Permalänk
Medlem

3D-program för nybörjare

Hej!

För väldigt många år sedan sysselsatte jag mig en del med 3D på hobbynivå. Konsumentprogrammen då var en skugga av vad de är idag, både innehållsmässigt och funktionsmässigt. Jag skulle gärna vilja
komma igång igen, men till att börja med ett lite enklare program. Jag har kollat lite på Maya, 3D Studio och Blender, men inlärningskurvan verkar rätt brant - för tillfället. Jag vill kunna komma igång snabbt utan att behöva plöja tegelstensmanualer.

Finns det någon här som kan tipsa om ett bra nybörjarprogram med ett intuitivt gränssnitt, där man kan göra hyfsad avancerade modellering och eventuellt också animering/rendering?

Jag tänker på någonting åt hållet Sketchup, som är föredömligt (dvs otroligt) enkelt att komma igång med, även om det sedan tyvärr brister på en del andra punkter.

Tack på förhand!

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

finns en massa videotutorials på diverse sidor som är skitbra, även vanliga tutorials.
kolla in www.cgtalk.com och www.3dtotal.com

det finns inte så många genvägar tror jag egentligen, så länge man har bra material för inlärning skall det gå bra.
vad jag försått tså funkar inte sketchup på samma sätt som de flesta 3d program brukar. så det är väll lika bra att lära sig det svåra direkt eftersom man annars får omskolas när man skall lära sig det
annars finns ju bryce...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Kör Maya... om du inte kört Max innan så har det en lite mjukare inlärningskurva. Annars är min rekommendation Max. Du kommer inte komma undan att det är tungt att lära sig, men om du redan har känslan som krävs för 3d-modellering så ska det inte vara några problem vilket verktyg du än använder. Håll dig undan från Bryce och Vue Och poser!

Permalänk
Medlem

Det enda program jag pysslade med innan jag började med 3ds max var ett kallat "3D/Eye Trispectives", för en herrans massa år sedan. Så i stort sett hade jag inga förkunskaper alls.

Efter att ha gått genom maxens tutorials (som är superba) och kollat genom alla tutorialfilmer från 3dbuzz, så känner jag att jag nu har tillräckligt mycket kunskap om det för att på egen hand kunna testa mig fram och lära mig mer.

Tyckte också från början att 3ds max var för krångligt, det var överväldigande, men det tog inte så länge innan jag insåg att även vanliga dödliga kan använda det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm, det kanske är värt ett försök med 3DS eller Maya då. Det skulle ju verkligen vara kul att komma igång igen.

Tack för svaren!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För ett enkelt program kan jag tipsa om modo. Finns i 30-dagars testversion.

Det är nog det enklaste och mest intiutiva 3d-program jag någonsin provat, mängder av videor och tutorials följer med eller går att ladda hem.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Modo rekomenderas.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska genast kolla upp det!

Visa signatur