Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Skrivet av jonte234:

michael bree är en övning för boll kontrol där man först kör crossovers, backom ryggen, power bounce, mellan benen från baseline till baseline men man tar väldigt korta steg så man får in så många man kan. sen så springar man längsme baseline till i höjd med free throw linjen och springer till den gör en fint åt ett håll springer till mitt linjen men alldeles vid kanten där man börjar om det blir backlåtspel, gör en dribbling sen springer man till 3 poängs linjen gör en till dribbling och sen skjuter en 2 eller gör en lay up. detta ger inte styrka men ger jävligt mycket boll kontrol.

som center skulle jag rekomendera dej att inte koncentrera dej på att bränna fett för fettet är bara bra sålänge du orkar springa runt me det men träna magen och rygg så du orkar hålla undan folk från korgen. basket är ju inte en väldigt fysisk sport utan mer teknisk så om du vill bli en jätte bra spelare tränna väldigt mycket på dribblingar och passningar, finns inget jobbigare än att möta en center som har teknik.

Aha! Tack!

Skrivet av mangemani:

dummaste jag någonsin har läst tror jag.
oavsett vilken sport man än håller på med, så gynnas allt alltid av att man tränar hela kroppen.

Va? Det stämmer ju visst. Typ springning. Där gynnas man inte alls av att ha stor överkropp? Snarare är väl det en nackdel om man väger mer än om man inte alls hade haft (jätte)tränad kropp.

Och du får det att låta som att man måste köra massa styrketräning och bli jättetränad i hela kroppen för att kunna utöva någon sport. Jag tvivlar inte på att man blir gynnad över att ha en fulltränad kropp för att utöva en sport, men det är verkligen inte ett kriterie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Va? Det stämmer ju visst. Typ springning. Där gynnas man inte alls av att ha stor överkropp? Snarare är väl det en nackdel om man väger mer än om man inte alls hade haft (jätte)tränad kropp.

Beror väl på vilken sorts springning det handlar om. Sprint vs långdistans tex:

Och som du ser så är båda kroppar fortfarande propertioneliga mot sig själva.

Permalänk
Skrivet av Ljungan11:

Aha! Tack!

Va? Det stämmer ju visst. Typ springning. Där gynnas man inte alls av att ha stor överkropp? Snarare är väl det en nackdel om man väger mer än om man inte alls hade haft (jätte)tränad kropp.

Och du får det att låta som att man måste köra massa styrketräning och bli jättetränad i hela kroppen för att kunna utöva någon sport. Jag tvivlar inte på att man blir gynnad över att ha en fulltränad kropp för att utöva en sport, men det är verkligen inte ett kriterie.

vad gapar du i då ? det var ju det jag sa, att det gynnas.
nä självklart så är det ingen kriterie, du kan enbart träna ena armen om du tävlar i armbrytning, vad behöver du träna resten utav kroppen för?...

då du uppenbart inte vet vad du pratar om(med tanke på din kommentar om stark överkropp vid löpning) och att jag själv inte har orken eller intresset att försöka övertyga dig om nått annat, så nöjer jag med att säga att du bör läsa på vad en stark överkropp kan göra då du kör löpning eller någon annan sport där man använder benen.
det är mer än bara en stark neder kropp som spelar sin viktiga roll vid löpning eller någon annan sport.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vad gapar du i då ? det var ju det jag sa, att det gynnas.
nä självklart så är det ingen kriterie, du kan enbart träna ena armen om du tävlar i armbrytning, vad behöver du träna resten utav kroppen för?...

då du uppenbart inte vet vad du pratar om(med tanke på din kommentar om stark överkropp vid löpning) och att jag själv inte har orken eller intresset att försöka övertyga dig om nått annat, så nöjer jag med att säga att du bör läsa på vad en stark överkropp kan göra då du kör löpning eller någon annan sport där man använder benen.
det är mer än bara en stark neder kropp som spelar sin viktiga roll vid löpning eller någon annan sport.

du har helt rätt det är alldrig fel att vara stark i överkroppen inte i basket, springning eller fotboll. dock så handlar det om prioritering av tid och energi så finns det viktigare muskler än andra. men självklart om man har tiden så ska man träna små många muskler som möjligt.

Permalänk
Skrivet av mangemani:

vad gapar du i då ? det var ju det jag sa, att det gynnas.
nä självklart så är det ingen kriterie, du kan enbart träna ena armen om du tävlar i armbrytning, vad behöver du träna resten utav kroppen för?...

då du uppenbart inte vet vad du pratar om(med tanke på din kommentar om stark överkropp vid löpning) och att jag själv inte har orken eller intresset att försöka övertyga dig om nått annat, så nöjer jag med att säga att du bör läsa på vad en stark överkropp kan göra då du kör löpning eller någon annan sport där man använder benen.
det är mer än bara en stark neder kropp som spelar sin viktiga roll vid löpning eller någon annan sport.

Antar att jag hade fel. Tack för att du rättade mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

du kan enbart träna ena armen om du tävlar i armbrytning, vad behöver du träna resten utav kroppen för?...

Problem?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

vet inte riktigt vad du spelar man att ha bra kondition i basket är alltid viktigt(kanske inte lika viktigt om du kör center). skulle rekomendera dej att träna väldigt mycket spänst och absolute inte strecha längre än 10 sek per muskel. sen så är det viktigt att du tränar armarna och magen. igentligen är det bara det som är viktigt att du tränar och det är ingen nackdel att du är lite mullig så länge du kan vara snabb i försvaret. sen så försök innan varje basket träning köra micheal bree.

Ursäkta, men får man fråga på vilken nivå du spelar basket? Basket är inte en uthållighetssport som längdåkning. Basket är en explosiv sport som behöver explosiv styrka och explosiv kondition. Basket handlar om tempoväxlingar. Du jobbar sällan i mer än 30 sekunders intervall. Absolut är kondition viktigt för att klara av att ta till sig träningen och klara återhämtningen och det är lättare att bygga en explosiv snabbhet om man är vältränad i grunden men du behöver absolut inte springa milen på 30 min.

På försäsongen tränar man självklart upp den allmänna kondition genom längre löppass men under säsong så kan jag lova dig att ingen professionell basketspelare har ett enda 45 min löppass.
Sen undrar jag varför man inte ska stretcha längre än 10 sek per muskel? Det är ingenting jag har hört så lite nyfiken. Jag lärde mig att om man vill bli vigare och smidigare så måste man i princip stretcha 3 gånger om dagen 3x30 sek på varje muskel för att det var så lång tid det tog innan musklerna "gav med sig".
För att få ut maximal styrka måste du vara smidig, dessutom minskar skaderisken ofantligt.

Skrivet av jonte234:

som center skulle jag rekomendera dej att inte koncentrera dej på att bränna fett för fettet är bara bra sålänge du orkar springa runt me det men träna magen och rygg så du orkar hålla undan folk från korgen. basket är ju inte en väldigt fysisk sport utan mer teknisk så om du vill bli en jätte bra spelare tränna väldigt mycket på dribblingar och passningar, finns inget jobbigare än att möta en center som har teknik.

Varför skulle fettet vara bra? Har du sett en NBA spelare med mer än 5% kroppsfet någon gång? (visst det finns säkert men överlag, nej) Muskler är tyngre än fett, muskler ger styrka att hålla en utblockering och fightas om rebounds. Ser ingen fördel med fettet mer än att det är mjukare att landa på när du slänger dig efter en boll.

Angående att basket inte är en fysisk sport. Bullshit. Vilken åldersgrupp spelare du i? Ett tight man-man försvar är fruktansvärt fysiskt om det spelas juste och hårt. Ställ dig under korgen i en liga match och känn hur lite fysik det är i det. Klart det behövs fysik för att kunna dunka över någon. Jag lovar dig, mot en bra guard räcker det inte att vara snabb och teknisk när du väl lämnat knatteligan, du kan inte ankelbreaka dig igenom honom en hel match. Du kan ta dig långt på bara teknik men aldrig till toppen. Kolla på toppspelarna. En eller annan guard kanske ser spenslig ut men plocka han av planen och ställ honom bredvid någon annan än en inside spelare så ser du att så inte är fallet.

