Irriterande problem med A8N32-SLI Deluxe

Permalänk
Medlem

Irriterande problem med A8N32-SLI Deluxe

Införskaffade mig ett A8N32-SLI Deluxe för drygt en vecka sedan.

Problem: DVD spelaren fungerar ej när jag kopplar in IDE kablen.

Jag har provat antagligen varenda lösning jag har kommit på, hur konstig den är verkar.
DVD spelaren startar när jag har enbart strömkabeln inkopplad och den går att öppna och stänga som vanligt. Men såfort jag kopplar in IDE kabeln vägrar DVDn starta.
Allting fungerar förövrigt som det ska, jag kan komma in i windows men jag behöver ju denna DVD spelare för att installera drivisar.

Jag har varit inne på Asus hemsida och läst igenom deras forum, FAQ`s och troubleshooters, har även letat och sökt igenom här på SweC efter alternativa lösningar. Provat att Cleara CMOS, provade med en annan DVD spelare men samma fel där. Snälla, vad gör jag för fel? Eller är det helt enkelt bara fel på IDE kopplingarna på moderkortet? Har även provat den andra IDE platsen (SEC_IDE). Exakt samma fel där.Har samt även provat en annan IDE-kabel, men samma fel där. Har provat att bygla jumpers i master, slave och cabel sel.
Inga piggar i kopplingarna är sönder/böjda heller, varken på DVD-spelaren eller moderkortet.

Om jag inte redan har fått panik så får jag det snart Har suttit med detta i 2-3 dagar utan en enda framgång och börjar snart bryta ihop om jag inte får det att fungera.

Någon som har samma problem som jag? Någon som sitter på en alternativ lösning?

Med tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hur är DVD spelaren jumprad ?
sitter den som master eller slave på själva sladden ?

Bästa alt är: jumpra som master och koppla in den på kontakten NÄRMAST moderkortet på IDE kablen.

Kolla oxå i BIOS så den går på DMA mode o inte PIO...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Kör en Nec ND-3550A som master med det medföljande IDE snöret inkopplad på sec. ide utan problem..

Om du redan provat att i setupen ta load setup defaults samt köra läsaren som jag gör så är risken stor att något är defekt på moderkortet...btw: har du provat att koppla in en p-ata disk?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Homer: Den är jumprad som Master, sitter som master på IDE-kabeln.
Vad är skillnaden mellan DMA och PIO?

Skruvis: Jag har provat att köra den i sec. ide utan effekt. Loadat setup defaults och jag även provat utan större lycka.

Vad är en p-ata disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayor

Vad är en p-ata disk?

Den gamla typen av hårddisk..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Aha! Självklart. Nej det har jag inte. Kanske är värt ett försök..

Men jag hoppas fortfarande på att felet ligger i nån BIOS inställning eller nån knasig jumper på moderkortet....

Permalänk
Medlem

Har ett sådan kort, provat att uppgradera bios till 1305 lr vad det var den nyaste hette det löste den hel del problem för mig.... Lycka till.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |