1000 watts nätaggregat testade

Permalänk
Melding Plague

1000 watts nätaggregat testade

Med dagens allt mer strömkrävande datorer och användare som föredrar nätaggregat som med lätthet skulle kunna driva datorn det sitter i två gånger om så har nätaggregat på 1000 watt och däröver blivit tämligen populära. X-bit Labs har testat sex populära modeller för att se vilka som presterar bäst.

Läs nyheten: 1000 watts nätaggregat testade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

450W med full användning av en quad processor och 8800gtx sli. Ändå sitter folk och rekommenderar 600W nätagg till C2D system med singel grafikkort..

Permalänk
Medlem

Vem betalar recensentens elräkning?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

hoppas 1000w blir ovanlgit i datorsammanhang, en dator ska iten behöva kräva 1000w i full load.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Hedersmedlem

Mina tre (!!) datorer drar sammanlagt 750w från vägguttaget med full load på alla cpuer. Med runt 80% effektivitet så borde det bli runt 600w till grejerna som sitter i datorerna.

Visserligen är det inga extrema datorer, en filserver med lite för många hårddiskar, en hyfsat normal dator och en någorlunda vass spelburk (4400+ och 7800gt).

Man kan bygga en dator som drar 1000w om man vill det, men då får man också anstränga sig eller peta in en liten pizzaugn i datorn

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det var ju dock ingen nyhet OSkar000 Men det där med pizzaugn lät inte helt fel, får man med pizzagubben också?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Och andra sidan har AMD gått ut med att man rekommenderar ett 750w nätagg så varför inte. Men det är ju ATi delen hos AMD vi ska tacka för det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Och andra sidan har AMD gått ut med att man rekommenderar ett 750w nätagg så varför inte.

För att det är onödigt, kostar mer och rent generellt låter mer?
AMD vill ju inte få bad-will bara för att ett nätagg som det stod 500W på men inte kunde leverera 300W stabilt.

Men visst. Är ju alltid kul att spendera pengar.

Permalänk
Medlem

Verkar som om AMD vill få alla att köra Crossfire, då 500W ska räcka fint till ett HD2900XT.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha blivit missförstådd i en annan tråd så får jag väl vara lite försiktig nu.

Seriöst så tror jag ändå att det är ett misstag att räkna på vad ett system effektivt förbrukar och utifrån det lägga sig precis ovanför. Nu är inte alla system lika kinkiga som DFI NF4:orna var som ogärna trivdes ifall nätaggregatet inte låg närmare 500W; av någon anledning så hade flera aggregat svårt att balansera systemet särskilt i uppstarten (vilket skulle kunna skyllas på moderkortets arkitektur).

Att ge systemet +200W eller mer i maximal kapacitet är inte meningslöst. Nätaggregat som kontinuerligt drivs nära sitt max slits ganska hårt; oavsett hur tappar alla nätaggregat i effektivitet med tiden. Matningen ifrån vägguttag är inte heller alltid av bästa renaste kvalitet vilket också innebär ytterligare belastning och slitage. Min åsikt är att ett nätaggregats säkerhetssystem mer sällan fallerar ifall det inte ständigt behöver gå för fullt.

Däremot är watt i sig ointressant ifall nätaggregatets komponenter inte är av bra kvalitet. Hellre ett något svagare med kvalitativt än ett till specifikationen starkt med sämre komponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Efter att ha blivit missförstådd i en annan tråd så får jag väl vara lite försiktig nu.

Seriöst så tror jag ändå att det är ett misstag att räkna på vad ett system effektivt förbrukar och utifrån det lägga sig precis ovanför. Nu är inte alla system lika kinkiga som DFI NF4:orna var som ogärna trivdes ifall nätaggregatet inte låg närmare 500W; av någon anledning så hade flera aggregat svårt att balansera systemet särskilt i uppstarten (vilket skulle kunna skyllas på moderkortets arkitektur).

Att ge systemet +200W eller mer i maximal kapacitet är inte meningslöst. Nätaggregat som kontinuerligt drivs nära sitt max slits ganska hårt; oavsett hur tappar alla nätaggregat i effektivitet med tiden. Matningen ifrån vägguttag är inte heller alltid av bästa renaste kvalitet vilket också innebär ytterligare belastning och slitage. Min åsikt är att ett nätaggregats säkerhetssystem mer sällan fallerar ifall det inte ständigt behöver gå för fullt.

Har du några belägg för det där?
Jag har aldrig varigt med om att ett nätagg gått sönder, att kylningen gått sönder, ja. Men inget i nätagget - inte ens då kylningen (fläkten) gav upp.

Även med en marginal på 200 W så klarar de flesta sig på ett 500W nätagg, och känns det särskilt givande att 40% av kapaciteten bara är där som marginal?

Visst bör man ha marginaler men 200 W är helt onödigt anser jag.

Lite förundrad över dina åsikter när det i vissa fall enbart är kylningen som skiljer två nätagg åt där effekten kan skilja en hel del.

Lite samma sak att köra processorfläkten på max-varvtal konstant hela tiden (även om halva varvtalet räcker) bara för att det leder till längre livslängd...
Visst stämmer det men finns *ingen* som gör det (med all rätt).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har du några belägg för det där?

Bara belägg i form av erfarenhet, men det är väl kanske också det enda som kan räknas. Som tur är, eller för att jag varit försiktig i valet av nätaggregat, har jag själv sluppit den här typen av problem (ett fabriksfel i en PSU orsakade dock en mindre smälthärd, men som tur var drabbades endast en optisk enhet; fabrikanten ersatte all skada). I kanske fem fall där jag indirekt varit inblandad har kapacitorer på nätaggregaten tyvärr exploderat; samt ett tiotal fall där ett enligt specifikation svagt eller med "optimistisk" specifikation gett svåra driftsproblem.

Naturligtvis tvingar jag ingen att hålla med mig; som jag skrev är det "min åsikt", än om den till stor del bygger på erfarenhet.

Citat:

Jag har aldrig varigt med om att ett nätagg gått sönder, att kylningen gått sönder, ja. Men inget i nätagget - inte ens då kylningen (fläkten) gav upp.

Var glad för det, för det är inte särskilt roligt och skapar en ganska svår RMA process. Behovet av kraftfullare nätaggregat har i och för sig inte heller varit så stort förrän på senare år.

Citat:

Även med en marginal på 200 W så klarar de flesta sig på ett 500W nätagg, och känns det särskilt givande att 40% av kapaciteten bara är där som marginal?

Visst bör man ha marginaler men 200 W är helt onödigt anser jag.

Lite förundrad över dina åsikter när det i vissa fall enbart är kylningen som skiljer två nätagg åt där effekten kan skilja en hel del.

Lite samma sak att köra processorfläkten på max-varvtal konstant hela tiden (även om halva varvtalet räcker) bara för att det leder till längre livslängd...
Visst stämmer det men finns *ingen* som gör det (med all rätt).

Det verkar vara farligt att skriva siffror eftersom det tydligen lätt uppfattas som en regel. Jag menar inte att det är en regel, utan skrev bara att det inte är meningslöst. Utifrån vad som finns på marknaden och hur tillverkaren anger specifikation (tyvärr är det stor skillnad här; vissa tillverkare anger max kapacitet vid 25 C, vilket är helt orimligt, medan t ex PC Power & Cooling anger specifikation enligt tester i omkring 50 C) kan den något "fiktiva" marginalen bli lite olika.

