Permalänk
Medlem

Nu går det som det ska! Kör nu 322x9=2,9ghz. Kört orthos i 10 min utan problem. Körde sen superpi och där gick allt bra ända tills loop 11 på 32mb då crashade programet..

Har inte rört volten ännu så det lär ju vara felet. Men nu när jag kör 2,9ghz blir idletempen 50c och load strax över 60 så jag ska införskaffa en annan kylare innan jag klockar mer/ökar volten.

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Avstängd

tydligen räcker min närvaro som exempel för att det ska funka

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
tydligen räcker min närvaro som exempel för att det ska funka

Haha ja vem vet=)

Har en liten funderinge bara, alltså dethär med speedstep, att processorn sänker klocken när inget arbete utförs är ju inte dåligt igentligen? Man får ju en lägre idletemp vilken bara kan vara bra?

Varför ska man inaktivera detta? Påverkar det egenskaperna för överklockning något?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

när man har en stabil klock, då kan man testa att aktivera speedstep för att kunna köra en lägre setting vid surfning etc..
ska funka bra med lägre temps etc..men bör göras efter stabil överklockning är erhållet.
beror lite på vilka temps man har i övrigt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
tjo, ligger på pressar min E2200 i 3.4ghz nu, men problem att få den stabil i orthos! 3sec sen så blir de error.. vcore 1.480 enligt cpu-z. nån som vet vad som kan funka för att få den stabilare?.

Min E2180 vill ha 1.5875 volt vcore inställt i BIOS som blir 1.48 volt i full last i Orthos för att gå stabilt. 65 grader på båda kärnorna med en Freezer Pro 7 på ett P5B vanilla moderkort.

Permalänk
Medlem

i vilken hastighet kör du processorn då?

edit såg sign nu.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Tänkte precis köra igång min första klock av cpu resp gpu. Har fått för mig att det är bäst att börja med processorn, speciellt när det är lite mer att tänka på.

Efter att ha läst Flopper's fina guide är jag med på sambandet fsb x multiper = cpu mhz. Dock har jag små funderingar ang minnena:

Eftersom mina minnen är specade för hela 1200 mhz känns det lite mesigt att köra dem i 1:1-förhållande till fsb:n, speciellt när jag endast tänkt klocka cpu:n upp mot ~2800 mhz. Vad är då bäst, att hålla 1:1-förhållandet och sätta en låg multipel till cpu och köra med en hög fps, eller att ända minnesdividern (och går det i så fall att göra på mitt Asus P5B P965?).

Temp på cpu är i bios ca 51-52 grader, är det normalt? Känns som att det borde vara lägre... Har ändå en bra kylare och jag var noga med att kylpastan (Artic Silver 5) blev rätt applicerad.

En fråga till: Hur kan man sedan se sin spec i windows, med något program? Vore skönt att få bekräftat att minnen mm körs i avsedd hastighet.

Min burk:
CPU: E6600 (kyld av en Scythe Ninja + 120mm Nexus (ca 1000-1200 rpm, q-fan inaktiverad)
MB: Asus P5B P965
RAM: Kingston 2x1 Gb 1200 mhz PC2-9600 (KHX9600D2K2/2G)
GPU: 8800GT 512 (kyld av en Accelero S1 + 120mm Nexus (7v)
Övrig kylning: 2st 120mm Adda på ca 600 rpm.

Vill ha burken så tyst som möjligt, dock också med bra temps.

Permalänk
Medlem

51-52grader idle eller load? Med tanke på kylaren du har så är det dåliga temperaturer.

Hastighet på minnen och processorn kan du se i CPU-Z.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Kör t.ex. MEMTEST86 v1.70 så ser du din minneshastighet när du fipplar med dividern. T.ex. även SiSoft Sandra Lite kan benchmark'a ditt minne så att du får fram vad som är optimalt. I slutänden ger hastighetsoptimering av minne så pass lite prestandaökning att det inte är värt besväret knappt. Hittar du 1% av total systemprestandan är det bra jobbar.

Körandes E6600'an i 2800 MHz betyder att du skulle kunna undervolta den rätt rejält. Jag körde mina två gamla E6600 i 1.23 volt avläst (1.2875 inställt i BIOS) i 3200 MHz. Min E6300 går också i 3206 med 1.23 volt avläst, så även min Q6600'a.

Permalänk

52 grader i idle. Nu ligger det visserligen på 48 men ändå... En av mina chassifläktar stänger av sig ibland, kanske kan få ner cpu-tempen genom att byta ut, eller öka hastigheten, på denna. Och om jag kan minska volten vore ju det också en bra ide.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Testa även att montera om kylaren, en scythe ninja kyler bra mkt bättre än så.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du bör köra dina minnen på avsedd hastighet.
1.1,1:2 eller någon annan variation.

schyte ninja ska hålla lite bättre temps oklockad och idle.
min e2140 i köket håller 43c med en 1.2ghz överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör nu 333x9=3ghz, håller på att kolla stabiliteten. Dubbla orthos i en timme var inga problem och tempen gick som högst upp i 47grader.

Även Superpi på 32M gick utan problem. Kan jag anse min klock som stabil? Eller borde jag köra orthos ett par timmar till?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

om datorn inte krashar eller uppträder konstigt så ska den funka som den ska.
med de program du använder den till.

orthos 2 timmar samt ram testning är allt jag brukar köra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag får hem min nya dator som jag har beställt om ca en vecka. den innehåller förljande :

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Kylare : Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket 775 / AMD

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

MSI P35 PLATINUM iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
MSIP35PLA-F

tänker inte klocka grafikkortet så det är inte lönt att jag skriver de

Går det bra att klocka med detta moderkortet? Sen vad menar du med conroe cpu?är det ett kodnamn för de första Intel Core 2 Duo processorerna? Är ny i datorbranschen så:)

Sen stod det inte hur man klockade med MSI moderkort? är det svårare eller?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kommit över 490MHz FSB med en E6750 (2.66GHz om jag inte missminner mig) på ett Gigabyte xxx-yyy-zzz P35 DS4?

Min CPU klarar upp till 490MHz utan att kräva mer spänning, men så fort jag kommer över 490 blir den lika strömhungrig som ett 9800GTX. Sist jag testade var jag tvungen att gå från 1.325 (minns inte korrekt, men standardspänningen i alla fall) till över 1.5v för att orka igenom 1h Orthos.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vondell
Hej!

J
Går det bra att klocka med detta moderkortet? Sen vad menar du med conroe cpu?är det ett kodnamn för de första Intel Core 2 Duo processorerna? Är ny i datorbranschen så:)

Sen stod det inte hur man klockade med MSI moderkort? är det svårare eller?

ska funka helt ok med ditt moderkort.
vet dock inte hur msi korten klockar.

wixner, en del äldre cpu har svårt med hög fsb samt moderkorten kan spela in.

Visa signatur

Permalänk

Jag har följande system i sign. och det lutar mot att "byta upp sig" till Vista (64bit) från XP (32b) (yeye, I know, men iaf) samt att klocka systemet, och tänkte höra efter vilka program man ska använda i Vista för att testa sin klockning (har ej kommit till skott att prova än), då en av länkarna till ett av programmen som länkas i huvudinlägget är ger error, och på en annan står det att det är för XP 32bit...

Passar även på att fråga vilka 4GB minnen som skulle rekommenderas, samma jag har? Funderar på om man ska köra på ett 2GB-paket av samma jag har, eller kanske slå till på ett 4GB (2x2GB) då det inte kostar spec. mkt längre och antingen byta ut de jag har alt. lägga till =6GB... (för vista 64b klarar mer än så?)

Finns det något negativt med att blanda 1GB och 2GB-stickor? När det gäller klockning?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Har läst igenom allt. Men förstår mig inte på bussen.

Busshastighet
1333/1066/800Mhz är det minnena eller mobos buss? gah blir lite snurrig här.

Permalänk
Medlem

Din cpu jobbar 4*fsb vilket ger 333*4=1333 eller 266*4=1066

minnet kör minst 2*fsb på ddr2 vilket ger 333*2=666(667)
men de e lätta o ställa om i bios med olika multiplar

Varför är inte denna limmad(klistrad)??

Så "klock"ren ju!

Kommer ju riktiga nybörjare hela tiden!

Ge dem en chans o inte bli utskällda direkt genom o klistra denna!

Permalänk
Medlem

hej är det någon av er som har ett asus p5q-e moderkort och e8500 processor och får helt andra siffror i windows än i bios.
det står i windows att processorn är klockad till 4,75ghz och i bios 4ghz, i sisoft 4,75ghz och cpu-z bara 3ghz?
hur ska jag kunna finjustera med felaktig info? kör 500mhz bus och minne 1:1.
jag kör vista 64bit, någon annan av er som fått lustig info eller känner igen er?

tacksam för hjälp.

mvh

Permalänk
Medlem

Hej!

Håller på och klockar min E6850, PC6400 (800MHz)

Kör just nu 378*9 = 3.4GHz
Minnena körs 2.0 i bios, eller 1:1 antar jag.

Men att få optimalt så antar jag att jag måste klocka upp till 400MHz?

Alltså 400*9 = 3.6Ghz ?

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WipeClean
Hej!

Håller på och klockar min E6850, PC6400 (800MHz)

Kör just nu 378*9 = 3.4GHz
Minnena körs 2.0 i bios, eller 1:1 antar jag.

Men att få optimalt så antar jag att jag måste klocka upp till 400MHz?

Alltså 400*9 = 3.6Ghz ?

