Permalänk
Avstängd

fråga 1, dubbelboot är vanligt för chipsetet.
fråga 2.
svårt att veta, någon form av instabilitet, kan vara hårdvaran, bios som är känslig etc..
pröva att höja volt till tex NB eller så, en del orsaker kan vara värme och ev för lite volt till Nordbrygga som ska koordinera ram/cpu etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

E6600

hej!
jag e lite nybörjare på det här med överklockning o så, men van vid datorer innan så jag funderade på att överklocka min E6600.
såååå, kör med senaste bioset på en sur p5k planka och det funkar ok.

E6600
ASUS P5K
OCZ REAPER 4GB DDR2-PC8500
COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 700W
HIPER ANUBIS CHASSIE.
FLÄKTKONTROLL PÅ 5.25 PLATS.

kör sedan en månad på 3,6 ghz på processorn
520mhz x 2 på minnet.
volten gick inte att ändra utan att få det ostabilt utan det fick stå på auto på processorn.
på minnet kör jag med 2,2 volt
sen e resten på auto typ.
o den går skitbra.
en liten fråga bara ;

varför blir den ostabil runt 400mhz på fsb:n ?
pga moderkortet?
och minnena går INTE att överklocka en enda mhz.
det lustiga är att i bios kan jag bara ändra klockfrekvensen på minnena till vissa steg i förhållande till fsb:n , men det ska kanske va så?
1:1, 3:4 osv
aisuite som är asus eget verktyg visar 887 mhz på minnena men bios o cpu-z visar på 520 mhz.
brukar det vara sådan skillnad i olika program?
man kan tycka att asus egna verktyg borde funka o läsa av korrekt.
core temp är idle:45 grader o load: 55 grader.
kylaren e en coolermaster vanlig processorfläkt typ.

jag har nu funderingar på att uppdatera mina saker i burken då processorn o moderkortet nog är en 2 år gamla.
men till vad?
vill behålla 775 sockeln och mina ddr2 minnen.
en 3,1 ghz E8500 eller en 2,33ghz Q8200?
men vafan då får man väl inte ut mer ur datorn än nu ?
eller??
man vill ju känna att det blir en rejäl skillnad när man uppgraderar??
några rekommendationer på schysst o någorlunda billigt moderkort?
mvh
lars

Permalänk
Avstängd

du får lite mer av din dator men inte speciellt mycket.
jag skulle gå på en 4 kärning cpu om du liks ska uppgradera.
du når 4ghz eller så men skillnaden är mest lite mer fps i spel och lite rappare i användning.

ostabilitet kan bero på flera orsaker,
fsb, minnen, moderkort, cpu, värme, bugg i bios etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vad menas med conroe ? äre någon skillnad tror jag har en intel core 2 duo conroe!?

Visa signatur

Cm HAF 932 , e6600 , 7600 gt :( , 320 gb + 500 , 2 gb ram , z5500, cm 700 watts real power, ngn rolig zalman fläkt.

Permalänk
Medlem

bulton, ladda ner cpuz, där står det.

En fråga; det står i guiden; Man måste ha tur och få en cpu som klockar på låg volt. jag har en e4500 som jag klockat till 3ghz och har den på 1.4volt. Och ändå är den ostabil i othos. Varför bör man inte överstiga 1.5V? För min temp är väldigt bra trots detta

Permalänk
Medlem

Har lekt lite de senaste dagarna med min E4500, sitter just nu med 9x335 dvs 3.015 GHz, Minnena (XMS2 PC2 6400) på 808 Mhz..
Jag har inte testat stabilitet i Orthos än, kör "blend" för tillfället, efter 5 minuter så ligger temp runt 57 grader.. Dock så testade jag lite i TAT och efter 2 minuter kom den upp i 70 grader, vilket jag satt ett litet alarm på i bios, stängde av där då jag inte har koll på hur fort prollen tar skada.. eller om det ens är 70 grader som är gränsen till dangerzone så att säga..

Så jag undrar väl lite om jag någonsin kommer pressa prollen så jag kommer upp till 70 igen, och om 70 är deadly eller hur det ligger till..
Jag menar, jag kan tänka mig att det inte är speciellt ofta man pressar båda kärnorna till 100% i dryga 2 minuter.. förutsatt att man inte håller på med after effects eller ngt riktigt maffigt i photoshop.. ;o själv så använder jag datorn till surf & spel..

Komponenter :3
Antec Sonata 3, enbart stock kylning
500w PSU
Gigabyte GA-P35C-DS3R
Core 2 Duo E4500 2Mb 2.2ghz Stock cooler där med, dock egen kylpasta av ngn jävla anledning
GF8800GT 512
Corsair XMS2 Xtreme PC-6400 2x1GB

Edit: Precis efter att jag skrev detta så fick jag blåskärm i nån millisekund innan datorn reboota, klockade ned lite eftersom jag ändå inte har koll på om det var farligt varmt, kör nu på 9x320 dvs 2.88 GHz
Edit 2: Stavfel

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Hur mycket volt kör du med då?

Permalänk
Medlem

1.313 Enligt everest , informationen i BIOS var lite flummig, då den visade lägre volt under pc health än vad man ställde in.. Till exempel så är enligt bios 1.3125 standard men då anger den att prollen matas med 1.28 under PC Health..

Men den ligger på 1.3125 eller snäppet över..

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3