Användning av Windows Vista ökar

Permalänk
Melding Plague

Användning av Windows Vista ökar

En besökarstatistiktjänst som används på många webbplatser på Internet rapporterar att användningen av Windows Vista ökar sakta men säkert. I juni stod Windows Vista för 4,52% av alla Internetbesökare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir självklart att fler och fler använder det då inga nya datorer säljs med XP längre samt att de börjar få ut de flesta fel ur systemet nu också.

Många hade ju problem tidigare med drivrutiner som buggade och dyl.
Det är givetvis inte Vista's fel men om man inte ens kan installera sitt grafikkort så är det ju självklart många som kommer hålla sig ifrån ett sådant OS.

Själv har jag aldrig haft några problem med det, kört det sen februari

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Jävlit kast med användare som har bytat över till Vista. Har för mig att övergånngen från 98/Me och w2k gick betydlit fortare. Vista är än så länge en flopp....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jävlit kast med användare som har bytat över till Vista. Har för mig att övergånngen från 98/Me och w2k gick betydlit fortare. Vista är än så länge en flopp....

Är de så konstigt då 98/Me va totalt värdelöst? Övergången från 2000 till XP va inte heller så snabb. Om nåt år så kommer majoriteten att köra Vista, och mycket tack vare DX10.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en helhets recention på vista gjort av ca 2 - 3 andvändare som andvänt det i några veckor. Vore kul att veta precis hur mycket dom fixat och donat med det, och hur pass mycket bättre det blivit.

annars ganska kul att vista andvänds mer, ser fram imot massa DX10 tittlar i framtiden med

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Kört vista i nära två månader nu. Funkar finfint. Enda problemet jag hade i början var på grund av Creatives SKITDÅLIGA drivrutiner till Vista, men sådant får man leva med. Det är Creative som förlorar framtida kunder på det.

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Inaktiv

Jag började inte köra XP själv förrän 2004
Nyligen installerat Vista, fast det kanske åker ut igen.

Permalänk
Medlem

Allt tack vara att någon crackade skiten.. lol.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Allt tack vara att någon crackade skiten.. lol.

Precis min tanke.

Körde 2k bra länge innan jag bytte upp mig till 2003 på min desktop. bytte ner mig till xp för nått år sedan för att få dx att fungera som det skulle.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Inte för att låta dryg men har ni ingen som korrekturläser era nyheter innan publicering?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Allt tack vara att någon crackade skiten.. lol.

Agreed.

Själv vill jag se SP1 släppt innan jag ens funderar på saken.

Förvånande är det inte att det ökar. MS tackar säkert OEM tillverkarna för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Är de så konstigt då 98/Me va totalt värdelöst? Övergången från 2000 till XP va inte heller så snabb. Om nåt år så kommer majoriteten att köra Vista, och mycket tack vare DX10.

Vill bara tillägga att snarare kommer fler och fler köra Vista för att nästan inga OEM-tillverkare säljer datorer utan Vista förinstallerat. Nedgraderingsrättigheterna för att köra Windows XP är små för privatpersoner också med det största kruxet att man förlorar supporten hos OEM:en...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

det beror nog bara på att det tagit 3 månader att få nätverket att funka för de användarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
Vill bara tillägga att snarare kommer fler och fler köra Vista för att nästan inga OEM-tillverkare säljer datorer utan Vista förinstallerat. Nedgraderingsrättigheterna för att köra Windows XP är små för privatpersoner också med det största kruxet att man förlorar supporten hos OEM:en...

Dell erbjuder såvitt jag vet windows xp.

Permalänk
Medlem

Som nån tidigare sa så beror stor del av ökningen på att alla nya datorer idag säljs med Vista.

Permalänk
Sötast

"I juni stod Windiws Vista för 4,52% av alla Internetbesökare."

Permalänk
Medlem

Är väll inte så konstigt att användning ökar.
Inte heller så kobnstigt att det går saktare än från 98 till 2k.

Vista erbjuder mest ögongodis mot XP. XP är förövrigt också precis som skrivet innan ett fungerande OS till skillnad från 98 så varför byta.
När de första DX10 spel kommer så kommer detta forumet säkerligen explodera i användande av vista.

