AMD Phenom modellnamn bestämda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Hur mkt tror ni phenom modellerna kommer kosta då, på ett ungefär dvs?

Ja! man skulle villja veta vad "leksakerna" kommer att kosta, så man vet om man ska lägga pengarna på ett Q6600 system nästa månad eller om man kan få något bättre för samma pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Japp. Dett aska bli högintressant att följa, ungefär som prison break. Jag tänkte först att det är ganska hög TDP för att vara Q3'07 men tänkte om och insåg att det är inte alls speciellt mycket tanke på 4 fysiska kärnor under samma kisel. Nu hoppas vi bara på att de presterar därefter, AMD behöver detta och vi med.

Jag tyckte det stog i artikeln att AMDs quadcores kärnor inte ligger under samma kisel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Aj då, jag hade hoppats att AMD hade sänkt TDP värden på sina processorer, men de tycks fortfarande ligga på 65w och 89w.

För att tillägga där gosh slutade.

Det går Inte att jämföra TDP-värden från Intel och AMD rakt av. AMD anger Max värde, medans Intel ger något slags medelvärde.

Skillnaden är ju rätt tydlig när man vet om den, så kom ihåg att hålla isär.

För övrigt, TDP på 65W resp 89W ska väl ändå inte betraktas som mycket för en quad-core. Speciellt inte när det är MAX-effekt som nämnt.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det argumentet förstår jag inte riktigt. Både Intel och AMD byter emellanåt och tyvärr kan man ha oturen att hamna i skarven (ja om man nu verkligen menar att en uppgradering är nödvändig). Intels 775 kan för vissa vara ett liknande problem; inte alla versioner av densamma 775 plattformen fungerar för hela sortimentet av processorer.

Givetvis sker byten. Men 939 dog till och med snabbare än den äldre modellen. Sen kändes det verkligen som AMD trodde alldeles för mycket på sig själva att totalt skippa någon fortsättning alls på 939 och bara släppa nytt till AM2. Men ack vad de bedrog sig, men har väl lärt sig något förhoppningsvis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
För att tillägga där gosh slutade.

Det går Inte att jämföra TDP-värden från Intel och AMD rakt av. AMD anger Max värde, medans Intel ger något slags medelvärde.

Skillnaden är ju rätt tydlig när man vet om den, så kom ihåg att hålla isär.

För övrigt, TDP på 65W resp 89W ska väl ändå inte betraktas som mycket för en quad-core. Speciellt inte när det är MAX-effekt som nämnt.

//fog

Jag skrek nästan till och flög upp i taket när jag läste om AMDs TDP världen. Det är fruktansvärt låga TDP världen på AMDs nya prollar, så kom f** inte här o klaga. Intel däremot, deras TDP världen är väldigt höga, särskillt med tanke på att deras "medel" världen för nuvarande prollar ligger omkring 68-80W

Permalänk

är det inte konstigt att TDP-värdena alltid hamnar på 89, 65 och 45w. Jag menar kunde de inte lika gärna vara 91, 63 och 48w?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Inaktiv

hmmm men dessa processorer måste ju prestera bättre än AMDs förra generation, således måste de ju vara minst lika bra som intels processorer. AMD FTW

Permalänk
Medlem

blir nog en k10 dualcore förmig:) ser väldigt lovande ut!:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Inaktiv

jo det är mycket ny teknik som har gått för att k10 ska bli till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag skrek nästan till och flög upp i taket när jag läste om AMDs TDP världen. Det är fruktansvärt låga TDP världen på AMDs nya prollar, så kom f** inte här o klaga. Intel däremot, deras TDP världen är väldigt höga, särskillt med tanke på att deras "medel" världen för nuvarande prollar ligger omkring 68-80W

Var det inte det jag sa? ...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Ja! man skulle villja veta vad "leksakerna" kommer att kosta, så man vet om man ska lägga pengarna på ett Q6600 system nästa månad eller om man kan få något bättre för samma pengar.

