Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

varför blir det inte dual channel?

Hej jag kör 4*512 minnen av märket twinmos http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327454

Problemet är att de förs i single och inte i dual (enligt cpu-z)

Har testat att flytta runt dem men det blir ingen skillnad.

Jag kör med moderkort PT880 NEO 478 socket. Den ska stödja dual enligt manualen.

Någon som har nån aning av vads som e fel.

Tacksam för svar

EDIT: nu lyckades jag fixa så att det blir dual gick att ändra i bios från auto till dual. tycker dock inte att det blir någon stor skillnad.

En annan sak jag undrar är varför minnena kör i bara 200 MHz när de är 400MHz minnen. Vet att det blir mindre när jag kör T2 men ska det bli så mycket mindre???

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Är det DDR-400 så ska de köras i 200 Mhz. DDR står ju för Double Data Rate -> 200 MHz*2 = 400 MHz.

"DDR SDRAM åstadkommer en högre bandbredd än vanliga SDRAM genom att överföra data på både stigande och fallande fas av klockcykeln. [...] Därför har ett 166 MHz DDR system en effektiv klockcykel frekvens på 333 MHz om man jämför med ett vanlig SDRAM system." från Wikipedia

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music