Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Zodiac.

Favoritfilm i den genren. Tar gärna tips på liknande (kanske fel tråd för det).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Vilken genre tänker du på? Filmer om journalister eller krim-drama? Kill the Messenger som kom ut för några år sedan handlar om en journalist som börjar gräva i CIA's business i syd/mellan-amerika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@frong: Vilken genre tänker du på? Filmer om journalister eller krim-drama? Kill the Messenger som kom ut för några år sedan handlar om en journalist som börjar gräva i CIA's business i syd/mellan-amerika.

Krim/thriller/drama kanske? Gärna fokus på seriemördare och lite psykologi runtomkring det. Mindhunter och Unabomber är båda serier, men i den stilen. Gärna med story där man verkligen behöver följa med i handlingen och tänka själv i viss mån.

Den kan jag inte minnas att jag sett, tack.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fast & furious Hobbs & Shaw. Hade den varit fristående hade den kunnat funka men att linda in den i F&F serien gjorde att den mest kändes löjlig.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Krim/thriller/drama kanske? Gärna fokus på seriemördare och lite psykologi runtomkring det. Mindhunter och Unabomber är båda serier, men i den stilen. Gärna med story där man verkligen behöver följa med i handlingen och tänka själv i viss mån.

Den kan jag inte minnas att jag sett, tack.

Möjligt att det är en trött rekommendation, men The Wire är en lite äldre TV-serie som beskriver verkligheten kring gängkrig och livet i innerstaden av Baltimore, en annan typ av mördande men ändå fascinerande. Filmer om seriemördare har jag dålig koll på, såg The House that Jack Built förra året, den var ganska bra.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

The Irishman 1/10 gubbmafia som sämst, pitchen skulle ha stannat på ritbordet, är ett bra sömnpiller i alla fall somnade ett flertal gånger. Den kunde ha varit kortare lite mer action/våld i hade inte skadat.

Star Wars The Rise of Skywalker 0/10 jag visste att den inte var bra. Men att den är den sämsta film jag har någonsin sett det är rekord.

Ser relativt mycket film och mycket är inte bra längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Möjligt att det är en trött rekommendation, men The Wire är en lite äldre TV-serie som beskriver verkligheten kring gängkrig och livet i innerstaden av Baltimore, en annan typ av mördande men ändå fascinerande. Filmer om seriemördare har jag dålig koll på, såg The House that Jack Built förra året, den var ganska bra.

The Wire är antagligen min #1 serie, sett den 4 eller 5 gånger... Funderar faktiskt på att kolla igen, haha.

Den har jag inte sett, tack för tips.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vad har man missat va inte EP 8 sista avsnittet för säsong 1?

Såg ochså Star Wars rise of skywalker på bio igår och jag ångrar mig djupt. Tur så blev man bjuden men jag kunnat göra något betydligt roligare under den tiden. jag skulle klassa den som sämsta filmen som jag har sett som är gjord 2019.

Tyvärr samma sak som för mig då ^^ fattar inte hur "kritiker" kan ge den, bästa filmen 2019.... Är ni borta i dimman eller ser ni en annan film en oss?.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

The lighthouse 9/10:
Riktigt bra film om man tycker om konstiga psykologiska thrillers.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

The Irishman 1/10 gubbmafia som sämst, pitchen skulle ha stannat på ritbordet, är ett bra sömnpiller i alla fall somnade ett flertal gånger. Den kunde ha varit kortare lite mer action/våld i hade inte skadat.

Star Wars The Rise of Skywalker 0/10 jag visste att den inte var bra. Men att den är den sämsta film jag har någonsin sett det är rekord.

Ser relativt mycket film och mycket är inte bra längre.

Kan du ge några exempel på filmer du ger 8-10/10? Var på din skala hamnar Batman and Robin eller Twilight?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Thex: Taxi Driver 10/10 tex
Twilight? Jag förmodar du menar tonårsvampyrtrilogin? Somnade gott till de filmerna även om det skreks och grät på bion. Så det blev N/A Likaså Batman and Robin N/A stängde av efter en halvtimma.

Vi fick en hel del förhandsvisnings ex när jag arbetade en affär på 90-talet. Sen har jag varit en musikrecensent via Deejay Promotion. Så jag kanske inte har koll på kultur som en del andra vad vet jag. Dock festade vi ihop med mediabranschen.

Permalänk
Medlem

Star Wars: The Rise of Skywalker
Bra rulle på bio, troligen helt ok hemma oxå.

Men vad gjorde hoppiten i rullen?
Polare med Mr. Abrams kanske...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Escapeplan 1: 6/10
Förvånansvärt sevärd

Escapeplan 2 Hades : 1/10
Snabbproducerat skit

Escapeplan 3 Extraction : 2/10
Samma skit som 2:an, dock en extra pinne för sista fightingscenen mellan stallone och skurken, vintage Sly och bra filmat, i övrigt var detta skräp!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@Thex: Taxi Driver 10/10 tex
Twilight? Jag förmodar du menar tonårsvampyrtrilogin? Somnade gott till de filmerna även om det skreks och grät på bion. Så det blev N/A Likaså Batman and Robin N/A stängde av efter en halvtimma.