I svensk basket tar man sig till och med längre på fysik än teknik eftersom alla tekniska spelare ändå köps in från USA...

Skrivet av jonte234:

i just basket är det inte så viktigt att träna något annat. visst det är ingen nackdel men sålänge du inte e power forward gör det ingen skillnad.

Klart som fan det gör skillnad. Det kanske inte alltid behövs, men det gör skillnad.

Till dig som undrade om träningstips. Jag har 3 år av basketgymnasium bakom mig med väldigt bra och rutinerade tränare. Jag har tränat med ett lag i basketligan, tyvärr krashade jag ryggen i en skidolycka så jag kan inte längre spela, men jag har ganska bra koll på vad jag pratar om.

Jag håller med om att du alltid ska ha en rutin med teknik/boll/skott som du kör innan varje pass. Jag hade en samling dribblingsövningar, skottövningar och inside moves som jag körde innan varje pass, tog kanske 10-15 min och man körde det hårt så man fick upp puls också. Prata med din tränare eller lägg upp ett eget, det går att variera för olika speltyper och vad individen själv behöver träna på. Det finns inget viktigare än grunder i basket, sluta aldrig träna grunder. Trippel threat, rätt försvarsposition, hur man sätter en screen och hur man går av en screen, rotera upp mot korgen. Ju mer basket du spelar desto roligare blir det. Man kan hela tiden bygga på nya lager, snacka vinklar på screens, olika sorters pressar som passar när, zonförsvar etc. Men ingenting av det fungerar om man inte kan grunderna och reagerar rätt hela tiden.

Jag har inte läst allt från början så jag vet inte hur seriös du är. Spelar du för att det är roligt så skulle jag rekommendera dig att träna allsidig kondition och styrka för hela kroppen, lite mer fokus på bålstyrka eftersom den behövs i försvarsspelet. Bästa gymövningen för en basketspelare skulle jag nog tro är frivändningar. MEN! Detta är inte en övning du gör första gången i ett gym och absolut inte utan en kvalificerad instruktör som först demonsterar och sedan kollar så att du gör rätt. Detta gäller väl för allt i ett gym men det är stor skaderisk om man får för sig att börja träna frivändningar själv.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Njaa, så är det väl ändå inte.
När jag träffade Heidi och Kent (armbrytare från Ensamheten) så såg dom ganska normala ut, inte någon arm som var större än den andra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Njaa, så är det väl ändå inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

exactly my point.
finn 1 fel=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att det bildas mer testosteron av att hålla övriga delar av kroppen igång vilket hjälper dig i övriga sammanhang?
Att man som armbrytare tränar ena armen bara är väl för att man ska väga så lite som möjligt om jag förstår rätt så man är i sin egen viktklass.

För mig händer det inte så mycket med biceps känns det inte som, kan det ha något med att ja brukar köra 6-7 reps på de övningarna ja kör då vissa skriver att just biceps vill ha flera reps eller beror det på att det helt enkelt tar lite längre tid att märka någon skillnad i biceps jämfört med övriga muskler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konne-:

Ursäkta, men får man fråga på vilken nivå du spelar basket? Basket är inte en uthållighetssport som längdåkning. Basket är en explosiv sport som behöver explosiv styrka och explosiv kondition. Basket handlar om tempoväxlingar. Du jobbar sällan i mer än 30 sekunders intervall. Absolut är kondition viktigt för att klara av att ta till sig träningen och klara återhämtningen och det är lättare att bygga en explosiv snabbhet om man är vältränad i grunden men du behöver absolut inte springa milen på 30 min.

På försäsongen tränar man självklart upp den allmänna kondition genom längre löppass men under säsong så kan jag lova dig att ingen professionell basketspelare har ett enda 45 min löppass.
Sen undrar jag varför man inte ska stretcha längre än 10 sek per muskel? Det är ingenting jag har hört så lite nyfiken. Jag lärde mig att om man vill bli vigare och smidigare så måste man i princip stretcha 3 gånger om dagen 3x30 sek på varje muskel för att det var så lång tid det tog innan musklerna "gav med sig".
För att få ut maximal styrka måste du vara smidig, dessutom minskar skaderisken ofantligt.

