S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Medlem

hur kommer man ut ur chernobyl-området? kan inte hitta vägen ut :/ har kutat runt vid alla portar i närheten av stället man ploppade in i zonen, men without luck :/

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

du kan inte lämna chernobyl området. kan hoppas att dom ändrar det i en patch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Countergnäll countergnäll

Word. Inte för att vara STALKER fanboy, men spelet är faktiskt riktigt bra. Säg ett spel som liknar det de senaste åren? Säg sedan ett spel som är lika utförligt gjort de senaste åren? Säg seda att du skojade totalt om det där angående grafiken, för om du inte ser skillnad på STALKER och Unreal så tycker jag lite synd om dig, Antonsson.

Och jag tänker inte slå mig samman med massa gamers som gnäller över allt de misstycker om och ignorerar de det gillar. Jag håller med om att nya spel borde hålla lite högre klass. De borde hålla ungefär samma klass som STALKER.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hucke
har för mig att ni ska fortsätta rakt fram och inte gå tillbaka. Om "hålet" som ni klättrade in i är på vänster sida så ska ni rakt fram till höger. Tror det är det stället ni menar iaf

Man ska gå upp där man inte gick ner, alltså man ska gå viadra. Då när man kommer upp ur kloakerna är man på en militär bas, i denna bas ska man sno några dokument. Sen när det är klart ska man ta sig till "The Bar".

Permalänk
Hedersmedlem

Till alla som hatar spelet eller säger att det suger...

Jag gillade inte spelet speciellt mycket i början. På första uppdraget fick jag slut på ammo trots att jag tyckte jag siktade bra och bara skjöt 1 skott i taget.
Man blir förbannad på att vapnen inte träffar ett piss samtidigt som fienden skjuter full automat och träffar lite sporadiskt men iaf träffar. Man har nästan ingen hälsa och dör väldigt enkelt. Kan även tänka mig att spelet går som skit om man inte har en nästan ny dator, vilket inte direkt hjälper.

Spelet blir bättre, när man skaffar sig en riktig jacka så överlever man en hel del skott. Dom senare vapnen har mycket bättre träffsäkerhet (kan vara att man går från rookie till "erfaren" också i spelet). Hur som helst spelet blir bättre. Men det kan helt enkelt vara så att du inte gillar lite mer taktiska spel, inget fel med det, men det ger inget att skrika ut valfria skällsord för att visa din åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker efter att ha spelet några timmar att Stalker verkar vara ett spel klart över genomsnittet.

Dock så kan jag delvis förstå de som klagar över grafiken, iallafall om man inte sitter på ett kort i 8800 serien.
Problemet då är ju att det blir omöjligt att kombinera AA med full dynamic lighting, så allting blir taggigt.
Efter att man vant sig vid snygga jämna kanter så stör jag mig väldigt på att se allt det där ''taggiga''.

Det som jag också tror gör att många uppfattar grafiken i Stalker som halvtaskig är miljön som skildras.
Det kan ju onekligen bli så att man får känslan att spel som skildrar vackrare miljöer (som FarCry) har bättre grafik än ett som skildar ett nedslitet område i trist natur runt ett kärnkraftverk i Ukraina..

Men grafiken i Stalker är ju ändå riktigt bra trots allt (förutom det där med att de flesta kort inte kan aktivera AA på Full D.L.)
Speciellt ljus och skuggeffekter är riktigt snygga.
Eldstrider på natten i åskväder ser riktigt effektfullt ut..

Angående det där om att nya spel borde hålla högre klass så tycker jag kanske att många nuförtiden blivit lite bortskämda.
Priserna på nya spel har genom åren hållit sig någorlunda konstant och idag får man ju så otroligt mycket mer spel för pengarna än för säg 10-15 år sedan.
Då kunde ju ett spel på en enda diskett på 1.5 Mb kosta nästan lika mycket som ett spel idag på en DVD som innehåller 5 Gb och där det krävts hundratals personer för att utveckla spelet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Jag har fått ett uppdrag att följa någon som heter Kruglov till Yantar, men Kruglov bara står still och vägrar att följa efter. Det står i loggen att jag ska leda vägen dit, men varför kommer han inte med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Jag har fått ett uppdrag att följa någon som heter Kruglov till Yantar, men Kruglov bara står still och vägrar att följa efter. Det står i loggen att jag ska leda vägen dit, men varför kommer han inte med?

