Permalänk
Medlem

Har du senaste drivrutinerna för ljudkortet? Hade också problem med att det hackade ett tag, men nu är det borta, kör med 1.67 i Vista.

Permalänk
Medlem

Jag kör med senaste drivisarna som finns på FS hemsida, dock är dom från 2006-02 någonting. I programmet man ställer in ljudet i, har ni också bara 2 speakers eller headphones som val? eller kan ni välja flera högtalare?

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kör Vista eller XP, men du kan tanka senaste drivrutinerna här, direkt från Realteks hemsida.

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Permalänk
Medlem

Tackar, laddade dock ner dom minuten efter jag skrev vilken version jag körde.
Men felet kvarstår, ljudet hackar fortfarande...
Kör XP, antar att det inte spelar någon roll iof (bortsett från valet av drivrutiner)

Permalänk
Medlem

Min dator borde väll kunna va med i denna tråd: har fått mig en Xa1526 och börjar bli lite arg över hur otreoligt seg den är i 3dmark(har bara testat 05)
jag får 903poäng, vilket måste va på tok förlite, har surfat runt lite på nätet och man borde få runt en 2500.
har provat ladda hem dom nyaste drivrutinerna från fujitsu och använd driver cleaner för att ta bort dom gammla. men hjälper ändå inte.
nån som har nån ide va det kan vara?

det som sitter i:
En TL-56
2x 512 ram
7600 256mb(och 256 av minnet som inte går att stänga av,sjukt störande)
och kör windows vista home premium.
------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Nu löste det sig, hittade nå forceware drivrutiner som gjorde det lite bättre. men problemet hittade jag efter en stunds klickande lite här och där.
Energischemat var inställt på energisparläge, har för mig att datorn klockar ner sig då.
så nu blev det 3613poäng.

men är fortfarande intreserad av om någon vet om det går att ladda hem nått som gör att kortet slutar so 256mb av minnet. känns lite onödigt med 512 på ett 7600 va?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Sitter det 1024MB SODIMM DDR2 minnen i Amilo XA/I/1526?

"7600 256mb(och 256 av minnet som inte går att stänga av,sjukt störande)
och kör windows vista home premium."

Mitt 7600 kort har enbart tilldelats grafikkortets minne och inte datorns ramminne. Finns det något sätt att göra så att 7600 får 256 MB av datorns minne?

Har nu fått veta att den stöder Upp till 2 GB DDR2 SDRAM i två SO-DIMM-slots, 1 GB kostar från 200 kronor. Du blev alltså lurad på tradera.

Visa signatur

1: [Lenovo T61]Intel Core2Duo 7300 2,0 GHz * 2 - 2048MB @ 667 MHz - 80GB - Nivida Q 140m 128 MB - XP PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c_lyckholm
Sitter det 1024MB SODIMM DDR2 minnen i Amilo XA/I/1526?

"7600 256mb(och 256 av minnet som inte går att stänga av,sjukt störande)
och kör windows vista home premium."

Mitt 7600 kort har enbart tilldelats grafikkortets minne och inte datorns ramminne. Finns det något sätt att göra så att 7600 får 256 MB av datorns minne?

Har nu fått veta att den stöder Upp till 2 GB DDR2 SDRAM i två SO-DIMM-slots, 1 GB kostar från 200 kronor. Du blev alltså lurad på tradera.

har det? när jag kollade med sisoft sandra stog det 512 mb. och läser man lite på internet står det att 256 av ramminnet även delas till kortet.
har du nån bättre bios där man kan bestämma det ellr?`

jobbigt läge.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
har det? när jag kollade med sisoft sandra stog det 512 mb. och läser man lite på internet står det att 256 av ramminnet även delas till kortet.
har du nån bättre bios där man kan bestämma det ellr?`

jobbigt läge.

Konstigt, har exakta en likadan dator som dig. (Win vista inkluderat). Kan tyvärr inte hjälpa dig.

