asus p5b bios problem - hjälp mig snälla

Permalänk
Medlem

asus p5b bios problem - hjälp mig snälla

Jag har köpt en ny dator, som jag har plockat i hopp.

Men grejen är den att jag bad en affär att bygga ihop den för att jag inte vet hur man uppdaterar bios.

Detta är vad jag köpte.

Asus P5b
C2D E6600 2,4GHZ

Grejen är den att jag vet att man måste uppdatera sitt moderkort för att den ska fatta att man kör C2D.

När jag fick tillbaka datorn så stog det ver 08.00.12 på biosen.

Jag läste på asus hemsida att man ska ha detta bios.

P5B

AUDIO
BIOS
Others

Version 0509 2006/09/08 update
Description P5B Release BIOS version 0509
1. Support DDR2 double side x16 module
2. Enable support for CPU ratio adjustment on Kentsfield B0 stepping CPU
3. Enable conroe/kentsfield ratio overclocking higher above default value
4. Fix CPU Fan profile mode not correct after system shotdown
5. Revise temperature reading algorithm
6. Update MRC code
7. Enhance memory compatibility for DDR533 and DDR667 modules.
8. Revise S3 fuction not stable when CPU FSB over 300MHz.
9. Add dram frequency help string
File Size 575.65 (KBytes)
Download from Global USA Europe China

DOS

Version 0509 2006/09/08 update
Description P5B Release BIOS version 0509
1. Support DDR2 double side x16 module
2. Enable support for CPU ratio adjustment on Kentsfield B0 stepping CPU
3. Enable conroe/kentsfield ratio overclocking higher above default value
4. Fix CPU Fan profile mode not correct after system shotdown
5. Revise temperature reading algorithm
6. Update MRC code
7. Enhance memory compatibility for DDR533 and DDR667 modules.
8. Revise S3 fuction not stable when CPU FSB over 300MHz.
9. Add dram frequency help string
File Size 575.65 (KBytes)
Download from Global USA Europe China

---------------

Så jag lämnade in datorn igen idag för att få den fixad, men fick tillbaka den med samma bios som tidigare, och jag får ständigt upp felmedelanden.

Så jag vet inte nu vad jag ska göra, jag har betalt dem för att de ska fixa det.

Inte bara med det mitt grafik kort verkar också inte fatta vad det ska prestera dess memory clock settings ligger på 800MHZ, när den ska ligga på 1600MHZ.

Jag vet inte vad jag ska göra där av ber jag om hjälp från er kunniga om hur jag går till väga.

MVH Alex

Permalänk
Medlem

Re: asus p5b bios problem - hjälp mig snälla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman

MVH Alex [/B]

Ditt grafikkort har ddr = 800 * 2 = 1600mhz

Visa signatur
Permalänk

skulle också vilja veta hur man uppdaterar till typ den nyaste bioset!!

ska man hämta hem senaste bioset deras hemsida och lägga filerna på disett och sedan köra in den i datorn och sedan starta??? eller hur gör man??

Permalänk
Medlem

HMMM Läs manualen!!! fick hem mina grejer idag. allting funkar som en klocka!

Permalänk
Medlem

Har du förklarat för butiken klart och tydligt att du vill att dom uppdaterar till senaste versionen av bios.

Har du betalt för en tjänst så ska den ju utföras , annars skall du ha pengarna tillbaka, eller så får dom fixa uppdateringen åt dig gratis nu.

Men att uppdatera BIOS är inte svårt.

Använd medföljande programvara du fick med moderkortet.

ASUS UPDATE heter det.

Där uppdaterar du BIOS i Windows.

Det strulade med att hitta rätt BIOS version från en ftp server för mig, så jag laddade ner version 0509 från asus hemsida och lade det på på skrivbordet

Och valde att uppdatera BIOS genom en fil ( den jag hade lagt på skrivbordet) genom ASUS UPDATE.

Sen sköter det sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strevert
Har du förklarat för butiken klart och tydligt att du vill att dom uppdaterar till senaste versionen av bios.

Har du betalt för en tjänst så ska den ju utföras , annars skall du ha pengarna tillbaka, eller så får dom fixa uppdateringen åt dig gratis nu.

Men att uppdatera BIOS är inte svårt.

Använd medföljande programvara du fick med moderkortet.

ASUS UPDATE heter det.

Där uppdaterar du BIOS i Windows.

Det strulade med att hitta rätt BIOS version från en ftp server för mig, så jag laddade ner version 0509 från asus hemsida och lade det på på skrivbordet

Och valde att uppdatera BIOS genom en fil ( den jag hade lagt på skrivbordet) genom ASUS UPDATE.

Sen sköter det sig själv.

ja precis, jag hade också problem med att kontakta deras FTP båda idag och igår tänkte prova det programmet.. Men tanka det från deras sida istället.

Permalänk
Medlem

En polare till mig har sjuka problem med Asus P5B. Hans update funktion fungerar inte alls. När vi sen avinstallerade den o försökte inst på nytt så får vi ett gäng felsvar,bla Asus Bioinfo .DLL o "No Asus Motherboard, inst will abort.

Någon som vet vad man kan göra?

Permalänk

08.00.12 är inte bios namnet... utan P5B-0509... gör en sökning på 08.00.12 på google så kommer det upp trådar med massor av andra asus moderkort med andra chipset med 08.00.12... fråga mej inte vad det står för

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Var får man tag på Asus P5B 0509 nu ?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Vila i frid