Spara och quickloada. Funkar i dom flesta fall för mig

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag har själv värvat spelet utan att kryssa i sista "uppgiften". Men det påverkar säkert spelet på något sätt om du gör det. Dock inte obligatoriskt.

Får försöka hitta en walkthrough isf. Tack för hjälpen.

Permalänk

Det här med PDAn, visst fattade jag att man skulle markera de två förstoringsglasen för att zooma hitan och ditan men detta är ju ALLDELES för jobbigt så jag gick över till att använda det käcka hjulet man har på nya möss kallat "scrollhjulet". Zoomandet med hjulet är iaf helt skevt felkonstruerat.

Ett typexempel på grafikfrågan var att jag råkade slänga en blick på en stubbe. Bara som ett exempel. Den var knähög (helt ok) med fina, högupplösta texturer (inte mig emot) men ytan där den antingen borde varit avsågad eller avbruten eller söndersprängd var den bara beknölad med trekantiga toppar som såg ut som små berg eller något. Kanske mer som små pyramider... Men poäng är att det INTE såg ut som en med såg nermejad stubbe. Inte heller såg det ut som en stubbe från ett avsprängt träd, avbrutet träd eller att stackars träd som fallit offer för Tor. På nära håll that is. På långt håll, säg tio meter plus, så var inte detta ett problem men som sagt, stubben var bara ett typexempel på dålig grafik som tyder på designerns totala avvara av utomhusvistelse.

Hela grejen är att alldeles för många speltillverkare åtar sig för stora projekt som de inte klarar av att slutföra. Stalker, oblivion, far cry. Oblivion såg ut att vara ett fantastiskt spel när man först gick in i världen men det visade sig snart att det bara var en stor fasad av ett pampigt slott med en iglo eller något annat fattigt bakom. Kanske är problemet att allt handlar om pengar. Speltillverkarna hetsas att jobba dygnet runt, klart att man inte kan prestera något bra då, och sedan får de inte chansen att göra klart skiten för att någon har bråttom att börja håva in pengar. En sak som tyder på detta är alla gamla enkla spel som gjordes av entusiaster, inte för pengars skull utan för nöjet och praktexemplet är förståss Conter strike som onekligen är det mest spelade spelet någonsin och som inte dragit in en krona för skaparna. Detta gäller ju filmbranschen på samma sätt. Visste ni att de första bondfilmerna kostade något i stil med en miljon att spela in och sedan drog in hundratals miljoner medan de nyare kostade hundratals miljoner och knappt täckte detta i intäckter. Om någon kan hitta informationen till bondfilmernas budgetar och intäckter så länka för jag har tappat bort det =/ Färdigsvamlat för nu.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Oblivion såg ut att vara ett fantastiskt spel när man först gick in i världen men det visade sig snart att det bara var en stor fasad av ett pampigt slott med en iglo eller något annat fattigt bakom.

Aha, däri ligger problemet. Du vill inte ha genomarbetade spel som Oblivion och STALKER, du vill ha små mods med minikartor, som "Conter Strike".

Permalänk
Medlem

För er som tycker att det gungar för mycket eller för lite kan testa den lilla BobModden jag pillade till: http://www.stalker-game.se/07forum/viewtopic.php?t=404

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

är riktigt sugen på att få mer rörelse på både vapnet och när man går, så att det blir mer realistiskt. vad som vore nice, är om vapnen var mer livliga som i hl2.

kan tyvärr inte ladda hem filen pga mediamonster.se vägrar fungera

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Det här med PDAn, visst fattade jag att man skulle markera de två förstoringsglasen för att zooma hitan och ditan men detta är ju ALLDELES för jobbigt så jag gick över till att använda det käcka hjulet man har på nya möss kallat "scrollhjulet"..

Ja herregud vad jobbigt. Vilket skitspel!!

Som sagt så verkar detta inte vara ett spel för dig. Sådana här stora spel handlar om helheten. Smågrejer som nu tex en ful stubbe spelar ingen som helst roll. Jag är själv så insatt i spelet så jag lägger inte ens märke till några buggar. Om något strular så tänker jag inte på det, utan går runt problemet på något sätt och fortsätter spela som att inget hänt. Utvecklarna har ju verkligen lyckats med de viktigaste punkterna i ett sånt här stort spel som tex story, stämning och en levande värld, och det är det som är huvudsaken. Dessa faktorer är precis det som alla de vanliga linjära FPS-lir lackar på. "FP-RPG" är fortförande väldigt sällsynt på spelmarknaden och har det senaste året verkligen visat hur bra det kan bli först med Oblivion och nu Stalker. Detta är en spel-genre som kommer utvecklas rejält under de kommande åren, och därefter lär sig utvecklarna hur tidskrävande det är och hur mycket folk det krävs för att få saker och ting gjort till deadline.

Det du nämner om Bond-rullarna är ju löjligt. Självklart är det dyrare att göra en modern film idag med de special-effekter och utrustning som krävs. Ekonomin såg ju också väldigt anorlunda ut för 50 år sen

Samma sak gäller spelen idag jämfört med för 10-15 år sen. Utvecklingen har gått frammåt och idag handlar spelen om mycket mer än att ta sig från punkt A till B och plocka så mycket pengar som möjligt längs vägen. Förr i tiden kunde en ensam amatör göra en miljon-hit som Super Mario i sitt hem efter jobbet under en månads tid. Idag krävs kunniga team på minst 10 pers med sponsorer som kan stå för de miljoner kronor det kostar att utveckla spelen under flera års tid. Det är väl ganska uppenbart att mer avancerade saker blir svårare att göra och tar betydligt längre tid och mer arbetskraft? Visst kan enkla spel i form av flash-spel och moddar fortförande vara kul, men man vill ju ha stora moderna spel också, eller hur?! Det är ju dom spelen som kommer med riktiga spel-upplevelser. Resten ser iaf jag bara som tidsfördriv.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
är riktigt sugen på att få mer rörelse på både vapnet och när man går, så att det blir mer realistiskt. vad som vore nice, är om vapnen var mer livliga som i hl2.

kan tyvärr inte ladda hem filen pga mediamonster.se vägrar fungera

Verkar som att det är tillfälligt nere, får hoppas på bättre lycka imorgon.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Spelet går otroligt segt. Någon som vet vad kommandot för att använda DX8 istället för DX9 är?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Word. Inte för att vara STALKER fanboy, men spelet är faktiskt riktigt bra. Säg ett spel som liknar det de senaste åren? Säg sedan ett spel som är lika utförligt gjort de senaste åren? Säg seda att du skojade totalt om det där angående grafiken, för om du inte ser skillnad på STALKER och Unreal så tycker jag lite synd om dig, Antonsson.

Och jag tänker inte slå mig samman med massa gamers som gnäller över allt de misstycker om och ignorerar de det gillar. Jag håller med om att nya spel borde hålla lite högre klass. De borde hålla ungefär samma klass som STALKER.

Först och främst, jag tycker stalker är ett bra spel så missförstå mig inte nu, men om alla nya spel skulle hålla samma klass som stalker skulle jag troligtvis sluta att spela spel överhuvudtaget. Anledningen till detta är då det att Stalker nog är en av, om inte "det" sämst optimerade spelet jag någonsin har spelat. Så att säga det där är nog lite i överkant.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Spelet går otroligt segt. Någon som vet vad kommandot för att använda DX8 istället för DX9 är?

Gå in i "Options" och kolla under "Video->Render" och sätt den på "Static lightning" så använder motorn DX8 istället för DX9.

I manualen står det så här
RENDER:
Static lightning - Uses DX8 render
Objects dynamic lightning - Uses DX9 with static lightning (light-mapping)
Full dynamic lightning - Uses DX9 with full dynamic lightning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Först och främst, jag tycker stalker är ett bra spel så missförstå mig inte nu, men om alla nya spel skulle hålla samma klass som stalker skulle jag troligtvis sluta att spela spel överhuvudtaget. Anledningen till detta är då det att Stalker nog är en av, om inte "det" sämst optimerade spelet jag någonsin har spelat. Så att säga det där är nog lite i överkant.

Jag har inga direkta problem med spelet men nästintill allt på max.
Har dock ett x1800xt och av någon anlending flyter det bättre på det än tex. x1950 eller 7900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitan
Gå in i "Options" och kolla under "Video->Render" och sätt den på "Static lightning" så använder motorn DX8 istället för DX9.

I manualen står det så här
RENDER:
Static lightning - Uses DX8 render
Objects dynamic lightning - Uses DX9 with static lightning (light-mapping)
Full dynamic lightning - Uses DX9 with full dynamic lightning

Har gjort det kör även på lägsta på allt men verkar inte få något flyt alls.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

stalker flyter utmärkt på mitt fx 5900 i 1024x768 med medium utan aa/af static lightning + full object / texture.

tycker det är konstigt att 7900/1900 skulle flyta dåligt på det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Jag har ett skitigt problem angående detta spel, jag har inte kollat in tråden för jag måste verkligen få spela detta spel direkt och inte efter 2 timmars läsande!

Så här är det,, jag får "delayes" på allt som överträder trätopparna, typ himmlen träd m.m. då jag rör musen så hamnar allt ur fokus och delayar.. jag har ingen aning om vad det är.

saken är den att ALLT smider på på vilken inställning som helst, men jag får dessa delays, jag har dom nyaste drivarna och jag till o med formaterade om datorn för att detta ska flyta på så mkt som möjligt.

Jag kör på ett 6200Turbochace 256 geforce Pci Express och med 1024 i ram,

Väldigt tacksam för hjälp !

Visa signatur

Gamen

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är i slutet av spelet, vid Pirtya precis vid vägen till Chernobyl.

När jag går till map transferpunkten kommer en liten scen med ett "slagfält" och några hundar som springer förbi och blir uppkastade i luften av tornados. Sen så kommer jag tillbaks till 1a personsvy och spelet krashar (till desktop). Jag kan inte komma förbi den punkten.

Testade med static lightning... Jag ser scenen, kommer till förstapersonsvy och sedan laddar den en autosave av någon konstig anledning och jag kommer till en "bro" med en massa helicoptrar som skjuter och några snipers. Jag sparade där men när jag försöker loada så krashar spelet till Desktop.

Några förslag?

EDIT: Jag gjorde om allt några gånger och en gång så krashade det inte, problemet löst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fleem
Jag har ett skitigt problem angående detta spel, jag har inte kollat in tråden för jag måste verkligen få spela detta spel direkt och inte efter 2 timmars läsande!

Så här är det,, jag får "delayes" på allt som överträder trätopparna, typ himmlen träd m.m. då jag rör musen så hamnar allt ur fokus och delayar.. jag har ingen aning om vad det är.

saken är den att ALLT smider på på vilken inställning som helst, men jag får dessa delays, jag har dom nyaste drivarna och jag till o med formaterade om datorn för att detta ska flyta på så mkt som möjligt.

Jag kör på ett 6200Turbochace 256 geforce Pci Express och med 1024 i ram,

Väldigt tacksam för hjälp !

Ditt grafikkort är i verkligen det sämsta laget, kör du verkligen allt på low eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ditt grafikkort är i verkligen det sämsta laget, kör du verkligen allt på low eller?

Jag har testat på alla inställningar. som sagt, spelet funkar bra, hög fps i alla inställningar "low-Highest" spelar ingen roll, jag blir bara inte kvitt dessa delays"

Några förslag? tacksam för hjälp

Visa signatur

Gamen

Permalänk
Medlem

Spelet fungera sweet sweet på min rig. Köpt den från CDWOW för 299 spänn!
Mitt kära PNY7800GT@1150/480 fungera superb en gång till!
Jag spela allt på hög (ingen dynamic lighting) på 1280x1024, jag är jätte nöjd.

Shitty vapen "aiming" kontroll. Hoppas att den mega patchen ska fixa den problem.

Ett små mikrohäng ( några millisekunder) varje 5, 10 minuter kanske för att refreasha textures (or something) . Annars sjuk imponerad detalj.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

jag är i x-lab18 och har precis hittat dokumenten, men när jag ska gå därifrån är dörren som jag kom från stängd och det står att någon blockar den. Hur fanken tar man sig ut?? Det är ett rum med massa eldbollar i som blir rött när man går in.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
jag är i x-lab18 och har precis hittat dokumenten, men när jag ska gå därifrån är dörren som jag kom från stängd och det står att någon blockar den. Hur fanken tar man sig ut?? Det är ett rum med massa eldbollar i som blir rött när man går in.

kasta lite granater på elden eller vad det nu är

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Det är ett fenomen som liknar ett spöke om jag minns rätt. Lura den över en granat precis då den ska explodera så dör den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver

Det är en eld mutant eller nåt som flyger runt i rummet.... FYLL DEN MED BLYYY!

*edit sen öppnas dörren