LG+HDMI =Inget Ljud! (hjälp tråd)

Permalänk

LG+HDMI =Inget Ljud! (hjälp tråd)

Har kopplat en HDMI kabel från datorn och får bild etc, men min audio kabel har jag provat koppla till diverse av de audio-in som jag lyckas hitta (svårt och nå när den sitter på väggen).

Hur som helst på "komponent" audi ingången får jag ljud om jag ställer TV på "komponent" men dock ej bild givetvis.

Byter jag sedan TV läget till HDMI så får jag bild men ej ljud.

Vilken av audio in ska jag sätta ljudkabeln i?

Har en LG LC3R och eVGA Geforce 7800gtx KO

Permalänk
Medlem

Tyvär kan det nog bli svårt iom att hdmi tar signalen från den inågnen annars försvinner ju meningen så om du inte hittar något i inställningarna på TVn är det nog inte mycket att göra något åt. Det är betydligt smidigare om man har ett annat ljudsystem också o koppla ljudet dit. Men det har sina nackdelar som att det är dyrare osv. Men lycka till iaf.

Permalänk

Ofan verkar lite skummt att man inte kan få ljud om man kopplar i HDMI+ vanlig ljudkabel. Hursomhelst jag kan ha ljud via datorn får baxa ut högtalarna närmare TV:n dock.

Ingen som har en LG 37-42 och lyckats ställa in detta på nåt vis?

Permalänk
Medlem

PÅ min LG37LC2R finns en ingång " 3,5 mm hona " på baksidan alldeles bredvid HDMI ingången. Funkar kanon.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

För att skicka ljudet via HDMI måste du koppla in en digital sladd i grafikkortet.

På mitt 7600GT sitter det en Optisk ingång på kortet.
Kopplar jag i en optisk kabel där så skickar grafikkortet ljudet via HDMI. Alternativet är ju som du säger att dra en vanlig ljudkabel från datorn till TV'n.

Bild från denna recension

-edit- Ditt ljudkort har ju inte ens HDMI-ut så om du inte har en specialkabel med DVI+Optisk -> HDMI så finns det ingen möjlighet för dig att få ljudet via HDMI eftersom en DVI-utgång inte innehåller ljudsignal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
PÅ min LG37LC2R finns en ingång " 3,5 mm hona " på baksidan alldeles bredvid HDMI ingången. Funkar kanon.

Vi har samma manual då = Samma portar på baksidan. Har du en sådan kabel du pluggar i ljudkortet sedan en vit och röd i TV:n. En sådan använder jag och får ljud på komponent/audio In.

Men som ni säger så finns det nog ingen audio in för "röd/vit" som hör samman med HDMI. Så jag behöver någon annan kabel till den sk. 3,5 porten.

Jag är så jävla kass på sånt här.

Dessa portar har jag enligt manualen:

RGB/Audio Input
Variable Audio Output
Euro Scart Socket AV1/AV2
Power Card Socket
Remove Control Port
HDMI Input
DVI Input
RS232C Input
S-Video Input
Audio/Video Input
Component Input
Antenna Input
Audio Input
VIDEO Input

Mitt ljudkort har bara dom vanliga "färg utgångarna".

Här är en bild med alla portar det finns en kabel man sätter i den svarta utgången och den kabeln är ett knippe med massor av olika. http://www.sharkyextreme.com/hardware/videocards/article.php/...

Tack för ert tålamod.

Permalänk
Medlem

Du ska ha en kabel med "3.5mm hane" på båda sidor. Som du kopplar mellan ljudkort " grön" och TV (kontakten sitter alldeles bredvid HDMI ingången, kan vara svår att se i mörkret.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

Tackar som fan. Blir och dra och köpa en sådan kabel idag.