Falsk statistik? (Flygolyckor)

Permalänk
Avstängd

Falsk statistik? (Flygolyckor)

Läser lite på aftonbladet.se i brist på något annat roande. Och så ser jag att de drar upp det gamla vanliga snacket om att det är säkrare att flyga än att åka bil.
De drar upp statistik som säger att det är en på miljonen att flygplan kraschar. Och för att jämföra säger de att 40000 dör i trafiken varje år bara i EU.

Men om man räknar på det. En normal europé ger sig ut i trafiken i genomsnitt kanske två gånger om dagen. Det på 500 miljoner människor. Det ger minst 700 x 500 000 000 äventyr i trafiken varje år. Det är 350 miljarder åkturer med 40000 döda. Det ger alltså nästan 1 på 9 miljoner att råka ut för en olycka.

Nu kan man ju i rättvisans namn inte påstå att bilturena är lika långa. Men påståendet att bilturen till flygplatsen är farligare än flygturen måste väl ändå kunna erkännas som lögn? Och att en flygtur som isolerad händelse är farligare än en biltur?

Permalänk
Medlem

Har haft samma funderingar faktiskt. Risk beror ju helt på hur man räknar, som du påpekar. Vanligtvis så räknar man väl med omkomna per transporterad kilometer, och då drar ju flygresor snabbt iväg som "säkert" tack vare att de resorna brukar vara jämförelsevis långa.

Frågan är om inte det som vi faktiskt upplever som säkerhet snarare är per tidsenhet? Om man jämför så här:

3 timmars cykeltur
3 timmars bilresa
3 timmars flygresa

Var är risken störst att man dör eller blir allvarligt skadad?

Jag har på känn att det är mycket större risk att råka ut för något under flygresan? Sett ur detta perspektivet så känns den vanliga definitionen på säkerhet mest som en lek med siffror.

Permalänk
Medlem

Re: Falsk statistik? (Flygolyckor)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Nu kan man ju i rättvisans namn inte påstå att bilturena är lika långa.

spelar iof inte så stor roll, de flesta tillbud med flug sker ju vis antingen start eller landning. (och den sträckan motsvarar ju faktiskt kortare bilturer bra)

men en intressant tanke faktiskt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Att flyga är väldigt väldigt säkert. Med tanke på att det varje dag flyger runt 60.000 plan över hela världen, och oftast så kraschar dom inte.

Säkerhetsstandarden är otroligt mycket högre med flygplan än med bilar. För att ge ett exempel;

Varje gång innan du går och kör nånstans, kollar du då att motorn fungerar som den ska? Fungerar kylningen och alla blinkers? Kollar du bromsarna? Planerar du din rutt? Loggas din bilresa? Finns det någon annan som ser till att du gör som du ska? Är du utvilad? Osv osv.

Innan ett plan lyfter så görs många test på de fundamentala mekanismerna på planet för att verkligen se till att varenda liten mutter sitter hårt. Om det är det minsta fel så lyfter inte planet. Det vore olagligt. Så för att ett plan ska krascha ska det behöva hända nåt i luften och det är ytterst sällan det händer. Det finns ingen märkbar trafik, det finns en utomstående "vakt" (tornet) som säger åt dig om något farligt finns i din väg som kanske farliga moln, kraftig turbulens eller trafik.

Kollar du upp statistiken på flygplansolyckor så finner du att de flesta hände under 60, 70 och 80-talet och med tanke på att det lyfter otroligt fler plan nu än vad det gjorde då så säger det en hel del.

På ett ungefär dör ungefär 1000-1500 människor per år direktrelaterade till flygplansolyckor. Bara i USA dör 40.000 människor varje år av bilolyckor.

EDIT: Eller, .... hmm. Jag är inte säker om jag förstår vad ni menar?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Att flyga är väldigt väldigt säkert. Med tanke på att det varje dag flyger runt 60.000 plan över hela världen, och oftast så kraschar dom inte.

Säkerhetsstandarden är otroligt mycket högre med flygplan än med bilar. För att ge ett exempel;

Varje gång innan du går och kör nånstans, kollar du då att motorn fungerar som den ska? Fungerar kylningen och alla blinkers? Kollar du bromsarna? Planerar du din rutt? Loggas din bilresa? Finns det någon annan som ser till att du gör som du ska? Är du utvilad? Osv osv.

