Fallout 3 ------ info & diskussion

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat ett par timmar som en ond jäkel, och nu vet jag inte om jag tycker stämpeln som "Oblivion with guns" stämmer in. Visst har spelen likheter, men jag får andra vibbar av detta spelet. Vill hellre jämföra det med Vampire: The Masquerade - Bloodlines.

Fallout 3 och VTMB har dessa likheter tycker jag:
- Du kan välja saker att bli bättre på när du går level upp.
- Man kan hacka datorer.
- Underjordiska gångar.
- Man kan prata och välja olika lösningar på diverse problem.
- Animationerna är stela i båda dessa spelen.
- Att skjuta med vapen känns nästan likadant. Känns kanske lite bättre i Fallout 3.

Jag tycker dock Fallout 3 än så länge är den bättre av de 2. Det har inte lika många buggar som VTMB. Det känns bättre optimerat än vad VTMB gjorde när det kom. Finns mycket mer att göra och utforska i F3. I VTMB kändes det iaf bättre att köra i 3dje person, i F3 föredrar jag FP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag spelade det här spelet för några år sedan, då hette det oblivion.

vilken besvikelse. Dom har förstört en bra spelserie

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Går det att köpa sexytime i spelet?

Sexytimes finns med, har språkat med en dam som gört men har inte vågat mig in i leken än.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

precis klarat av spelet, måste säga att jag blev lite besviken att man inte fick fortsätta spela efter man klarat mainstoryn, nån som hört nån eventuell exp eller nåt som gör att man får fortsätta spela?

vill ju, precis som i oblivion, fortsätta utforska världen...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
precis klarat av spelet, måste säga att jag blev lite besviken att man inte fick fortsätta spela efter man klarat mainstoryn, nån som hört nån eventuell exp eller nåt som gör att man får fortsätta spela?

Om du vill utforska världen varför rushade du då genom spelet?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

jag gjorde ju inte det, jag följde mainstoryn. trodde det skulle vara som i oblivion men inte. får väl ladda från ett tidigare tillfälle och utfortska lite..

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Kör på ultra high i 1680 på min Nox och det flyter på fint för det mesta men fan vad segt det blir när man går in i VATS, varför? Känns inte som det borde vara mer krävande när man liksom pausar spelet... men vad vet jag.

Förövrigt så är jag ganska besviken.

SPOLERS!

NPCerna är ungefär lika korkade som i Oblivion. Fick uppdraget att spränga bomben i Megaton men snäll som jag är gick jag till sheriffen/borgmästaren. Han knallar till nissen som anlitade mig och ska sätta honom i finkan. Dock blir han skjuten i ryggen inne på baren... Wow ingen i baren bryr sig, varken när sheriffen blir dödad eller när jag dödar elakingen... Sätter på mig hans kläder med sheriffstjärna och allt och försöker snacka med folk... Ingen bryr sig.

Går in i ett köpcenter fullt med raiders, sneakar och skjuter huvet av en raider... Hans kompis 2 meter bort reagerar inte... Skjuter mot honom men missar... Han kliar sig i huvet och tittar åt ett annat håll...

Dialogerna mellan NPCerna påminner också om dom i Oblivion...
A: Hej
B: Hörde du om han som dog av strålning?
A: Hej då

Nån timme in i spelet har jag rocket-launcher med mini-nukes som instagibbar det mesta, not cool. Är ju inte tvingad att använda den men det är för lätt att få vapen öht.

Mysiga miljöer annars men det känns inte lika fritt som jag hade förväntat mig. Men visst, det är ett kul spel.. ljusår från 1an och 2an dock.

Permalänk
Medlem

Mmm... har också märkt att det inte spelar ngn roll vad man har på för sig grejer.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Nån som provat hur det rullar under Linux? Är grymt sugen, men har ingen windowsburk längre (ett par VM:ar under VirtualBox räknas inte).

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
Kör på ultra high i 1680 på min Nox och det flyter på fint för det mesta men fan vad segt det blir när man går in i VATS, varför? Känns inte som det borde vara mer krävande när man liksom pausar spelet... men vad vet jag.

Det sägs ha något med AA att göra. Kan vara en idé att kolla om det fungerar bättre med antialiasing avstängt. (Själv har jag mer irriterande krascher att slåss mot istället, ska försöka avhjälpa det på något vis - tydligen kan ffdshow ställa till det).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Förövrigt så är jag ganska besviken.

SPOLERS!

