Permalänk
Medlem

Ipod eller inte??

Skall köpa en Mp3 spelare!!

Är det ipod som gäller eller finns det andra lika bra?

Ipod leder till itunes, vanlig ja drag and drop.!!

Vad skall jag ha, vilka är bra?

Permalänk
Medlem

Ja du, du bör skriva hur mycket minne du helst vill ha och högsta pris.

Permalänk
Medlem

Beror helt på dina egna kriterier och på vilket sätt du tänkt använda din spelare.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Enbart till att lyssna på musik, trevligt med display så man ser vilken skiva, låt etc man kör. Även trevligt att kunna ha skivor och låtar hyfsat strukturerat på Mp3 spelaren.

Runt 2 gig räcker troligtvis alldeles utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem

Nano verkar utmärkt för dina krav...

Permalänk
Medlem

Ta denna istället för nanon, tycker personligen klart bättre om Creatives spelare trots att jag äger en iPod 30GB.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097644

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

iAUDIO D2.

Permalänk
Medlem

Nanon tar Creatives rätt hårt på storlek (iaf tjockhet) plus batteritid. Skärmen är bättre på Creatives (men nu handlar det om musik). Repas Creatives lätt, då den är i plast?

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att du blir missnöjd med en Nano, förutsatt att du tycker att iTunes är rimligt trevligt att använda.

Permalänk
Medlem

Någon som använder sig av Mediaplayer och dess funktioner med library och liknande som är relativt lik itunes.

Någon som är positivt sinnad mot mediaplayer lösningen?

Permalänk
Medlem

Jag har en Zen V 2gb som jag är riktigt nöjd med.
Många tror att den inte tål så mycket för att den är gjord i plast men när man har den i handen så känns den slitstark, enda nackdelen är "play" och "back" knapparna som känns lite bräckliga.

Zen V har också en fin oled display med mycket bra betraktningsvinkel. Bäst av allt med Zen V är att man inte behöver någon jobbig programvara för att lägga in musik på MP3:n

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Att den KÄNNS slitstark kanske int är det bästa svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Att den KÄNNS slitstark kanske int är det bästa svaret.

Nee, jag vet, men jag kom tyvärr inte på de ordet jag tänkte på.

De ordet jag tänkte på var nåt liknande som "hård", tålig och inte så plastig.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

ipod nano.. den gröna då! älskar designen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Du borde ta och välja en Iriver E10 istället. Mycket bättre ljud, batteritid 32 timmar mot för en tafflig apple på 11 timmar. 6gb får du för ca 1500 kr.

Inget över pris bara en bra spelare helt enkelt.

Plus att det är bara att plugga in så får du dra över enkla låtar och slipper sega Itunes i windows miljön. Vunnit bäst i test i m3 och flera tidningar där den rent ut sagt spöat upp apples produkter.

visst kanske dem är fina och söta ect. men meningen med en mp3 spelare är väl att man ska ha en skön lyssning för sina öron ? och då finns det ingen anledning att välja en "design" produkt eller vad man nu ska kalla det, för ljud kan dem inte.

sen har dem bara 1 års garanti, mot för iriver som lämnar 2 som iprincip alla andra tillverkare också. går inte att reseta själva mp3 spelaren genom att trycka in ett gem tex. det finns bara nackdelar förutom att det finns otroligt mycket tillbehör då.

Visa signatur

:<

Permalänk
Medlem

iPod Nano låter lämpligt för dig.

Nej, meningen med MP3-spelare är INTE att du ska ha en "skön lyssning för dina öron". Meningen med feta förstärkare, hörlurar med kuddar i sammet etc är "skön lyssning för dina öron". Meningen med MP3-spelare är att du ska kunna ha med dig mycket musik överallt och utan besvär. Sen kan det ju vara trevligt iaf man kan få det att låta bra också, men det är inte allas första prioritering.

iPod Nano har bäst interface av alla spelare på marknaden idag, spelaren är väldigt liten och smidig. Ljudet är inte mycket att hurra för nej, men killen verkar ju inte allt för seriös. Han faller säkert i kategorin som lyssnar med de medföljande lurarna hursom, isf är det ju ändå skitsamma iaf man handlar Apple eller iRiver.