Vi fick en hel del förhandsvisnings ex när jag arbetade en affär på 90-talet. Sen har jag varit en musikrecensent via Deejay Promotion. Så jag kanske inte har koll på kultur som en del andra vad vet jag. Dock festade vi ihop med mediabranschen.

Tror poängen mer låg i att om filmer som the irishman och starwars får ettor och nollor så finns det inte mycket utrymme för att film kan vara sämre. Men sifferbetyg på film är väl rätt arbiträrt oavsett så är väl inte mycket att tjafsa om.

Senast här blev Parasite, väldigt bra, en av årets höjdpunkter (är väl dock ingen större bragd detta år). Kanske lite tam för en korea-thriller, men fortfarande väldigt sevärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@daVani: kollade på StarWars Rise of Skywalker. Ger den 5/5. Så sjukt coola action scener

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@sKRUVARN: alla har inte samma smak nej, det är knappast någon ny vetskap.

Permalänk
Medlem

The house that Jack built, Lars von triers senaste.
Riktigt dålig för att vara hans standard. 2/5 danskj*vlar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Star Wars: The Rise of Skywalker
Bra rulle på bio, troligen helt ok hemma oxå.

Men vad gjorde hoppiten i rullen?
Polare med Mr. Abrams kanske...

Finns massa cameos i filmen. ed sheeran hade en liten roll också

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Zodiac.

Favoritfilm i den genren. Tar gärna tips på liknande (kanske fel tråd för det).

har du sett miniserien manhunt: unabomber och serien mindhunters?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Krim/thriller/drama kanske? Gärna fokus på seriemördare och lite psykologi runtomkring det. Mindhunter och Unabomber är båda serier, men i den stilen. Gärna med story där man verkligen behöver följa med i handlingen och tänka själv i viss mån.

Den kan jag inte minnas att jag sett, tack.

Alla har nog sett "Silence of the Lambs" (10/10 film!) men har du sett den "första filmen" i triologin, "Manhunter" från 1986?
Tycker den är bra och Hannibal Lecter (Brian Cox) har en liten biroll i den filmen. Remaken "Röd Drake" är ganska lökig men fungerar den också men se främst "Manhunter" om du inte sett den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

har du sett miniserien manhunt: unabomber och serien mindhunters?

Yes, sett båda. Gillade båda men tyckte Unabomber var snäppet vassare.

Skrivet av edson:

Alla har nog sett "Silence of the Lambs" (10/10 film!) men har du sett den "första filmen" i triologin, "Manhunter" från 1986?
Tycker den är bra och Hannibal Lecter (Brian Cox) har en liten biroll i den filmen. Remaken "Röd Drake" är ganska lökig men fungerar den också men se främst "Manhunter" om du inte sett den!

Det var ett väldigt bra tag sedan jag såg den. Kikade igenom trailern och jag minns inte alla scener som visades, den får jag nog kolla på igen helt enkelt. Bra tips.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar Knives Out (bioaktuell).

Ovanligt med murder mysteries, riktigt många högklassskådisar också, jag gillade den skarpt (pun intended).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Såg Ad Astra på flyget hem från CES. Bitvis väldigt snygg tillsammans med en god insats från herr Pitt. Tyvärr också ganska långdragen och förutsägbar. 3/5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Yes, sett båda. Gillade båda men tyckte Unabomber var snäppet vassare.

Det var ett väldigt bra tag sedan jag såg den. Kikade igenom trailern och jag minns inte alla scener som visades, den får jag nog kolla på igen helt enkelt. Bra tips.

Finns även rätt mycket bra korea-thrillers som kan vara sevärda, t ex The Chaser, I saw the Devil och Memories of Murder

Annars finns det väl rätt mycket i thriller/mördargenren som inte nämnts t ex Frailty, Perfume, Seven, The Killer Inside Me, Identity, Insomnia, Prisoners osv.

Och serieväg, så gillade jag faktiskt The Killing väldigt mycket.

Permalänk
Lego Master

@JonasT:
Ja, jag hade betydligt högre förväntningar på den. Som en blandning mellan Insterstellar och Gravity eller nåt. Men nä. Halvplatt fall. 3/5 låter rimligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Filantropica imdb.com/title/tt0314067/
Riktigt intressant, se den gärna om ny lyckas hitta den någonstans.

The Wandering Earth https://www.imdb.com/title/tt7605074/?ref_=nv_sr_srsg_4
Sanningen att säga ganska kass. Typ som en kinesisk version av 2012 eller någon annan modern katastroffilm.

Permalänk
Medlem

"Ai-naki mori de sakebe" eller The Forest of Love.(Netflix) Korea-Thriller
Njöt varje minut av den. Blev riktigt brutal i slutet!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Freaks

Annorlunda och riktigt bra, med lite twist. Folk med superkrafter är inblandade, men ingen actionfilm

8/10

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Zombieland: Double Tap

Inte lika bra som sin föregångare, men ändå klart sevärd om man gillade den första filmen.
Kul att återse f.a. Woody Harrelsons Tallahassee 10 år senare.

En svag 7:a av 10.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Joker - Överskattad film. Visst att Joaquin Phoenix gjorde en bra roll. Men filmen i sin helhet samt dom andra mediokra karaktärerna drog ner helheten på filmen. 6/10.

Ad Astra - Vad fasen var detta? Ett segt rymddrama utan nån sorts substans. 2/10.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