Intel Wolfdale och Yorkfield

Permalänk
Melding Plague

Intel Wolfdale och Yorkfield

Det har idag publicerats information om Intels kommande processorer som har arbetsnamnen Wolfdale och Yorkfield. De bygger på Intels kommande Penryn-arkitektur och skall tillverkas med en 45-nanometers tillverkningsprocess.

Läs nyheten: Intel Wolfdale och Yorkfield

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spänande tider är att vänta. Intel är för tillfället en ångvält som ångar på. AMD får snart ta tummen ur arslet och lägga på ett kål om de inte vill bli helt omkörda.

Permalänk
Medlem

Tummen? Tummarna snarare. ÖKA AMD om ni inte vill att jag ska bli intelanvändare.

Permalänk

som sagt alltid kul med bättre grejor

dock så kommer nog amd med något bra snart fast själv är jag sugfen på en C2D propp

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Helt galet vad Intel ångar på, nu ligger AMD risigt till om dom inte sätter fart!

Så här mycket har det inte hänt på länge!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

intel is the king

Permalänk
Medlem

AMD ligger illa till?Knappast. Hos entusiasterna kanske, men det är ingen jätte marknad och inte riktigt något dom kan leva på.
Med tanke på OEM kontrakt med Dell och så, så ser det bra ut för AMD.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Helt galet vad Intel ångar på, nu ligger AMD risigt till om dom inte sätter fart!

Så här mycket har det inte hänt på länge!

det kommer inte komma något som tar ut conroe än på ett tag . Då quad fx 74 fick grymt med spö av q6700 vilket amd tänkt skulle ta prestanda tronen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Hela bilden av DAAMIT är att de ligger inte så värst bra till. ATI har sin kommande produkt (R600) försennat ända fram till mars och AMD står o stampar medans Intel kommer fram med nya o bra produkter .

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vad kan man tänkas få betala för Q6600 tror ni? Jag ska uppdatera någon gång i år, och jag vill ha quad.
Dock skulle jag nog inte betala mer än 3-4000 för en prolle.

Permalänk
Medlem

fint fint, men när de letar sig under 20w med en hyfsat vettig en blir jag glad på riktigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på C2D länge men det känns inte som det ger en jätte boost mot systemet i sign. För min ekonomis skulle borde jag kanske vänta ca 1år och då kanske även plocka andra generationens DX10-kort. Fast det är en lång och tråkig väntan...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
AMD ligger illa till?Knappast. Hos entusiasterna kanske, men det är ingen jätte marknad och inte riktigt något dom kan leva på.
Med tanke på OEM kontrakt med Dell och så, så ser det bra ut för AMD.

lustigt att dell verkar startat en trend att alltid ha CPU i sina system från den tillverkarn som försöker komma ifatt när det gäller prestanda

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
lustigt att dell verkar startat en trend att alltid ha CPU i sina system från den tillverkarn som försöker komma ifatt när det gäller prestanda

Hehe, jo det är lustigt

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
lustigt att dell verkar startat en trend att alltid ha CPU i sina system från den tillverkarn som försöker komma ifatt när det gäller prestanda

det är smart om det är medvetet. dom flesta av oss vill att utvecklingen ska gå så snabbt som möjligt vilket i längden betyder att vi måsste ha så hård konkurrens som möjligt. amd är ju som bekant verkligen ett mycket mindre företag än intel så det finns faktiskt en risk att dom kommer efter nu då intel uppenbarligen kan pumpa nästan oändligt mycket pengar in i produktutveckling om dom har lust att slå ut amd.

jag är nästan lite orolig då intel verkar ha mycket aggresiva planer.

Permalänk
Medlem

Lugn nu, lugn!

Det har inte kommit ut några nya modeller ännu.
När vi ser vad de faktiskt kan prestera kan vi säga vad vi tycker.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Tummen? Tummarna snarare. ÖKA AMD om ni inte vill att jag ska bli intelanvändare.

ja ja,
hela j!"#!vla handen då...!!!
AMD stop the Fisting! and get Boxing*!!!