Varför skulle fettet vara bra? Har du sett en NBA spelare med mer än 5% kroppsfet någon gång? (visst det finns säkert men överlag, nej) Muskler är tyngre än fett, muskler ger styrka att hålla en utblockering och fightas om rebounds. Ser ingen fördel med fettet mer än att det är mjukare att landa på när du slänger dig efter en boll.

Angående att basket inte är en fysisk sport. Bullshit. Vilken åldersgrupp spelare du i? Ett tight man-man försvar är fruktansvärt fysiskt om det spelas juste och hårt. Ställ dig under korgen i en liga match och känn hur lite fysik det är i det. Klart det behövs fysik för att kunna dunka över någon. Jag lovar dig, mot en bra guard räcker det inte att vara snabb och teknisk när du väl lämnat knatteligan, du kan inte ankelbreaka dig igenom honom en hel match. Du kan ta dig långt på bara teknik men aldrig till toppen. Kolla på toppspelarna. En eller annan guard kanske ser spenslig ut men plocka han av planen och ställ honom bredvid någon annan än en inside spelare så ser du att så inte är fallet.

I svensk basket tar man sig till och med längre på fysik än teknik eftersom alla tekniska spelare ändå köps in från USA...

Klart som fan det gör skillnad. Det kanske inte alltid behövs, men det gör skillnad.

Till dig som undrade om träningstips. Jag har 3 år av basketgymnasium bakom mig med väldigt bra och rutinerade tränare. Jag har tränat med ett lag i basketligan, tyvärr krashade jag ryggen i en skidolycka så jag kan inte längre spela, men jag har ganska bra koll på vad jag pratar om.

Jag håller med om att du alltid ska ha en rutin med teknik/boll/skott som du kör innan varje pass. Jag hade en samling dribblingsövningar, skottövningar och inside moves som jag körde innan varje pass, tog kanske 10-15 min och man körde det hårt så man fick upp puls också. Prata med din tränare eller lägg upp ett eget, det går att variera för olika speltyper och vad individen själv behöver träna på. Det finns inget viktigare än grunder i basket, sluta aldrig träna grunder. Trippel threat, rätt försvarsposition, hur man sätter en screen och hur man går av en screen, rotera upp mot korgen. Ju mer basket du spelar desto roligare blir det. Man kan hela tiden bygga på nya lager, snacka vinklar på screens, olika sorters pressar som passar när, zonförsvar etc. Men ingenting av det fungerar om man inte kan grunderna och reagerar rätt hela tiden.

Jag har inte läst allt från början så jag vet inte hur seriös du är. Spelar du för att det är roligt så skulle jag rekommendera dig att träna allsidig kondition och styrka för hela kroppen, lite mer fokus på bålstyrka eftersom den behövs i försvarsspelet. Bästa gymövningen för en basketspelare skulle jag nog tro är frivändningar. MEN! Detta är inte en övning du gör första gången i ett gym och absolut inte utan en kvalificerad instruktör som först demonsterar och sedan kollar så att du gör rätt. Detta gäller väl för allt i ett gym men det är stor skaderisk om man får för sig att börja träna frivändningar själv.

Lycka till.

klart behöver man inte ha konditionen av en maratonlöpare men man måste ändå ha en bra kondition för från tiden du kommer in på planen till det att du lämnar den så springer du alltid allt du har. detta ändras ju beroende på hur man spelar dock om man spelar med att man har långa anfall är det inte lika viktigt med kondition men om man kör att man spelar försvar och gör poäng på fastbreaks så är kondition A och O.

visst muskler är bättre än fett men man blir ingen bättre basketspelare av det. tiden du spenderar på att träna din fysik kan du lika gärna lägga ner på att träna teknik. visst du måste ändå vara stark specielt i magen+rygg, armar och ben men du kommer mycket längre på teknik än fysik. då menar ja inte bara att kunna ankel breaka försvararn hela tiden utan skott och pass. de heter tripple threat för man kan både skjuta, dribbla och passa och om du kan göra alla domma riktigt bra så är du en bättre spelare än om du har en average teknik men bra fysik för att springa över spelarna funkar bara i tidig ålder för sen börjar försvararna bli bättre och ser till att du chargar 100% av gångerna.

