Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

datorn startar inte

Hej

Har en AMD 64 3200+ som har funkat fint fram tills för några dagar sen, då började den hänga sig vid uppstarten. Precis när första skärmbilden kommmer upp och man kan trycka delete för att komma till setup, i det läget hänger den sig. Det händer inget om jag trycker på delete. Och det konstiga är att ibland så funkar den och datorn startar upp som vanligt. Jag har inte ändrat några inställningar eller satt in någon ny hårdvara. Problemet uppkom till synes helt av sig självt.

Någon som vet vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

kolla satt batteriet har tillräckligt med ström. har du en sån där eldosa tjoffs (vet inte riktigt vad dom heter) så kan du kolla om det ligger på 3v vilket det ska göra. Är det så att batteriet ligger på låg votl så kan du bara köpa ett nytt på rusta eller clas ohlsson för cirka 20 kr

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Det kan vara många orsaker. Men eftersom den verkar hänga sig i Bios, kan det vara någon enhet som inte svararkorrekt vid boot. Försök att koppla bort allt utom grafikkortet. (Mus, CD, HD etc) för att kolla att den tar sig förbi Bios.

Gör den det, är CPU och moderkortet (kanske) felfria, och du kan koppla in en enhet i taget och starta om emellan.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

tack larryd, jag följde ditt råd och det visade sig att det var cd-enheten som strulade till det. Nu kommer den naturliga följdfrågan; Hur löser jag detta problem? För tillfället har jag alltså cd-enheten urkopplad men hur ska jag få den att funka igen?

Permalänk
Medlem

köp en ny tyvärr, enda vettiga idén jag har att komma med.

CD-brännare: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122781
Eller vad jag skulle föreslå är att slå på en DVD-brännare direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rizla
tack larryd, jag följde ditt råd och det visade sig att det var cd-enheten som strulade till det. Nu kommer den naturliga följdfrågan; Hur löser jag detta problem? För tillfället har jag alltså cd-enheten urkopplad men hur ska jag få den att funka igen?

Jadu,
trolla kan jag inte. Men...

-Koppla tillbaka allt utom CD enheten och låt det funka stabilt ett tag.

-Om du har en IDE- ansluten CD, som sitter på en egen kabel? Bygla isåfall om den till slave och anslut den till kabeln från den andra IDE porten.

-Om du har en IDE- ansluten CD, som sitter på en kabel som är gemensam för HD och IDE.? Skaffa en ny kabel och anslut CD till den tomma IDE-porten. Bygla först om CD till master!

-Släng skiten och köp en ny CD och kabel. Kostar inte många kronor.

Visa signatur

Gudrun1