Klargörande om Windows Vistas licensregler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Så är det nog, men massan vill ha spel, även jag vill ha det och jag har inte äns tid att spela???

låter ju som en perfekt val med Linux då, du får mer tid att spela och mindre spel att slösa tid på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

suck. Pyttemjuk är allt bra goa. Kubuntu med cedega lockar rätt bra nu. Blir till att plocka fram den gammla burken och testköra linux på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
alltså får man bara formatera disken 10 gånger? det är ju ingenting! kanse räcker 2 år.

2 år ???

om de suger lika mycket som xp så räcker det inte äns 1 år har säkert formaterat 10ggr i år... lider av konstigt fel att windows inte kan hitta mina hd rätt som det är (ganska exakt med 1 månads mellanrum??) men det avhjälps med att man installerar om det å så funkar allt en månad till

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

haha, fan va sugit
tänk om man av oturhetens skull drabbas av virus?
Tänk om det blir så här då: Du har nyss installerat om datan och då blir det krångel, nån mjukvara krånglar så att du måste installera om? Detta har hänt mig 3 gånger på rak med XP SP2. Då har man ju redan sumpat 3/10. Det suger ju riktigt mycket !

Permalänk
Medlem

"For hardcore system enthusiasts, keeping a ghosted, activated copy of Vista with no drivers could be a good way of being able to swap around components and machines with the minimum amount of hassle."

Det är ju ett bra trick iaf.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

FLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPP

linux <3

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
FLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPP

linux <3

var får man tag på linux nån stans och går det köra på alla datorer?

linux är väll gratis har jag för mig eller?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
"For hardcore system enthusiasts, keeping a ghosted, activated copy of Vista with no drivers could be a good way of being able to swap around components and machines with the minimum amount of hassle."

Det är ju ett bra trick iaf.

Agreed.

Jag kommer för övrigt att införskaffa en köpversion av Vista då det kommer. Kanske är det att min inställning förändrats lite sen Win98 dagarna. Då betalade man aldrig för något, men nu när man har arbete och lön så varför inte. De tusenlappar som det kostar är egentligen inte mycket om man slår ut det på hur många timmar man använder ett OS.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Som det verkar dras det riktigt MÅNGA felaktiga slutsatser här. Nu har jag inte läst hela artikeln, men jag antar att det som citeras i tråden är det väsentliga uttalandet.

Att ominstallera på samma hårdvara kommer INTE att begränsas till antal gånger. Du kan alltså formattera 1000 gånger om du vill, så länge du inte bytar komponenter.
Att BARA byta till bättre minnen ELLER CPU kommer troligtvis inte påverka dina 10 gånger heller. Även nu kan du ominstallera.

Men att ominstallera i samband med att flera komponenter bytas ut kommer att begränsas per licens. Vista-licensen kommer att knytas till en viss konfiguration. Så länge konfigurationen inte ändras (vanlig formattering/fresh install) kommer inget att ske.
Jag antar att Vista kommer att vara tolerant mot de allra vanligaste 'performance' uppgraderingarna: grafikkort, CPU, minnen.
Däremot antar Vista, med viss skälighet, att om moderkortet bytas så har man köpt/byggt en ny dator. Och detta kräver att den nya konfigurationen knyts till den gamla ägaren till licensen. Detta kan man bara göra 10 gånger.

Märk att texten säger 'hårddisken OCH moderkortet' inte ELLER. Om alla de andra komponenterna förblir de samma kan man säkert spara till den där 150GB Raptorn och bara byta den utan problem.

Tänk efter lite i lugn och ro. MS vill inte hindra folk från att göra fräsha installeringar eller uppgraderingar. Däremot gillar de inte när en licens sprids på många datorer, eller att man skänker den vidare till nån annan när man själv fått en ny, kanske i samband med datorköp.

MVH

a

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
var får man tag på linux nån stans och går det köra på alla datorer?

linux är väll gratis har jag för mig eller?

En av de populäraste distarna.

http://www.ubuntu.com/

Tycker det är klart mer jobbigt med Xp aktiveringen där man måste ringa MS om man aktiverat Windows en gång redan för då tar den inte internet aktivering.

10 gånger är ganska mycket, igentligen har Xp 3 har jag för mig så vad klagar folk på?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
FLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPPFLOPP

KNAPPASTKNAPPASTKNAPPASTKNAPPASTKNAPPASTKNAPPASTKNAPPAST

Permalänk
Medlem

Folk klagar för att har man köpt något så har man köpt något och då äger man det. Ett köp där man inte förbrukar något men ändå är begränsad till antal användningar känns mer som något man hyr.