iPod Nano är en ganska beprövad modell utan allt för mycket strul, men visst, det suger med ett års garanti. Apples support och service är inte heller särskilt bra. Sen är E10 en HDD spelare med allt vad det innebär, en sak det garanterat innebär är att den tål mindre hårda tag än en flash-baserad Nano.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Jag röstar nog på nanon jag med, förutsatt att du kan leva med Itunes... jag har en G4 20gb och är mer eller mindre allergisk mot Itunes och använder därför andra program, men som spelare i sig så har jag inget emot den (och en ny och fin nano skulle jag inte tacka nej till )

Permalänk

iriver!

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaz
Du borde ta och välja en Iriver E10 istället. Mycket bättre ljud, batteritid 32 timmar mot för en tafflig apple på 11 timmar. 6gb får du för ca 1500 kr.

Inget över pris bara en bra spelare helt enkelt.

Plus att det är bara att plugga in så får du dra över enkla låtar och slipper sega Itunes i windows miljön. Vunnit bäst i test i m3 och flera tidningar där den rent ut sagt spöat upp apples produkter.

visst kanske dem är fina och söta ect. men meningen med en mp3 spelare är väl att man ska ha en skön lyssning för sina öron ? och då finns det ingen anledning att välja en "design" produkt eller vad man nu ska kalla det, för ljud kan dem inte.

sen har dem bara 1 års garanti, mot för iriver som lämnar 2 som iprincip alla andra tillverkare också. går inte att reseta själva mp3 spelaren genom att trycka in ett gem tex. det finns bara nackdelar förutom att det finns otroligt mycket tillbehör då.

Hej. Först och främst skulle jag vilja välkomna dig till 2004, året då iPod hade runt 11 timmar i batteritid, men samtidigt rekommendera dig att kanske komma ikapp med oss andra, som lever i 2007.

iPod nano har upp till 24 timmar batteritid.

Dra över enkla låtar? Låter det inte lite enklare att bara plugga i den och låta iTunes synka låtar, istället för att manuellt leta upp massa låtar och krångla med sånt själv?

Meningen med en MP3-spelare är knappast att uppnå optimalt ljud, i så fall skulle man ju inte använda MP3-formatet, vilket liksom ligger i namnet. Vill man ha så bra ljud som möjligt gör man ju bäst i att använda en lossless-codec, något som (och rätta mig om jag har fel) Iriver E10 inte stödjer. Det gör däremot iPod nano.

Dessutom, rätta mig om jag har fel, men sitter det inte en hårddisk i E10? Vilket naturligtvis innebär massor av mekaniskt slitage. Jag skulle tycka att det var ganska ovärt att köpa en hårddiskspelare med bara 6 GB.

Dessutom är det knappast bara utsidan som är bra designad på iPods, de är dessutom löjligt mycket smidigare att använda än de flesta andra spelare. Klickhjulet är ett otroligt smidigt sätt att styra spelaren.

Kort sagt, klart kun ska ha en iPod.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Hej. Först och främst skulle jag vilja välkomna dig till 2004, året då iPod hade runt 11 timmar i batteritid, men samtidigt rekommendera dig att kanske komma ikapp med oss andra, som lever i 2007.

iPod nano har upp till 24 timmar batteritid.

Dra över enkla låtar? Låter det inte lite enklare att bara plugga i den och låta iTunes synka låtar, istället för att manuellt leta upp massa låtar och krångla med sånt själv?

Meningen med en MP3-spelare är knappast att uppnå optimalt ljud, i så fall skulle man ju inte använda MP3-formatet, vilket liksom ligger i namnet. Vill man ha så bra ljud som möjligt gör man ju bäst i att använda en lossless-codec, något som (och rätta mig om jag har fel) Iriver E10 inte stödjer. Det gör däremot iPod nano.

Dessutom, rätta mig om jag har fel, men sitter det inte en hårddisk i E10? Vilket naturligtvis innebär massor av mekaniskt slitage. Jag skulle tycka att det var ganska ovärt att köpa en hårddiskspelare med bara 6 GB.

