Keyboard! Koppla in i datorn (Frågor)

Permalänk
Medlem

Keyboard! Koppla in i datorn (Frågor)

Hej, jag har ett gammalt keyboard som jag brukar spela på. Alltså elektriskt piano för dom som tänker att det är ett datortangentbord.
Det har bara en högtalare där de ljuva tonerna kommer ut, ingen midi-in/utfunktion. Så jag tänkte på om man kan koppla hörlurssladd, från + och - på högtalaren från keyboarden så man har den att koppla in till datorn i ljud-in "blå kontakt".
Det skulle innbära att man skulle kunnat höra det man spelar på datorn direkt.

Skulle detta funka eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna koppla det till mikrofon-ingången, men jag tvivlar på att ljudet blir vidare bra =/

Visa signatur

---

Permalänk

Man kan alltid testa:)

Permalänk
Medlem

Det funkar jättedåligt. Förmodligen kommer det bara att låta skit men har du otur eldar du upp ditt ljudkort. Utgången är till en högtalare, förstärkt och anpassad för en impedans på 8-50 ohm beroende på kvallité. Ljudkortsingångarna är för linje och 10'000 ohm och mycket lite spänning.

Bygg en konverter mellan, finns säkert på nätet, eller gå in i kretsen innan effektförstärkaren (Det går kanske inte om allt sitter ihopa i en enda krets i synthen) och ta ut ljudet där.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min bror har gjort det som du menar (tror jag).

När jag kommer hem ska jag kika hur han har gjort, så skriver jag här senare (om jag kommer ihåg).