NPCerna är ungefär lika korkade som i Oblivion. Fick uppdraget att spränga bomben i Megaton men snäll som jag är gick jag till sheriffen/borgmästaren. Han knallar till nissen som anlitade mig och ska sätta honom i finkan. Dock blir han skjuten i ryggen inne på baren... Wow ingen i baren bryr sig, varken när sheriffen blir dödad eller när jag dödar elakingen... Sätter på mig hans kläder med sheriffstjärna och allt och försöker snacka med folk... Ingen bryr sig.

Går in i ett köpcenter fullt med raiders, sneakar och skjuter huvet av en raider... Hans kompis 2 meter bort reagerar inte... Skjuter mot honom men missar... Han kliar sig i huvet och tittar åt ett annat håll...

Dialogerna mellan NPCerna påminner också om dom i Oblivion...
A: Hej
B: Hörde du om han som dog av strålning?
A: Hej då

Nån timme in i spelet har jag rocket-launcher med mini-nukes som instagibbar det mesta, not cool. Är ju inte tvingad att använda den men det är för lätt att få vapen öht.

Mysiga miljöer annars men det känns inte lika fritt som jag hade förväntat mig. Men visst, det är ett kul spel.. ljusår från 1an och 2an dock.

Jag har spelat det en hel del nu och har typ inget av det där du säger, förutom när

Sheriffen i Megaton blir skjuten i ryggen

Dold text

.

Konversationerna är inte lika krystade, och när jag skjuter någon reagerar raiders i närheten osv...

Lite kul att man får en

supermutant

Dold text

som kompanjon senare i spelet

Permalänk

Har nyss gjort ut spelet och måste säga, Fan va KORT!
Jag kanske skulle lagt mer tid på sidquests, men trodde att det skulle vara längre än så här.

Ändock, jag skaffade nyligt en ny dator och har under 1 månads tid spelat Bioshock, Crysis och Far cry 2 samt lite Witcher. Och ingen av tidigare nämnda har fått mig lika fast (kanske Bioshock) som detta spel. Trots buggarna, stelheten och slutet. Har inte haft så här kul sedan Kotor. Måste även hålla med tidigare snubbe som sa att det liknar VTMB.

Alla som funderar på skaffa spelet, GÖR DET! Men försök lägga energi på sidquests, för de är förvånansvärt bra och roliga att göra tillskillnad från andra RPGs.

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sazmo123boy
Har nyss gjort ut spelet och måste säga, Fan va KORT!
Jag kanske skulle lagt mer tid på sidquests, men trodde att det skulle vara längre än så här.

Ändock, jag skaffade nyligt en ny dator och har under 1 månads tid spelat Bioshock, Crysis och Far cry 2 samt lite Witcher. Och ingen av tidigare nämnda har fått mig lika fast (kanske Bioshock) som detta spel. Trots buggarna, stelheten och slutet. Har inte haft så här kul sedan Kotor. Måste även hålla med tidigare snubbe som sa att det liknar VTMB.

Alla som funderar på skaffa spelet, GÖR DET! Men försök lägga energi på sidquests, för de är förvånansvärt bra och roliga att göra tillskillnad från andra RPGs.

Japp, main quest är väldigt kort :/

Verkar finnas massa ställen som man överhuvudtaget inte kommer i närheten av i main questen...

Permalänk
Medlem

Argh! Blir så frustrerad på att man alltid har brist på ammo.

Älskar spelet i övrigt

Permalänk
Sötast

Hello oblivion 2

Skrev detta till en polare just över msn och det speglar min upplevelse den första timmen eller vad det blir.

Alltså..... jag kan inte hjälpa att jag blir arg men...

BABOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM
planeten är nukad..... alla vill leva och lever i misär såklart....... men det stoppar ju ingen från att råna ett supermarket. Visst det är fullt av tjuvar, fullt av... roligt ord. dom respawnar verkar det som..... men i vilket fall som så är det pengar i alla kassaapparater.... det finns saker av värde på hyllorna......

Första brevlådan jag hittade i spelet hade 3 handgranater och 2 andra dyra items

Jasså! vi lägger alla våra ägodelar i brevlåda så att vi kan svälta ihjäl... jag tänker inte sälja dem så att jag kan köpa mat, eller använda dem så att jag kan sno mat. Nä. Jag lägger handgranaterna i en brevlåda.

VISST om det endast hade varit i 1 / 30 brevlådor....

men god jul, här får du ju loot värd hur mycket som helst... i nästan varje brevlåda... överallt! Du snubblar över looten

och ändå lever folk i misär?

