Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Har inte spelat det så jag kan inte uttala mig.
Det handlar inte så mycket om vad man kan göra, utan hur man gör det och vilken roll det spelar inom ramen för spelet. I Oblivion finns det mycket du kan göra, men vad det än blir så har det ingen som helst betydelse. Att köpa hus eller byta kläder har ingenting med rollspel att göra, i den betydelsen att det är ett element som rollspel har men som andra typer av spel inte har. Man kan göra det i GTA också, men det gör inte GTA till ett rollspel (som sagt, vad jag bryr mig så är den enda skillnaden mellan GTA och Oblivion miljön och att Oblivion är lite mindre linjärt).
Finns nog lite nostalgi över det, ja, men i stor utsträckning tycker jag att de flesta äldre spel har fokuserat mer på spelets innehåll, medan dagens mest lutar mot grafik etc. Personligen tycker jag att CRPGs stora dagar var lite innan millennieskiftet, med spel som Fallout, PS:T och Arcanum för att nämna några.
Har inte spelat 2an, men 1an var ett ganska svagt renrasigt rollspel.
Många uppdragsgivare jag stött på är s.k. "Essential", så det går inte att döda dom alls. Dessutom vet jag inte om man skulle kunna kalla det en lösning, men det var i alla fall definitivt inte det jag talade om. Det jag menade var snarare att det inte finns några relevanta val i uppdragen. Ett exempel: spåra upp person (följ pilen), döda person, få belöning. På mycket få ställen erbjöds man ett aktivt val som att t.ex. hjälpa personen istället (jag kommer ihåg ett). Kan man t.ex. ställa sig på lagens sida mot DB eller TG? Letar man upp Gray Fox så finns det inte en jävel som bryr sig, trots att vakterna springer runt och frågar efter honom under hela spelet. Kvaliten på uppdragen i övrigt kan ju diskuteras också.
Det påstås att detta ska vara bättre i Fallout 3, men å andra sidan påstods det att Oblivion skulle bli det bästa RPGet någonsin. Jag håller med andra ord inte andan.
Du sammanfattar ganska bra mina farhågor till detta spel. Efter att ha sett hur Oblivion blev kan man inte annat än vara pessimistisk till hur Fallout 3 blir också.