Nvidia har problem med Nforce 680i

Permalänk
Melding Plague

Nvidia har problem med Nforce 680i

Det har rapporterats lite här och var de senaste veckorna att det finns stabilitetsproblem med Nvidias nya styrkrets Nforce 680i som lanserades samtidigt som Geforce 8800 GTX. Huruvida det handlar om ett drivrutinsproblem eller hårdvarufel återstår att se, men faktum är att det är väldigt många som drabbats.

Läs nyheten: Nvidia har problem med Nforce 680i

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

menar ni att det inte är säkert att köpa ett då eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
menar ni att det inte är säkert att köpa ett då eller?

Skulle inte tro det, särskilt inte om man kör Raid. Det är bara att vänta och se.Alternaivt köpa ett separat SATA/RAID kontrollerkort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

gamla "trevliga" bluescreen igen

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Skulle inte tro det, särskilt inte om man kör Raid. Det är bara att vänta och se.Alternaivt köpa ett separat SATA/RAID kontrollerkort.

På vilket sätt skulle RAID nödvändigtvis vara mindre säkert? Eller är det främst i raidkonfigurationer man får problem eller? Annars är ju RAID 1 alt. RAID 5 säkrare på alla sätt.

[EDIT]:
Läste ditt inlägg en gång till, är nu osäker på om du menade att du inte skulle tro att det var osäkert, eller... äh, aja nu får det vara.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
På vilket sätt skulle RAID nödvändigtvis vara mindre säkert? Eller är det främst i raidkonfigurationer man får problem eller? Annars är ju RAID 1 alt. RAID 5 säkrare på alla sätt.

[EDIT]:
Läste ditt inlägg en gång till, är nu osäker på om du menade att du inte skulle tro att det var osäkert, eller... äh, aja nu får det vara.

Jag läste på Xtremesystems att det oftast är Raid konfigurationer som påverkas. Vissa med eVga kort kunde köra diskarna som vanligt utan problem men när de körde raid fick de en massa korrupt data. Men mkt folk rapporterade också att detta hände när de körde utan raid.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

har inte haft problem med detta kort, med är inte nöjd med mitt nforce4-- på mycoms sida står det tom att man inte skall köra vissa MAXTOR hårddiskar för att det kan bli problem.. snacka om att det är SISTA gången jag köper Nvidia styrkretsar.. och nu över till någon fanboy

dock har jag endast nvidia GPU kort, så att man är inte helt glad över att styrkretsarna krånglar.. IGEN..

Permalänk
Medlem

Jag har haft kortet i snart en månad Har aldrig varit så besviken på ett moder kort och dyrt var det Problem 1 hårddisk hantering dvs sk sata bug random BSOD lite då och då Problem 2 konflikt med logitech mus + tangenbord fick köpa annat fabrikat fick även ta bort mitt XI FI extreme music då det inte funkade med SLI Och sen det som gör mig mest sur max fsb med en QX6700 är 1200 på kartongen står det 1333 Känner mig som en betalande beta testare Finns inget som är positivt med detta kort just nu förutom stöd för SLI då Hoppas verkligen att detta kan fixas med ett nytt bios ps Gav en recension på Komplett om detta kort men den kom inte med De vill nog bara ha positiva recensioner

Visa signatur

QX6700ES 4,2ghz Evga 680i 2*1GB ocz titanium alpha pc8000 4.4.4.10 XFX8800GTX SLI Zeus 850W Lian li pc75B Vappochill LS

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpt kortet nu i alla fall, vänta, finns inget värre än när hårdisken krashar och alla filer försvinner .

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
har inte haft problem med detta kort, med är inte nöjd med mitt nforce4-- på mycoms sida står det tom att man inte skall köra vissa MAXTOR hårddiskar för att det kan bli problem.. snacka om att det är SISTA gången jag köper Nvidia styrkretsar.. och nu över till någon fanboy

dock har jag endast nvidia GPU kort, så att man är inte helt glad över att styrkretsarna krånglar.. IGEN..

Du gör det ju inte lätt för dig själv , varför inte välja köpa att nått annat än Maxtor eftersom problemet med stor sannolikhet deras fel.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Dom verkar ha fått lite rutin när det gäller sata och blåskärmar. Nforce2 moderkorten hade ofta samma problem i början...före första revisionen...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Ush, det här låter oroväckande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Dom verkar ha fått lite rutin när det gäller sata och blåskärmar. Nforce2 moderkorten hade ofta samma problem i början...före första revisionen...

Fast å andra sidan så har inte Nforce2-chipset:et någon inbyggd SATA-styrenhet utan moderkortstillverkarna fick montera Silicon Image- eller Promise-chip på moderkorten för SATA-stöd, och det var lite svajigt med stabiliteten i början på vissa moderkort med SIIL3112 och de tidigare SATA-bios:arna/drivrutinerna

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Fast å andra sidan så har inte Nforce2-chipset:et någon inbyggd SATA-styrenhet utan moderkortstillverkarna fick montera Silicon Image- eller Promise-chip på moderkorten för SATA-stöd, och det var lite svajigt med stabiliteten i början på vissa moderkort med SIIL3112 och de tidigare SATA-bios:arna/drivrutinerna

det är lustigt för min gamla Epox 8RDA6+ Pro nForce2 bräda
har sex S-ATA portar två från nvidia chipset
samt fyra från en Silicon Image SIL3114 krets

Visa signatur

I don't trust anything that bleeds for seven days and doesn't die.

Permalänk
Medlem

Typiskt när man väntat så länge på det här kortet (Evga nforce 680) och så får man höra det här.
Jag har dock inte haft något problem alls än så länge, bara haft kortet i två dagar och jag kör inte raid.

