AMD Phenom modellnamn bestämda

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom modellnamn bestämda

AMD har nu gått ut med information om vad deras Phenom-processorer kommer att ha för modellbeteckningar. De första modellerna som lanseras fjärde kvartalet i år kommer att heta AMD Phenom X4 GP-7xxx och AMD Phenom X2 GP-6xxx.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

CPU Wars Episode V: AMD Strikes Back

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

ser ganska lovande ut :), tycker dom/den hade rätt fin tdp för att vara en quad

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv
Citat:

bushastighet

felstavat

Permalänk

Japp. Dett aska bli högintressant att följa, ungefär som prison break. Jag tänkte först att det är ganska hög TDP för att vara Q3'07 men tänkte om och insåg att det är inte alls speciellt mycket tanke på 4 fysiska kärnor under samma kisel. Nu hoppas vi bara på att de presterar därefter, AMD behöver detta och vi med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Vi får hoppas att dom tar sig ur tråkiga marknadsraporter som varit på sin höjd med tanke på förseningar hit och dit. AMD behöver verkligen de här och kan dom bara vinna tillbaka entusiasters förtroende för de en gång i tiden så högpresterande processormärket så betyder de mycket. Skulle vilja se skillnaden i intäkter på 939 och AM2. Sen är de inte fel om dom klarar av ordentlig klockning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Detta ser verkligen intressant ut. Hoppas att Phenom X4 krossar intels motsvarigheter och AMD tar fler andelar. Det behövs.

Permalänk
Medlem

go go go AMD! Men är det inte dags att dra sig över 3.0Ghz sträcket snart..

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Tyvär så känns det som att marknaden är ganska mättad just nu. Dessa processorer måste verkligen visa musklerna ifall mfolk ska överväga att överge sina C2D plattformer. Mjukvaruprogram måste också börja stödja flerkärnig stöd på bredare front. Så man får se hur det kommer gå men iom de billiga quad-processorerna från Intel så lär det bli en hård kamp om konsumenternas pengar.

Permalänk
Medlem

köper nog amd då jag uppgraderar nästa gång då det här verkar lovande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
go go go AMD! Men är det inte dags att dra sig över 3.0Ghz sträcket snart..

Nope, tvärtom. Det är lägre vi vill ha, lägre och effektivare per Mhz. Det är det som är intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Tyvär så känns det som att marknaden är ganska mättad just nu. Dessa processorer måste verkligen visa musklerna ifall mfolk ska överväga att överge sina C2D plattformer.

Det finns ju i och för sig också s.k. AMD trogna som suttit kvar på sina 939 eller AM2 system i väntan på dessa nya processorer. Naturligtvis är inte den marknaden så stor, men det skulle ju i alla fall vara en start för att få lite fart i försäljningen, och om Phenom lever upp till namnet kan det skapa lite sug. Annars är jag nog beredd att hålla med, speciellt eftersom så många inbitna Intel användare under 939 eran aldrig vågade byta till AMD; om de inte bytte när valet egentligen var givet hur ska de motiveras nu när prestandan kanske inte kommer att skilja sig så märkbart? Men jag hoppas ändå för marknadens skull att Phenom blir en framgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Tyvär så känns det som att marknaden är ganska mättad just nu. Dessa processorer måste verkligen visa musklerna ifall mfolk ska överväga att överge sina C2D plattformer. Mjukvaruprogram måste också börja stödja flerkärnig stöd på bredare front. Så man får se hur det kommer gå men iom de billiga quad-processorerna från Intel så lär det bli en hård kamp om konsumenternas pengar.

Tror inte att Phenom kommer få folk att byta ut sina C2D system men det känns inte som någon större katastrof men tanke på att C2D inte funnits på marknaden ett år än, vädligt många har inte uppgraderat under den tiden. Är man sugen på Quadcore känns timingen riktigt bra eftersom Kentsfield inte blev ekonomiskt rimlig förens förra veckan.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag mig inte på mentaliteten att sitta i ett läger och hoppas på att de bara blir bättre. Min förra dator baserades på en A64 3500+ då den var bland de bättre som gick att få tag på vid det tillfället, när det blev dags den här gången föll lotten på en C2D E6420 iom att den är helt jäkla okej.

Om man bara vill sitta i ett läger och heja riskerar man gärna att missa allt det bra!

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Avstängd

tpdn såg intressant ut men undrar hur bra det kan stämma.

vad är skillnaden på separata kärnor och dmo på samma kisel igentligen?

p4 hade separata men c2d på samma kisel iallfall men varför?