att du inte ska strecha för länge har att göra med att man förlorar explosivitet i musklerna om man strechar. man blir mindre vig men mer explosiv. jag har spelat basket på en ganska hög nivå om man gemför med sverige och haft tränare som har tränat högre nivåer än elitserien och detta är vad jag har lärt mej av dom.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut ungefär som

Alltså, förjävligt fult.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

klart behöver man inte ha konditionen av en maratonlöpare men man måste ändå ha en bra kondition för från tiden du kommer in på planen till det att du lämnar den så springer du alltid allt du har. detta ändras ju beroende på hur man spelar dock om man spelar med att man har långa anfall är det inte lika viktigt med kondition men om man kör att man spelar försvar och gör poäng på fastbreaks så är kondition A och O.

Grejen är att det är en annan sorts kondition. Du kan vara en jättebra basketspelare som klarar 35 min speltid varje match utan att vara bra på långdistans medans en maratonlöpare inte skulle ha en suck att hänga med i den andningen som man har när man spelar basket. Självklart så måste man vara bra grundtränad.

Skrivet av jonte234:

visst muskler är bättre än fett men man blir ingen bättre basketspelare av det. tiden du spenderar på att träna din fysik kan du lika gärna lägga ner på att träna teknik. visst du måste ändå vara stark specielt i magen+rygg, armar och ben men du kommer mycket längre på teknik än fysik. då menar ja inte bara att kunna ankel breaka försvararn hela tiden utan skott och pass. de heter tripple threat för man kan både skjuta, dribbla och passa och om du kan göra alla domma riktigt bra så är du en bättre spelare än om du har en average teknik men bra fysik för att springa över spelarna funkar bara i tidig ålder för sen börjar försvararna bli bättre och ser till att du chargar 100% av gångerna.

Jag skrev att jag höll med om att grunderna är det viktigaste i basket, och med grunder anser jag att man har så pass bra teknik så du kan skydda en boll, driva den, passa den och skjuta den. Om du väl har nått en viss nivå där så kommer fysik att börja spela all roll i världen, men man ska aldrig sluta sträva efter att utveckla sin teknik.
Men som sagt, jag har inte läst i vilken ålder han är eller varför han tränar men jag antog att han var runt 15-16 och ville ta "nästa steg" och då måste man börja bygga muskler. Latjar han runt i nån korpenliga så kommer det inte spela nån roll vad han har för teknik för oftast så brukar korpen vara ganska fult och folk vet inte vad en pick n roll är, iaf den korpen jag lirat. Spelar han i en ungdomsserie för att det är roligt så kommer han antagligen ha mer nytta av snabbhet och teknik, det håller jag med om.
Blev mest less för att du skrev att basket inte är en fysisk sport som brukar komma från den allmänna men alldeles felaktiga åsikten att basket är en fjollsport där man inte får röra varandra (Ifall folk tycker det så kan de gärna säga det i ansiktet på Dwight Howard eller Lebron James...) och eftersom jag inte kunde sova trots att jag var trött så skrev jag av mig. Läste det nu igen och inser att det kanske verkade lite aggressivt.

Skrivet av jonte234:

att du inte ska strecha för länge har att göra med att man förlorar explosivitet i musklerna om man strechar. man blir mindre vig men mer explosiv. jag har spelat basket på en ganska hög nivå om man gemför med sverige och haft tränare som har tränat högre nivåer än elitserien och detta är vad jag har lärt mej av dom.

Att du förlorar explosivitet för att du har korta muskler vet jag inte om jag köper, ser inte hur det skulle kunna påverka vilken muskeltyp du har tränat dig till. Däremot ska du aldrig STRETCHA innan träning på grund av just det du skrev. att tänja lite lätt ska man göra. Stretcha ska man göra efter träningen.

