Permalänk

vektor i photoshop?

Håller på att göra en dekal som jag skall skicka till ett tryckeri.. Dom behöver ha det vektoriserat och jag vet att man borde använda illustrator eller nåt annat vektor program men jag har gjort allt i photoshop.. Kan jag på nåt sätt få ut det så att vektor information sparas ur photoshop??

MVH

Permalänk

Ja det kan du. Bara du använder Pen tool eller gör dina grejer som shapes så blir det vectoriserat. Jag tror absolut att det går bra om du skickar in .psd-filen till tryckeriet(+ eventuella icke standard-fonts).

Good luck

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Ja det kan du. Bara du använder Pen tool eller gör dina grejer som shapes så blir det vectoriserat. Jag tror absolut att det går bra om du skickar in .psd-filen till tryckeriet(+ eventuella icke standard-fonts).

Good luck

Yes, bara pen tool, shapes och text.. Men tror dock att dom behöver det så att dom kan öppna det i illustrator, då dom skulle lägga på en skärlinje och det kunde dom bara i illustrator eller corel... Så ingen vet om det finns någon plugin för att spara till illustrator eller liknande..

Permalänk
Medlem

Går det inte att öppna *.psd i Illustrator då? Jag tror att det går.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Man kan välja File > Export > Export shapes to Illustrator eller nått liknande om inte minnet sviker helt.

Visa signatur

-Vart då?

Permalänk
Medlem

jag gjorde vektorer i ps, sparade i eps, bockade för något, sen funkade banorna i CorelDraw också :).. så man ska kunna gå direkt ifrån Ps till tryckeri, om man gör rätt.. vet dock inte va dom tycker om text.. texten måste väl också vara i banor?.. eller räcker det om man skickar med fonten?

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk

Du kan göra ett textlager till banor via "Layer > Type > Convert to Shape" men då går det icke att ha t ex. fetstilt eller kursivt.

Visa signatur

-Vart då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Du kan göra ett textlager till banor via "Layer > Type > Convert to Shape" men då går det icke att ha t ex. fetstilt eller kursivt.

Men text är väl vektoriserat? Borde ju funka och bara skicka med fonten.. Men jag har satt en lagerstil på vissa shapes, typ ramlinje och sånt.. Funkar det?

Den här exportera banor till illustrator har jag aldrig fått igång, har prövat den förrut..

Tar hem corel draw nu och försöker få igång photoshop eps:en där..

Tack för hjälpen..

Permalänk
Medlem

Gör det till en eps så är det skit samma vilket program de öppnar den i. Det hade jag gjort, dessutom behöver du inte bifoga några fonter eller nånting sånt alls, det skalar bra ändå. Problemet är om du blandar bitmapgrafik och vektorgrafik eftersom bitmapgrafiken inte egentligen skalar utan förstoras/förminskas.