Jag får bilden av att alla är så rika och glada att dom kan lägga dyra grejer var som helst.

Permalänk
Medlem

Och så tycker folk att jag är sjuk i huvudet som föredrar att spela på PC jämfört med konsoller.....jo jo.....

Permalänk

sen så finns den ultimata grejjen med pc, musen. ett rent jädrans hälsingland att sikta med en spelkontroll...

edit:
skulle vara intressant och se de (t.ex.) bästa cod4 spelarna på xbox360 mot de bästa på pc i en match.
se om inte musen verkligen är bättre..

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Dold text

Ursprungligen inskrivet av Loxus

Jag har spelat det en hel del nu och har typ inget av det där du säger,

förutom när Sheriffen i Megaton blir skjuten i ryggen.

Dold text

Men för fasiken:

Ni ser väl till att skjuta uslingen Burke INNAN han knäpper sheriffen? Då blir det Karma och evig tacksamhet från stan och sheriff.

Dold text

Spoilerfråga:

Förresten är det någon som vet om "Rock-It Launchern" som man kan köpa ritningen till av Moira är något att ha? Den är väldans dyr... 1200 kapsyler för en ritning.

Dold text

Allexz: De kanske liksom jag är konstant överbelastade och måste lämna ifrån sig prylar för att orka fortsätta?:)

Hmm Mycket svart blev det...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]

Hört att det är en bugg i sista rummet att man inte kan komma ut igen.
kommer la fixas med en patch..
så spara precis utanför rummet innan du går in..och sedan gör du klart questet och sedan när du vet slutet kan man ladda saven och fortsätta utanför så länge och när patchen/fixen kommit kan man ju fixa sista main questen igen för att få de gjort på papper

De ska gå att fortsätta spela efter main questen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Och så tycker folk att jag är sjuk i huvudet som föredrar att spela på PC jämfört med konsoller.....jo jo.....

Utom sista bilden tyckte jag att ps3an hade bättre djup i bilden och pcn var lite väl plåttrig.

Men inte tycker jag du är dum i huvudet för det Är själv pc-spelare

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox

Jag kan intyga att du inte är sjuk i huvudet! PC är helt överlägsen tack vare mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Men för fasiken:

Ni ser väl till att skjuta uslingen Burke INNAN han knäpper sheriffen? Då blir det Karma och evig tacksamhet från stan och sheriff.

Dold text

Spoilerfråga:

Förresten är det någon som vet om "Rock-It Launchern" som man kan köpa ritningen till av Moira är något att ha? Den är väldans dyr... 1200 kapsyler för en ritning.

Dold text

Fråga om din första spoiler:

Hur lyckas du med det? Jag försökte typ 5 gånger, och varje gång så blir sheriffen antingen träffad av en kula och dör ögonblickligen, eller så lyckas jag döda Burke innan han hinner skjuta sheriffen, men då är sheriffen spårlöst borta. Inte ens ett lik. Det känns buggit som fan.
Aja, nu har jag desarmerat bomben och då försvinner Burke. Tror han kommer vilja hämnas på mig senare...

Dold text

Svar på din spoilerfråga:

Jag har kört med den ganska länge nu. Den är hyfsat bra.
+ I princip oändligt med ammo om man plockar upp efter sig. Det du skjuter går inte sönder, utan ligger kvar där den landar.
+ Gör ganska bra skada. Tror den startade på 20, och sen reparerade jag den till 24, men den går att reparera mycket mer.
+ Bra att döda sånt som inte skjuter tillbaka med, då man inte slösar någon ammo på lättare fiender.
- Relativt långsam. Med AG 10 lyckas jaga bara skjuta två gånger i VATS innan jag får slut på AP.
- Den duger inte mot svårare fiender, så du behöver ha med dig ett annat riktigt bra vapen.
- "Ammon" väger relativt mycket.
- Man hör ljudet från en lövblås i bakgrunden hela tiden då man har den på sig, vilket kan bli irriterande.

Dold text
Permalänk
Medlem

Hur funkar striderna? Är dom något bra? Hörde att man börjar med VATS och när ens action points är slut så övergår det till vanlig shooter vilket jag tycker låter dåligt. :/
Även lite skeptisk då det är Bethesda som ligger bakom det hela. Hur är lvl systemet? Hoppas verkligen inte det är som i Oblivion då det helt klart är det sämsta med just Oblivion.
Vad är max lvl och hur många speltimmar kan man räkna med om man går på sidequests? Läste att main quest lätt avklaras på ynka 8h eller något. Sedan skulle tydligen AI:n vara ganska korkad, stämmer detta? Sen verkar ju även spelet ganska buggat av det jag har läst här. Är detta spelet ens värt 500kr eller vad det kan tänkas kosta till konsoll eller bör jag vänta och kanske köpa något annat?

[Mullvad]: Skulle nog inte vara några större problem i just CoD4 då man oftast sitter och väntar in motståndaren för att sedan springa vidare osv, vet dock att det inte skulle funkat i tex Q3 då det är för snabbt (testat till Dreamcast). Själv föredrar jag handkontroll till FPS, Third Person osv men till RTS däremot är mus ett måste.

Angående grafiken mellan PC, X360 och PS3 märker jag typ ingen skillnad, vet ej om det är jag som är blind eller om folk verkligen är så sjukt kräsna nu för tiden. (: Eller jo en skillnad märkte jag, tycker PS3 bilderna ser mörkare ut, därefter kommer X360 och sist PC som är väldigt ljusa i jämförelse.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

kr0owe: I strid är det valbart om du vill spela det som en FPS (dock så påverkas fortfarande din träffchans av ditt färdighetsvärde med vapnet i fråga) och VATS som är en sort turbaserad strid med "Action points".

Om dina AP tar slut så kastas du ut ur VATS och får antingen FPS:a dig fram tills AP fyllts på eller ducka bakom ett hörn och vänta ett gäng sekunder... Inte helt optimalt, men det fungerar för mig.

Levelsystemet är INTE som i Oblivion (Tacka alla tänkbara instanser för det!) utan mera som i ett klassiskt rollspel: du får XP för att göra Quests och för att besegra fiender, jag har personligen klarat av ett flertal quests genom att prata mig förbi eller smyga mig förbi fienden så det finns inte bara en lösning på problemen.

Jag ligger på ca 9 timmars speltid just nu och då har jag inte rört mainstoryn så hur lång den är kan jag inte svara på. Max level är 20.

AI:n har jag inte märkt några dumheter med än så länge, tvärtom jag tycker att den gör sitt jobb.

Som jag sagt tidigare så anser jag att detta utan tvekan är årets spelhändelse, men det är jag det. Jag gillade både dom gamla klassiska Falloutliren och Bethesdas tidigare alster (framförallt Morrowind) så jag vet inte hur du skulle uppleva det.

Genesis:

Jag slog igång VATS så fort han drog vapnet och sedan var det bara headshot och bye-bye Mr.Burke. Sheriffen var dock väck efter skottlossningen, men jag träffade han senare på stan och då tackade han mig för att jag räddat hans liv.

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Inaktiv

Man märker att det är samma motor som Oblivion.

Men något "Oblivion with guns" tycker jag INTE det är. Alls.

Permalänk
Medlem

Var lite skeptiskt i början, men efter att ha läst lite om vad många tycker om spelet så verkar det helt klart värt ett köp. Skönt att Bethesda fått till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

Fast den genuina Fallout-känslan saknas på en hel del sätt, tyvärr

Permalänk
Avstängd

Lite för mycket ammo hittar man, + att på lvl 13 har jag fortfarnade kvar Hunting rifle, behöver inget annat, sneak, one shot på det mesta utom dom riktigt elaka.

När får man en ersättare?

Permalänk

tjo har skaffat mig FO3 nu jag med men har stygga grafikbuggar

längs med hela under o höger kant har jag en flimmrande rand i olika färger ca 1cm tjock samt att ibland när man får blodstänk på skärmen så blir d som stora rosa prickar ca 5 cm i diameter på skärmen. har en ny 22wide o en nyköpt dator med bla hd4870 512mb e8500 ordentliga minnen samt bra moderkort.

nu snälla nån som vet va d kan vara för fel? provat div olika uplösningar samt massa annat. ny drivare till g kort med.

nån mer som har liknande?

tacksam för alla svar.

mvh Tobias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Lite för mycket ammo hittar man, + att på lvl 13 har jag fortfarnade kvar Hunting rifle, behöver inget annat, sneak, one shot på det mesta utom dom riktigt elaka.

När får man en ersättare?

Sniper rifle är bättre än Hunting Rifle i skada, jag är inte ens närheten av lvl 10 och har fått tag på en hel del vapen heh men dock så får jag lite ont om ammunition titt som tätt.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"