Peace

Permalänk
Medlem

Ursäktar mig i förhand om jag stör eran diskution med mina dumma frågor

Iaf,

Jag tränade riktigt intensivt förra året, med varvad styrketräning, kondition och badminton, och fick en väldigt bra grundfysik (187cm 82kg)
Men mitt problem är att fastän jag tränar hårt så får jag tammefan aldrig någon form på brösten, magrutorna finns där, fått fina armar, tegelstenstjärt men fan aldrig några välformade bröst !

har ni något mästerknep för att få välformade bröst muskler?

Gärna hur ofta man bör träna dom och set osv, det vore oerhört tacksamt från min sida !

mvh

Jonny K

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyK:

Ursäktar mig i förhand om jag stör eran diskution med mina dumma frågor

Iaf,

Jag tränade riktigt intensivt förra året, med varvad styrketräning, kondition och badminton, och fick en väldigt bra grundfysik (187cm 82kg)
Men mitt problem är att fastän jag tränar hårt så får jag tammefan aldrig någon form på brösten, magrutorna finns där, fått fina armar, tegelstenstjärt men fan aldrig några välformade bröst !

har ni något mästerknep för att få välformade bröst muskler?

Gärna hur ofta man bör träna dom och set osv, det vore oerhört tacksamt från min sida !

mvh

Jonny K

Llär dig köra bänkpress rätt , alternera med hantelpress och Peckdeck

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns de inga bra hemma övningar? Saken e den att vi nyss skaffat hund, så åka på gym blir lite tufft

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyK:

Finns de inga bra hemma övningar? Saken e den att vi nyss skaffat hund, så åka på gym blir lite tufft

Pushups med en ryggsäck med vikter i högt upp på ryggen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tjo ska nu komma igång ordentligt med gymtränande igen efter nära 2 år med ett fåtal träningspass totalt.

Var på gymmet igår och kände på det lite och märkte att jag tappat rejält i styrka. Tyckte att 50kg i bänk var jobbigt att pumpa.

Efter bänken gick jag på hantelpress lätt lutning. Tänkte då att 22.5kg borde vara lagom nu då jag tidigare brukade köra 30-32.5 efter bänken. Hepp det gick inte. Fick gå ner på 20kg. Det är riktigt deprimerande med dessa insikter man får om hur mycket man har tappat på den här tiden.

Jag ska börja leta fram bilder på mig själv från när jag var i riktigt bra form för att stärka motivationen. Någon som har några andra tips på hur jag ska göra för att få igång mig själv och mitt träningspsyke?

Hittade en bild som var ifrån förra sommaren och det är stor skillnad på hur jag såg ut då och nu. Jag har inte gått upp i vikt utan snarare tappat ett par kilon men jag har troligtvis ökat något i fettprocenten. Låg någonstans på 6-8% tidigare när jag var i form. Jag har tänkt att komma igång riktigt ordentligt så att jag får det igen att man börjar må dåligt om man inte tränat på några dagar. Väger nu 64kg och är 170cm lång. Har tänkt att jag ska gå upp till 70 och att det främst ska bestå av muskler. Kanske inte riktigt genomförbart fram till sommaren utan en riktigt sjuk fokus men kanske på något år. Vad tror ni?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Tjo ska nu komma igång ordentligt med gymtränande igen efter nära 2 år med ett fåtal träningspass totalt.

Var på gymmet igår och kände på det lite och märkte att jag tappat rejält i styrka. Tyckte att 50kg i bänk var jobbigt att pumpa.

Efter bänken gick jag på hantelpress lätt lutning. Tänkte då att 22.5kg borde vara lagom nu då jag tidigare brukade köra 30-32.5 efter bänken. Hepp det gick inte. Fick gå ner på 20kg. Det är riktigt deprimerande med dessa insikter man får om hur mycket man har tappat på den här tiden.

Jag ska börja leta fram bilder på mig själv från när jag var i riktigt bra form för att stärka motivationen. Någon som har några andra tips på hur jag ska göra för att få igång mig själv och mitt träningspsyke?

Hittade en bild som var ifrån förra sommaren och det är stor skillnad på hur jag såg ut då och nu. Jag har inte gått upp i vikt utan snarare tappat ett par kilon men jag har troligtvis ökat något i fettprocenten. Låg någonstans på 6-8% tidigare när jag var i form. Jag har tänkt att komma igång riktigt ordentligt så att jag får det igen att man börjar må dåligt om man inte tränat på några dagar. Väger nu 64kg och är 170cm lång. Har tänkt att jag ska gå upp till 70 och att det främst ska bestå av muskler. Kanske inte riktigt genomförbart fram till sommaren utan en riktigt sjuk fokus men kanske på något år. Vad tror ni?

