Vista vill inta stänga av datorn

Permalänk
Medlem

Vista vill inta stänga av datorn

Hej!

Har precis fixat Vista genom jobbet och ska sitta o labba lite med det. Har fått allt att funka ganska smidigt förutom att när jag väljer "Shut down" så börjar den stänga ner och visar en ruta där det står "Shutting Down.." och timglas-motsvarigheten börjar snurra. Efter cirka 5-10 sekunder slutar den snurra och allt fryser. Har låtit den stå så i cirka 10-20 minuter men den går inte vidare.

Har inte haft detta problem med Windows XP. Vet att det inte är så många som kör Vista ännu men folk som kört betan kanske haft liknande problem. Nån som har idéer på vad som kan vara fel? Har googlat men inte hittat något bra.

EDIT: har felsökt en del nu. det uppstår endast om jag har min nätverkskabel ikopplad.

EDIT2: Hade kontot jag försökte stänga ner från adminrättigheter uppstog aldrig problemet; alltså om jag har kabeln itryckt och har adminrättigheter o stänger av datorn fungerar det nu. Mycket mystiskt det hela..

EDIT3: Jaha, nu har ja bränt mitt nätag tack vare alla kall-omstarter. Datorn rebootar helt spontant

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz