Opengl 3.0 officiellt tillkännagivet

Permalänk
Melding Plague

Opengl 3.0 officiellt tillkännagivet

Arbetsgruppen som hanterar Opengl-standarden har i dagarna på Siggraph Birds of a Feather-konferensen i San Diego officiellt tillkännagivit 3.0-versionen av Opengl-standarden som tidigare har kallats Longs Peak.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Harre för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Vad är Open GL?

Permalänk

Ska detta vara fullt fungerande till XP? Kommer det gå att ladda ner (gratis?) och kan det gynna något i dagens spel om man installerar detta på datorn?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Ska detta vara fullt fungerande till XP? Kommer det gå att ladda ner (gratis?) och kan det gynna något i dagens spel om man installerar detta på datorn?

Opengl funkar till mac, linux, xp, vista vad jag vet iaf.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

vad är opel gl och vad används det till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Vad är Open GL?

Det är en API (Application Programming Interface), ett programmeringsspråk som används för att beskriva hur ett program skall se ut.
Motsvara DirectX från Microsoft, fast är plattformsoberoende.

Mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Permalänk
Medlem

Fråga google!

http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenGL

http://www.opengl.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Kort sagt, en öppen operativoberoende grafikstandrard, som direct x men fungerar till linux osv, samma spel går att spela utanför windows!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_gl

Open GL är ungefär som Direct X.
Tråkiga med Direct X är att det bara fungerar på windows medans Open GL är plattformsoberoende (dvs. spel som använder Open GL kan mycket lättare anpassas till Linux / OS X).

EDIT:
Hah, ja, så går det när man är långsam

Permalänk

Fan vad nice! Nu hoppas vi bara på att spelföretagen orkar utveckla med stöd för OpenGL 3.0 så att vi kan spela ordentligt i Linux. Linux+OpenGl 3.0 = Bye bye Vista+DX10?

Ah, time will well.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Vad är Open GL?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
vad är opel gl och vad används det till?

4 sekunder på från start till wikipedia:

Citat:

OpenGL (Open Graphics Library) är en specifikation som definierar ett oberoende plattforms-API för att skriva applikationer med datorgrafik i två eller tre dimensioner. Gränssnittet består av över 250 olika funktionsanrop som kan användas för att rita komplexa tredimensionella scener från enkla primitiver. Det används inom datorspelsbranchen, där det konkurrerar med Direct3D (som dock endast finns tillgängligt för Microsoft Windows). OpenGL används ofta inom industriella tillämpningar såsom CAD, virtuell verklighet samt vetenskaplig och informationsteknisk visualisering.

Effektiva implementationer av OpenGL finns för Microsoft Windows, flera Unix-plattformar, som GNU/Linux och Mac OS X, och spelkonsoler som Playstation 3. Dessa implementationer kommer vanligen från tillverkare av grafikhårdvaran som med hjälp av drivrutiner abstraherar olika grafikprocessinstruktioner till OpenGL-anrop. Raka motsatsen är Mesa som är en implementation i mjukvara skriven i öppen källkod.

Specifikationen av OpenGL hanteras av OpenGL Architecture Review Board (ARB), som grundades 1992. ARB består av ett antal företag med intresse av att hålla APIet konsistent och tillgängligt.

EDIT: Tangentbord hann före!

EDIT2: Attans, echo hann före ännu mindre:P

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kommer PlayStation 3 kunna använda sig av Open GL 3.0?

Permalänk

OpenGL är inget man behöver tanka ned utan något som implementeras av drivrutinen för grafikkortet.

Den stora grejen med OpenGL 3.0 är inte häftigare effekter och så vidare utan själva API:et som är helt nytt för 3.0. OpenGL har tidigare varit ganska omständigt och osmidigt att utveckla mot vilket är en av anledningarna till att DirectX varit mycket populärare.

Permalänk
Medlem

För att klargöra lite mer.
Som andra har sagt är OpenGl standarden ett sätt för grafik kort att prata med operativsystem. precis som direct x
dock funkar opengl på windows mac och linux. vet ej om Playstation 3 kommer ha anvandning av det.

