Permalänk
Medlem

IBM thinkpad 760c

Hejsan!

Jag har kommit över en IBM thinkpad 760c
Antar att den har några år på nacken och passar in här.

Det är redan installerat Windows 95 på den och jag har försökt att installera windows 98 men de gick inte så bra därför jag har ingen uppgraderings cd skiva av win98. det gick och boota från diskett men då hittade den inte cd-romen som är ett tillbehör som man kopplar in i datorn i någon konstig inkoppling.

Vet inte vad det är för hårdvara heller, pentium står det bara när jag kollar egenskaper under den här datorn. men 32 mb ram har den.
Hårddisken ska ligga på 720 mb står det stort när man plockar bort tangentbordet men i windows så står det bara 638.

har även försökt komma in i bios. klickat på alla knappar som finns men kommer inte in i bios.

Några tips på vad man kan göra med denna eller vet någon linux dist med endast startdisketter?

Permalänk
Medlem

Kan du starta windows 95 ?
Du kan ju tanka över alla windows 98 installationsfiler med en seriekabel från en annan dator (nollmodem) eller helt enkelt kopiera dem från skivan fast i windows 95, sen startar du bara i dosläge och kör ingån istallationsprogrammet..

Ang bios så finns det ofta mycket o bra hjälp på www.ibm.com
Kan vara lite svårt o hitta i början men de har otroligt mycket matnyttigt där..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Kan du starta windows 95 ?

Japp kommer in i windows 95.
så det är så lätt bara. att tanka in alla windows98 installationsfiler och sen starta de från dos. ser man på.

några andra tips?

Permalänk
Medlem

ladda hem ev drivrutiner och lägg på disken först så du har det.
samt typ winzip eller winrar så du kan packa upp dem när du har installerat w98..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Själv är jag lat och skulle plockat ut hårddisken och kopplat in denna på en stationär dator. Så gjorde jag med en gammal 755CX och det är standardrutinen för de flesta bärbara jag administrerar, de blir kinkiga på CD-bootande vid en viss ålder.

Föreslår att man beglor: http://www.thinkwiki.org/

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
[B]Så gjorde jag med en gammal 755CX

Hur kommer du in på bios med den?
Jag har inte lyckas

Permalänk
Medlem

Vad jag kan utröna ska man först trycka F1, och hålla ner F1. Sen startar man datorn och håller i tills "easy setup" dyker upp.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.