S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Medlem

Tycker också att det ser bättre ut med modden.

Permalänk
Medlem

ni som redan spelat s.t.a.l.k.e.r

skulle ni säga att spelet är ganska frit? alltså man kan göra lite vad man vill och inte som i tex HL2 där man måste följa en speciel väg osv?

hur är grafiken?

är det sant att allt som sägs av personer i spelet kommer endast i form av text?

hur kul är spelet?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ospab
ni som redan spelat s.t.a.l.k.e.r

skulle ni säga att spelet är ganska frit? alltså man kan göra lite vad man vill och inte som i tex HL2 där man måste följa en speciel väg osv?

hur är grafiken?

är det sant att allt som sägs av personer i spelet kommer endast i form av text?

hur kul är spelet?

1. Relativt fritt, lite friare än vad fable var om man ser till att det inte finns ett bestämt grid där du inte kan gå utanför, även om en del tycker stängslena är för begränsande

2. Fin, trevlig. Det som är bäst enligt mig är att motorn klarar båda dagsljus och klaustrofobiska utrymmen bra, det gär t ex inte doom 3 motorn.

3. Inte endast, mycket av dialogen kommer via text men jag tror att de viktiga delarna (så långt som jag kommit) också har inspelade röster.

4. -_- lätt fråga att besvara...... gillar du utmaningar så ja, då är det definitivt ett köp, gillar du att blö sönderköttad av smått bisarra varelser och hundra kilo bly, ja, givet köp Har du svaga nerver som inte vill utsättas för mer spännande saker än ett paket fil, eller om du bara vill ha snabb action, nej, då är det inte kul.

Jag tycker det är helt klart intressant än så länge, även om jag, som många andra, tycker att det är löjligt hög svårighetsgrad i början och att AI:n inte alltid fungerar som man tycker att den borde med tanke på hur "smart" eller "naturtrogen" de har sagt att den ska vara. Och sen tycker jag ficklampan har alldeles för kort räckvidd

Det där hjälpte dig nog inte alls i ditt beslut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
1. Relativt fritt, lite friare än vad fable var om man ser till att det inte finns ett bestämt grid där du inte kan gå utanför, även om en del tycker stängslena är för begränsande

2. Fin, trevlig. Det som är bäst enligt mig är att motorn klarar båda dagsljus och klaustrofobiska utrymmen bra, det gär t ex inte doom 3 motorn.

3. Inte endast, mycket av dialogen kommer via text men jag tror att de viktiga delarna (så långt som jag kommit) också har inspelade röster.

4. -_- lätt fråga att besvara...... gillar du utmaningar så ja, då är det definitivt ett köp, gillar du att blö sönderköttad av smått bisarra varelser och hundra kilo bly, ja, givet köp Har du svaga nerver som inte vill utsättas för mer spännande saker än ett paket fil, eller om du bara vill ha snabb action, nej, då är det inte kul.

Jag tycker det är helt klart intressant än så länge, även om jag, som många andra, tycker att det är löjligt hög svårighetsgrad i början och att AI:n inte alltid fungerar som man tycker att den borde med tanke på hur "smart" eller "naturtrogen" de har sagt att den ska vara. Och sen tycker jag ficklampan har alldeles för kort räckvidd

Det där hjälpte dig nog inte alls i ditt beslut.

jo, jag är Sjukt sugen på det woo va sugen jag är xD

ska se om jag kan fixa det i morgon är jag är i stan

hoppas jag kan lira på högsta utan lagg cokså, skulle vara svin kul ^^

Visa signatur

Permalänk

Har nyss släppt min första officiella mod

Den fixar karktär och monster ikonerna som syns i dialog-rutor och när man mudrar. När jag satt och skulle ändra huvudkaraktärens ikon till en cool bild på mig själv så upptäckte jag att alpha texturen var väldigt slarvigt gjord för i princip alla ikoner. Fula och ojämna kanter uppstod i spelet, som jag nu har fixat till raka och fina sådana.

Finns att ladda ner från filefront;

http://files.filefront.com//;7137456;;/

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Argh!

När jag äntligen fått tag på ett gäng SIG 500 gevär så kan jag inte montera sikten på dom, trots att detta går när man lirar multiplayer.

