Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Underligga meddelanden från brännare i dmesg

Permalänk
Medlem

Underligga meddelanden från brännare i dmesg

Bytte för ett tag sedan ut min gamla NEC 3500A brännare som efter att ha blivit väl använd slutat hitta skivor lite dådå. Eftersom den fungerat helt klanderfritt i övrigt så köpte jag en ny NEC 7173A, den fungerar utmärkt att bränna med men när den inte används kan den i lite slumpmässig ordning spotta ut detta meddelande i dmesg:

hdf: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }
ide: failed opcode was: unknown

Den gamla brännaren gjorde aldrig det och hårddisken som sitter på samma ide-kanal har aldrig heller gjort det.

Jag undrar helt enkelt om någon vet hur man löser detta problem ? Förutom att den fyller min system logg med massa skit vilket gör det jobbigt att läsa den när man faktiskt letar efter något i den så spottar även hal ut ett meddelande om att en ny skiva satts in varje gång vilket blir lite små störigt när man tittar på film eller dyl.

Jag kör Gentoo som distribution och använder 2.6.20 kärnan men samma problem var även med 2.6.19

Permalänk
Medlem

Har du testat ha brännaren på en IDE kanal utan någon hårddisk på samma? Dvs endast CD enheter på den kanalen. Har för mig att det inte är någon höjdare att ha hårddiskar och CD eneheter på samma IDE kanal.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy