Skapa en minneshårddisk av minneskort

Permalänk
Melding Plague

Skapa en minneshårddisk av minneskort

För er som fortfarande väntar på hybrid-hårddiskarna som dels skall innehålla en vanlig mekanisk hårddisk och dels minneskretsar finns det nu en möjlig lösning. Den okända tillverkaren Century har släppt en enhet som heter SDB25SD och låter användare skapa en ssd-hårddisk (solid state) av secure digital-minneskort.

Läs nyheten: Skapa en minneshårddisk av minneskort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

äntligen börjar dessa enheter dyka upp.. lite osäkert att köra windows på just denna kanske?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
äntligen börjar dessa enheter dyka upp.. lite osäkert att köra windows på just denna kanske?

Varför skulle det vara osäkert?
-

Hur snabbt kommer det gå att boota win & spel med en sån här disk om man jämför med en raptor, det borde väl gå enorm mycket fortare väl?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Varför skulle det vara osäkert?
-

Hur snabbt kommer det gå att boota win & spel med en sån här disk om man jämför med en raptor, det borde väl gå enorm mycket fortare väl?

20mb/s är inte speciellt snabbt, fast det är möjligt att det blir 80mb/s(4*20). En raptor ligger runt 100mb/s så HDDn är snabbare. Däremot vet jag inte vad åtkomsttiden är, och därför svårt att avgöra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
väl?

hehe, du vet inte.
Men jo antagligen snabbare men är det värt de feta slantarna? 8gb...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Nej en disk byggd av SD minnen är inte snabbare än en hederlig hårddisk.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

aah tanken med sånna i en laptop är frestande

Permalänk
Avstängd

dom lär inte dra lika mycket ström som en vanlig disk och är helt tysta

hoppas bara dom blir billigare i framtiden,vilket jag är 100% säker på att dom kommer bli.

Permalänk
Medlem

jag tänkte mer på att man kan (vad jag trodde) inte skriva nån miljon gånger till ett sdkort, men jag har säkert fel

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att minneskorten lär få problem med writes efter ett kort tag. Dom skapades inte för att fungera som hårddiskar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
hehe http://www.tradera.com/auction/Harddiskar/aid_39715575

litte skillnad i pris?

den där skulle vara riktigt skönt att ha i en budget htpc som är helt tyst. den i nyheten därimot tycker jag var lite värdelös..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Lite dyr va?:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
hehe http://www.tradera.com/auction/Harddiskar/aid_39715575

litte skillnad i pris?

Det är ingen kinesisk piratkopia?:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

det är en helt vanlig byggsats man kan göra själv av delar som kan köpas i elfa bland annat.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

[QUOTE][i]Ursprungligen inskrivet av zwelegacy

Citat:

på ebay kostar dessa 10kr.

"Problemet är väl att minneskorten lär få problem med writes efter ett kort tag. Dom skapades inte för att fungera som hårddiskar."

Minneskort är tillverkade för att klara massvis av läsa o skriva. Ditt påstående saknar grund.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
på ebay kostar dessa 10kr.

"Problemet är väl att minneskorten lär få problem med writes efter ett kort tag. Dom skapades inte för att fungera som hårddiskar."

Minneskort är tillverkade för att klara massvis av läsa o skriva. Ditt påstående saknar grund.

ditt påstående saknar grund pga att minneskorten har begränsat antal skrivcykler

enligt tillverkaren på ett av mina minneskort är det 1.000.000 (en miljon) skrivcykler

vissa tillverkare har dessutom en begränsning på antal i och ursättningar av minnet (har sett exempel på 100.000)

lägg därtill antal G de klarar av; ett annat minne jag har är specat till 2000G (10foot drop) vem tappar ett minne i gatan från ~3 meter ?

eller 15G i skakningar... (skaka inte kameran)

är man dum nog att installera tex window på minneskort så går dom sönder rätt snabbt - men visst, det går att göra...

därför kör de flesta något os som inte skriver så mycket till minneskorten

Tillbaka till topic...

detta är en intressant sak - om man använder den på rätt sätt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
ditt påstående saknar grund pga att minneskorten har begränsat antal skrivcykler

enligt tillverkaren på ett av mina minneskort är det 1.000.000 (en miljon) skrivcykler

är man dum nog att installera tex window på minneskort så går dom sönder rätt snabbt - men visst, det går att göra...

därför kör de flesta något os som inte skriver så mycket till minneskorten

Tillbaka till topic...

detta är en intressant sak - om man använder den på rätt sätt...

Måste säga att det känns lite småintressant att skaffa nått liknande till sin htpc, windows mm på den och alla filer på en server nån stanns i källaren så kommer man en lång bit på vägen att få en tyst dator.

Men jag fundera lite på det här med antal gånger man kan skriva till minneskorten, vad är det för tillverkare på ditt kort (som klarar en miljon skrivningar)

Vad jag har förstått så har Sandisk en livstids garanti på alla sina minneskort, det måste ju betyda att dom ska klara av obegränsat antal skrivningar....annars är det ju bara att byta till nytt varje gång dom går sönder genom garantin?

Permalänk
Medlem

någon som beställt prylar från denna sajt??
www.acscontrol.com/

adapter med SATA-gränssnitt

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem

jag har massor med minnen liggandes från

Twinmos, Sandisk, Viking, Canon-branding(Sandisk) Lexar och några okända märken (räknar bara upp mina CF nu)

jag kommer inte exakt ihåg vilket det var men jag har kollat upp det på tillverkarens resp hemsida där det varit möjligt eftersom jag kör en webbserver som är installerad på ett 1Gb minneskort

lite från lexar

Shock 50Gs @ 11ms
Vibration 15 Gs peak to peak
Operating temperature 0º C to 60º C
Non-operating temperature -20º C to 85º C
Humidity 5% to 96%

en quote:

Individual flash memory cells have a limited lifespan. That's the bad news. The good news is that their lifespan is usually measured in the hundreds of thousands or even millions of erase/write cycles, and that the better controller designs utilize an algorithm that's designed to balance the wear across the entire card's cells.