När dessa leksaker väl kommer till butik kommer du kunna köpa bättre för samma pengar oavsett om du köper AMD eller Intel, vi pratar ändå minst 3 månader in i framtiden.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag tyckte det stog i artikeln att AMDs quadcores kärnor inte ligger under samma kisel.

AMD's quadcore har alltid från dess första nyhet varit en helt äkta quadcore där dom är alla kärnor är i samma die.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Givetvis sker byten. Men 939 dog till och med snabbare än den äldre modellen. Sen kändes det verkligen som AMD trodde alldeles för mycket på sig själva att totalt skippa någon fortsättning alls på 939 och bara släppa nytt till AM2. Men ack vad de bedrog sig, men har väl lärt sig något förhoppningsvis.

939 höll i sig betydligt längre än motsvarande Intel. AMD är verkligen mer mån om sina kunder när det gäller Socket's. Du kan ju även ha i åtanke på att att man har en minneskontroller i processorerna också. Tiden var inne för DDR2 och SocketAM2 tog man fram för att detta krävdes för senare processorer. Socketen kan även ge mer ström.

Tittar du på Intel, dom tog fram Socket775, sen fick man byta moderkort för att deras dualcore processorer med samma kärna skulle fungera, detta behövdes inte till AMD's processorer, redan där har AMD+1 poäng jämfört med Intel som du jämför med. Sedan släpptes Core2, det krävde också nytt moderkort. Intel släppte även sin "quadcore" med två dualcores i samma processorförpackning och fungerade inte heller bra på många kort och medfördeytterligare ett moderkortsbyte.

Inte nog med det, nu när Intel släpper en uppdaterad Core2 processor (Penryn) så kommer det också medföra ett till moderkortsbyte. AMD tog fram SocketAM2, lyckades bra med övergången till DDR2. Man har även 90nm och 65nm processorer till AM2 och den kommer att klara kommande quadcore's med en ny arkitektur, och som det ser ut så kommer 45nm processorer till AM2 att passa också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

En sånhär och ett 8800 Ultra, och lite fina minnen - det blir nog min nästa uppgradering iaf

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Jo man måste verkligen säga att AMD förbereder allt för kunden. Inte särskilt mycket att oroa sig över när de gäller processor och moderkortsbyten man vill göra.

Förstod ganska på en gång när AM2 lanserades att de fanns ingen större vits alls att byta upp sig till AM2 eller s775. s939 har fungerat perfekt och prestandan kontra vad nyare spel och program krävt så har de fungerat ypperligt. Gissar att X antal övriga håller med mig på den punkten.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

AM2 var nödvändigt för framtiden, mycket att bråka om?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nope, tvärtom. Det är lägre vi vill ha, lägre och effektivare per Mhz. Det är det som är intressant.

Precis. När ska folk förstå att Mhz inte är det avgörande.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Precis. När ska folk förstå att Mhz inte är det avgörande.

Det där förstår jag inte. Eftersom presandan anges i Hz måste det ha något med frekvensen att göra, och eftersom en processor beräknar måste frekvensen betyda beräkningar per sekund. Jag förstår att en processor med flera kärnor kan utföra två program oberoende av varandra och prestera bättre i ett program som är trådat för flera kärnor.

Men jag förstår inte hur en Hz kan bli mer kraftfull? kan någon förklara? (är inte ironisk utan undrande)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Det där förstår jag inte. Eftersom presandan anges i Hz måste det ha något med frekvensen att göra, och eftersom en processor beräknar måste frekvensen betyda beräkningar per sekund. Jag förstår att en processor med flera kärnor kan utföra två program oberoende av varandra och prestera bättre i ett program som är trådat för flera kärnor.

Men jag förstår inte hur en Hz kan bli mer kraftfull? kan någon förklara? (är inte ironisk utan undrande)

Simpelt förklarat, en processor kan utföra flera olika operationer under en klockcykel. En som gör få operationer per klockcykel behöver ha högre frekvens än en processor som gör fler saker per klockcykel.

Med?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Simpelt förklarat, en processor kan utföra flera olika operationer under en klockcykel. En som gör få operationer per klockcykel behöver ha högre frekvens än en processor som gör fler saker per klockcykel.

Med?

Ok, då tror jag att jag fattar

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Hur äre nu med k10 kunde man inte klocka kärnorna olika?. T.ex kärna1 går i 2.1 och andra i 2.3? eller? har jag missuppfattat nått?

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nope, tvärtom. Det är lägre vi vill ha, lägre och effektivare per Mhz. Det är det som är intressant.

jag tror han menade på just phenom-arkitekturen. du menar nog på en annan arkitektur. Jag håller med honom och hoppas på att dem spräcker 3 ghz snart.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD's quadcore har alltid från dess första nyhet varit en helt äkta quadcore där dom är alla kärnor är i samma die.

939 höll i sig betydligt längre än motsvarande Intel. AMD är verkligen mer mån om sina kunder när det gäller Socket's. Du kan ju även ha i åtanke på att att man har en minneskontroller i processorerna också. Tiden var inne för DDR2 och SocketAM2 tog man fram för att detta krävdes för senare processorer. Socketen kan även ge mer ström.

Tittar du på Intel, dom tog fram Socket775, sen fick man byta moderkort för att deras dualcore processorer med samma kärna skulle fungera, detta behövdes inte till AMD's processorer, redan där har AMD+1 poäng jämfört med Intel som du jämför med. Sedan släpptes Core2, det krävde också nytt moderkort. Intel släppte även sin "quadcore" med två dualcores i samma processorförpackning och fungerade inte heller bra på många kort och medfördeytterligare ett moderkortsbyte.

Inte nog med det, nu när Intel släpper en uppdaterad Core2 processor (Penryn) så kommer det också medföra ett till moderkortsbyte. AMD tog fram SocketAM2, lyckades bra med övergången till DDR2. Man har även 90nm och 65nm processorer till AM2 och den kommer att klara kommande quadcore's med en ny arkitektur, och som det ser ut så kommer 45nm processorer till AM2 att passa också.

Det är sant, men nu har jag inte haft Intel och lidigt för det. Utan jag har lidigt på grund av AMD. Så AMD är de jag tycker illa om nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
är det inte konstigt att TDP-värdena alltid hamnar på 89, 65 och 45w. Jag menar kunde de inte lika gärna vara 91, 63 och 48w?

Jo, jag håller med dig. Men jag tror att det är såhär, dom gör en prolle (typ hux-flyx med en vis arkitektur) så ser dom vilken frekvens den hamnar på och vad den får för TDP-värde, så säger dom: NÄE! dethär funkar inte, det är för låg frekvens och för hög TDP. Sen funderar dom vad man kan göra för att få en TDP på t.ex 65W och en frekvens på t.ex 2400Mhz. När dom har nått sina önskade världen så är processorn troligtvis färdig.

Det är nog därför man tycker att det är konstigt att TDP:n ligger på t.ex 89, 65 och 45w

Spekulerade bara lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD's quadcore har alltid från dess första nyhet varit en helt äkta quadcore där dom är alla kärnor är i samma die.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Edström
Något som AMD talat ofta om är att Phenom X4 och är en "riktig" quadcore-processor till skillnad från Intel Core 2 Quad Q6600 som är två dualcore på samma kisel.

Dvs. att dom inte är av samma kisel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
939 höll i sig betydligt längre än motsvarande Intel. AMD är verkligen mer mån om sina kunder när det gäller Socket's. Du kan ju även ha i åtanke på att att man har en minneskontroller i processorerna också. Tiden var inne för DDR2 och SocketAM2 tog man fram för att detta krävdes för senare processorer. Socketen kan även ge mer ström.