Att vissa nätaggregat är i det närmaste identiska har ofta att göra med att tillverkaren är densamma (FSP:s egen Epsilon är mycket lik OCZ GameXstream, eftersom FSP tillverkar båda, men trots det är det mer än fläkten som skiljer, än om jag har svårt att avgöra huruvida de komponenter som skiljer har någon inverkan överhuvudtaget). Men som du förstår är jag mer intresserad av detta än att jag väljer utifrån vilken fläkt som används. Corsairs ypperliga nätaggregat är t ex tillverkade av Seasonic, som överlag också tillverkar egna bra nätaggregat (som alla har de också haft mindre lyckade versioner).

Jämförelsen med en processorfläkt har jag svårt att se som särskilt tillämpbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det var ju dock ingen nyhet OSkar000 Men det där med pizzaugn lät inte helt fel, får man med pizzagubben också?

Pizzaugn som 5,25" enhet skulle va något

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Mitt system funkar inte med enbart 700w nätagget. Jag har ett Tagan 580w, som bara kör mina graffekort. Jag har testat och köra allt på mitt 700w agget, men det blir inte stabilt. Hmm 1280w som jag kör med är alldeles för mycket.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Trist utveckling tycker jag. Nu när det snackas mycket om miljön och man försöker göra energieffektiva maskiner så går datorerna mot strömmen...

Permalänk

Nu ska man inte vara för negativ till datorer som förbrukar mycket ström.
Visst, bor man i en lägenhet där man själv står för elräkningen men inte för värmen, då ska man nog hålla sig till strömsnåla alternativ.

Men bor man tex i en villa med elvärme så kommer det ta ut varrann, eftersom den ström som datorn förbrukar blir värme.
Och så kommer det vara också om man själv inte står för värmen själv, energiförbrukningen som datorn står för kommer kompenseras mot mindre energi som går åt till uppvärmning, vilket alltså inte betyder att det kommer gå åt 1KW extra bara för man har en fet dator.

Sen är det alltid möjligt att det sättet man värmer upp huset/lägenheten på är effektivare på att göra det och således förmodligen också billigare och snällare mot miljön, men de kommer alltid kompensera varandra såvida man inte har datorn utomhus.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Nu ska man inte vara för negativ till datorer som förbrukar mycket ström.
Visst, bor man i en lägenhet där man själv står för elräkningen men inte för värmen, då ska man nog hålla sig till strömsnåla alternativ.

Men bor man tex i en villa med elvärme så kommer det ta ut varrann, eftersom den ström som datorn förbrukar blir värme.
Och så kommer det vara också om man själv inte står för värmen själv, energiförbrukningen som datorn står för kommer kompenseras mot mindre energi som går åt till uppvärmning, vilket alltså inte betyder att det kommer gå åt 1KW extra bara för man har en fet dator.

Sen är det alltid möjligt att det sättet man värmer upp huset/lägenheten på är effektivare på att göra det och således förmodligen också billigare och snällare mot miljön, men de kommer alltid kompensera varandra såvida man inte har datorn utomhus.

Tänk på fjärrvärmen som är på stor framfart;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Min dator drar runt 430-450 W vid load och full överklockning. Den har peakat på 480 W. Detta är från vägguttaget då.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Bara belägg i form av erfarenhet, men det är väl kanske också det enda som kan räknas. Som tur är, eller för att jag varit försiktig i valet av nätaggregat, har jag själv sluppit den här typen av problem (ett fabriksfel i en PSU orsakade dock en mindre smälthärd, men som tur var drabbades endast en optisk enhet; fabrikanten ersatte all skada). I kanske fem fall där jag indirekt varit inblandad har kapacitorer på nätaggregaten tyvärr exploderat; samt ett tiotal fall där ett enligt specifikation svagt eller med "optimistisk" specifikation gett svåra driftsproblem.

Naturligtvis tvingar jag ingen att hålla med mig; som jag skrev är det "min åsikt", än om den till stor del bygger på erfarenhet.

Var glad för det, för det är inte särskilt roligt och skapar en ganska svår RMA process. Behovet av kraftfullare nätaggregat har i och för sig inte heller varit så stort förrän på senare år.

Det verkar vara farligt att skriva siffror eftersom det tydligen lätt uppfattas som en regel. Jag menar inte att det är en regel, utan skrev bara att det inte är meningslöst. Utifrån vad som finns på marknaden och hur tillverkaren anger specifikation (tyvärr är det stor skillnad här; vissa tillverkare anger max kapacitet vid 25 C, vilket är helt orimligt, medan t ex PC Power & Cooling anger specifikation enligt tester i omkring 50 C) kan den något "fiktiva" marginalen bli lite olika.

Att vissa nätaggregat är i det närmaste identiska har ofta att göra med att tillverkaren är densamma (FSP:s egen Epsilon är mycket lik OCZ GameXstream, eftersom FSP tillverkar båda, men trots det är det mer än fläkten som skiljer, än om jag har svårt att avgöra huruvida de komponenter som skiljer har någon inverkan överhuvudtaget). Men som du förstår är jag mer intresserad av detta än att jag väljer utifrån vilken fläkt som används. Corsairs ypperliga nätaggregat är t ex tillverkade av Seasonic, som överlag också tillverkar egna bra nätaggregat (som alla har de också haft mindre lyckade versioner).

Jämförelsen med en processorfläkt har jag svårt att se som särskilt tillämpbar.

Skulle säga att din och min erfarenhet inte säger ett jota, med tanke på hurpass få fel det normalt är på nätagg så blir eventuell statistik och erfarenhet lätt extremt missvisande bara något enstaka måndagsexemplar visar sig.

Jo, visst är nätagg bland de jobbigare RMA-ärendena man kan ha, jusst därför köper jag kvalitetsnätagg (inte för att jag blir immun mot fel pga. det. Alla tillverkare har måndagsex.).

Visst är det farligt att skriva siffror och gäller självklart inte i alla lägen men den siffran du angav gäller inte (som jag skrev) för 95% (uppskattad siffra) av alla användare här på swec (och än mindre *IRL*).
Anser jag.
Leder som sagt bara till högre ljudnivå och högre pris till ingen nytta (nyttan har vi olika åsiter om men ljudnivån och högre pris tycker jag inte man kan ha så mycket åsikter om (även om det finns undantag - rent generellt alltså)).
Och jag har svårt att se hur du kan argumentera för en ökad nytta som reflekterar uppoffringen. Finns mig veterligen inte en enda artikel som påvisar att en överdriven (enligt mig) marginal skulle vara pålitligare.
Leder som sagts i den förra tråden bara till att nätagget antagligen inte får jobba i sitt optimala läge vilket ger lägre effektivitet - högre temperatur och kortare livslängd / högre ljudnivå.

Antecs Phantom nätagg är t.ex. identiska i 300W (eller var det 350W) och 500W versionerna, bortsett från kylningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Tänk på fjärrvärmen som är på stor framfart;)

Jo, bland annat det jag tänkte på med effektivare och billigare sätt

Men det faktum att den energi som datorn drar kommer försvinna från den energi som krävs för uppvärmning kvarstår

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Mitt system funkar inte med enbart 700w nätagget. Jag har ett Tagan 580w, som bara kör mina graffekort. Jag har testat och köra allt på mitt 700w agget, men det blir inte stabilt. Hmm 1280w som jag kör med är alldeles för mycket.

Har du testat å köra bara Tagan agget? 580w är en jädrans massa power.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Har du testat å köra bara Tagan agget? 580w är en jädrans massa power.

Jodå, jag har testat men det fungerar inte tyvärr.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Bygg ut kärnkraften!!

Nä seriöst, jag köpte mig ett NorthQ 1000W Giant Reactor för en dryg vecka sedan o tänkte lite för mig själv vad det kostar o driva burken egentligen. Min burk ligger på dygnet runt o OM utvecklingen nu skulle gå emot 1kW för att ha en dator igång, så skulle det innebära (24timmar per dygn x ca 30 dagar per månad x ca 1 kr per kw timme) 70-75 kr per månad att bara låta burken stå på. E ju rätt sjukt asså... bara en tanke.

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Avstängd

Overkill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Pizzaugn som 5,25" enhet skulle va något

Jaaa! för Gorby's mini pizza tex - sen sätter man också i en så'n här ovanför ugnen:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123419

Sen är allt klappat och klart! - kan också med
fördel kompletteras med en minikyl på skrivbordet
för att kyla minipizzorna och oliverna+groggvirket! :

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4935.

Hoppas att mitt 1000watts räcker då? eller behöver jag komplettera med ex antal ficklampsbatterier?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclaso
Bygg ut kärnkraften!!

Nä seriöst, jag köpte mig ett NorthQ 1000W Giant Reactor för en dryg vecka sedan o tänkte lite för mig själv vad det kostar o driva burken egentligen. Min burk ligger på dygnet runt o OM utvecklingen nu skulle gå emot 1kW för att ha en dator igång, så skulle det innebära (24timmar per dygn x ca 30 dagar per månad x ca 1 kr per kw timme) 70-75 kr per månad att bara låta burken stå på. E ju rätt sjukt asså... bara en tanke.

24 timmar * 30 dagar och 1kr/kwh blir snarare 720kr i månaden.. men då förutsätts det att den drar 1kw konstant vad du än gör, vilket inte är realistiskt.

Trevligt att Nvidia också vägrat implementera någon form av strömsparfunktioner på 8800-serien (vet inte hur det är med lägre varianterna av 8-serien), ett 8800GTX drar mer idle än ett 7900GT gör vid full load, detta är över EN generation kort också.

Fin utveckling. Läs andra sidan i recensionen, deras Core 2 Quad-system drog 300W idle! Det är helt sjukt.

Jag köpte mig dock en bärbar istället komplett med 65W adapter. Ja, jag får betala min elräkning själv numera och den var inte billig när jag hade en stationär dator som stod på 24/7. Ska bli spännande att sitta här och se hur det utvecklar sig när man själv tagit distans från det hela.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Ackelind
[B]24 timmar * 30 dagar och 1kr/kwh blir snarare 720kr i månaden.. men då förutsätts det att den drar 1kw konstant vad du än gör, vilket inte är realistiskt.

Sorry... my bad... glömde nollan. Hade nog dock föredragit 72 kr imånaden.

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av niclaso
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
24 timmar * 30 dagar och 1kr/kwh blir snarare 720kr i månaden.. men då förutsätts det att den drar 1kw konstant vad du än gör, vilket inte är realistiskt.

Sorry... my bad... glömde nollan. Hade nog dock föredragit 72 kr imånaden.

72 kr i månaden är strax över vad jag hade extra i elräkning för min stationära dator, som drog under 100W i normal drift (inte under spel).

Det är mellan 500-1000kr om året i elräkning bara för en dator. 1500kr utan dator, 2500kr med dator. Trevligt!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

har inte läst vad alla har skrivit mer ser att det är flera stycken som klagar på att det rekomenderas en massa W till grafikkort mm. Tror mer att dom tänker på dom billighets nätaggen som inte levererar vad dom lovar så för säkerhets skull så drar dom på lite extra

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Min dator drar runt 430-450 W vid load och full överklockning. Den har peakat på 480 W. Detta är från vägguttaget då.

Hur i hela friden lyckades du med det? Min maskin (se sign), med 7900GS-kortet utbytt mot ett överklockat 8800 GTS, peakar på 243W från vägguttaget. Den datorn du har i din signatur borde ju inte dra nämnvärt mycket mer, då den ser ut att vara väldigt likvärdig.

Om du i och för sig kör processorn på 4GHz, eller liknande, då kan det ju göra en del skillnad.