*syftare på den urlöljiga boxnings matchen mellan INTEL och AMD som försökte typ vara rolig och visa hur AMD krossar intel i olika tester.. notera, att intel idag inte släpper motsvarande video reklam.. tack gode gud.. !!!

Permalänk
Medlem

Är det någon som är insatt som kan förklara vad "Penryn"-arkitekturen innebär?
Detta är alltså inte en vanlig krympning bara?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Är det någon som är insatt som kan förklara vad "Penryn"-arkitekturen innebär?
Detta är alltså inte en vanlig krympning bara?

Det snackas mkt om dessa på XS (Fanboy:en Turtle_1 gör det iaf). Om jag inte minns fel så innebär dessa en IMC och annan struktur som liknar AMD design med DC och HTT mm. Intels kommer heta CSI (alltså inte TV-serien). Ingen frontside bus längre alltså...

Sedan kommer Netburst att återuppstå likt fågelfenix när transistorerna är lämpliga om vilken generation detta kommer ske minns jag ej men det kommer inte dröja så länge...

Permalänk
Medlem

Ungefär ett halvtår sedan jag påpekade att Intel kommer med 45nm modellen wolfdale...

www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=603016

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ungefär ett halvtår sedan jag påpekade att Intel kommer med 45nm modellen wolfdale...

www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=603016

Och...vill du ha en medalj eller?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Och...vill du ha en medalj eller?

Nej det ska han inte då han i samma tråd hade fel i att AMD inte borde avsluta "prestandabenämningen" vilket jag tyckte var dags. Jag vill ha medajlen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Och...vill du ha en medalj eller?

Nej, medaljen kan du ge till din mentor sledgehammer för att han hade fel om Intel...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Det snackas mkt om dessa på XS (Fanboy:en Turtle_1 gör det iaf). Om jag inte minns fel så innebär dessa en IMC och annan struktur som liknar AMD design med DC och HTT mm. Intels kommer heta CSI (alltså inte TV-serien). Ingen frontside bus längre alltså...

Jag hade då inte förväntat mig detta innan Nehalem, allt jag har läst tyder på att Penryn är en processkrympning av Merom.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
Vad kan man tänkas få betala för Q6600 tror ni? Jag ska uppdatera någon gång i år, och jag vill ha quad.
Dock skulle jag nog inte betala mer än 3-4000 för en prolle.

skulle gissa på 5-7 tusen.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en bärbar dator nån gång under våren. Vad är det för processor man ska vänta på då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Jag hade då inte förväntat mig detta innan Nehalem, allt jag har läst tyder på att Penryn är en processkrympning av Merom.

/Adrian

Ja just det ja, jag går lite fort fram. Bearlake har ju inte släppts ännu. Antar att Penryn är tänkt för Bearlake och DDR3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
AMD ligger illa till?Knappast. Hos entusiasterna kanske, men det är ingen jätte marknad och inte riktigt något dom kan leva på.
Med tanke på OEM kontrakt med Dell och så, så ser det bra ut för AMD.

det är ju just på OEM som intel är stora på, även om amd tagit andelar där, så är fortfarande intel grymt stora där.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju välkänt att Intel är störst på OEM. Och det är också där Intel och AMD tjänar pengar, entusiast marknaden är liten.
OEM kontrakten bör vara det absolut viktigaste för AMD, om dom ska tjäna några riktiga pengar.

Edit. Många verkar tro att AMD är helt körda nu bara för att Intel har släppt ett gäng riktigt bra bra processorer.
Det jag menar är att AMD inte alls är körda. Utan bara i entusiasternas ögon för tillfället, och det spelar ingen roll.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Wolfdale/Yorkfield är väl mest en krympning av Kentsfield/Conroe om än med lite mer chace och SSE4? Å andra sidan lär ökningarna i klockfrekvens (talas om 3.73Ghz) stå för en fin prestandaökning.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB