DOS-bootdisk, eller ta bort filer innifrån XP?

Permalänk
Medlem

DOS-bootdisk, eller ta bort filer innifrån XP?

Hej
Har sökt men inte hittat nåt som stämmer direkt in på min fråga.

Har några filer på en av mina hårddiskar som blivit kvar efter en Vista-installation, som jag nu raderat. Ok dom tar inte stor plats, men störigt att ha dom ivägen. Försöker jag radera dom, eller ens ändra egenskaperna och bocka av 'read only' i XP så får jag 'access denied', fast att dom inte ligger på systemdisken och inte har något med XP att göra samt att alla andra spår efter Vista är borta. Disken i sig är en SATA, så det går inte att komma åt den från en vanlig boot diskett med dos-prompt.
Undrar därför om det finns nåt program jag kan använda, eller om det går att göra en boot diskett med stöd för SATA och på så vis radera dom (och isåfall hur). Eller om det finns nån bakväg i XP för att ta bort 'skyddade' filer. Kan inte förstå hur eller varför XP nekar tillgång :/
Tacksam för alla tips!

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem

Har du testat i felsäkert läge?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte åt filerna eftersom du inte har rättigheter till dom.
Du hade ett konto på din Vista-installation och det kontot är låst till dessa filer.
För att ta bort dom måste du vara inloggd med rätt konto, kommer du ihåg vad för användarnamn och lösen du hade i Vista?
I så fall kan du testa att skapa ett likadant konto i XP och logga in i det, har du tur kan du nu komma åt filerna med jag tvivlar.

Skaffa annars en Linux-Live CD och starta igång på den. Där är det bara att ta bort filerna eller t.o.m. formatera hela hårddisken.

Om du ska fortamtera hela hårddisken kan du från XP ta bort hela partitionen, då kommer den inte klaga på rättigheter mm.
Gå till Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management (har engelskt OS...). Där kan du ta bort partitionen och skapa om den, var försiktig så du inte tar bort fel saker nu bara...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |