Passiv kylning från Arctic Cooling

Permalänk
Melding Plague

Passiv kylning från Arctic Cooling

Tillverkaren Arctic Cooling har idag lanserat en passiv kylfläns för grafikkort. Modellen heter Accelero S2 och består av två stycken värmeledningsrör (heat-pipe) samt en stor aluminium-kylfläns.

Läs nyheten: Passiv kylning från Arctic Cooling

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lät billigt med 210:-, inget dumt med det dock

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

passiv kylning <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu om det bara skulle komma en som passar 8800 serien.. då kan man tom. ha en 92mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Sweet. Jag minns när de här annonserades ut att de skulle komma, jag tror det var 2004 nångång...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Undra hur den presterar hur bra den kyler gentemot ett Radeon 9800 med arctic cooling silencer.

Permalänk

läcker design

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
nu om det bara skulle komma en som passar 8800 serien.. då kan man tom. ha en 92mm fläkt.

Holler med om att det snart borde komma någon kylare som inte smälter av värmen från ett 8800xxx kort för dom som inte våga att ha vattenkylning eller för dom som inte har råd

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

ja det känns lite tråkigt att den inte klarar nyare varma kort. fast den blir nog för stor då

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
ja det känns lite tråkigt att den inte klarar nyare varma kort. fast den blir nog för stor då

Om man på allvar förväntar sig att det ska komma en kylare som passivt klarar av 150W får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Var det inte meningen att den skulle kunna kyla ett 7800GS?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Om man på allvar förväntar sig att det ska komma en kylare som passivt klarar av 150W får man skylla sig själv.

nja inte passivt men med en TYST och utbytbar fläkt som inte är inbyggd så att säga. Det kommer faktist en från Thermalright

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr03.htm
eller denna för 8800
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr03_plus.htm

Kanske man inte behöver skylla sig själv för att man köpt ett dyrt grafikkort

Permalänk
Medlem

Väntar på ett passivt kylt 8600 Ultra, kommer det tro?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hoppas den kommer ut i handeln fort.

Måste ha nåt som ersätter min eländiga Zalman VF-700.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Väntar på ett passivt kylt 8600 Ultra, komer det tro?

Samma här, det vore grymt

Permalänk
Medlem

Det är är bra nyheter, riktigt bra faktiskt.
Vi behöver mer passiva kylare.
Någon som har hittat ett test ännu ?

7600 kort som mest för Nvidia, men dom nämner inte om dom menar GS eller GT ?
Det diffar väl lite på värmen/strömförbruknngen där..fast drar inte ett 5950 Ultra mera ?

Denna borde väl klara ett 7900GS ?
Någon som har god kunskap/länk till vad olika kort drar/värmeutveckling ?

Snälla SweClocker staff : TESTA DENNA SÅ FORT SOM MÖJLIGT !?

Tittta i forumen hur många trådar som handlar om hur man gör gör att få ner ljuddnivån på datorn..
Nog väldigt många som skulle uppskattat en seriös SweC recension...

Edit : Tittar man lite närmre på AC hemsida med specen, så nämner dom ngt om "Turbo module" ...eftersom den tydligen både kyler bättre och skapar ljud, så... 0,1 Sone..det är riktigt lite det..vore det en fläkt så borde det låta mer tycker jag..
Får fn inte Acrobat att funka för mig, så jag kan inte se ritningarna osv..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

ja.. och även andra kan testas från Thermalright så att man kan jämföra..
det behövs som sagt lite tystare och bra grejor..

Permalänk
Avstängd

Tror det kommer bättre kylare när Atis nya monster väl har varit ute ett tag...bättre kylningsförmåga en denna är nog ett måste.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Klarar ju massa kort det där, dock inte mitt gammla GeForce 6800 Ultra. Tror den där skulle smälta om man satte den på det kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Edit : Tittar man lite närmre på AC hemsida med specen, så nämner dom ngt om "Turbo module" ...eftersom den tydligen både kyler bättre och skapar ljud, så... 0,1 Sone..det är riktigt lite det..vore det en fläkt så borde det låta mer tycker jag..
Får fn inte Acrobat att funka för mig, så jag kan inte se ritningarna osv..

