25W förstärkare till 200W högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Beror ju på hur effektiv kylningen är.
Eller det kanske är klass D-Steg? (ca 95% verkningsgrad)

Kylningen kan ju inte va så effektiv. Trångt och ingen luftgenomströmning.
Klass D steg tror jag inte att det är, riktigt skit ljud. Det brukar bara användas till baslådor där det inte hörs någon skillnad i ljudkavlitén.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Frågan är ju bara hur fint ljud den lilla leksaken låter. Kom ihåg att det oftast är förstärkarens och inte högtalarens fel att det låter dåligt. Min 2x35w förstärkare är 2he hög, och väger runt 25kg.

Det var väl ungefär så fel det kunde bli. Högtalarens påverkan av ljudet är typ 80%.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det var väl ungefär så fel det kunde bli. Högtalarens påverkan av ljudet är typ 80%.

Nja, med en kass förstärkare låter alla högtalare dåligt

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Kylningen kan ju inte va så effektiv. Trångt och ingen luftgenomströmning.
Klass D steg tror jag inte att det är, riktigt skit ljud. Det brukar bara användas till baslådor där det inte hörs någon skillnad i ljudkavlitén.

Min Clarion har hyfsad genomströmning.

Hembiosystemen idag körs mer och mer på klass D-steg då det har börjat bli bra kvalitet på grejjerna (Lyssnar själv på en 100W klassD-stärkare emellanåt och ljudkvaliteten är inte att klaga på). Men visst i början dög de i princip bara till bassteg.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag fattar inte varför alla ska hänga uppsig på watt när det gäller högtalare och förstärkare. :S Finns rörförstärkare på 8w som driver stora golvhögtalare på 200w+, men de kanske är dåliga? Ja, jag skulle ialla fall vilja ha en rörförstärkre på ca 8-12w till mina högtalare.

Charmen med rör är att dom distar på helt annat sätt än en transistorförstärkare driven av MOSFETs. Många gillar just disten som en rörförstärkare lämnar ifrån sig.

Det var även någon som sa att ljudet inte blir korrekt. Jag antar att du menar att du vill ha en förstärkning/frekvens-graf som är helt rak. Problemet är att ditt rum troligen ger en massa förstärkning, mycket jobbigt att få bort alla reflexer.

Slutligen, klass D eller T som Tripath kallar sina digitala slutsteg låter inte alls dåligt. Självklart är det subjektivt som allt annat men att säga att Klass D låter kasst överlag är att slå sig själv på foten. IcePower slutstegen som B&O använder är bra, Hypex-modulerna låter hur fint som helst, Även Tripath-chippen låter bra (41Hz.com tex). T-amp som drivs av Tripath om jag inte minns fel gillas av många även om den är lite klen för mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Det var även någon som sa att ljudet inte blir korrekt. Jag antar att du menar att du vill ha en förstärkning/frekvens-graf som är helt rak. Problemet är att ditt rum troligen ger en massa förstärkning, mycket jobbigt att få bort alla reflexer.

Tror det är mig du menar Med att ljudet inte blir korrekt menar jag som du sa innan att klassA-stegen distar (i jämna övertoner har jag för mig).

Japp, det är svår att få till ett aukustiskt perfekt rum, men att se till att man har ett steg som bara gör vad det ska (återge insignalen) är ett steg på vägen.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

har inte orkat läst tråden men jag kan säga att ett steg på 2 w rms kan spela upp till 80db och jag driver två högtalare på sammanlagt 1700wrms med en förstärkare på 800watt så jag kan nog garantera att det du ska bygga kommer funka

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Ett steg på 2WRMS kan spela 3dB högre än Högtalarens SPL (har alltså med högtalaren att göra inte steget).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

vilket jävla wattkrig..

allt ska jämt handla om watt.

prova? funkar det inte Byt, TRIAL AND ERROR.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Nej nej, allt handlar om deciBel!

Läs på innan man köper så slipper man bli besviken!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

haha kul o läsa, alla har fel och alla har rätt verkar det som...fast på olika sätt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Haha ja detta spårade ut lite, har inte lust med en trial and error eftersom jag måste köpra högtalarna osv, så det går fetbort! men nu har man lärt sig en jävla massa om förstärkare och högtalare iaf

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

ja vi har ju som alla kan se olika uppfattningar om vad som är bra o rent ljud så bara du som lyssnare kan avgöra vad som låter bra för just dig o skit i vad andra typ "klass A gossar"tycker!!!!!!!!

GOTT NYTT ÅR

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden! Har en undran om vi säger att jag har en förstärkare eller slutsteg på 100 w och högtalare på 150 w kommer det dra me än 100 w då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezzu:

Lånar tråden! Har en undran om vi säger att jag har en förstärkare eller slutsteg på 100 w och högtalare på 150 w kommer det dra me än 100 w då?

Luddig fråga men om förstärkaren ger 100W (i en kanal?) kommer den att dra mer än 100W eftersom verkningsgraden inte är 100%. Den kan vara allt från väldigt låg, 50% eller mindre, till väldigt hög, typ 90% och mer.

Detta beror vilken elektronik man använder sig av för att förstärka signalen. Klass D har mycket högre verkningsgrad än Klass A beroende av att de är uppbyggda på olika sätt.

edit: Det förutsätter självklart att du spelar så högt att du får ut 100W från förstärkaren.
På låg volym drar den långt ifrån så mycket.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezzu:

Lånar tråden! Har en undran om vi säger att jag har en förstärkare eller slutsteg på 100 w och högtalare på 150 w kommer det dra me än 100 w då?

Nej, det kommer den inte göra normalt sett, men det kan bero lite på (t ex impedans). Framförallt så kommer förstärkaren inte vara i närheten av 100W annat än vid mkt hög volym.
Högtalarnas Watt-märkning har inget med effektförbrukningen att göra, den säger bara hur mkt watt-högtalarna tål. Så därför är det lämpligt att ha högtalare med klart högre maxeffekt än vad förstärkaren kan ge. Precis som du har.

Permalänk
Rekordmedlem

7 års bump? Du inte bara lånade tråden, du återupplivade den.
En liten integrerad förstärkares verkningsgrad är rätt låg eftersom försteget och drivstegen kommer att stå för en relativt stor del av den totala effektförbrukningen i de flesta fall, det är sällan en förstärkare har över 50% verkningsgrad totalt sett, mitt ljudsystem till datorn drar kring 150w när jag inte spelar på det och när jag spelar normalt använder jag sällan mer än 10w utmatad effekt till högtalarelementen, så då ligger verkningsgraden på ca 10%, Systemet drar ju ca 160w när jag spelar "normalt", spelar jag däremot "feststarkt" så drar det över 1kw och verkningsgraden har då ökat rejält och ligger över 80%

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.