CompactFlash and SD cards are designed to automatically and transparently map out memory cells that go bad, or in some cases when they reach a predefined limit, i.e. 300,000 erase/write cycles (note that this figure is just an example; manufacturers may use a different figure). Cards should continue to function long after a few cells have expired, since even the busiest photographer's flash memory card won't start turning off a significant number of memory cells until after many years of service.

källan

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan:
http://www.kjell.com/?item=38366&path=3340000,4780000,4875000...
för några veckor sedan. Den är billg, men långsam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
Köpte en sådan:
http://www.kjell.com/?item=38366&path=3340000,4780000,4875000...
för några veckor sedan. Den är billg, men långsam.

Hur långsam? Jämrfört med en vanlig minneskortsläsare@usb2.0 eller en hårddisk?

Tycker nyheten verkar ren waste, som flera andra lagt in kan man lika gärna använda sig av en ide>cf adapter, tjäna pengar och köpa fler och köra raid0

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
på ebay kostar dessa 10kr.

"Problemet är väl att minneskorten lär få problem med writes efter ett kort tag. Dom skapades inte för att fungera som hårddiskar."

Minneskort är tillverkade för att klara massvis av läsa o skriva. Ditt påstående saknar grund.

Du har fel. Korten kommer inte att hålla i all evighet. Den ytan på minneschippen som används till cache kommer inte hålla sådär jättelänge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Hur långsam? Jämrfört med en vanlig minneskortsläsare@usb2.0 eller en hårddisk?

Tycker nyheten verkar ren waste, som flera andra lagt in kan man lika gärna använda sig av en ide>cf adapter, tjäna pengar och köpa fler och köra raid0

Ren waste är det inte tycker jag. Denna produkt borde gå att stoppa in i en laptop, och på så sätt få längre batteritid samt svalare/tystare drift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand

Vad jag har förstått så har Sandisk en livstids garanti på alla sina minneskort, det måste ju betyda att dom ska klara av obegränsat antal skrivningar....annars är det ju bara att byta till nytt varje gång dom går sönder genom garantin?

Livstid i livstidsgaranti innebär den tid som produkten finns i produktion. Det är alltså ingen evighetsgaranti. När det kommer en ny variant är livstiden över. Du kan alltså inte hävda garanti 2 år efter det att produktionen upphört av det minneskort du har.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Livstid i livstidsgaranti innebär den tid som produkten finns i produktion. Det är alltså ingen evighetsgaranti. När det kommer en ny variant är livstiden över. Du kan alltså inte hävda garanti 2 år efter det att produktionen upphört av det minneskort du har.

Ok, men hur länge har Sandisk vanligtvis ett visst kort i produktion, har sett typ 256mb SD kort i åratal nu. Säg att man klarar av 3-5år på ett kort så är det ju ändå längre än vad man vanligtvis har en dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Att det är billigare med cf->ide-adaptrar är inte så konstigt eftersom de redan från början har hyfsat kompatibla gränssnitt. (ehm.. samma)

Skulle gladeligen kasta ut hårddisken i min laptop och ersätta med någon liknande lösning, lägre ljudnivå, förhoppningsvis lägre strömförbrukning och lite lägre vikt. Dock lär det inte vara så hälsosamt för minneskorten att köra windows på dem pga det begränsade antalet skrivningar, men en cf-anpassad linux-dist skulle säkert funka bra.

Detta är ju ingen produkt som är framtagen för extrem prestanda heller, utan snarare en produkt för att ersätta hårddiskar där hårddiskar är olämpliga att använda på något sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Damn Small Linux t ex är anpassat för att köras på usb minnen och försöker minimera läs- och skriv cyclar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Hur långsam? Jämrfört med en vanlig minneskortsläsare@usb2.0 eller en hårddisk?

Tycker nyheten verkar ren waste, som flera andra lagt in kan man lika gärna använda sig av en ide>cf adapter, tjäna pengar och köpa fler och köra raid0

Hade ursprungligen tänkt använda CF-adaptern till en äldre dator, men på den blev läshastigheten bara 0,5Mb/s (Testade den även på min arbetsdator med Asus A8V deluxe mobo och där lyckades jag få den att prestera 6.7Mb/s, dock utan DMA ). Mitt CF minne ganska billigt så det är möjligt att dyrare minnen fungerar bättre.

OSkar000> Ett alternativ till 2.5HDD och flashminnen är Microdrive hårddiskar (som man lämpligen kan ta från en uttjänt MP3-spelare). Mha en CF-adapter borde du kan kunna ersätta laptopens hårdisk med en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
BLA_BLABLA

Ett alternativ till 2.5HDD och flashminnen är Microdrive hårddiskar (som man lämpligen kan ta från en uttjänt MP3-spelare). Mha en CF-adapter borde du kan kunna ersätta laptopens hårdisk med en sådan.

Microdrive är också långsamma... jag har en 1Gb som sitter i kameran och jag har CF-minnen som är snabbare på filöverföring - de drar dessutom mer ström än minneskortet

Men - microdriven bör ha bättre livslängd vad gäler läs/skrivningar - dock inte vad gäller stöttålighet då 1 har pajjat för mig...

När de inte används parkeras läsarmarna i en hållare som skall skydda skivorna (jag har bilder hemma om ni vill se - var ett helsike att få isär då skruvarna var 3kantiga stjärnskruvar och små som ett Musa...e)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

försökte med small xp, men hade probs med bootfilerna