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags att byta ut fx55 systemet

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

FX-55 är annars en grym processor

Permalänk

Tror min kommande E6750 klarar sig bra i åtminstone 2 år framåt sen går jag nog kanske tillbaka till AMD

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Tror inte att Phenom kommer få folk att byta ut sina C2D system men det känns inte som någon större katastrof men tanke på att C2D inte funnits på marknaden ett år än, vädligt många har inte uppgraderat under den tiden. Är man sugen på Quadcore känns timingen riktigt bra eftersom Kentsfield inte blev ekonomiskt rimlig förens förra veckan.

Är Phenom bättre än C2D så byter jag ut mitt system omgående. Inget snack om saken. Dessutom gillar jag AMD mer än Intel pågrund av en del irrelevanta saker och ting (är inte mycket för Israel).

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Bara till att hoppas att Amd kommer tillbaka nu. Blir dom bätte än C2D så slår jag till och köper två nya system:)

Själv sitter jag kvar på 3 939 system i väntan på detta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
Det kanske är dags att byta ut fx55 systemet

Du ska veta att du är den första person jag ser på Sweclockers som äger en FX huh äntligen någon annan som också har

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt låga frekvenser. Det bådar gott.

Om prestandan är lika bra som siffrorna antyder kommer jag införskaffa Phenom istället för C2D. Delvis också för att jag föredrar att AMD är kvar

Permalänk

Hur mkt tror ni phenom modellerna kommer kosta då, på ett ungefär dvs?

Permalänk
Avstängd

Aj då, jag hade hoppats att AMD hade sänkt TDP värden på sina processorer, men de tycks fortfarande ligga på 65w och 89w.

Citat:

Phenom X4 GP-7100 kommer att ha en klockfrekvens på mellan 2,2 och 2,4 GHz.

Vad menas med detta?
Man måste ju veta exakt.
Eller när man går och köper, så gamblar man och kanske får en 2,2 GHz eller om man har tur så får man en 2,4 GHz eller vadå?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Aj då, jag hade hoppats att AMD hade sänkt TDP värden på sina processorer, men de tycks fortfarande ligga på 65w och 89w.

Vad menas med detta?
Man måste ju veta exakt.
Eller när man går och köper, så gamblar man och kanske får en 2,2 GHz eller om man har tur så får man en 2,4 GHz eller vadå?

Jag skulle gissa att detta är ungefär vad AMD gissar att de hamnar på i fråga om frekvens för den tillverksningsprocess som de har valt.

När processorerna når butiken kommer frekvensen givetvis att vara specificerad.

Permalänk
Medlem

Är personligen rätt så negativt inställd till AMD sedan de totalt övergav 939 alldeles för tidigt. Att de tvingar mig till en dyr uppgradering för att få fler kärnor gör nog att jag väljer Intel nästa gång istället. Vare sig AMD skulle vara mest prisvärda då eller ej.

Permalänk

Bild på Phenom (3Ghz) system, och "nya" CF med tre kort (HD2900XT).
http://www.hardocp.com/news.html?news=MjcxMjcsLCxoZW50aHVzaWF...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Aj då, jag hade hoppats att AMD hade sänkt TDP värden på sina processorer, men de tycks fortfarande ligga på 65w och 89w.

Det är maxvärdet, i realiteten så är det sällan processorn använder den strömmen. AMD drar ju mindre ström än Intel nu just för att de inte använder lika mycket ström när processorn "vilar" som är det normala läget.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Är personligen rätt så negativt inställd till AMD sedan de totalt övergav 939 alldeles för tidigt. Att de tvingar mig till en dyr uppgradering för att få fler kärnor gör nog att jag väljer Intel nästa gång istället. Vare sig AMD skulle vara mest prisvärda då eller ej.

Det argumentet förstår jag inte riktigt. Både Intel och AMD byter emellanåt och tyvärr kan man ha oturen att hamna i skarven (ja om man nu verkligen menar att en uppgradering är nödvändig). Intels 775 kan för vissa vara ett liknande problem; inte alla versioner av densamma 775 plattformen fungerar för hela sortimentet av processorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nope, tvärtom. Det är lägre vi vill ha, lägre och effektivare per Mhz. Det är det som är intressant.

Jepps mindre mhz som är kraftfullare än den högsta mhz freqvensen. På så sätt kan man spara ström och kompinenterna blir inte så värma....(passiv kylning )