Tittar du på Intel, dom tog fram Socket775, sen fick man byta moderkort för att deras dualcore processorer med samma kärna skulle fungera, detta behövdes inte till AMD's processorer, redan där har AMD+1 poäng jämfört med Intel som du jämför med. Sedan släpptes Core2, det krävde också nytt moderkort. Intel släppte även sin "quadcore" med två dualcores i samma processorförpackning och fungerade inte heller bra på många kort och medfördeytterligare ett moderkortsbyte.

Inte nog med det, nu när Intel släpper en uppdaterad Core2 processor (Penryn) så kommer det också medföra ett till moderkortsbyte. AMD tog fram SocketAM2, lyckades bra med övergången till DDR2. Man har även 90nm och 65nm processorer till AM2 och den kommer att klara kommande quadcore's med en ny arkitektur, och som det ser ut så kommer 45nm processorer till AM2 att passa också.

Jaha, så det är därför folk säger att 939:an började hänger kvar som en "död". Jag tror jag skiter i intel, för det kommer väl bara att bli en "slit och släng"(inte uppgraderbar på samma sätt som AMD) rigg?

Permalänk
Medlem

När tror ni dom första testresultaten kommer läcka ut?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Är personligen rätt så negativt inställd till AMD sedan de totalt övergav 939 alldeles för tidigt. Att de tvingar mig till en dyr uppgradering för att få fler kärnor gör nog att jag väljer Intel nästa gång istället. Vare sig AMD skulle vara mest prisvärda då eller ej.

Intel har generellt sett varit värre. Med en uppsjö av olika 775-kort som inte klarar vissa processorer. Alla AM2-kort klarar alla AM2 processorer. Alla 939-kort klarar alla 939 processorer. Det är mer än vad man kan säga om 775 kort och 478 kort. Så stirrar man sig inte blind på sockelns pintal utan ser till faktiska skillnader så har intel mer problem med att man måste byta moderkort för att köra senaste processorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
är det inte konstigt att TDP-värdena alltid hamnar på 89, 65 och 45w. Jag menar kunde de inte lika gärna vara 91, 63 och 48w?

Det är design-power kan man säga. Att en processor har 89W TDP betyder att den fungerar på alla kort som kan levera 89W stabil ström.
En processor som är märkt med 89W TDP kanske egentligen har ett MAX-värde på 72W, och kanske därmed motsvarar värmeutvecklingen på en intel på 45W. Men eftersom Max värdet inte kom under 65W så fick den hamna i 89W klassen. Så titta inte på TDP-värdena för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Alla AM2-kort klarar alla AM2 processorer. Alla 939-kort klarar alla 939 processorer. Det är mer än vad man kan säga om 775 kort och 478 kort.

Det där stämmer inte riktigt om man köpte ett tidigt 939-kort så stödjer inte det två-kärninga 939processorer. Mitt gör inte det iaf. (Asus A8V-E Deluxe)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Det där stämmer inte riktigt om man köpte ett tidigt 939-kort så stödjer inte det två-kärninga 939processorer. Mitt gör inte det iaf. (Asus A8V-E Deluxe)

Näe just det, via-skräp. Men det kan fortfarande inte mäta sig med intels olika versioner av olika socklar.

Permalänk
Avstängd

Nästa dator som blir en Phoenom (med så hög frekvens som möjligt) blir ingen uppgradering utan en tilläggsdator för min del så får morsan (kanske) ta över min gamla Socket A dator som står och skräpar i garderoben eller så behåller jag även den datorn som nostalgi dator för äldre spel m.m.

Skulle dock inte förvåna mig att Phenom kommer att funka bäst på Vista då support för nyare hårdvara kanske inte finns i XP. Märkte att min AMD 64 x2 4400+ hängde sig slumpmässigt i Windows 2000 när jag testade det senast

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Det är sant, men nu har jag inte haft Intel och lidigt för det. Utan jag har lidigt på grund av AMD. Så AMD är de jag tycker illa om nu.

Om du tycker illa om AMD så köp en Intel då? AMD har fortfarande haft bäst pris/prestanda ratio. Själv köpte jag en X2 3600+ och en AM2 plattform att busa med. Processorn kostade 600kr och klockar 3.2Ghz och är sval som en snöflinga. Detta duger rätt bra skall jag säga dig tills Phenom kommer, och tillskillnad från Intel's lösningar och plattformar så har dom inget liknande att erbjuda för under 600kr samt samma uppgraderingsvänlighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jo, jag håller med dig. Men jag tror att det är såhär, dom gör en prolle (typ hux-flyx med en vis arkitektur) så ser dom vilken frekvens den hamnar på och vad den får för TDP-värde, så säger dom: NÄE! dethär funkar inte, det är för låg frekvens och för hög TDP. Sen funderar dom vad man kan göra för att få en TDP på t.ex 65W och en frekvens på t.ex 2400Mhz. När dom har nått sina önskade världen så är processorn troligtvis färdig.

Det är nog därför man tycker att det är konstigt att TDP:n ligger på t.ex 89, 65 och 45w

Dvs. att dom inte är av samma kisel?

Jaha, så det är därför folk säger att 939:an började hänger kvar som en "död". Jag tror jag skiter i intel, för det kommer väl bara att bli en "slit och släng"(inte uppgraderbar på samma sätt som AMD) rigg?

1. Processorns värmeutveckling har inte direkt med att göra om den är klar eller inte. Det som är målet är att få den att uppfylla dom krav man har på antal erratas, hur den beter sig i applikationer, frekvens, skalning, värmeutveckling m.m. Sen förbättras värmeutveckling och frekvensökning med tiden, speciellt med AMD's APM 3.0 tillverkningsteknologi. AMD's 90nm SOI kom till sist upp i 3.2Ghz som jag skrev om för ett tag sen.

AMD's 65nm SOI tillverkning kommer att kunna pumpa ut 3Ghz Phenom's, men inte i stor kvantitet till en början. Det är en avancerad processor och rätt svår att tillverka med dess fyra kärnor under samma die, en av anledningarna till varför Intel inte tillverkar några äkta quadcore's.

2. Jämför man så kan man faktiskt kalla en Intel-plattform för "slit och släng" idag. Jag tycker det är dåligt att man inte tänker mer på plattformarnas uppgraderingsmöjlighet. AMD designar sina processorer för att prestera bättre men också få dom att fungera på samma plattform så gott det går.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
När tror ni dom första testresultaten kommer läcka ut?

AMD's K10 processorer kommer att lanseras i server segmentet först till en början där Opteron gör entré. Lanseringsdatum är inte satt, men dom skall släppas nu i Augusti. Här är ett video där dom har motsvarande processorer i värmeutveckling, ungefär som Intel gjort tidigare:

http://www.vnunet.com/tv/?channel=vnunet.com+TV&clipid=1386_v...

Man skulle ju dock vilja se andra program än SPECorg...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha de ska bara få ut 3 modeller under 4:e kvartalet. Låter verkligen som det är decemberrelease eller nått. Nej fan så länge tänker jag inte vänta på AMD, det blir Q6600 i september!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

AMD's K10 processorer kommer att lanseras i server segmentet först till en början där Opteron gör entré. Lanseringsdatum är inte satt, men dom skall släppas nu i Augusti. Här är ett video där dom har motsvarande processorer i värmeutveckling, ungefär som Intel gjort tidigare:

http://www.vnunet.com/tv/?channel=vnunet.com+TV&clipid=1386_v...

Man skulle ju dock vilja se andra program än SPECorg...

Hur lika är server arkitekturen mot phenom arkitekturen? tänkte om man kunde någon liten hint om det är värt att vänta 5 månader på phenom eller skaffa en q6600..

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207