Har testat både Ryssarnas och NATO varianten av sikten och testat på fyra olika bössor... Finns något jag missat? Det skulle vara hemskt trevligt att kunna skjuta ned folk på lite avstånd med denna fina bössa.

Minns inte exakt vad den heter i spelet (Stalker använder bara riktiga namn på öststatsbössorna) men i verkligheten så heter den SIG 500 och ser ut så här: http://en.wikipedia.org/wiki/Sig_550

Bugg eller?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Argh!

När jag äntligen fått tag på ett gäng SIG 500 gevär så kan jag inte montera sikten på dom, trots att detta går när man lirar multiplayer.

Har testat både Ryssarnas och NATO varianten av sikten och testat på fyra olika bössor... Finns något jag missat? Det skulle vara hemskt trevligt att kunna skjuta ned folk på lite avstånd med denna fina bössa.

Minns inte exakt vad den heter i spelet (Stalker använder bara riktiga namn på öststatsbössorna) men i verkligheten så heter den SIG 500 och ser ut så här: http://en.wikipedia.org/wiki/Sig_550

Bugg eller?

Kolla manualen? Tror alla vapen står med där med bilder och allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Argh!

Bugg eller?

Nope ingen bugg. Du måste ha rätt sikte som passar eller hitta en moddad version av vapnet. Har själv Sig:en med kikare och granatkastare! Collt som fan :D. Satte på granatkastaren själv men siktet satt på redan när man plockade upp vapnet. Den har alltså sån grön pil dvs den är moddat. Syns direkt innan man ens plockar upp vapnet.

Bild på själva vapnet

Bild på vapnet i inventory

Permalänk
Medlem

Jahapp. Då var jag klar med första omgången. gjorde det mesta och totala speltiden är nog närmare 30 timmar.
Spelade igenom hela spelet på Master, Helt otroligt svårt i vissa passager men otroligt givande.
Utanför powerplanten var det sjukt svårt med Gauss-snipers och raketgevär åt höger coh vänster.
En sak som jag alltid blir lika jävla imponerad av ljuset/skuggorna och speciellt blixteffekterna. Ser otroligt snyggt ut när den drar ut perfekta skuggor under en blixt som vara en sekund. Så jäkla nsyggt. Och ljuset när man är unde jorden är också sjukt snyggt. Lite tråkigt dock att när man får den uppgraderade Enviroment suiten så vill man inte ha nån annan armor och den har nightvision.
Vapnen är helt jäkla underbara, De första vapnen är skräp som sig bör men vapnen på slutet är riktigt sköna.
Önskar bara att man kunde spela MER, när man fått allt roligt i slutet kunna ge sig iväg som en känd stalker och äga upp zonen rejält.
Pripyat var grymt roligt med en jäkla massa byggnader man kan gå in i och snipers överallt. Detaljerna på den banan är helt enastående. Har ni tid rekommenerar jag en rejäl koll på pariserhjulet. Grymt snyggt.
Tog inte den väg som Dutykillarna rekomennderade utan utforskade på egen hand. Var grymt givande.

!!!!!!!!!!!!!!!!SPOILERS NEDAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är ganska säker på att jag fick det riktiga slutet. Det är ett "slut" men två olika vägar man kan gå. Jag snackade med C.counsciousness (Hur man nu fan stavar det) och valde att gå in i deras kollektiva medvetande. Ett helt klart givande slut, man fick reda på mycket och de flesta frågor man hade om zonen blev besvarade. Blir lätt en omspelning till för att göra saker annorlunda.
Hade väl mer eller mindre listat ut att man var strelok. Men hela grejen med att den mission dom hade hyrt en för var att ha ihjäl sig själv var rätt skoj
Dock nåra saker som jag skulle villja ha reda ppå fortfarande. Var de andra i streloks grupp med till sarkofagen? Utanför powerplanten ser det ju ut som strelok är själv när alla råttor kommer. Men mycket man får reda på tyder ju på att hela gruppen tagit sig långt in i zonen. Och hur tog man sig förbi Brain schorcher första gången?
Iofs så har ju monolith saker som verkar skydda dom från den men ändå.
Slutade iaf på en Rank på nästan 3000, och de sista striderna med monolithsoldaterna var fan inte helt lätt, nästan inga medikits (körde på mat ett bra tag) inga granater och mörkt och jävligt. Men kul var det.

