Vilken sub i mitt dali/nad system?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Har själv min subbe lite för högt men jag gillar "stampa takten" ljudet så jag låter den vara för högt. Förvisso är det inga 10db här inte men 3db nånting kan det nog ligga vid.

Har du mätt? Det har jag nämnligen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Har du mätt? Det har jag nämnligen.

Mvh

nej. Jag har inte tillgång till några decibell mätare. Men gissningsvis ligger det runt det. 9-10db är ju så man uppfattar en fördubbling och det är det verkligen inte prat om här.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
nej. Jag har inte tillgång till några decibell mätare. Men gissningsvis ligger det runt det. 9-10db är ju så man uppfattar en fördubbling och det är det verkligen inte prat om här.

Jo jag vet, det är ju det som är så konstigt med lågfrekventa ljud.
Jag har testat mig själv med att höja fullrangehögtalarna till "dubbelt så högt"
och sedan mätt, med hyfsade resultat, kanske +/-3db eller så.
Sub är något helt annat. Rekommenderar varmt en SLP-mätare, rolig mojäng.

Mvh

Permalänk
Medlem

Intressant att ni slänger fram förslag på 15k+ subb men ingen nämner iden på att använda dubbla subbar istället? Bara en observation

I vilket fall, skulle någon kunna ge mig namnet(gärna en länk) på dom där billiga subbarna som hade servo för att styra konerna? Intresserad av om det är samma system som på dom dyrare varianterna.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Edit: Hittade info om deras system men den var rätt luddig.

Permalänk
Medlem

Getskägg:

Hur mycket går egentligen en sådan mätare på?

niklas brandin:

Tack för den länken. Nu börjar jag ännu mer förstå varför den låter så illa som den gör (enligt mig).
En vikt på 15.2kg känns rätt underdimensionerat. Är ens slaven viktad?
Mina Jamo frontar som är på 53L väger ju t om mer och där sitter bara två 5.25 i dem.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Getskägg:
Hur mycket går egentligen en sådan mätare på?

Hupp.

Jag har en digital från Radioshack, de (de digitala) är svåra att få tag på i Sverige (men bättre),
min är köpt "i grupp" (privatimport) från Tyskland.

De här har den digital, men de har ett rätt rejält prispåslag, 895:-+frakt:
http://www.ljudinredning.se/rs332055.asp
(Det är mätaren du ser på förstasidan)

Jag hittar den analoga varianten på www.conrad.se (249:-+frakt).
Det var från Conrad vi köpte våra i gruppköpet, men då från www.conrad.de
Surfa dit & se om du hittar den där, kanske. Artikelsökning på
"schallpegelmessgerät" är det som i så fall funkar. Dock kan det ju bli tull & moms...
Hittar även en analog hos http://www.bestsound.se/
Den ser dock lite annorlunda ut, så jag törs inte säga att det är samma.

Själva mätdelen är alltså samma, men det är svårt att läsa av den analoga,
och på den digitala kan man få ett "maxvärde" sparat från mätningen så man
slipper stå som en gam över mätaren och försöka läsa av mätarnålen.

Vettigt att betala för den digitala skulle jag säga är 600-700kr.

Mvh

PS. Ljudanläggningar under 100kg är mesigt. DS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Getskägg:

Hur mycket går egentligen en sådan mätare på?

niklas brandin:

Tack för den länken. Nu börjar jag ännu mer förstå varför den låter så illa som den gör (enligt mig).
En vikt på 15.2kg känns rätt underdimensionerat. Är ens slaven viktad?
Mina Jamo frontar som är på 53L väger ju t om mer och där sitter bara två 5.25 i dem.

Viktad? Om elementet ska starta och stanna så fort som möjligt så ska det ju väga så lite som möjligt. Sätter du en tyngd på det passiva elementet så kommer det bli trögt i starten och sen kommer det eftersvänga när det ska stå still.

Avsaknad av vikt på det passiva elementet bör inte vara något negativt. Vikten ska ligga i de aktiva elementens magneter samt i en stadig låda. Att denna subb är så lätt beror nog mest på att den är ganska liten och har ett klass D slutsteg. Dock håller jag med om att den kanske är lättare än man skulle tro att den skulle väga.

Permalänk
Avstängd

www.fynda.se/index.php3?prodid=610 UBER BAS I DESSA har 2st Själv:D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Hupp.

Jag har en digital från Radioshack, de (de digitala) är svåra att få tag på i Sverige (men bättre),
min är köpt "i grupp" (privatimport) från Tyskland.

De här har den digital, men de har ett rätt rejält prispåslag, 895:-+frakt:
http://www.ljudinredning.se/rs332055.asp
(Det är mätaren du ser på förstasidan)

Jag hittar den analoga varianten på www.conrad.se (249:-+frakt).
Det var från Conrad vi köpte våra i gruppköpet, men då från www.conrad.de
Surfa dit & se om du hittar den där, kanske. Artikelsökning på
"schallpegelmessgerät" är det som i så fall funkar. Dock kan det ju bli tull & moms...
Hittar även en analog hos http://www.bestsound.se/
Den ser dock lite annorlunda ut, så jag törs inte säga att det är samma.

Själva mätdelen är alltså samma, men det är svårt att läsa av den analoga,
och på den digitala kan man få ett "maxvärde" sparat från mätningen så man
slipper stå som en gam över mätaren och försöka läsa av mätarnålen.

Vettigt att betala för den digitala skulle jag säga är 600-700kr.

Mvh

PS. Ljudanläggningar under 100kg är mesigt. DS.

Okey.

Ska ta mig en titt och se vad jag hittar.
Rent prismässigt passar en analog mig bäst men kan tänka mig att en digital är klart trevligare att läsa av.

PS. Tur att bara ens subbar tillsammans med slutsteg väger ca 65kg DS.

niklas brandin

Vet faktiskt inte vad jag flummade om iom att man viktar basen beroende på hur den ska vara avstämd.

Har dock kommit på en kort beskrivning på ACE2 subben: 80-tals disco.
Skramlar en del pga vikten, låter mycket men hänger aldrig med på de lägre frekvenserna.

(Likt en MDS bas i stor låda).

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Varför delar ni basen vid 40hz Jag delar runt 70-80. Hur bra är egentligen era frontar/center/bakhögtalare? Går de ner till 40 ?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Varför delar ni basen vid 40hz Jag delar runt 70-80. Hur bra är egentligen era frontar/center/bakhögtalare? Går de ner till 40 ?

I stereo delar jag vid 40 hz men vid 5.1 delar jag rakt av vid 60 hz eftersom jag inte kan ha sepparat delningsfrekvens för bakhögtalare och center.

Mina frontar går ner till 41 hz db-3 så delning på 40 blir perfekt eftersom subben även fyller i lite uppåt. Den klipper ju inte exakt vid 40 hz utan rullar av snyggt.

Vid 5.1 är 60 hz perfekt eftersom min center har -3db vid 55 hz och bakhögtalarna har -3db vid ca 45 hz.

Visst jag skulle kunna låta subben göra ett större arbete men då jag har så fina Dynaudio högtalare så klarar de jobbet utmärkt. Subben får istället jobba med de riktigt tunga sakerna och leverera det som finns mellan 20 och 40 hz.