Dessutom är det knappast bara utsidan som är bra designad på iPods, de är dessutom löjligt mycket smidigare att använda än de flesta andra spelare. Klickhjulet är ett otroligt smidigt sätt att styra spelaren.

Kort sagt, klart kun ska ha en iPod.

Word, om ja vill ha perfekt ljud skaffar ja en vagn med bilbatterier och stor förstärkare att ha med mig. Nanon tilltalar mig för den är liten och inte använder en hårddisk:)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Hej. Först och främst skulle jag vilja välkomna dig till 2004, året då iPod hade runt 11 timmar i batteritid, men samtidigt rekommendera dig att kanske komma ikapp med oss andra, som lever i 2007.

iPod nano har upp till 24 timmar batteritid.

Dra över enkla låtar? Låter det inte lite enklare att bara plugga i den och låta iTunes synka låtar, istället för att manuellt leta upp massa låtar och krångla med sånt själv?

Meningen med en MP3-spelare är knappast att uppnå optimalt ljud, i så fall skulle man ju inte använda MP3-formatet, vilket liksom ligger i namnet. Vill man ha så bra ljud som möjligt gör man ju bäst i att använda en lossless-codec, något som (och rätta mig om jag har fel) Iriver E10 inte stödjer. Det gör däremot iPod nano.

Dessutom, rätta mig om jag har fel, men sitter det inte en hårddisk i E10? Vilket naturligtvis innebär massor av mekaniskt slitage. Jag skulle tycka att det var ganska ovärt att köpa en hårddiskspelare med bara 6 GB.

Dessutom är det knappast bara utsidan som är bra designad på iPods, de är dessutom löjligt mycket smidigare att använda än de flesta andra spelare. Klickhjulet är ett otroligt smidigt sätt att styra spelaren.

Kort sagt, klart kun ska ha en iPod.

Flashminnen har ju trottsallt bara ett antal skrivning också + att apples garanti är katastrofal, samt att när vi skickar dem till service till infocare som dem heter vilket är den enda reparatören i hela sverige så tar det minst 3 veckor.

Men visst man får välja själv. Smaken som baken. Konstigt att ha en produkt för att lyssna på musik men inte prioritera bra ljud..

Visa signatur

:<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaz
Flashminnen har ju trottsallt bara ett antal skrivning också + att apples garanti är katastrofal, samt att när vi skickar dem till service till infocare som dem heter vilket är den enda reparatören i hela sverige så tar det minst 3 veckor.

Men visst man får välja själv. Smaken som baken. Konstigt att ha en produkt för att lyssna på musik men inte prioritera bra ljud..

Ja, flashminnen har bara ett begränsat antal skrivningar, men om du inte låter den hårddiskbaserade spelaren ligga helt still när du använder den så brukar flashbaserade spelare ha längre livslängd ändå.

Senast jag kollade så skickades alla iPodar som ska på reparation till Holland? Och den gången jag skickade min iPod på reparation tog det ungefär en vecka, inte tre.

Och återigen angående bra ljud, hur hade du tänkt få bra ljud ur en Iriver E10 när den inte stödjer några losslessformat? Dessutom, om folk prioriterade ljudkvaliteten över smidigheten, hur kommer det sig då att de flesta kör med orginalhörlurar?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

iRiver E10 kommer låta bättre än iPod nano i de flesta fall, visst kan det låta otroligt fint med iPod iaf du har riktigt dyyyyra fina lurar och lossless filer, men hur kul är det med lossless på en spelare som bär 8GB? Det blir inte mycket musik man får med sig.

Det tar oftast längre tid än en vecka herr Doktor, att skiten ska till HOLLAND säger väl en del bara det? Att Apple är kass på service är väl ganska allmänt känt och accepterat (Tur man har AppleCare själv...då funkar det 8)). Ditt individuella fall har relativt liten relevans.

Synka är inte alltid så enkelt, det är ofta jävligt störigt snarare. Särskilt om du har mer än 8GB på din dator och inte endast din egen musik. Spellistorna kan få Synkas, men dessa ska du ju ändå pilla med manuellt. Och att behöva ett program för att göra dragNdrop är trist. Smarta spellistor tycker jag är begränsat användbart.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Min personliga läxa efter att ha köpt två iPods är att aldrig ens snegla på en igen.

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla in Iriver clix2 istället, efter 2 dagars hektiskt användande måste jag säga att det är en väldigt bra video/musikspelare som verkligen imponerar på mig, vilket inte händer ofta. Den har äkta drag and drop också, helt utan program. Jag ska testa den mera och återkommer med en liten recension senare under veckan.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
iRiver E10 kommer låta bättre än iPod nano i de flesta fall, visst kan det låta otroligt fint med iPod iaf du har riktigt dyyyyra fina lurar och lossless filer, men hur kul är det med lossless på en spelare som bär 8GB? Det blir inte mycket musik man får med sig.

Det tar oftast längre tid än en vecka herr Doktor, att skiten ska till HOLLAND säger väl en del bara det? Att Apple är kass på service är väl ganska allmänt känt och accepterat (Tur man har AppleCare själv...då funkar det 8)). Ditt individuella fall har relativt liten relevans.

Synka är inte alltid så enkelt, det är ofta jävligt störigt snarare. Särskilt om du har mer än 8GB på din dator och inte endast din egen musik. Spellistorna kan få Synkas, men dessa ska du ju ändå pilla med manuellt. Och att behöva ett program för att göra dragNdrop är trist. Smarta spellistor tycker jag är begränsat användbart.

Att den ska till Holland spelar ju ingen större roll för frakttiden, det tar en dag oavsett om den ska inom Sverige eller till Holland. Angående att Apple skulle vara kassa på service så är det definitivt en nyhet för mig. De gångerna jag har haft någon Apple-produkt på service (inte bara iPod, dock) så har det fungerat väldigt bra, och jag känner många som har samma åsikt som jag i den frågan.

Hett tips förreste, det går att göra väldigt komplexa smarta spellistor, om man använder fler än en, exempelvis så att man får 75% slumpad musik och 25% från en viss spellista.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Dr. Rotmos, jag vet att jag är opartisk nu, men jag kan ändå inte låta bli att kommentera - du verkar helt har missat varför Hi-Fi Klubben (de som väl fokuserar mest på bäst ljud i Skandinavien) ditchade Apples produkter... Att du har haft tur med servicerutinerna är ju dock bara bra, men det är långt från smärtfritt tydligen.

Permalänk
Medlem

Och bra ljud handlar inte bara om komprimeringen på musiken. Bara för att det inte går att få lossless betyder det inte att ljudet är skit!
Skit i lossless och ta en simpel vbr 192kb mp3(då det är den komprimeringen som används mest) och se vilken spelare som gör det bästa av situationen. Detta tycker jag är ett mer korrekt sätt att testa ljud. Och jag kan slå vad min kommande månadslön att en E10 skulle vinna över en nano i ett blindtest 9 ggr av 10!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Tror jag köper en nano 2GB gamla versionen en sida i finland säljer den för 115€ och det tycker jag är billigt, sen köper jag till det där nike pluginet så blir det o springa lite..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Dr. Rotmos har krupit fram från under sin sten ser jag, bara ipod trådar som väcker honom ur hans vila.

OnT: Jag har själv en Iriver 799 och en iPod mini 2gen, gillar iPoden skarpt och det är den som används dagligen, Irivern e backup numer.

Jag tror du blir jättenöjd ifall du väljer en iPod Nano men jag tror du blir minst lika nöjd om du väljer en Iriver clix 2, den verkar riktigt fet och så får du video på köpet också.

Det beror helt enkelt på vilka egenskaper man vill ha.

Batteriet i min iPod mini börjar ge upp nu efter 1,5-2år vilket e rätt tråkigt men jag ska köpa ett nytt o byta själv, detta e nåt att tänka på om man väljer en spelare med inbyggt batteri.

Dr. Rotmos: Du påstår att man inte kan spela lossless med en Iriver e10, inte hört talas om Rockbox?

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|