Varför ska det vara så jävla svårt att lyssna på konsumenterna och göra några smarta lösningar istället för att bara försvåra för de hederliga som faktiskt köper produkterna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Folk klagar för att har man köpt något så har man köpt något och då äger man det. Ett köp där man inte förbrukar något men ändå är begränsad till antal användningar känns mer som något man hyr.

Och man köper inte Vista, utan man köper en licens för att få använda den.
Licenser brukar ha begränsningar och det är inget unikt att en licens just gäller x antal gånger.

Jag tycker artikeln var en lättnad mot det ryktet som var innan. Som andra har skrivet och som står i huvudartikeln, så går det att ghosta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Discokungen

Men hur smidigt är det att spela på Linux då? Man har alla möjligheter i världen utom just att spela ordentligt. Visst, cedega finns och jag har inte testat det men har hört att det inte är speciellt klockrent. Varför finns allt kladd fortfarande kvar i Linux efter sex år av Windows XP-styre? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Låter helt okej, det hela. Har svårt för att tänka mig att detta skulle ställa till med några problem ens för riktiga uppgraderingsnarkomaner.

EDIT: Kan ju även tillägga att jag gärna hade valt Linux istället. Min åsikt är dock att Linux som helhet fortfarande inte håller måttet. Till viss del beror detta på mjukvaruutvecklare och bristande drivrutinsstöd, men inte enbart. Linux känns inte "färdigt" och jag misstänker att det kanske aldrig kommer att göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
2 år ???

om de suger lika mycket som xp så räcker det inte äns 1 år har säkert formaterat 10ggr i år... lider av konstigt fel att windows inte kan hitta mina hd rätt som det är (ganska exakt med 1 månads mellanrum??) men det avhjälps med att man installerar om det å så funkar allt en månad till

Det där låter mer som något hårdvaruproblem än XP. Tyvärr är en av anledningarna till Windows/Microsoft dåliga rykte att folk tenderar att förutsätta att det är mjukvaran och inte hårdvaran som krånglar. Troligtvis därför som Microsoft byggt in ett minnestest i Vista.

Permalänk

Jag har tydligen lyckats komma över nån slags gräns för online-aktiveringar av Windows XP och måste nu ringa varenda gång! Först måste jag knappa in alla siffror i telefonen för att få höra att det inte fungerar att generera en aktiveringsnyckel, sen måste jag sitta i telefonkö och vänta på att nån ska göra det åt mej manuellt! 4 gånger hittills och jag är supertrött på Microsofts skitsystem.

Så jag ringde supporten för att få en ny nyckel eller att dom skulle återställa aktiveringsräknaren. De var otroligt ohjälpsamma och hänvisade till att det var så saker ska vara. Vilket är idiotiskt, det tar tid från mej och irritation och det tar tid av dom att tvinga mej att ringa! IDIOTISKT!

Efter mycket diskuterarande fram och tillbaks gick de med på att fixa en ny nyckel om jag kunde faxa in mitt kvitto. Jag har ingen fax så jag frågade om en inscannad variant via mail fungerade. Det gjorde det inte för dom ville ha det "elektroniskt". Jag föreslog att jag skulle maila dom och att de skrev ut och faxade till sej själva. Det skulle jag inte gjort... då blev de väldigt otrevliga och sa att antingen faxar jag eller så kan jag glömma det där med ny nyckel.

Fattar inte hur man kan bemöta sina kunder så dåligt, kände mej verkligen som om det var jag som skulle vara tacksam för att microsoft överhuvudtaget finns!

Mailade till min tjej på jobbet och hon faxade så vi får se hur det går

Permalänk
Inaktiv

hej snälla jag vill gärna fatta detta rätt nu ......

om jag nu får problem med min dator och bara vill instalera om datorn för att rensa allt innehåll... kan jag göra det hur många gånger som helst då eller?

tex bara att ringa till suporten och säga varför jag startar om datorn och så får jag en nyckel kod?

är det så på vista också eller?

Permalänk
Medlem

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Avstängd

När man kan lira vanliga spel på linux utan performance loss, så kan jag lova att det kommer bli tusentals nya linux användare inklusive mig. Linux är bättre än windows på allt förutom spel.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

För vanlig svensson så är det inget han ska bry sig om, men för entusiaster kommer det bara att skappa problem.

