Permalänk
Medlem

Unix kommer ta över världen... , nej men jag tror att det kommer bli så användarvänligt att det slår ut windows totalt..

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Unix kommer ta över världen... , nej men jag tror att det kommer bli så användarvänligt att det slår ut windows totalt..

Det kommer aldrig bli så (newbie-)användarvänligt.

- Bara en sånn sak som "C:\Program" ÄR mer självförklarande än "/usr/local/bin"
- Alla program.exe filer i Windows har en ikonfil inbyggd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Om vi bortser från det allra renaste UNIX, utan ser till en spinoff av UNIX, såsom OS X, så ser du att UNIX kan vara användarvänligt.

C:\Program mot /Applications
Program.exe mot Program.app (Som har inbyggd ikonfil, den innehåller allt du behöver t.o.m.)

Så kom inte och säg att UNIX inte kan vara användarvänligt. Jag tror att fler äldre och nybörjare har lättare att installera ett program i OS X än Windows nästan. Hur svårt kan det vara? Ladda hem det, dra det dit du vill ha det, /Applications förslagsvis, och sen bara dubbelklicka.

I Windows måste du gå (oftast) gå igenom en massa jävla ViSE-installationer och klicka Next ett par gånger, och så kommer det en fråga om du vill skriva över en fil, och ändra en sak i registret, (:p), men allvarligt, det KAN komma lite klurigare frågor, och vad gör då tant Agda 62, eller Charly, 11? Jo, dom vågar förmodligen inte klicka vidare, eller så vågar dom det och förstår inte innebörden.

Det finns installationer i OS X, men det är bara undantaget som bekräftar regeln.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
...

OSX är användarvänligt ja. Men nu prata jag generellt Linux/UNIX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Så vitt jag vet så heter det bara 'C:\Program\' ibland, och ibland annat (beroende på windowsversion och pråk) emedan det alltid heter '/bin' för gemensamma och '/usr/bin/' för egna i unix (så länge man väljer en rekommenderad filstruktur).
Något som inte är uppenbart vinner mer på att vara lika (igenkännbart) än förklarande (går klura ut).
Kan för mitt liv inte minnas någon Unix som inte varit tillräckligt enkel att begripa, vad gäller ikoner i grafiska gränssnitt, och jox sedan mitten på 90-talet.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag ju att UNIX-baserade system har en bra framtid, men vissa ändringar måste ju göras.

För det första måste man se till att alla inställningsmöjligheter som en användare ska kunna komma åt i normalt läge ska vara tillgängliga grafiskt. Ingen normalanvändare ska ens behöva öppna upp en conf för någonting. Man har kommit långt, men några steg till måste tas.

Det andra steget är mycket svårare, det krävs något av de etablerade användarna som kommer att vara oerhört svårt för att det hela ska funka.

De måste släppa arrogansen. Det får inte finnas någon användare som säger något i stil med att "Linux är bättre, för det är mycket mer avancerat än värdelösa Windows". Då faller hela idén med att etablera sig stort, för folk kommer bara se det som arroganta datornördars revansch mot samhället som mobbade dem när de växte upp eller något dylikt. Windows kommer fortsätta vara giganten så länge de inte får ett motstånd som faktiskt ser ut att vara från en bred bas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
...För det första måste man se till att alla inställningsmöjligheter som en användare ska kunna komma åt i normalt läge ska vara tillgängliga grafiskt. Ingen normalanvändare ska ens behöva öppna upp en conf för någonting. Man har kommit långt, men några steg till måste tas.
...

Folk klagar på att det är knepigt att konfa linux, att man måste editera massa textfiler, medan man i Windows kan konfa genom att klicka i något grafiskt program. Men poängen är att det ska vara textfil i Unix! Det är ju ASBRA ide. Snilledrag. Verkligen.

Då Unix konstruerades på 1970 talet, så tänkte de; hur ska vi konfa Unix? Med ett grafiskt program eller? Nej, vi gör en textfil, därför att i lång loppet så kommer textfiler alltid användas. Om 30 år from nu, så kommer textfiler finnas kvar. Och det räcker med en diskett och en texteditor så kan man reperare kraschade Unix installationer. Asenkelt.

Windows lagrar all konfig-info i binärt format i en databas, som man accessar via ett grafiskt program. Där går går det inte att reparera med en texteditor och startdiskett. Det krävs speciella grafiska program som accessar databasen på rätt sätt. Man är alltså beroende av grafiska programmet för att reparare kraschad windows. Tänk om 30 år, och man hittar en Windows burk, och ska fixa med den. Då räcker det inte med en vanlig text-editor.

Unix ide med textfiler är ett snilledrag. Verkligen. Om 50 år from nu, så kan jag fortfarande fixa en kraschad Unix med startdiskett och texteditor. Och alla data står i klartext i konfig-filen. Det är inte bara ettor och nollor där, som ingen fattar. Det står typ: "Screen resolution: 1024 x 768" och om jag ändrar det till "Screen resolution: 1600 x 1200" ja då ändras upplösningen. Asenkelt att förstå. Jfr det med Windows. Det är bara massa ettor och nollor där i konfigfilen. Helt korkat. Går inte att komma åt datat, utan speciella program (som man kanske inte har).

Möjligen skulle man ha ett grafiskt program som ändrar i konfigfilen åt dig. Men själva grundiden med all konfigdata lagrad i klarspråk i en textfil, är genial. Och textfilen ska INTE vara komprimerad (för att spara plats) för då kan man inte enkelt läsa datat med en texteditor längre. Unix grundfilosofi är genomtänkt.

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att man ska ta bort textfilerna, för det är smart, men du måste kunna göra det grafiskt och få ändringen i filen på det sättet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Bump!

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=07/08/01/123258

Mac OS X 10.5 Leopard är numera certifierat som ett riktigt UNIX. Antar att man får döpa om XNU till "XNU is Now Unix"

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

fan då dog inte Unix

Visa signatur