Lägg gärna upp en bild från då du var i topp

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ska hitta en bra bild bara! Blev aldrig mycket direkta spännisbilder från den tiden vad jag vet. Men jag ska leta! Återkommer med resultat.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hittade enbart en taskig bild på hela datorn. Får söka hos andra tror jag. Kommer ihåg en bild som tog då jag var 17 år. Den spreds runt en del på nätet då det var en del tjejer som tyckte om min mage^^ Hittar inte den heller men den finns nog någonstans. Denna bilden är iaf 4-5 år gammal men det var i lumpenskedet och då var jag inte fullt på topp. Men det är det närmsta som jag hittar nu.

Är inte helt hundra på när jag var som mest på topp men jag var aldrig någon bodybuilder då det handlade om muskler som skulle användas inom brottning.

Har ju i alla fall ännu en anledning att träna igen! Jag måste ju ha några bra bilder ifrån min superform när jag blir äldre! Innebär ju att jag måste sätta igång och träna brottning sen igen också.

Och där dödade jag tråden med min dåliga bild!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Knäböjen går oförskämt bra. Det var en övning jag aldrig kört innan jag började med stronglift och dum som jag var så maxade jag aldrig. Började på 60 kg och har därefter kört med 5-10 kilos ökningar och idag stod det 90 kilo på schemat och det var inget större problem. Tror utan tvekan att jag inte kommer faila förens runt 110 och uppåt.

Mycket av benstyrkan har jag nog att tacka försvarsmakten och lk100:an! Att gå runt med 60-70 kilo utrustning bygger nog en hel del benstyrka.

Är övertygad om att du kommer fixa 90 pannor till nyår!

Fixade 90kg för några veckor sedan, sen blev jag förkyld... Men det är avklarat iaf!
Bytte sedan till Madcow för att köra det i 12 veckor, Stronglifts tog på slutet runt 2 timmar att avklara och jag har helt enkelt inte tid att gymma så mycket nu. Madcow tar lite drygt en timme om jag ligger i och kör lite stödövningar också, nackdelen är väl att utvecklingen inte kommer att vara lika god.

Avslutade i samma veva som jag blev sjuk min GOMAD+kreatinkur och gick ner 4kg (vätska) på en vecka.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Är inne i en defperiod för tillfället.

Proteinet håller på att ta slut och har de senaste tiden kört på mmsporst whey-100. Bra smak om man tittar till priset.

Ska göra en beställning nu på några kg och tänkte kolla vad som rekommenderas. Är inte så intresserad av gymgrossistens w80 eftersom jag tycker deras smakar sämre än mmsports men utöver det är jag som sagt öppen för förslag.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Avstängd

Whey FX från gymvaruhuset kan jag rekommendera. Billigt å bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Vlken smak föredrar du då?

De hade ett grymt gott protein tidigare men slutade med märket när priset gick upp. Minns inte vad det hette men de hade smaker som Tutti frutti etc. Helt sjukt gott var det iaf.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Vlken smak föredrar du då?

De hade ett grymt gott protein tidigare men slutade med märket när priset gick upp. Minns inte vad det hette men de hade smaker som Tutti frutti etc. Helt sjukt gott var det iaf.

Jag kör på Whey FX Vanilj. Smakat i stort sett alla andra och enligt mig så var alla bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ok tack. Får testa det.

Kom på att dras protein som var sådär ruskigt gott tuffare hette all the whey.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Avstängd

Kör själv på jordgubb. Gott med vatten och med mjölk blir det riktigt najs. Kör även jordgubbssmak på kaseinet. Om dom inte har tagit bort så har dom portionspåsar också du kan beställa med lite olika smaker om du är intresserad.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Nu är det ju såhär att den här killen är född på detta viset, så jag förstår inte varför du drar upp bilder på honom som tyvärr är missbildad.