Med tanke på måtten 14x19cm så är turbomodulen nog en bolt on 120mm fläkt.
Ser man på AC's fläktosrtiment så finns ofta både sone och dB angivet för fläktarna.

AF12025 PWM
Dimensions: 120 x 120 x 25mm
Rated Fan Speed: 400 - 1500 RPM
Air Flow: 56.3 CFM / 94.7 m3/h
Noise Level: 10.5 dB(A) - 24.5.0 dB(A), 0.05 Sone - 0.6 Sone

Arctic Fan 8L
Dimensions: 80 x 80 x 38.5mm
Rated Fan Speed: 1500 RPM
Air Flow: 18.0 CFM / 30.5 m3/h
Noise Level: 16.0 dB(A), 0.15 Sone

0,1 sone bör då motsvara 13-14 dB.

AC berättar även om en S1
Accelero S
04/2006
The Accelero S1 is a High-End solution compatible with ATI Radeon X1950, X1900, X1800 series and nVIDIA GeForce 7950GT, 7900, 7800, 6800 series. Whilst the Accelero S2 is compatible with ATI Radeon X1650, X1600, X1300 series and other previous models, and nVIDIA GeForce 7600, 6600 series and other previous models. All patented passive designs ensure no noise and high cooling performance. The S series will be available in December 2006.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Väntar på ett passivt kylt 8600 Ultra, kommer det tro?

Berorväl på hur stor radiator du har om du klarar av att kyla den passivt?
http://www.vcore.dk/shop/ac-airplex-evo-758p.html

Den "borde" klara det... finns en mindre modell oxå men men...

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Sweet. Jag minns när de här annonserades ut att de skulle komma, jag tror det var 2004 nångång...

Trodde inte att du gillade den designen ang. flänsriktningen..

Perfekt om man har ett P180 med fläkt på hd-cagen och kommer nog vara ett mer priseffektivt alt. till Hr-03

Permalänk
Medlem

Kommer denna kylning att fungera med mitt Gainward Geforce 6600LE?

Har för mig att det kan vara lite krångel, någon som har lite mer info?

Permalänk
Medlem

den ska jag iaf köpa så fort den kommer. Min AC Silencer som jag har på mitt X850 suger verkligen,

Nån som har ett ungefär datum när den kommer till butikerna?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

För stor, annars skulle det varit intressant om man kunde kyla sitt 6600GT i barebonen. Men det finns inte plats; 32mm på höjden...

Barebones är väl doomed till att låta som jetplan.

Permalänk
Medlem

jag hänget gärna på något passivt istället för min koppar-Zalman

men då måste hela konstruktionen vara på framsidan av GFZ-kortet för jag har ett ljudkort på andra sidan(Shuttle)

EDIT : stavn

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Om man på allvar förväntar sig att det ska komma en kylare som passivt klarar av 150W får man skylla sig själv.

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Om man på allvar förväntar sig att det ska komma en kylare som passivt klarar av 150W får man skylla sig själv.

Allt hännger ju på vilket luftlöde man har i chassit. Lyckas men få till bra in- och utblås så borde det gå att kyla 150W bara flänsen är tillräckligt svulstig.

Permalänk
Medlem

Ser ut som den ska sitta på undersidan, mestadels direkt på gpun. Det kan vara bra för då den passiva kylningen finns på båda sidorna av kortet kan det ta i minnesplatserna eller andra komponenter. Om kylning tar i minnesplatserna kan det bli så att kortet inte går att använda eller att det inte går att låsa fast; det hände mig nyligen på mitt leadtek 7600GT.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Om man på allvar förväntar sig att det ska komma en kylare som passivt klarar av 150W får man skylla sig själv.

ja fast det gjorde jag ju inte å andra sidan.
men det hade varit trevligt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv