Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Nå, var kan man beställa den här saken?

Den har tyvärr inte kommit till Sverige ännu.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Den har tyvärr inte kommit till Sverige ännu.

Hört talas om import?

Permalänk
Medlem

Befinner mig i London och beställde en här. Den säljs för kring £200-lappen här (512/4), men var helt slutsåld på sådana ställen, jag fick kolla diskussionsgrupper för nätaffärer där den fortfarande fanns på lager. Betalade tillslut 237 inklusive frakt.
En av de saker som slår en är att den är tom mindre än man föreställer sig. Går alldeles utmärkt att bära den under armen klämd mot sidan av kroppen som en liten dokumentväska. En svart stretchväska i ngt stötdämpande material är för övrigt inkluderad, man kan även få in manualen och lite annat i den.
Jag har testat lite olika grejer, och trodde initialt att uplösningen var för dålig för att effektivt användas vid presentationer, men som tur var kan man ställa in en annan upplösning på den externa skärmen/projektorn man kopplar in, viket gör att man där får normal bild.
Har även testat extern mus, SD-kort och ett par externa hårddiskar, de blev alla igenkända automatiskt och du får upp ett fönster där du väljer spela musik, video eller öppna i filsystem. Jag sitter just nu och spelar upp videofiler från en extern HD, låter och ser riktigt bra ut...
Den har en fläkt som sagt, så den låter lite när den börjar snurra.
För övrigt, de av er som tänkt lägga in ett annat Linuxsystem, var medvetna om att vissa egenheter med ASUS anpassade Linux gör att man kan tappa saker som WiFi... men det kan hända att de avhjälper det snart?

Permalänk
Inaktiv

hur mycket är £200 i svenska pengar då?

Tips på nåt seriöst ställe där man kan beställa en?

EDIT: dessa t ex? http://www.clove.co.uk/

Permalänk
Medlem

ca 200 x 15 = 3000 SEK

Jag vet väl att man kan importera, men klargjorde att den inte kommit till Sverige än. Varför uppkäftigt: "Hört talas om import?" istället för att säga: "Men det går ju faktiskt att importera. Här har du en bra url."
Pucko..

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
ca 200 x 15 = 3000 SEK

Jag vet väl att man kan importera, men klargjorde att den inte kommit till Sverige än. Varför uppkäftigt: "Hört talas om import?" istället för att säga: "Men det går ju faktiskt att importera. Här har du en bra url."
Pucko..

Äh, skärp dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Äh, skärp dig.

Var inte dig jag syftade på.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Clove ser väl bra ut. Om man vill ha en med endast 2Gb HD finns det hos
http://www.meshcomputers.com/Default.aspx?PAGE=PRODUCTVIEWPAG...
för £199. Bägge dessa kan dock eventuellt ha slut på lager. Skall komma mer enheter i början på December. Jag köpte min hos ASDA, men de verkar inte sälja den längre, har väl tagit slut. Jag beställde först med overklockers.co.uk, men de strulade så mycket att jag avbeställde.

Permalänk

den kommer komma in hit om 5 dagar:
http://www.expansys.se/p.aspx?i=158485

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Var inte dig jag syftade på.

Ehm...nähä?

EDIT: Verkar ganska billig på clove jämfört med andra ställen jag tittat på.

Totalt ska den gå på £238,52 vilket enligt forex är ungefär 3100-3200.
Det är inkl frakt till Sverige.

Permalänk
Medlem

ingen som köper än?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Känner en som bor i usa och ska hem till jul. funderar om jag ska ta och köpa en genom honom.

men eftersom jag jobbar mycket i word och andra skrivaplikationer, undrar jag hur svårt det är att ändra tangentbordslayouten i den här linuxverren. Är ju i princip beroende av att åäö fungerar smidigt i mitt jobb. Alltså ska jag inte behöva trycka [shift]+[*] eller nåt sånt. vill ha så att man kan klistra över en tejpbit med ett å,ö eller ä och ha det som default. fattar ni?

Är ju ett grymt pris för en ultraportabel som kan det mesta. ska använda den när man är ute i fält och ska skriva något, eller besöker mässor. Så jobbigt att släpa min 19-tummare då.

Hur är det förresten med bra resurssnåla bildredigeringsprogram med dom mest basala funktionerna (ändra storlek, lägga till text med skugga och ramlinje till exempel) till linux?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
den kommer komma in hit om 5 dagar:
http://www.expansys.se/p.aspx?i=158485

Såg hyfsat billigt ut, enlgit sidan så är det dock engelskt tangentbord, kan vara något att tänka på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hanktank

men eftersom jag jobbar mycket i word och andra skrivaplikationer, undrar jag hur svårt det är att ändra tangentbordslayouten i den här linuxverren. Är ju i princip beroende av att åäö fungerar smidigt i mitt jobb. Alltså ska jag inte behöva trycka [shift]+[*] eller nåt sånt. vill ha så att man kan klistra över en tejpbit med ett å,ö eller ä och ha det som default. fattar ni?

Hur är det förresten med bra resurssnåla bildredigeringsprogram med dom mest basala funktionerna (ändra storlek, lägga till text med skugga och ramlinje till exempel) till linux?

den har säkert möjligheten att ändra till Svensk sättning, det har de flesta distar. däremot bör du ju tänka på att även andra tangenter byter plats lite, som / & + och sådana antar jag.

GIMP klarar allt det där, fast så lätt är det iof inte utan mer som Photoshop.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

då blir det nog att beställa en. 2600 är ju skamligt bra. min mobil kostar ju det dubbla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
jo men det ingående OS:et har ju bara stöd för en knapp. undrar om det kan komma att bli bök med special drivrutiner. Har bara använt linux på LIU och vet inte om mus tillverkarna kommer utveckla drivrutiner till detta special OS. Hur är det på linux? antar att det inte är Plug and play som på XP?

Det är absolut inga problem... Moderna Linux distributioner är oerhört mycket mer plug and play än windows faktiskt... tom många minidistros har superbt hårdvarustöd, med automatisk drivrutins detektion, ja tom skapande av dessa. Att skapa ett Linux på några hundra mb max som är lika eller tom betydligt mera kraftfullt som XP för denna lilla notebookens ändamål är inte omöjligt eller ovanligt.

Pclinux tinyMe eller helst TinyFlux sägs funka uberbra som OS, och har ju hur mycket programvaror och språkstöd som helst att tillgå när man väl installerat det. Dom jag snackat med har tom kunnat använda 3d desktop effekter mm.

Nu är det snart december... vet någon om och i så fall vilka som säljer Asus Eee i Sverige?

Permalänk
Permalänk
Medlem

300 pixlar höjd funkar inte ... oanvändbart.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Äh, vadå jag tror de funkar finnemang! ;D beror ju på vad man ska med den till

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Äh, vadå jag tror de funkar finnemang! ;D beror ju på vad man ska med den till

duger väll knappt till att surfa iaf? ^^ scroll på alla håll.

Permalänk

meh, finns ju folk som surfar på mobilen? ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
meh, finns ju folk som surfar på mobilen? ^^

nä.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
nä.

Jo?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jo?

beror på hur långt från datorn man är
själv har jag nokia 3310 kän på den ni.. jag har bara datorn heheh
UMPC is the shit! Asus R2Hv.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Någon som har hittat nån affär som skickar till Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Någon som har hittat nån affär som skickar till Sverige?

finns ju en Svensk annars postad tidigare. men om man tänker Expensesys istället så..

http://www.play.com/PC/PCs/6-/Search.html?searchstring=ASUS+E...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

kolla in reviewn på den svarta varianten. låter lovande. bara att vänta på att de kommer till sverige och faller ner till nån 2 tusen i pris eller nåt så kan de vara värt det.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Är rätt sugen på en 3e jag också. Åker till usa imorgon och där ligger dom på 2600~, hittar jag en svart är det inte omöjligt att jag hugger en.

Den lilla skärmen är det enda jag stör mig på, 10" hade varit kalas men då hade den blivit mycket dyrare. Användningsområde vet jag inte riktigt, lite svårmotiverad faktiskt.

Permalänk

mja, 7" är liiiite snålt. skulle den pallat liite högre upplösning hade den vart solklar nu väntar jag nog tills att konkurenterna kommer med sina varianter ;D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080