp.

skulle dock tro att ditt moderkort saknar voltökning men du kan testa och se vad din cou kan göra på orginalvolt.

tack så mycket! ska kolla lite på volten och se vad jag kan hitta på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sempe
Vilken bra tråd! En eloge till Flopper och ni andra som hållt liv i tråd med er hjälp.
Har varit bort från överklockningsscenen under flera år och inte hängt med i utvecklingen. Byggde ihop en ny dator häromveckan efter att ägt flera 'Hem-PC' under de senaste åren.

Har dock några frågor:

Har tryckt upp min C2D E6600 till 8x400, dvs 3,2GHz. Minnena går i 1:1 med timmings ställda i bios enligt 5-5-5-15.
Datorn är tyvärr på gränsen till ostabil. Har fått någon enstaka BSOD, men den klarar dagligt användande.
Misstänker att det finns lite tweakande att göra för att få den sista biten av stabilitet som jag söker. Behöver därför lite hjälp med tips och ideer.
Everrest visar att Vcore ligger på 1,4V fastän jag ställde in den på 1,45V i bios. Kan jag gå högre? Tror att jag läste att rekommenderad maxVcore ligger på 1,5V så frågan är vilket värde man ska lita på?
Vdimm är ställd på 2,0V i bios, då jag inte vet hur högt jag vågar gå med mina Corsair XMS2 CM2X1024-6400C4. Klarar dem 2,1V?
NB och SB har jag öket ett steg i spänning, från AUTO till nästa värde i listan s.a.s. Även där är jag vetgirig, hur långt kan jag gå?
På mitt mobo kan jag öka spänningen på ytterliggare ett par ställen, typ FSB. Är det nästa steg?

Tacksam för svar...

/S

2.1v inga bekymmer med corsairs minnen.

1.5vcore ska inte vara nåt problem heller, har själv kört 1.5v i 6månader eller så.
har dock vattenkylning.

normalt ska auto funka på nord etc..vid 350fsb eller så samt 3.5ghz kan man börja höja.

en del moderkort underklockar vcore, jag har 1.6 inställt men får ut 1.5v

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Stort tack till Flopper och Celerity. Ska testas framöver..

Offtopic... ligger det någon sanning i att dagens E6600 är något mindre klockvänligare än de tidigare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan, Jag är en Extreme NooB och vet ingeting!!! Jag vill vet hur mycket jag kan klocka processorn med orörda vcores och mm... jag har en E6600 med Zalman 9700 NT, jag har KingMax 667 mhz minne (probably shit) som jag inte vill röra. jag har extremt bra kylning, 3st 2000rpm fläktar (1 in och 2 ut), mitt grafik kort som e 8800 GTS 640mb ligger max överclockad på 50 grader idle och 65 load

Min Dator:

nätagg: Force 620w
GFX: 8800 GTS
moderkort: Gigayte GA-965P-DS4
minne: kingmax 667mhz
processor:E6600 @ 2.4 ghz

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
Hejsan, Jag är en Extreme NooB och vet ingeting!!! Jag vill vet hur mycket jag kan klocka processorn med orörda vcores och mm... jag har en E6600 med Zalman 9700 NT, jag har KingMax 667 mhz minne (probably shit) som jag inte vill röra. jag har extremt bra kylning, 3st 2000rpm fläktar (1 in och 2 ut), mitt grafik kort som e 8800 GTS 640mb ligger max överclockad på 50 grader idle och 65 load

Min Dator:

nätagg: Force 620w
GFX: 8800 GTS
moderkort: Gigayte GA-965P-DS4
minne: kingmax 667mhz
processor:E6600 @ 2.4 ghz

Att bara säga sådär rakt av hur mycket du kan klocka din processor går inte. Det är olika från cpu till cpu, du kan endast testa dig fram.

O du ska börja testa lite med klock så läs på om detta så mycket som möjligt.

Visa signatur

E6600@3200Mhz (356x9)@1.4250V|Gigabyte GA-P35-DS3R|Corsair TWIN2X 6400 2048MB CL5@890Mhz@1.9V|X1950XT@662/927|Noctua NH-U12F|Zalman VF900-Cu|X-Fi XtremeMusic|Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Någon annan som får problem vid uppstarten av sin dator när du ändrar PCI-E mhz'en till 100? Försökt med 90, 95 och 100-105. Skärmen slocknar på alla frekvenser så jag måste köra på auto :/

Och mitt internet dör efter 2,5Ghz överklock på mitt Asus P5L-MX / e6400..

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Har just nu originalklock men vill köra runt 2,8 eller 3,0 GHz på min E6600. Grejen är att jag vill höja FSBn till 400 för att köra prollen i 1:1 med minnena, men det gick inte. Har inte rört vcore eller något än.

Jag vill helt enkelt veta hur långt jag kan höja vcore och om jag måste höja volten till sb och/eller nb, och isf hur långt. De står just nu på auto.

Vill självklart inte förstöra någonting, och ställer hellre en fråga för mycket, än en för lite.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Jag vill helt enkelt veta hur långt jag kan höja vcore och om jag måste höja volten till sb och/eller nb, och isf hur långt. De står just nu på auto.