Permalänk
Medlem

Jag har haft SATA problem med mitt EVGA 680i men det löstes rätt fort genom att disabla NCQ.

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk
Medlem

Låter märkligt bekant... Min Nforce4-planka funkade inte heller med NVidias egna S-ATA drivrutiner - korrupt data och sporadiska BSOD vid hög I/O-last... Var tvungen att köra XPs 'default'-drivisar...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Du gör det ju inte lätt för dig själv , varför inte välja köpa att nått annat än Maxtor eftersom problemet med stor sannolikhet deras fel.

Kanske köpte jag hårddisken INNAN jag köpte nvidia plankan??

ELLER varför inte säga såhär, VARFÖR skall en styrkrets diktera VILKEN hårddisk jag skall köpa??

Jag gör det väldigt enkelt för mig själv i framtiden, jag köpet nog en intel Bearlake eller någoting som är stabilt i stället för flashigt.. faktiskt är det inte alla som behöver quad, SLI.
USB, SATA och stabila spänningar räcker för mig

Permalänk
Medlem

uscha börjar ångra det här köpet rejält nu, riktigt överpris betalade man för en "beta" produkt

Permalänk
Medlem

Nfoc4 sata problem med segate diskar vet ja om.Så detta nu också.Ska hålla mej i från Nfore helt klart.Byggt flertal datorer med Nfoce4 och segate diskar på alla. Alla strular och en idag.Så jag tror är hårdvarufel på 680 säkert med då.För inte fan har dom fixat det på nfoce 4 iallfall.
Nej får bli AMD ATI för hela köpet framöver hahahha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Nåt är mycket märkligt med nforce och sata. Inne på mitt 3:e nf4. Mitt första slutade identifiera sata-enheter slumpmässigt. Fick det utbytt mot ett som inte hittade sata-enheter på 2 av 4 portar. Är nu inne på mitt 3:e kort som verkar funka väl än så länge iaf.

Permalänk
Medlem

Hittills inga som helst problem, hur stabilt som helst. Även överklockat. Måste säga att för mig har det varit en dröm att leka med.
Tror att man får ha lite tålamod med nya chipset osv även om det ibland känns som att det var en tidig lansering som drabbar flera än vanligt i detta fall.

För övrigt, vad jag förstår, uppstår SATA - problemen endast vid överklockning varför man kan vänta in en uppdatering och köra på med defaultvärden etc. (Om det inte visar sig vara ett HW- fel dvs.) Detta är väl lite tråkigt eftersom jag antar att bara överklockare köper detta mobo..

Visa signatur

Gigabyte GA-X48-DQ6 - C2Q Q6600@3.4GHz- ASUS Geforce 460 OC Top- Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500CL5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Kanske köpte jag hårddisken INNAN jag köpte nvidia plankan??

ELLER varför inte säga såhär, VARFÖR skall en styrkrets diktera VILKEN hårddisk jag skall köpa??

Lite långsökt att skylla problemen på chipset när problemen bara finns hos Maxtor diskar , väldigt lyckat att producera hårddiskar som är inkompatibla med Nforce 4.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

Tänkte köpa detta moderkort:

Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Är det problem med 680i SLI på denna också?

Är detta moderkort värt pengarna?

Visa signatur

CMS 831, Seasonic M12 700W, EVGA 680i SLI A1, C2D E6600, Noctua NH-U12F, Geforce 9800GTX+, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, WD Raptor 74GB, WD Caviar 500GB, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Nfoc4 sata problem med segate diskar vet ja om.Så detta nu också.Ska hålla mej i från Nfore helt klart.Byggt flertal datorer med Nfoce4 och segate diskar på alla. Alla strular och en idag.Så jag tror är hårdvarufel på 680 säkert med då.För inte fan har dom fixat det på nfoce 4 iallfall.
Nej får bli AMD ATI för hela köpet framöver hahahha

Skumt!

Själv sitter jag på ett nForce4 kort från DFI och 2st seagate diskar med sata och har dom inkopplade i port 3 och 4 och har aldrig haft problem med dem tillsammans med det här kortet...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Nu börjar det faktiskt gå för långt, då inte problemen med SATA ännu är lösta, när de haft krångel med detta sen i början
Detta, kombinerat med slarv med annan integrerade hårdvarulösningar som brandväggen gör att iallafall jag börjar tveka över om man ska ge sig på ett Nvidiamoderkort nästa gång...

Mycket möjligt att det blir ett Intelchipset på moderkortet när man ger sig på att bygga core2 dator nångång nästa år.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Om det är SATA som är problemet så lär kanske jag klara mig, jag kör IDE fortfarande och lär göra det så länge drivarna finns att få tag på

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med SATA på nForce4, kör ni nVidias eller Microsoftsdrivrutiner?? Jag kör MS (för att slippa "usb-toolbaren" det är säkert att ta bort... när det är interna diskar) och har inga problem med mina 3 Seagate diskar.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Lite långsökt att skylla problemen på chipset när problemen bara finns hos Maxtor diskar , väldigt lyckat att producera hårddiskar som är inkompatibla med Nforce 4.

Ja, OM det vore det ENDA problemet skulle jag hålla med..

Permalänk
Medlem

Kör också nf4 och har 2 st SATA diskar (en Seagate och en nyare, större Hitachi). Har aldrig haft nån bluescreen eller så, men jag märkte nyligen att några filer har blivit korrupta och möjligen skedde det när jag flyttade rätt många GB (en hel del musik och film och lite annat) data mellan diskarna en gång. Jag kör även med nVidias IDE/SATA-drivers då jag inte märkte att det blev instabilt med dem, men det kan hända att de är bara lite instabila och det sker väldigt sällan. Ska nog ta bort drivrutinerna tror jag och köra med standard istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W