Får enbart 3332poäng i 3d mark :S

Visa signatur

1: [Lenovo T61]Intel Core2Duo 7300 2,0 GHz * 2 - 2048MB @ 667 MHz - 80GB - Nivida Q 140m 128 MB - XP PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Tackar, laddade dock ner dom minuten efter jag skrev vilken version jag körde.
Men felet kvarstår, ljudet hackar fortfarande...
Kör XP, antar att det inte spelar någon roll iof (bortsett från valet av drivrutiner)

Jag hade samma problem som du. Det verkar dock lösa sig om man kör med waveout i ställlet för directX.

Testa detta i VLC: ställ först in att du ska använda spdif-utgång i från settings. Ändra sedan i från startmenyn - > VideoLAN -> Quick settings -> Audio -> Set audio mode to wave out.

Funkade för mig...

Permalänk
Medlem

Lhotse, ska testa detta! Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c_lyckholm
Konstigt, har exakta en likadan dator som dig. (Win vista inkluderat). Kan tyvärr inte hjälpa dig.

Får enbart 3332poäng i 3d mark :S

riktigt skumt faktist.det måste utforskas mer. kan väll ha lite med vilken bios man har också? men då kanske dom ger litegran iallfall om jag får en ca: 300 poäng mer

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

hej på er! ju jag har funderat o köpa mig en Amilo Xi 1546 från expert.

Det är så här jag va i butiken i dag o skulle köpa en men saken var att expert lämnar bara ett års garanti på sina PC produkter, va jag har läst så brukar man få 2 års av fujitsu siemens. när jag frågade guben som jobbade där om jag nu skulle sätta in 1 GB ram till och om garanti skulle gälla då sa han att det skulle inte göra det. alså garantin skulle gå ut om jag nu själv sätter in 1 Gb ram till!

Så jag undrar nu ni som har satt in 1GB ram till, hur svårt är det hur stor e risiken att man pajar laptopen?

! Vet ni om nu fujitsu siemens garanti gäller om man nu sätter in 1 GB ram till el gäller det som experts garanti som enligt mig suger! ..

..Sen undrar jag om nån vet om computercity.se kommer o få in några XI1546, dom hade faktist en jäklit bra erbjudande man fick 2 GB ram + en 160GB HD...

Permalänk
Medlem

Hej,

Hittar inte denna dator (Fujitsu Siemens AMILO Xi1546G) nånstans längre. Inte ens "lillebror" som heter Xi1546.

Jag har kollat på alla Fujitsu-Siemens återförsäljare och pratat med dem personligen och ingen har den kvar. Fujitsu-Siemens kommer att släppa nya linjen bärbara i juni/juil och kommer därför inte komma med fler av denna sorten.

Computercity hade tokslut överallt för några dagar sedan. På Expert fanns den på hemsidan men dock med osäker leveransstatus. Nu är den helt borta :(.

Jag fattar personligen inte hur man kan ta bort en sådan dator ur handeln när det är sån enorm efterfrågan på den. Även vid det gamla priset på 12.990:- (för Xi1546G) så är det ju ett schysst pris.

Suck...

Verkar luta åt Dell istället med Inspiron 9400:

Komponenter: 13434 kr Inklusive moms och frakt
------------------
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Hämt- och returservice, endast 1 år
17" Wide Screen WXGA+(1440x900)
2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS
9-cells litiumjonbatteri (80 wattimmar)
Tillbehör
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI-kort (för Core 2 Duo-processorer)
Free Extra Large Nylon Case
Ingen diskettenhet som tillval
No QuickSnap® Bakre LCD-skydd

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedeMac
Hej,

Hittar inte denna dator (Fujitsu Siemens AMILO Xi1546G) nånstans längre. Inte ens "lillebror" som heter Xi1546.

Jag har kollat på alla Fujitsu-Siemens återförsäljare och pratat med dem personligen och ingen har den kvar. Fujitsu-Siemens kommer att släppa nya linjen bärbara i juni/juil och kommer därför inte komma med fler av denna sorten.

Computercity hade tokslut överallt för några dagar sedan. På Expert fanns den på hemsidan men dock med osäker leveransstatus. Nu är den helt borta :(.

Jag fattar personligen inte hur man kan ta bort en sådan dator ur handeln när det är sån enorm efterfrågan på den. Även vid det gamla priset på 12.990:- (för Xi1546G) så är det ju ett schysst pris.

Suck...