Slut på spoliers

Jäkligt skönt spel för att sammanfatta. Ska köra igenom det igen, göra saker lite annorlunda och ge mig in i MP.

Permalänk
Citat:

Argh!

Bugg eller?

Beror på lite hur du gör?
Har du vapnet i handen/slot 3 när du gör det? Tror inte det går att montera kikarsikte om du har vapnet i inventoryn.

Finns inte så många kikarsikten, du hittar alla här.
http://web.telia.com/~u89905403/ui_icon_equipment.jpg

Själv kör jag med LR300/AR-15 med granatkastare och kikasikte. Hade varit kalas om man kunde hitta den moddade som har ljuddämpare också.
Annars är snipern som har inbyggd ljuddämpare inte fel heller, om man hittar ammo till den.

Förresten, någon som vet om man kan få loss AK47 med granattillsatsen från skruvstädet som finns i huset i Army warehouse??

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Har du vapnet i handen/slot 3 när du gör det? Tror inte det går att montera kikarsikte om du har vapnet i inventoryn.

Själv kör jag med LR300/AR-15 med granatkastare och kikasikte. Hade varit kalas om man kunde hitta den moddade som har ljuddämpare också.
Annars är snipern som har inbyggd ljuddämpare inte fel heller, om man hittar ammo till den.

Jag har testat att ha vapnet i både handen och i inventoryt när jag försökt montera siktet och jag har testat med bägge sorternas sikte och på fyra olika bössor... Så det lutar nog åt att jag har råkat ut för en bugg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Förresten, någon som vet om man kan få loss AK47 med granattillsatsen från skruvstädet som finns i huset i Army warehouse??

är ganska säker att den inte går montera Kikarsikte åp utan finns endast som moddat vapen.
Själv körde jag med En modifierad Vintar assault rifle(osäker på namnet men den som har en fastmonterad granatkastare och inget kikarsikte) som tar vanlig AK ammunition, gör massiv skada i närstrider, skjuter snabbt som fan och det finns alltid ammo.
Sedan har jag Den ljuddämpade sniperbössan, samt g36:an. sniper för långa avstånd/ precision, g36:an för mellanlångt och Vintaren för närstrider

I slutet av spelet körde jag lite på Det ljuddämpade assault riflet ett tag också bara för att det finns så jäkla mycket ammo till det och den spyr verkligen kulor.

Permalänk

Enligt den där bilden med all utrustning som postades verkar det finnas en hel massa olika vapen. Jag tycker att jag har spelat ett tag nu, men jag har inte stött på så många. Är det något som kommer längre fram, eller måste man köpa det någonstans? Har jag missat var man köper vapen? Finns det några bra tips på var man köper utrustning som vapen, skyddsdräkter och så vidare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Enligt den där bilden med all utrustning som postades verkar det finnas en hel massa olika vapen. Jag tycker att jag har spelat ett tag nu, men jag har inte stött på så många. Är det något som kommer längre fram, eller måste man köpa det någonstans? Har jag missat var man köper vapen? Finns det några bra tips på var man köper utrustning som vapen, skyddsdräkter och så vidare?

Som i de flesta spel så kan man aldrig köpa de roliga grejorna
Vapen hittar du en massa olika i Army warehouse zonen, dräkter hittar du lite här och var.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Som i de flesta spel så kan man aldrig köpa de roliga grejorna
Vapen hittar du en massa olika i Army warehouse zonen, dräkter hittar du lite här och var.

Lite här och var? Hittils har jag bara hittat en dräkt, och det var hos Barkeep. Men jag får väl leta vidare.

