Fallout 3 ------ info & diskussion

Permalänk

Manualen har nu funnits tillgänglig ett tag på en steamserver:
http://cdn.steampowered.com/Manuals/22300/fallout3_us_pc_manu...

I den finns samtliga perks listade.

NMA-tråden om manualen: http://www.nma-fallout.com/forum/viewtopic.php?t=45987

Permalänk
Medlem

Velar ordentligt mellan att köpa det till pc:n eller 360:an!?

Verkar som det är ett spel man skulle kunna lira på 360 utan att bli skogstokig som jag blir på mig själv då jag inte kan lira "fps" med en handkontroll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Vad jag förstår är det inte superviktigt hur din "aim" är i spelet. Oavsett om du kör i realtid eller VATS så baseras träffarna på dina skillpoints. Dock har de dragit ner betydelsen av dina skillpoints om du kör i realtid.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat en del nu på både Ps3, pc och hittills känns det skönare på Ps3'an.

Klart skönt spel.

Men en sak jag inte riktigt förstår på pc boxen är följande text.

Citat:

Games for Windows - LIVE System Requirements: Pc to Pc multiplayer play available at no charge etc.

Fallout 3 multiplayer hur?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Hur är känslan, lika fritt som i Oblivion eller?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Hur är känslan, lika fritt som i Oblivion eller?

Jodå fritt är det.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Hjälpsam

Steam vill ha 55$, känns om man skulle kunna få tag i det till ett lägre pris om man köper boxen i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Så där ja.. då fick man mail om att spelet är skickat med posten.. 329 kr känns gratis för denna nya epok.. sen får vi se hur det spelar..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Steam vill ha 55$, känns om man skulle kunna få tag i det till ett lägre pris om man köper boxen i stället.

Steam är bra dyra!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Jag har spelat en del nu på både Ps3, pc och hittills känns det skönare på Ps3'an.

Klart skönt spel.

Men en sak jag inte riktigt förstår på pc boxen är följande text.

Fallout 3 multiplayer hur?

ARRGH! Här sitter man och suktar efter årets spel och så finns det folk som du som har dubbla ex!

Vart tog rättvisan vägen?:)

Ge info åtminstone! Spelkänslan, styrningen, grafiken, quests osv?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

finns det en version av fallout 3 som fungera till mac?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
finns det en version av fallout 3 som fungera till mac?

Inte än.

Permalänk
Medlem

Skönt att man köpte det till PC. Grafiken ser inte lika bra ut på t.ex. 360.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Vilket spel! Har väntat på ett lir som kan ersätta Oblivion.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini

Permalänk
Keeper of the Bamse

Imorgon torsdag blir det att knata iväg till webhallen och införskaffa Fallout3!

Verkar helnice, bilderna ser superbra ut, hoppas känslan från tvåan består!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vilket spel! Har väntat på ett lir som kan ersätta Oblivion.

Har du lirat det?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Som ett hardcore fan av fallout 1 och 2, och efter att ha spelat 3'an på PC i några timmar kan jag kommentera följande:
Uppdrag och handlingen är inte alls så dålig som jag väntat mig. Kanske inte fullt i klass med de gamla spelen, men jag har inte spelat så mycket av det än, så det är kanske lite väl tidigt att bedömma. Och det finns en del humor, kanske inte fullt lika kul som 2'an, men nått iaf.

Däremot verkar en del beteenden buggiga. Några exempel, men gravt förenklade för att inte spoila...

Jag ska fly från några som jagar mig. Dom försöker döda mig, men jag vill inte döda dom. Jag lyckas fly utan att döda någon, men ser några lik av dom som jagar mig med döda vilda djur bredvid. Jag antar att dom väntade på mig men blev attackerade av vilda djur innan. Men efter det så tror vissa att jag dödat dessa personer, och allt jag kan välja att säga till dom är olika varianter av "förlåt, men jag var tvungen". Inget "va? det var inte jag som dödade dom".

Om man triggar en handling där A dödar B, men lyckas döda A innan denne hinner döda B så försvinner B spårlöst. Dom verkar inte ta hänsyn till att A eventuellt inte lyckades döda B.

I ett uppdrag ska jag hacka en dator och sno information. Det är bara det att när jag pratat med folk om det så varnar dom mig för att han som äger datorn är väldigt överbeskyddande över den, och blir väldigt sur om han ser nån i närheten av den. Jag dyrkar upp låset till en bakdörr för att komma åt datorn, men blir förvånad över att han som äger datorn sitter vid den, och ser mig komma in genom hans låsta bakdörr precis bredvid där han sitter. Han reser på sig, och jag tror han ska bli sur över att jag brutit mig in. Men han reser på sig och hälsar på mig. Jag sätter mig och knappar på datorn medan han tittar på, och efter det kan jag ändå tala normalt med honom.

