Permalänk
Medlem

x800xt?

har fått erbjudande från en kompis att köpa ett x800xt för runt tusenlappen. nu undrar jag om det kortet är bra och om priset är ok.
blir det väldigt varmt? kan inte ha så varma komponenter i mitt chassi, går det att kyla passivt?
funderade förut på ett kort i 1000-1200 kr klassen, något ni kan rekomendera som alternativ till x800xt?

jag sysslar mkt med grafik så jag vill ha en bra kompromiss av bildkvalité och spelbarhet, jag är helt enkelt inte ute efter så jätte mkt spelprestanda, utan något balancerat (skulle vara bra med 512mb minne för 3d applikationer..)

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett HIS x800XL och tycker det är bra (för 2 år sen)

Det kommer funka ypperligt för dina behov.. 1000kr är väl helt ok tycker jag med?

Vet att HIS har bra kylning, övriga märkens kylning låter mer... går ej att kyla passivt

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett grafikkort med 512Mb måste du lägga ut cirka 3000kr.. de andra kort under X1800 serien samt 7800 serien använder inte hela minent då deras GPU inte har användning för det, så det är helt onödigt att skaffa ett budgetkort med 512Mb grafikminne..

X800XT är mycket bra för att vara så gammalt. Tyvärr har det endast SM2.0, så spel som Oblivion kan vara lite jobbiga. Men annars fungerar det kortet perfekt.

På lite mer avancerad nivå, fråga din kompis om han kan se efter vilekn GPU version kortet har. Har den R480 kärnan är den mycket prisvärd. Då kan du klocka kortet rejäly mycket, även med originalkylninegn (men det blir varmare då, så ny kylning kan vara att rekommendera).

Om du har HIS fläkt på kortet så behöver du inte oroa dig för värme eller ljud. De fläktarna är mycket bra. Originalkylningen är OK när det gäller ljud, men vad jag tycker så kyler de dåligt. Mitt X800GTO jag hade förut, som jag lyckades modda till och förbi X800XT prestanda, gick uppemot 80C° när jag spelade och gjorde benchtest. bytte ut den mitt en VF900-CU och kylningen åkte ner till 55 max load.

Kortfattat: kortet är bra, och det är mycket billigt ifall det är till AGP. Om det är till PCI-E är det en annan fråga... de korten är inte dåliga, men lägger man på några hundra så kan man få ett grafikkort med jämförbar prestanda, kanske lite lägre, men de korten har iallafall nyare och bättre funktioner.

Permalänk
Medlem

Re: x800xt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
har fått erbjudande från en kompis att köpa ett x800xt för runt tusenlappen. nu undrar jag om det kortet är bra och om priset är ok.
blir det väldigt varmt? kan inte ha så varma komponenter i mitt chassi, går det att kyla passivt?
funderade förut på ett kort i 1000-1200 kr klassen, något ni kan rekomendera som alternativ till x800xt?

jag sysslar mkt med grafik så jag vill ha en bra kompromiss av bildkvalité och spelbarhet, jag är helt enkelt inte ute efter så jätte mkt spelprestanda, utan något balancerat (skulle vara bra med 512mb minne för 3d applikationer..)

Tycker inte att du ska köpa ett X800XT för ca:1000 kr när du kan köpa X1600XT för ca: 1000kr.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315170

Permalänk
Medlem

Ett bra kort, men lite i övre kanten på priset kanske? Har han kört det i orginal eller Trimmat på nåt sätt?

800kr vore bättre imo.

Visa signatur

dum di dum..

Permalänk
Medlem

1000kr är väl ett ganska normalt pris för det kortet då det är ett helt Ok kort. Och Oblivion fungerar aldeles utmäkt att spela på det. Det ända som saknas är stödet för HDR, men med det påslaget så skulle det nog gå rätt långsamt.

Får cirkus 35-60 fps med mitt X800GTO@XT i Oblivion med hög detalj.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

det är ett av typen saphire, och pci-e eftersom min moderplanka bara har pci-e så ;), inte trimmat ngt.
så då borde jag kanske köpa en kylning till det ifall jag köper det.
kanske kan få ner det till 800:-
lagt ner tanken på 512mb, det jag såg var ett 7300GT med 512 ram för runt tusingen.
men att det är så varmt, hum.. då får jag tänka lite, vill ha ett grafikkort som absolut inte blir 80 grader.

är x1600xt lika bra då? finns det med dubbla dvi? för runt 1200:-

enligt vad tomshardware testet säger är x1600xt ganska mkt dåligare än x800xt.
någon som kan säga ett bra nvida kort för de penningarna?

antar att mitt tagan 430w skall klara de flesta korten iden prisklassen galant eller?

och om jag köper hans x800xt så blir det nog en artic cooling fläkt.

kommit på att jag vill ha ett grafikkorty som går kallt i idle med två skärmar körandes hehe

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen

X800XT är mycket bra för att vara så gammalt. Tyvärr har det endast SM3.0, så spel som Oblivion kan vara lite jobbiga. Men annars fungerar det kortet perfekt.

Hade för mig att det var nyare kort som stödde SM3.0 och att de gamla bara 2.0?!?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Hade för mig att det var nyare kort som stödde SM3.0 och att de gamla bara 2.0?!?!

Stämmer X800 serien har inte stöd för SM 3.0

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

nope

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Inaktiv

gamla kort som x800 stödjer varken HDR eller SM2.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Hade för mig att det var nyare kort som stödde SM3.0 och att de gamla bara 2.0?!?!

Förlåt. Jag vet att X800 serien inte överhuvud taget inte stöder SM2.0. Det var ett litet, men ändå stort skrivfel. Fixat nu.
Som "bevis" skrev jag ju "bara SM3.0", men SM3.0 är det nyaste, så det är ju inte "bara" ;P