Eller tänker jag fel?

du tänker rätt.
Optimalt är att synka mellan minne/cpu/fsb men det beror som sagt på hur högt din cpu går.

när minnena går i 400mhz bör fsb vara samma dvs som du angett 9x400fsb vilket ger 3.6ghz.

Volt till cpu, volt till minne, volt till moderkort behöver ibland justeras men sällan behöver moderkortets inställningar för volt till Nordbrygga/sydbrygga etc justeras om man kör i 400fsb, detta brukar sker när man går upp till över 450fsb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
du tänker rätt.
Optimalt är att synka mellan minne/cpu/fsb men det beror som sagt på hur högt din cpu går.

när minnena går i 400mhz bör fsb vara samma dvs som du angett 9x400fsb vilket ger 3.6ghz.

Volt till cpu, volt till minne, volt till moderkort behöver ibland justeras men sällan behöver moderkortets inställningar för volt till Nordbrygga/sydbrygga etc justeras om man kör i 400fsb, detta brukar sker när man går upp till över 450fsb.

Ok, det låter bra!

Jag har förvisso höjt dom värden som finns med +0.1V, förutom Vcore som nu ligger på 1.3825, ska jag fortsätta höja vcore samtidigt som jag höjer FSB!?

Kör jag Orthos och kollar tempen med Everest så ligger den runt 60 grader, inget att oroa sig över va?

Permalänk
Vila i frid

Kolla inte tempen med Everest, använd RealTemp. Klocka inte på "prov/kanske/möjligen" utan följ klockningsguiden och det blir så mycket enklare, både för dig och för andra som kanske kan hjälpa till.

Lixom, efter att du tagit reda på max FSB och vad då vMCH/VTT samt max ddr och vddr behöver vara behöver du bara bry dig om vcore och cpu-hastigheten. Dvs, sätt vcore och ändra fsb med setfsb/clockgen/systool/whatever körandes Orthos till det knakar eller att tempen drar iväg. Blir det inte för varmt, höj vcore och leta reda på max cpu igen. Papper och penna använder du för loggning av vad du pysslar med - så att du vet vad du har gjort och inte bara tror.

Permalänk
Medlem

En annan sak som jag antar är överklockningsrelaterat?

Jag fick 2 blåskärmar igår och jag lät datorn stå över natten,
i morse så stod det att diskarna behöver kontrolleras.

Gjorde det och det hittades en massa fel? Är det sydbryggan som bli för varm?
Eller ska jag höja Vcore och hoppas på det bästa?

edit: visst kan det vara fel på hårddisken, men den har fungerat bra innan överklockning och jag har defragmentering inställd på disken.
Så den "borde" vara sjysst.

Permalänk
Vila i frid

Diskarna är ganska så säkert helt okej. Vid överklockning kan allt hända. Överklocka en sak i sänder och ta reda på din systems begränsningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WipeClean
En annan sak som jag antar är överklockningsrelaterat?

Jag fick 2 blåskärmar igår och jag lät datorn stå över natten,
i morse så stod det att diskarna behöver kontrolleras.

Gjorde det och det hittades en massa fel? Är det sydbryggan som bli för varm?
Eller ska jag höja Vcore och hoppas på det bästa?

edit: visst kan det vara fel på hårddisken, men den har fungerat bra innan överklockning och jag har defragmentering inställd på disken.
Så den "borde" vara sjysst.

ibland sker en överklockning av pci portarna i frekvens vilket inte ska ske då de allra flesta har låsta frekvenser idag med 33mhz.
Det kan också vara minneseffekter tillsammans med NB.

får man blåskärm är något ostabilt, får man dessutom varning på diskarna är systemet obalanserat.

Du behöver felsöka vad det kan vara med att justera en inställning i taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående mitt system jag har. Om jag har allt default i bios, men sedan ändrar minnenas hastighet manuellt till 800mhz och med 2.1V som dom ska ha då. Så när jag ska starta datorn så startar den ca 1-2s, sen dör den, sen startar den som den ska. Varför blir det så? Var så på mitt förra moderkort också, asus p5be-plus hade jag då med E6600.

Sedan min andra fråga eller mer fundering kring är att när jag klockar så kommer jag till en gräns där allting fungerar om man gör enligt en viss procedur. Tex nu när jag kör den i 3.8ghz och går in i bios så krashar klocken efter att jag går ur bios. Även om jag inte ändrar något. Detsamma gäller om jag startar datorn, slår av den och sen slår på den igen. Det jag får göra är att slå av en liten strömbrytare på en sån där grendosa med 4 uttag. Sedan vänta någon minut, sedan slå på datorn igen så fungerar det bra. Är det nätagget som gör att det blir så eller vad kan det vara som ligger bakom allt de strulet? Detta gällde också på gamla moderkortet och min förra processor.

Är väldigt tacksam för svar/hjälp.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem just nu......