Vista för mig har för övrigt fungerar minst lika bra för mig om inte bättre än XP.
Ända problemet jag har haft är ATIs i början total VÄRDELÖSA drivrutiner till skillnad från Nvidias långt ifrån bra men ändå många resor bättre..

Permalänk
Medlem

Det jag använder vista till är enbart mediacenter då jag kan styra allt med rösten, slipper mus och tangentbord. Funkar jävligt bra!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Det jag använder vista till är enbart mediacenter då jag kan styra allt med rösten, slipper mus och tangentbord. Funkar jävligt bra!!

Finns de Svensk röstigenkänning?.. Är det inte i vista media center som DVB-T/C/S inte stöds? (Vilket isf är jävligt värdelöst)

Permalänk
Avstängd

Vista borde vara mer inriktat på användare, istället för på Hollywood.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Permalänk

Hoppas att Vista snart blir lika bra som XP är nu. Och fresten, finns det något "skinn", som gör att allt ser ut som det gör på XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Vista erbjuder mest ögongodis mot XP. XP är förövrigt också precis som skrivet innan ett fungerande OS till skillnad från 98 så varför byta.
När de första DX10 spel kommer så kommer detta forumet säkerligen explodera i användande av vista.

Det grafiska är en väldigt liten del av Vista mot XP...

Permalänk
Medlem

skulle inte våga installera det OS:et deras licens avtal är shady ett urdrag från punkt 8 LICENSENS OMFATTNING
"Programvaran säljs inte, den licensieras. Detta avtal ger dig endast vissa rättigheter att använda programvaran. Microsoft förbehåller sig alla övriga rättigheter. Om inte tillämplig lag trots denna begränsning beviljar dig ytterligare rättigheter får du endast använda programvaran på det sätt som uttryckligen anges i detta avtal. Du måste då följa alla tekniska begränsningarna i programvaran som endast tillåter att du använder den på ett visst sätt. Mer information finns på http://www.microsoft.com/licensing/userights."

men undra hur många det är som läser EULAn. antagligen 1promille av de 4,52%.
men men.

sedan skulle någon orka förklara fördelarna med DX10. OGL2.0 känns mycket bättre. (har vista stöd för det eller är det bara OGL1.4 emulerat via DX) sedan så finns DX10 på XP.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Körde Vista ett tag lite bara för att lära mej hur det funkade. Och jag tyckte att det funkade bra. Anledningen till att jag bytte tillbaks till xp var att drivrutinerna till mitt trådlösa nätverk var värdelösa + att man kan inte lira spel som använder IPX över nätverk eftersom vista inte stödjer IPX längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Det jag använder vista till är enbart mediacenter då jag kan styra allt med rösten, slipper mus och tangentbord. Funkar jävligt bra!!

Inte det första skälet för mig men ett av dem som göra att jag struntar i Vista. Kommer jag skaffa det så blir det Vista buissnes så man slipper Windows Mediacenter, Windows Movie Maker och Windows DVD maker. Mediacenter och dessa datorer är en övergående ploj.

Första skälet till att jat inte lämnar WinXP är att jag är med och utvecklar spelmoddar och en tumregel är att inte uppgradera medans man håller på med delar av spel.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

jag spelar ytters sällan på peze.. blir väl då och då.. så vista kan vänta bra länge.. nöjd med win x64 edition

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Hur mycket kraft tar Vista från datorn utan det grafiska?

Permalänk
Medlem

Jag vill bara lägga en kommentar innan någon säger att vista drar mycket ram. Det drar mycket ram, men använder det helt annorlunda än t.ex. XP. Jag har ofta 0 ledigt, men det innebär inte att datorn går längsamt eller känns slö för det. Jag kan ha utorrent igång, spela F.E.A.R på högsta inställningar och få minst 74 FPS (max 795...), bränna en skiva, och packa upp en dvdfil. Samtidigt. Och då med 0 Mb ledigt ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Hur mycket kraft tar Vista från datorn utan det grafiska?

Kan inte några siffror så direkt, men det är väll rätt vettigt ändå. Jag upplever i alla fall inte någon prestanda förlust.

Men det fungerar nog inget vidare på äldre datorer. Och 2gb minne är att rekomendera, men Vista slår av alla fuktioner när man spelar så det är inget att oroa sig för, men idel så dra det ca 1gb minne med allt på.