Och sen har dom definitivt snabbat upp hur snabbt man får mer avancerade vapen. Jag kunde köpa min första laserpistol efter bara nån timmes spelande. Det var en ganska dålig laserpistol, men ändå. Raketgevär och eldkastare som är hyfsat bra går oxå att köpa tidigt...

VATS funkar bra i mindre strider, men i större blir det märkligt. Om du skjuter slut på din AP'n, så måste du sen lämna VATS, men då kan du direkt skjuta som vanligt i realtid. Och efter att ha väntat ett tag i realtid så får du tillbaka AP'n i VATS. Så en större strid blir typ att springa och gömma sig, eller hoppa runt och försöka att inte bli träffad, medan man väntar på att sina AP'n ska komma tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det är iaf snyggare än på konsol.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Finns en hel del buggar som i Oblivion.

Synd att dom använde den motorn...:S
En del saker känns hur stela som helst.
Och det är inte speciellt bra optimerat..
men men de e kul iaf.
Fast kunde varit bättre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Har du lirat det?

Yes!
Spelet börjar i vilket fall väldigt härligt, genomtänkt som tusan.

Starten av spelet är väldigt "naturtrogen":
Man föds, väljer kön, utseende. Man börjar gå (lär sig kontrollerna) och daddar lite med pappan. Man fyller 10 och får sin Pip-boy på armen - denna fungerar som inventory, karta och även radio. Scenen här på födelsedagen ger en inblick i dynamiken av karaktärerna omkring en, man pratar med dem och beroende på vad man svarar så blir utfallet annorlunda och alla eller vissa NPC:er reagerar på detta. De pratar förstås med varandra och detta är nu mycket mer flödande än i Oblivion. Man lär sig grunden till stridssystemet genom att skjuta med en luftpistol - som man får av sin far i födelsedagspresent - på några måltavlor och en kackerlacka.

Livet snabbspolas och man blir 16, nu ska man ta ett test för att se vad man ska jobba med i framtiden (vilka egenskaper man ska få), här lär man sig även interagera mer med NPC:s och att utfallet blir helt olika beroende på vad du svarar dem.
Stridssystemet som introduceras på riktigt här efter är väldigt trevligt, det är bra känsla i det - mycket bättre än Oblivion - och tom luftpistolen har en trevlig snärtig känsla.

Dold text

Mycket längre har jag inte kommit, men det där tog ungefär en timme i och med att det finns så mycket runtomkring som går att utforska.

Det är inget Fallout 1 eller 2 men gillade man Oblivion så kommer man antagligen älska det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inget Fallout 1 eller 2 men gillade man Oblivion så kommer man antagligen älska det här. [/B]

Så om man håller Oblivion som ett av dom bästa spelen som någonsin gjorts så kommer man att få en kul helg med sitt förhandsbeställda Fallout 3?

Helg nu!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Hjälpsam

Jag har en del att göra under denna vecka, så jag väntar till Måndag, men nog är jag bra sugen alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Så om man håller Oblivion som ett av dom bästa spelen som någonsin gjorts så kommer man att få en kul helg med sitt förhandsbeställda Fallout 3?

Helg nu!

Utan tvekan, det är samma känsla i det som Oblivion, om inte bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

från recesioner låter de som ett oblivion me vapen, de är tydligen litet me massa saker över allt, stela gubbar osv, recension finns på pcgamer.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
ARRGH! Här sitter man och suktar efter årets spel och så finns det folk som du som har dubbla ex!

Vart tog rättvisan vägen?:)

Ge info åtminstone! Spelkänslan, styrningen, grafiken, quests osv?

Rättvisan kom till att min Windows kraschade och så jag fick ominstallera det.
Men satt och spelade det på Ps3'an hela kvällen igår orkade inte fixa windows förräns idag hehe.

Spelkänslan tycker jag är väldigt bra, styrningen fungerar fin fint och grafiken vet jag en del klagar på pga att det finns lite kantiga texturer men det glömmer man bort lätt när man spelar tycker jag.

Sen finns det quester över allt att göra och man får brist på ammunition titt som tätt men det är en del av nöjet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser det alldeles för dj-vligt ut på 360 jämfört med PC? Är nog mest sugen på att köpa det till 360an men inte om det ser mycket sämre ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Spelet flyter på finfint, men upplever asjobbigt muslagg. Lösning?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk

Upplever att de puls hackar ute i wasteland. inne i bya och hus e de helt lungt..

Spelar inte nogon roll om ja har allt på min eller max..

Rycker till rätt som det är ändå uite i vildmarken:S

lösning?

Permalänk
Medlem

Har ni prövat att slå av AA till exempel?

Kör jag med AA på max så får jag ca 1-5fps (2560x1600 upplösning) när jag går in i VATS mode... >_<

Visa signatur