Verkar luta åt Dell istället med Inspiron 9400:

Komponenter: 13434 kr Inklusive moms och frakt
------------------
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Hämt- och returservice, endast 1 år
17" Wide Screen WXGA+(1440x900)
2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS
9-cells litiumjonbatteri (80 wattimmar)
Tillbehör
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI-kort (för Core 2 Duo-processorer)
Free Extra Large Nylon Case
Ingen diskettenhet som tillval
No QuickSnap® Bakre LCD-skydd

Kan det här vara nått?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74707

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Hejsan .. Bryter in i tråden en snabbis

Om man kikar på en XA 1526 och en XI 1546.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331529&cks=ASS&assoc=9AC...

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=012683

Vilken skall man välja ? Och i så fall varför ??

// Patrik

Permalänk
Medlem

WoW...tack dlns! Glömde bort gamla kära webhallen :). Sticker nog dit imorrn och inhandlar :D.

Till Patrik:
Tittar man på netonnet så ser man att det inte finns några i lager samt att de inte vet när de får in några...det beroro högst troligt på att de inte kommer att få in dem...enligt säljaren på Fujitsu-Siemens. Så om han inte ljög för mig så kommer de inte att finnas nya mer efter de sålt slut på alla ställen.

Tittar man på FSC Amilo Xa1526 på Komplett dock så finns den ju. Den är istort sett lika bra som AMILO Xi1546 om jag förstått rätt. Skillnaden är att det är olika sorters processor och jag vill ha Intel, bara på erfarenhet inget tekniskt beslut :), samt grafikkorten som jag tror är varandras motsvarighet i prestanda.
Jag hade nog egentligen velat ha GeForce kortet med Intel processon...men man kan ju inte få allt här i världen :D.

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedeMac
WoW...tack dlns! Glömde bort gamla kära webhallen :). Sticker nog dit imorrn och inhandlar :D.

Till Patrik:
Tittar man på netonnet så ser man att det inte finns några i lager samt att de inte vet när de får in några...det beroro högst troligt på att de inte kommer att få in dem...enligt säljaren på Fujitsu-Siemens. Så om han inte ljög för mig så kommer de inte att finnas nya mer efter de sålt slut på alla ställen.

Tittar man på FSC Amilo Xa1526 på Komplett dock så finns den ju. Den är istort sett lika bra som AMILO Xi1546 om jag förstått rätt. Skillnaden är att det är olika sorters processor och jag vill ha Intel, bara på erfarenhet inget tekniskt beslut :), samt grafikkorten som jag tror är varandras motsvarighet i prestanda.
Jag hade nog egentligen velat ha GeForce kortet med Intel processon...men man kan ju inte få allt här i världen :D.

Var så lite så! Har själv beställt en som jag väntar otåligt på!!:D

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

fan kunde ingen ge mig svar på min fråga aså!

jag måste vet snabt om garanti geller om man nu öppnar laptop o sätter in 1 GB ram till. nån här som har ringt FSC o frågat deta skulle va mycket tack samam för svar.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedeMac
WoW...tack dlns! Glömde bort gamla kära webhallen :). Sticker nog dit imorrn och inhandlar :D.

Till Patrik:
Tittar man på netonnet så ser man att det inte finns några i lager samt att de inte vet när de får in några...det beroro högst troligt på att de inte kommer att få in dem...enligt säljaren på Fujitsu-Siemens. Så om han inte ljög för mig så kommer de inte att finnas nya mer efter de sålt slut på alla ställen.

Tittar man på FSC Amilo Xa1526 på Komplett dock så finns den ju. Den är istort sett lika bra som AMILO Xi1546 om jag förstått rätt. Skillnaden är att det är olika sorters processor och jag vill ha Intel, bara på erfarenhet inget tekniskt beslut :), samt grafikkorten som jag tror är varandras motsvarighet i prestanda.
Jag hade nog egentligen velat ha GeForce kortet med Intel processon...men man kan ju inte få allt här i världen :D.

xi1646 har väll både snabbare prolle, grafik kortet är mycket bättre. x1600 är motsavarigheten till 7600 och xi har raid möjligheter.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

insidertips: 5st kvar på Svea, produkten utgår så vi tar inte in fler efter dessa 5

Permalänk

Försöker byta minne på min bärbara men skruvarna till locket vill inte lossna. Vad för typ av skruvmejsel behöver man, helst någon med bra grep.