OpenGL har legat ganska stilla en lang tid. men först nu i år har en ny grupp tagit hand om den. och 2.1 versionen som släptes ett tag sen. städades upp en bra del.
3.0 versionen är den alla väntar på för att den ska ge hårdvaru stöd för samma functioner som direct X 10 gör. det betyder att framtida spel om tilverkarna orkar bygga in stöd för openGL kan se precis lika snygga ut som på vista! och om de nu gör det. så kommer folk inte längre behöva vista för att spela nya spel.

mycket mycket god nyhet. eftersom nu börjar till och med grafik korts tillverkarna göra bättre drivrutiner till linux. Ati funderar just nu på att göra deras linux drivers open source. och nvidea har rätt bra stöd som det är.

det är en nöjlighet att få alla PC gamers att spela tilsammans i framtiden. oberoende av operativsystem. vilket skulle vara underbart.

ni som vill testa linux kan jag varmt reccomendera ubuntu.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna för att detta leder till ökad användning av Open GL, det hade varit trevligt att kunna spela spel (och inte bara några få) på Linux.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadewind
OpenGL är inget man behöver tanka ned utan något som implementeras av drivrutinen för grafikkortet.

Den stora grejen med OpenGL 3.0 är inte häftigare effekter och så vidare utan själva API:et som är helt nytt för 3.0. OpenGL har tidigare varit ganska omständigt och osmidigt att utveckla mot vilket är en av anledningarna till att DirectX varit mycket populärare.

Jag upplever inte att OpenGL har varit osmidigt att använda. API:t är en dröm och allt går som ett klockverk.

Om det blir ännu bättre iom 3.0 så blir jag bara ännu gladare.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Bra för oss men mindre bra för M$ som säkerligen kommer göra mer eller mindre lagliga försök att stoppa utvecklingen då detta är ett hot mot deras Vista. Linux hålls ju tillbaks pga det dåliga stödet för spel som beror på att DirectX inte är körbart i detta os och det i sin tur beror ju på M$ osv som vill låsa in så många som möjligt i DirectX för att ha kontroll och därmed våra $ och € :D.

Permalänk

Tja alltså som Langos skrev så är tanken fin och hade vart riktigt nice men tyvärr så dominerar Microsoft nästan alla företag på ett eller annat sätt, tyvärr.

Titta bara på vad Intel kan göra, totalt äta upp och köra fulspel mot AMD vida Dell med flera ståra återförsäljare. Nackdelen med OpenGL är Microsoft och inget annat. Microsoft "äger" alla spelföretag i den bemärkelsen att utan Windows så kan maninte göra så mycket vilket i längden resluterar till att ska alla börja använda ett nytt OS för att tillverka spel så kommer vi inte se några spel på väldigt länge.

Men hur kan man göra för att Implementera OpenGL så att MS inte hatar oss så att spelutvecklarna kan göra bra och vackra spel med openGL tillsammans med DX utan att MS vill köra över som dom många gånger vill? Jag menar vi har Mac, Linux som är Microsofts absolut största konkurrenter. Varför skulle Microsoft vilja använda sig mer av OpenGL tillsammans med deras Direct X så att fler och fler använder sig av Mac och Linux som faktiskt är bättre och smidigare operativsystem? Är dom bättre? Japp men nästan hela världen anpassar sig till Xp och Vista för att MS är störst och man lägger mer energi på Ms.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

HAHA! Där satt den!(nästan/snart) Nu får MS svar på sitt förbannade DirectX så det förhoppningsvis bara stänker om det!!

UUt med DX in med OpenGL!

Länge leve OpenGL!!

Permalänk
Avstängd

Sweet!

Härligt!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Mega nice.... bara att företag som ID, Ravensoft, och Splash Damage får bättre verktyg att jobba med.... f*ck DX10

Permalänk
Medlem

Har nyligen installerat senaste Blender.
Ska bli intressant se vad de gör med Blender halvåret efter OpenGL 3 kommit.
Och Id sen då.. hur mycket snabbare och billigare kommer de inte lyckas producera sina spel nu då?
Jag saknar mitt gamla Matrox Millennium G400 (ej Dual Head! Det är ett gammalt kort jag talar om ). På OpenGL-applikationer flöt det som billig honung. Gör säkerligen fortfarande på inte allt för krävande apps.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag upplever inte att OpenGL har varit osmidigt att använda. API:t är en dröm och allt går som ett klockverk.
...

Har du testat DX i någon version? Jag vill gärna få bilden av skillnader, likheter, grad av svårighet och sådant. Bäst då fråga någon som har erfaranhet från båda lägren.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tack till Harre för tipset!

Vassego

Men OpenGL 3.0 verkar väldigt spännande. Ska bli skönt att få ett nytt API och leka med och att de ska vara mer objektorienterat.

Permalänk
Medlem

OpenGL kom före Direct3D/X och har enligt mig, fortfarande mest överlägnast kvalite och prestanda som API.

3.0 är nog rikigt jävla bra. Spöar garanterat DX.

Permalänk
Medlem

Ni missar en viktig skillnad mellan DirectX och OpenGL

OpenGL hanterar endast grafik medan directX hanterar ljud, input, nätverk, force feedback, you name it. En sådan sak gör utvecklingen enklare och då större delen av potentiella köpare dessutom sitter på windowsplattformen är man säker på att det fungerar bra med windows.

Men ur konsumentens synvinkel är ju opengl helt klart trevligare då det är plattformsoberoende och på så sätt skulle man kunna få alla grafikeffekterna som finns i vista i xp eller på osx.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bra för oss men mindre bra för M$ som säkerligen kommer göra mer eller mindre lagliga försök att stoppa utvecklingen då detta är ett hot mot deras Vista.

Det har ju redan hänt i historien så det kommer säkert igen, men nu är nog alla lite mer vaksamma mot MS.
Dessutom så har ju Vista handikappat openGL genom den implementation det fått där…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen fakta för att stödja detta men tror att microsofts 360 konsol hjälper till när utvecklare väljer att använda dx10, borde vara väldigt lätt att porta tycker man och med tanke på försäljningen till windows så borde det vara viktigt. Men id's rage motor verkar ju triumfera med att kunna köras på 360, ps3, pc, mac osv hela vägen från början vilket inte skulle funka med dx. Kan tänka mig bara licensieringen av den motorn kommer hjälpa opengl att få tillbaka lite andelar. Men har som sagt ingen grund för detta... Discuss!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Har nyligen installerat senaste Blender.
Ska bli intressant se vad de gör med Blender halvåret efter OpenGL 3 kommit.
Och Id sen då.. hur mycket snabbare och billigare kommer de inte lyckas producera sina spel nu då?
Jag saknar mitt gamla Matrox Millennium G400 (ej Dual Head! Det är ett gammalt kort jag talar om ). På OpenGL-applikationer flöt det som billig honung. Gör säkerligen fortfarande på inte allt för krävande apps.

Har du testat DX i någon version? Jag vill gärna få bilden av skillnader, likheter, grad av svårighet och sådant. Bäst då fråga någon som har erfaranhet från båda lägren.

Näe, tyvärr har jag inte vågat mig på DX.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk

Fasen va trevligt.
Hoppas tillverkarna slutar upp med Direct3d nu å kör OpenGL igen så man kan få spel att fungera bättre under linux

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Dessutom så har ju Vista handikappat openGL genom den implementation det fått där…

På vilket sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På vilket sätt?

De viderdrivisart som finns med från MS hanterar openGL genom att ha en "wrapper" som omvandlar alla openGLkod till DirectXkod. Dessutom hanterar wrappern bara kod enligt openGL1.4.
Detta gör saker för openGL funkar men på ett undermåligt sätt ur användarens perspektiv.
Lösningen är att som på XP lägga in egna drivisar för openGL och mappa applikationerna til ldessa, vilket kanske inte är så uppenbart om man kör Vista då det funkar ändå (om än mediokert).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!