Det är det bara du själv som kan ta reda på då varje cpu och mobo är unika och kräver olika spänningar för att uppnå samma resultat som någon annan.

Min första e6600 krävde 1.475 v för 3.6 GHz och min nuvarande kräver 1.60 för 3.6 GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är det bara du själv som kan ta reda på då varje cpu och mobo är unika och kräver olika spänningar för att uppnå samma resultat som någon annan.

Min första e6600 krävde 1.475 v för 3.6 GHz och min nuvarande kräver 1.60 för 3.6 GHz.

Jo, det är jag med på, men har typ 4 steg på sb och nb, och visste inte om dom påverkade fsb också, eller om jag bara skulle tänka på vcore.

Permalänk
Medlem

Tja killar, jo, jag tänkte köpa en e6600 med p5w deluxe moderkort. Antingen blir de ett nvidia gts 640 mb kort eller ett ati hd 2900 xt.

Men då undrar jag om ni rekommonderar något annat moderkort? Och är de moderkortet klockvänligt? Och något tips på hur jag kan göra för att dra upp den till 3,4 ghz utan att hålla på och avancera så mycket?

BTW, Ni får även rekommondera något minne till mej. 6400+ ska det iaf vara. Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Tja killar, jo, jag tänkte köpa en e6600 med p5w deluxe moderkort. Antingen blir de ett nvidia gts 640 mb kort eller ett ati hd 2900 xt.

Men då undrar jag om ni rekommonderar något annat moderkort? Och är de moderkortet klockvänligt? Och något tips på hur jag kan göra för att dra upp den till 3,4 ghz utan att hålla på och avancera så mycket?

BTW, Ni får även rekommondera något minne till mej. 6400+ ska det iaf vara. Tack på förhand

Köp ett bräde med P35-chip.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Är det ngn som vet om det är okay att klocka ett ASUS P5B-V (med inbyggd grafik). Jag kan som max höja min FSB till 285 (285x7)på min E6300. En närmast patetisk klockning även om man ser till att jag endast använder Crucial PC5300 DDR2. Jag har följt alla möjliga guider och ändå blir det kolsvart i skärmen, när jag startar om och sladden måste ut igen. BIOS jag använder är 1005. OBS jag använder alltså inte det inbyggda grafikkortet, men det finns ju där ändå! tittat en hel del på vilka "höjningar" en del har gjort på sin vCore, upp till 1,375, där börjar ju mitt standardvärde!!! Tar tacksamt mot förslag!

Permalänk
Medlem

tjena jag har följande rigg (sign) och har precis instalerat den och har en idle temp på 30 grader ungefär det är helt och för mig men när jag drar igång tat så går kärna 0 upp i 55 grader och kärna 1 i 51 grader och kör jag orthos så blir full loaden 47 grader på båda vilket ska jag lita på ?

Permalänk
Vila i frid

Orthos emulerar full last i verkliga livet. TAT är en konstgjord 100% last.

Permalänk
Medlem

så jag ska litta på orthos ? men jag tror inte min kylare var rätt monterad är på lAN nu och när jag komm fram så hade kylaren losnat sate fast den igen och tempsen stanade 45 grader i full load på TAT

Permalänk
Medlem

Skulle nån kunna berätta för mig vart jag hittar "spread spectrum" på mitt gigabyte 965p-DS3 ?

Visa signatur

[Intel C2D E6600][Corsair TWIN2X 6400 DDR2 3GB][Gigabyte GA-965p-DS3][Gigabyte HD 4850][Corsair 520w][Samsung 250gb SATA-II][Enermax Chakra]

Permalänk
Medlem

hasenfrasen, hur varm blir din processor i 3.6ghz? Själv vill jag få min stabil i 3.6 men har inte vågat kräma på upp till 1.6V i Vcore som jag tror nog kommer krävas då 1.56V inte räckte, allt gick slött men fungerade sisådär.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Ursäkta noobfrågan, men hur får ni ut FSBn? På första sidan står det fsb1066 t.ex. men sedan säger ni att fsbn är 320.. vilken fsb talar ni om då? eller hur räknar man ut den

mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Har försökt en hel del olika setuper, men ingenting hittills har fungerat bra. SB och NB blir asvarma (sätt fingret på i 2 sekunder så bränns det somfan), men volten har stått på auto (safe mode).

Körde FSB på 400
Mem: 800
Mem volt: 1.95
vcore: 1.375-1.5
FSB Termination volt: auto
NB: auto
SB: auto
ICH: auto

Det hör till saken att prollen (E6600) ligger på 35C idle enligt TAT, och min infinity blir lite ljummen, så inga problem där. Minnena (corsair) blir varma, men inte speciellt farligt. NB och SB är som sagt galet varma. Så är jag helt körd? Eller är det mitt mobo som sätter höga voltvärden på NB och SB trots att dom står på auto? Har nämligen inte vågat ändra varken FSB termination, NB/SB eller ICH.

Lite hjälp vore tacksamt!

edit: vill helst inte in och pilla för mycket, men kan det göra någon skillnad att hälla på massa kylpasta ovanpå NB och SB-flänsarna?