Visa signatur

1: [Lenovo T61]Intel Core2Duo 7300 2,0 GHz * 2 - 2048MB @ 667 MHz - 80GB - Nivida Q 140m 128 MB - XP PRO

Permalänk
Medlem

Har kopplat en dvi - hdmi kabel till en sharp lcd tv, hur får jag dit bilden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c_lyckholm
Försöker byta minne på min bärbara men skruvarna till locket vill inte lossna. Vad för typ av skruvmejsel behöver man, helst någon med bra grep.

Vad är det för verktyg som behövs?

Visa signatur

1: [Lenovo T61]Intel Core2Duo 7300 2,0 GHz * 2 - 2048MB @ 667 MHz - 80GB - Nivida Q 140m 128 MB - XP PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Jag kör med senaste drivisarna som finns på FS hemsida, dock är dom från 2006-02 någonting. I programmet man ställer in ljudet i, har ni också bara 2 speakers eller headphones som val? eller kan ni välja flera högtalare?

har exakt samma bekymmer... har du löst det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
Har kopplat en dvi - hdmi kabel till en sharp lcd tv, hur får jag dit bilden?

Tryckt på fn + F4?? så gör jag iaf...

Citat:

Vad är det för verktyg som behövs?

Liten stjärnmejsel funkade för mig...

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melvin
Tryckt på fn + F4?? så gör jag iaf...

Liten stjärnmejsel funkade för mig...

Har du gjort några inställningar i catalyst drivisarna? fn + F4 verkar inte att funka för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
Har du gjort några inställningar i catalyst drivisarna? fn + F4 verkar inte att funka för mig...

Testa att gå in i catalyst control center med kablen inkopplad och klicka runt lite... kom inte ihåg hur jag gjorde men när jag trycker på fn + F4 med kablen inkopplad och tvn på rätt kanal ändrar den öpplösning till 1280x720 och klonar så det e samma bild på skärmen och tvn.

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
har exakt samma bekymmer... har du löst det?

Jag har inte löst problemet med mediaplayer, mp classic... Men VLC funkar perfekt efter att jag följde Lhotse's tips, så antagligen är det bara mjukvaruinställningar som rör till det. Har dock aldrig varit med om att directx audio output krånglar när jag kört digitalt innan. Men funkar wave output så är jag glad o krånglar inte mer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lhotse
Jag hade samma problem som du. Det verkar dock lösa sig om man kör med waveout i ställlet för directX.

Testa detta i VLC: ställ först in att du ska använda spdif-utgång i från settings. Ändra sedan i från startmenyn - > VideoLAN -> Quick settings -> Audio -> Set audio mode to wave out.

Funkade för mig...

Permalänk
Medlem

Rycker in med en snabb fråga om det är ok :).

Jag har nu en Fujitsu-Siemens Amilo Xi1546 och tänkte stoppa in 1 Gb mer minne. I ett svagt ögonblick så köpte jag minne direkt i affären istället för att köpa den sortens minne som redan sitter i ...

Sitter i nu : Samsung SO-DIMM DDR2 PC4200/533MHz 1GB

Jag köpte : Corsair DDR2 533 (PC2-4200) SODIMM, 200-Pin, Non-ECC

Således är frågan...ska man chansa på att stoppa i det minnet ändå eller lämna tillbaka och vara säker?

P.s
Om man kollar in på Kompletts hemsida under minnen så finns en fin liten grej där man kan kolla kompatibla minnen via Corsair. Jag får då fram att CT12864AC53E är okej. Den verkar vara förvillande lik min VS1GSDS533D2 men är det samma minne?

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem

Jag vet att man brukar säga att man ska ha likadana minnen i datorn, det är enligt mig en myt som hänger kvar sen pentium 2 dagarna där det va tvunget. Har aldrig haft problem med olika typer av minnen i datorer. Har dock inte satt i ett extra minne i min xi1546 ännu så säker kan man ju aldrig vara. Men det kunde ju vara kul att höra vilka minnen ni som satt i ett extra i den har köpt?

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..