Permalänk

Jag är på uppdraget "Meet with the doctor" men jag hittar inte den jäveln... Var i forsknings institutet är han? Säg inte tunnlarna bara...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

har skaffat spelet i dag :), dycker dock att grafiken kunde vara snyggare :S

tycker det är dåligt att gubbarna inte pratar engelska

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske man borde skaffa spelet ändå. Tror inte det kommer att flyta så bra på min dator dock. :\ Nåja det är ju inte hela världen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Så trist med alla soldater som snackar ryska, kunde ju åtminstone lagt in subs ffs pajar ju helt när man inte förstår nånting, på slutet pratas det ryska också vore ju roligt att fatta men nej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Så trist med alla soldater som snackar ryska, kunde ju åtminstone lagt in subs ffs pajar ju helt när man inte förstår nånting, på slutet pratas det ryska också vore ju roligt att fatta men nej.

***Spoilers***

Om du menar ryskan som pratas i chernobyl så sa någon som kunde ryska att det är the wishing stone som kallar på en.
Säger typ, kom till mig, det är mig du letar efter osv. Det är alltså inget viktigt egentligen.

Ännu mera spolier

Här finns filmer på 7 av sluten som finns i stalker för dom som inte orkar spela om så många gånger. Har lyckats få sluten 1-2 och 6-7 själv. 6-7 räknas tydligen som dom bättre slutet, eftersom man får reda på mer av storyn precis innan slutfilmen.
http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?t=122187

***Spoiler slut***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
***Spoilers***

Om du menar ryskan som pratas i chernobyl så sa någon som kunde ryska att det är the wishing stone som kallar på en.
Säger typ, kom till mig, det är mig du letar efter osv. Det är alltså inget viktigt egentligen.

Ännu mera spolier

Här finns filmer på 7 av sluten som finns i stalker för dom som inte orkar spela om så många gånger. Har lyckats få sluten 1-2 och 6-7 själv. 6-7 räknas tydligen som dom bättre slutet, eftersom man får reda på mer av storyn precis innan slutfilmen.
http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?t=122187

***Spoiler slut***

SPOILER

Väldigt konstiga slut, den med humanity must be controlled fattar jag inte? vad händer egentligen o egentligen alla slut förrutom näst sista fattar jag inte, kan nån förklara vad som händer? på ending 6 o 7 säger en del att det förklarar vem man är i spelet, vad förklarar d?

Visa signatur
Permalänk

Att olika tillsatser för vapen inte går att fästa på alla som man ska kunna det på är en känd bugg. Men det finns en del fixar för detta. Spana på det officiella forumet så finns det lite att välja på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ospab
har skaffat spelet i dag :), dycker dock att grafiken kunde vara snyggare :S

tycker det är dåligt att gubbarna inte pratar engelska

Hoppas du kör full HDR, annars missar man hela stämningen i spelet.

Personligen gillar jag att gubbarna som pratar i bakgrunden snackan ryska, klart bättre än Oblivions udda dialogsystem i alla fall..
Bidrar mer till stämningen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag hade blivit förbannad om alla snackat amerikanska i ett spel som utspelar sig i Ukraina!

visst subtitles hade kunnat funka.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

jag har inte fattat vad man använder bulten till i spelet och hur mycket användewr ni den?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

bra spel abrupt slut... iaf d jag fick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
jag har inte fattat vad man använder bulten till i spelet och hur mycket användewr ni den?

Dom skall du kasta på dom där elektriska laddningarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Jag hade blivit förbannad om alla snackat amerikanska i ett spel som utspelar sig i Ukraina!

visst subtitles hade kunnat funka.

Själv är jag förbannad på alla filmer som dubbas till tyska, spanska och äckel franska

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag har pprecis nått Arenan efter Turn off scorcher-questen. Det spelas upp en liten sekvens där man ser massa snipers och kärnkraftverket i bakgrunden sen hackar det till och jag e helt plötsligt utanför kraftverket?? Hur fanken gick det till? Bugg eller vad?

Sen undrar jag om det e långt kvar på spelet efter det?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Jag är på uppdraget "Meet with the doctor" men jag hittar inte den jäveln... Var i forsknings institutet är han? Säg inte tunnlarna bara...

Jo han är i tunnlarna under armebasen. I Stroleks hideout.

Vad jag själv behöver hjälp med är den babblande fulla kocken i Freedoms bas.
HUR får man ngt vettigt ur honom så att man kan sno Bulldog 6-granatkastaren?