Evil, evil, dumb M$.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok
"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Det var fan det bästa jag hört sen jesus var pojke..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men hur smidigt är det att spela på Linux då? Man har alla möjligheter i världen utom just att spela ordentligt. Visst, cedega finns och jag har inte testat det men har hört att det inte är speciellt klockrent. Varför finns allt kladd fortfarande kvar i Linux efter sex år av Windows XP-styre? =/

Vill man spela på Linux så går det ganska bra.

www.winehq.com/

www.linux-gamers.net/

Det är kanske inte lika lätt som på windows, men, men....

Sedan finns det ju en uppsjö av distros. För den som inte orkar lära sig något nytt så rekommenderas SUSE. För lite mer pillande så är slackware och gentoo kul.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok
"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

[ironi]Det låter ju som en djup reflektion av någon som testat linux grundligt under en längre tid[/ironi]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hasta la Vista, I will not be back, haha!

Vid köp av helt ny dator i framtiden, där skiten följer med, så, visst. Men XP duger några år till...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

"Linux är värdelöst om du är det"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Folk kan säga "Kör Linux för bövelen" till dom bli blå i ansiktet men efter alla dessa år är det fortfarande ett entusiast OS som inte ens når halva vägen för en normal användare.

Tyvärr finns det inget vettigt alternativ på marknaden som kan ersätta Microsoft produkterna imorgon eller ens om några år som det ser ut.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Hahahaha ni är för goa allihopa... skrattar gott gör jag

10 ominstallationer räcker minst 3år och sen är det bara att lyfta på luren så går det ändå. Inget direkt problem för en normal användare. Det gäller att tänka på vad man installerar. Vanligtvis behöver man formatera Windows på grund av dåligt användande. Det gäller att hålla systemet städat och tänka på vad man installerar.

Rouge of Darknes: Anledningen till at du måste installera om datorn 10 gånger om året är inte på grund av Windows utan på ditt använande eller trasig hårdvara.

Du hittar de flesta distar på ftp.sunet.se. Men du kanske borde tänka dig för innan du officiellt går ut med att Windows är skit när du inte använt Linux tidigare. Jag tror du kommer falla tillbaka till Windows lika snabbt som du bytte till Linux.

Nej Linux fungerar tyvärr inte lika bra som Windows på alla maskiner på grund av bristande stöd för drivrutiner. Speciellt om du har laptop.

Marabou Det är därför du väntar med att aktivera operativsystemet direkt. På så sätt kan du få allting att fungera som det ska innan du aktiverar det. Men jag är inte helt säker på att detta går i Vista.

Ett program som är värt att använda är också värt att betala för!
Vad skulle ni gjort utan Windows? Hur många här använder inte Windows? Varför slutade speltillverkarna använda OpenGL när användarantalet i Linux ökade? Varför säger alla att dem ska gå över till Linux men sitter kvar i Windows om 5år ändå? Lägg ner detta nu och erkänn att Windows har det som Linux drömmer om

Linux bygger sitt OS på säkerhet och möjlighet till full kontroll från användaren. Men vill jag kompilera om kärnan och jaga drivrutiner i dagar vid en ominstallation så visst. Samtidigt som jag får sitta med en unken emulator för att spela spel. Samtidigt som jag måste hoppa in i massa docs för lyckas lösa någonting enkelt.

Nej Linux passar inte på min Workstation, den får däremot gärna stanna kvar på min webbserver

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH

Vad skulle ni gjort utan Windows?

Hur många här använder inte Windows?

Varför slutade speltillverkarna använda OpenGL när användarantalet i Linux ökade?

Varför säger alla att dem ska gå över till Linux men sitter kvar i Windows om 5år ändå?

Lägg ner detta nu och erkänn att Windows har det som Linux drömmer om

haft mindre grå hår.

*räcker upp handen*

för att de som står bakom DX insisterar på det, för att låsa in folk i ett äckligt propreitärt format ännu en gång?

varför bygga argumentation på dogmatik?

sant, fler användare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att byta upp sig till Linux!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Fast dåligt är ju detta iallafall. 10 omaktiveringar?

Man kan undra vart tekniken ligger. För dom kan ju inte kräva internetuppkoppling för att man ska kunna aktivera vista. det måste ju gå att göra offline och utan att ringa. hur kul skulle det annars vara att installera 100+ datorer på tex en skola och internet ska va ingrävt och klart om 2-3veckor. så man hade tänkt att ha allt installerat och klart. för ringa och aktivera 100 datorer, vem gör det?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]