Permalänk
Medlem

ctrl alt delete

Jobbar som personlig assistent och den jag hjälper har problem att trycka ctrl alt delete då bara en hand fungerar optimalt. Problemet är ett program som ligger kvar i minnet och stör även efter det att man har stängt det. Man behöver alltså få upp rutan stäng program utan att behöva trycka ctrl alt delete så att man kan avakitivera det givna programmet därifrån. Går detta? Vill i så fall veta vilket program som aktiveras av detta kommando och om det går att öppna det med ett vanligt dubbelklick med musen.

Det gäller windows 98.

Visa signatur

Bengt

Permalänk
Medlem

Testa ctrl shift esc.
Detta fungerar iaf på xp.
Det är aktivitetshanteraren som kommer upp.
I xp så kan man högerklicka på aktivitetsfältet o i rutan som kommer upp så finns aktivitetshanteraren.
Vet ej om dessa fungerar i 98.
Kan ju testa iaf.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var jag på en arbetsplats som hade personer med liknande problem (typ, har bara en hand) och jag lärde dom att man kan trycka ctrl+altgr+del istället.
(Med höger hand, men det borde gå med vilken som)
Alltså, alt gr -tangenten räknas som alt (heh, ordvits..)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

funkar bra och då blir väl intresset av mer akademisk art. Kan man aktivera denna stäng program-ruta på annat sätt än genom ctrl alt delete?

Har ju hållit på ett tag och letat, men i och med att windows 98 nu är lite obsolet så kanske det inte är så intressant, men tack i alla fall. Kanske sitter det nån gammal uv där som varit med från dos-tiden och framåt. Har just läst att denna funktion fanns med redan under Windows 3.11-eran.

Det är ju lite tråckligt och jag är inte helt säker på att hon kommer att klara det så bra. Hade ju varit fantastiskt om det gick att komma åt detta program genom ett dubbelklick med musen, men kanske det är att ta ner månen...

Visa signatur

Bengt

Permalänk
Medlem

men varför köra Windows 98 år 2007 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengt417
funkar bra och då blir väl intresset av mer akademisk art. Kan man aktivera denna stäng program-ruta på annat sätt än genom ctrl alt delete?

Start->kör->taskmgr

Permalänk
Medlem

Högerklicka på aktivitetsfältet så finns taskmanagern där.

Permalänk
Hedersmedlem

Men snälla är ni torra bakom öronen ännu eller?
task manager som vi känner till det i 2000 och XP finns i windows 98.
Eller är jag så gammal och senil men jag tror inte man kan högerklicka på tangentbordet för att visa det.
och taskmgr låter också som det är windows NT-specifikt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG