Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Angående komundator..

Jo det är så att jag sitter på en komundator,

och som jag har förstått det så är det moderkorten som är typ begränsade så det inte går å klocka osv, iaf

nu till frågan, processorn är en AMD Athlon 64, 2200 MHz 3700+ s939..

har letat runt lite efter nya moderkort osv men det verkar vara väldigt begränsat till 939, har väl hittat ungefär 2 eller så,

så vad göra ? lika bra å byta prolle å hela rubbet eller har ni några tips ?

Tack på förhand

EDIT : moderkortet är ett MSI K8N Neo4 Series (MS-7125)

Visa signatur

WOHOH ;) SebbeBoy was here

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Är väl knappast värt att byta moderkort bara för att klocka cpun 4-600mhz?
Men är du sugen så finns det väl fortfarande kvar endel kort på marknaden om man letar lite. Kanske beggat? Kolla anonsmarknaden här på sweclockers eller tradera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där är ju ett helt vanligt moderkort (inget komundator-kort, vad det nu ska vara).
Och då går det att klocka med. Enda begränsningarna har jag för mig är de begränsade voltinställningarna (länge sen jag var inne i det där bioset och kollade). Se tex den här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=608...
Så det går att klocka, men du kanske inte kommer lika långt som en del andra.

MSI K8N Neo4 Series (MS-7125) är ingen exakt information om vilket kort du har. Se här http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_... MS-7125 är alltså beteckningen på alla kort som börjar med K8N Neo4 ...

Här kan du kanske hitta lite tipps http://forum.msi.com.tw/index.php?board=28.40

Permalänk
Medlem

Jo det där moderkortet e helt okej, finns ingen anledning till att byta om du nöjjer dig med kanske 4-600Mhz. Jag har själv haft ett sånt moderkort och om du byter den irriterande chipsetkylaren så funkar det faktiskt helt okej

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

så bästa sättet att klocka ? köra nått simpelt prog i windows ?

hittade BTW inget kort i MSIs hemsida som ser ut precis som mitt..

Visa signatur

WOHOH ;) SebbeBoy was here

Permalänk
Medlem

n-tune om det är n-force baserat finns att ladda hem på msi's hemsida.

nice klockning från windows. annars core center som är msi klocknings värktyg som jag kör med. finns också att ladda hem på utilitys varje fall om du går in via k9n sli delux moderkortet som jag kör med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbeBoy
så bästa sättet att klocka ? köra nått simpelt prog i windows ?

hittade BTW inget kort i MSIs hemsida som ser ut precis som mitt..

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
n-tune om det är n-force baserat finns att ladda hem på msi's hemsida.

nice klockning från windows. annars core center som är msi klocknings värktyg som jag kör med. finns också att ladda hem på utilitys varje fall om du går in via k9n sli delux moderkortet som jag kör med.

Stort tack för tipsen

Visa signatur

WOHOH ;) SebbeBoy was here

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbeBoy
så bästa sättet att klocka ? köra nått simpelt prog i windows ?

hittade BTW inget kort i MSIs hemsida som ser ut precis som mitt..

Jag skulle föreslå att du lär dig klocka i bios istället, resultatet blir nog bättre och det är roligare när man har lärt sig det. Det är absolut inte omöjligt att lära sig.

Det finns en FAQ är på swec som är läsvärd.

Lycka till.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

mitt moderkort klockar knappt i bios. men kanske trevligare när det går.

jo minnet har jag klockat till 667 i stället för orginal 533

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Jag skulle föreslå att du lär dig klocka i bios istället, resultatet blir nog bättre och det är roligare när man har lärt sig det. Det är absolut inte omöjligt att lära sig.

Det finns en FAQ är på swec som är läsvärd.

Lycka till.

jao.. skall läsa lite om det nu tänkte jag. å se om man kan få fram grejjerna i bios bara.. dom verkar dolda..

Visa signatur

WOHOH ;) SebbeBoy was here

Permalänk
Medlem

Ska du kunna få någon mer hjälp här, så måste du skriva exakt vad du har för något innehåll i datorn. Och är det en färdig dator från t.ex. Dell, HP, Compaq PackardBell etc. skulle du ha srivit det redan i första tråden. MSI har tillverkat moderkort åt några av dem med. Skulle det vara så så kan det ju hända att MSI har en "normal" beteckning på ett udda moderkort... som mycket troligt inte går att klocka.