Permalänk
Medlem

Switch + 2 nätverkskort. gigabit?

Hej!
Har 100/100 internetuppkoppling, ett nätverksuttag i väggen. Har två datorer och kan få flera ipadresser, så jag tänkte köpa en switch och köra istället för den halvkassa routern. Tror jag kommer få mer fart på grejerna.

Tänkte att jag lika gärna kan köpa en gigabitswitch, men då vill jag ju ha två nätverkskort också.

Vill inte lägga så mycket pengar. En tusenlapp max.
Är det värt att satsa på gigabit eller får jag bättre resultat om jag köper fast ethernet istället?
Kan ju vara skönt med gigabit. Flyttar en del filer mellan datorerna då den ena är min filserver.

Vad ska man satsa på?
Har läst att Intels PRO/100 0 GT är bra.
Pengarna som är kvar kan man köpa en billig switch för, t.ex http://www.webhallen.com/prod.php?id=70264

Är det bra? Kommentarer?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

De där prylarna ska fungera fint. Du lär märka stor skillnad gentemot en gammal router ifall det är en sånn du kör med nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124751 är det enda nätverkspaket jag känner till med gigabit. Säg till om nån annan hittar fler.

EDIT: Om du nu nätverkskortet är PCI blir det inte någon spärr då på 33MB/s eller nåt så att man måste ha PCI-E för att kunna uppnå högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124751 är det enda nätverkspaket jag känner till med gigabit. Säg till om nån annan hittar fler.

EDIT: Om du nu nätverkskortet är PCI blir det inte någon spärr då på 33MB/s eller nåt så att man måste ha PCI-E för att kunna uppnå högre hastighet.

Behöver inte vara något paket, kan bestå av lösa delar också.

Har bara PCI-men det bör väl gå en hel del snabbare än 100 Mbit?

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer gå mycket snabbare. Köp inte det där Cnet paket hos komplett, Intel NIC'en är mycket bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Okej, det låter bra.

Någon som har något att säga om switchen?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=70264

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Har bara hört bra om den här på forumet. Den bör fungera fint

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Okej, det låter bra.

Någon som har något att säga om switchen?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=70264

jag har den :D.. inhandlad på webbhallen.. 10/100/1000 Mbit switch
sofar fungerar den mkt bra, dock har vi bara 100mbit och två datorer
men iaf :)..

flyttade en 800Mbyte fil och låg konstant på 85 Mb trots
att en 25 LAN kabel var söndersprucken

Permalänk
Medlem

3Com gör stadiga grejjor så köp du.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Tack alla
Jag har övertygats.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
[...]

Nej vanliga PCI är på 133 MB/s teoretiskt. 33MHz och 32-bitars alltså.
Dock måste alla kort på bussen (kan vara monterade direkt på moderkortet också) dela på detta.
Har man valet ska man ju givetvis ta något annat, PCI-E x1 ger ungefär ~250 MB/s "ensamt".
Gigabit blir 125 MB/s.

Kan någon som har nämnda ciscoswitch och gigabitkort ta och köra iperf testet? Och gärna lista hårdvaran osv.
Alltså det är ju cisco och det fungerar väl bra men något lurigt måste det väl vara när den är så mycket billigare än sin office connect kompanjon (har väl höje av metall. Men vad annat gör den dyrare?).
Så svårt att hitta tester av nätverksutrustning.
Helst skulle man vilja se test där de fyller upp alla portar med rejäla datorer och skickar så mycket som möjligt både upp och ner samtidigt på alla datorer så man verkligen mäter den interna switch-kapaciteten i switchen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej vanliga PCI är på 133 MB/s teoretiskt. 33MHz och 32-bitars alltså.
Dock måste alla kort på bussen (kan vara monterade direkt på moderkortet också) dela på detta.
Har man valet ska man ju givetvis ta något annat, PCI-E x1 ger ungefär ~250 MB/s "ensamt".
Gigabit blir 125 MB/s.

Kan någon som har nämnda ciscoswitch och gigabitkort ta och köra iperf testet? Och gärna lista hårdvaran osv.
Alltså det är ju cisco och det fungerar väl bra men något lurigt måste det väl vara när den är så mycket billigare än sin office connect kompanjon (har väl höje av metall. Men vad annat gör den dyrare?).
Så svårt att hitta tester av nätverksutrustning.
Helst skulle man vilja se test där de fyller upp alla portar med rejäla datorer och skickar så mycket som möjligt både upp och ner samtidigt på alla datorer så man verkligen mäter den interna switch-kapaciteten i switchen.

Vilken Ciscoswitch snackar du om? Det finns faktablad med hur hög speed bakplanet hos Ciscos switchar klarar någonstans på nätet vet jag. Google är din vänn

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Vilken Ciscoswitch snackar du om? Det finns faktablad med hur hög speed bakplanet hos Ciscos switchar klarar någonstans på nätet vet jag. Google är din vänn

Jag talar om den svarta med blå lysdioder som redan länkats i tråden. Tyvärr var jag ute och snurrade med märket, det är ju 3Com...

Iaf så är de billigare än office connect.
Prisjakt.nu:
Svart 5port : 365 kr
Officeconnect 5port : 516 kr
Svart 8port : 521 kr
Officeconnect 8port : 711 kr

Databladen som 3Com har säger inte något om bakplanets hastighet.
Skillnaden är väl att office connect har 3 års garanti men de svarta bara 2 år.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

DGE-910 finns, där ingår det en d-link switch och d-link nätverkskort