Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Går det att uppgradera en gammal Socket A?

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera en gammal Socket A?

Jag har ett Asus a7n8x-x med en Barton 2500+ som går i 2800+ eller nåt sånt..
en 512 sticka sitter i också..
Länge sen ja höll på me sånt här...

Funderar på om det är nån ide att uppgradera datorn. Går det att köpa en cpu som passar min socket idag ny?
annars mer minne o ett hyfsat agp gfx kort till det? idag sitter ett Gforce 4800 i.

hdd har jag så de räcker, nån TB eller nåt sånt..

Mvh Martin

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?

Permalänk

Det går ju alltid. Du kan köpa ett begagnat 9800pro, eller kanske nåt lite bättre och 512mb mer minne. Blir väl kanske 1000kr totalt. Men det skulle inte bli någon bra dator för det. Om du vill ha en bra speldator måste du nog köpa nytt moderkort och allt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Ja, ett 9800pro köpte jag av en kompis för 400 för några månader sen men ja sålde de igen (för 800) för jag har zalman passiv kylning på mitt nuvarande gfx och de e så bra drivrutiner till nvidia tycker jag för hdtv overscan kompensation..

Men de går inte att få tag på cpus till min socket som e lite värre då??

Mvh

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newb
Men de går inte att få tag på cpus till min socket som e lite värre då??

Mvh

Nej, Socket A är Socket A.
Går bara ha det på ditt moderkort.
Dom har slutat tillverkas tyvär.

Har en Athlon 3200+ liggandes på hyllan här.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vill du sälja den för en hundring?

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?

Permalänk
Hedersmedlem

En hundring är nog för lite för en 3200+
Jag fick ut 578 kr för min 2600+ med låst multipler i sommras på tradera. Hade nog lite tur.

Att lägga pengar på processorn är nog inte värt om ingen säljer dig en bättre med vänskapspris eller så.

Har du klockat den?
Jag körde alltid min klockad till 2300 mhz och 200mhz DDR för minnet.

Jag har för mig 3200+ kör i 2200 mhz och 200 mhz DDR för minnet som standard. Dvs kommer du upp i det jag hade så kan du nog känna att det går inte att få ut så mycket mer från den plattformen.

Spel som inte är så processorintensiva men grafikkortsintensiva kan du "rädda" iom att det finns moderna grafikkort i AGP-modell.
Och ska du göra något vettigt med datorn så ska du ha 1 GiB minne, det är nog det bästa uppgraderingen du kan göra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag körde min @ 2500Mhz
och nej, en hundring räcker inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]