Innan ett plan lyfter så görs många test på de fundamentala mekanismerna på planet för att verkligen se till att varenda liten mutter sitter hårt. Om det är det minsta fel så lyfter inte planet. Det vore olagligt. Så för att ett plan ska krascha ska det behöva hända nåt i luften och det är ytterst sällan det händer. Det finns ingen märkbar trafik, det finns en utomstående "vakt" (tornet) som säger åt dig om något farligt finns i din väg som kanske farliga moln, kraftig turbulens eller trafik.

Kollar du upp statistiken på flygplansolyckor så finner du att de flesta hände under 60, 70 och 80-talet och med tanke på att det lyfter otroligt fler plan nu än vad det gjorde då så säger det en hel del.

På ett ungefär dör ungefär 1000-1500 människor per år direktrelaterade till flygplansolyckor. Bara i USA dör 40.000 människor varje år av bilolyckor.

Ja precis det flyger ju bara 60,000 plan. hade det bara varit 60,000 bilar så hade det nog varit färre döda där än vad det är i flygolyckor.

Det är ju otroligt mycket mer än 60,000x 40 bilar 1000x40=40000) i USA. så en flygtur är mycket större chans att dö i än vad det är i en biltur:) Dock är jag aldrig rädd när jag flyger men det är ju sant:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man kan se det så här annars: Jag har flugit ett antal gånger och inget har hänt utom lite turbulens en gång.
Jag har kört bil ett antal gånger och kraschat en gång och sprängt motorn två ggr.
Jag har kört MC ett antal gånger och kraschat två gånger.
= säkrare att flyga.

s.k Aftonbladetstatistik

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

är hur man vrider o vänder på att.

oftast när man kör bil är man ju bara en elelr 2i .. fast vi rör oss i9 mängder mycket mer bilar jämfört mot ett enda plan;) så ca 300 bilar på ett flygplan är ju en bra summa sen att flygplanet kasnke flyger 1 000 mil jämtför mot varje bil som kör kanske 3 mil det är 900 mil då ligger vi ändå narma men flygplanen har inte andra saker att väja för osv. dock andra plan o fåglar.

men en bilförare har ju otaliga mängder med hinder som ska styras undan ifrån.
så att säga att det är säkrare att flyga är väl fel. om en bil krachar dör någon person. krachar ett flygplan dör allihop;)

hur man än vrider och vänder på det så vinner först den ena och sedan den andra.

isf ska det vara relaterat till antalet passagerare och sträckan man färdas.

att åka ner till tågstationen (1mil aksnke?) gentemot att flyga mellan 2 flygplatser för att att sedan flyga vidare till sit mål dvs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Innan ett plan lyfter så görs många test på de fundamentala mekanismerna på planet för att verkligen se till att varenda liten mutter sitter hårt. Om det är det minsta fel så lyfter inte planet. Det vore olagligt.

hoho, låter som om nån missade den där dokumentären om Ryan Air..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

precis. dom ska lasta av och på pasagerare på 30min.
Ett vanligt flygbolag gör det på 2-3 timmar.

Dessutom, nej dom kollar inte varje mutter. vi har skräpbolaget sas som ett lysande exempel, där muttrar lossnar från ladningställen.

Det som antagligen genomförs innan en flygning är antagligen är att dom kollar det viktigaste, brandsläckningsystemet, visa nödfunktioner, flaps, rodret.

Dom på marken lyser bara med sina ficklampa och kollar däcken.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Avstängd
Citat:

Missade du allt jag sa? 40000 bilolyckor är mycket färre olyckor än en flygolycka på miljonen. Med tanke på att folk kanske ger sig ut i trafiken 300 miljarder gånger om året i USA.
Reslängden känns ganska irrelevant då det vanligaste påståendet är att det är farligare att åka till flygplatsen än att flyga med flygplanet.

Permalänk

Ni kan ju inte bara ta hänsyn till antalet i döda i trafiken.
Otroligt många fler skadas, en del riktigt allvarligt och många av dem får men för livet.

Hur kul är det att bli rullstolsbunden, hjärnskadad eller nåt liknande. Värre än att dö skulle nog jag tycka.

Ta fram siffrorna på hur många som skadas allvarligt här i Sverige, tror det rör sig om kanske 10 ggr fler än antal döda. Och nån slags definition på allvarligt skadad.

Edit: För att förtydliga lite så är det ju inte många som skadas vid flygplansolyckor, de flesta dör vid en krasch. Ibland lite lättare skador vid en dålig landning. Lär vara få allvarligt skadade.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
precis. dom ska lasta av och på pasagerare på 30min.
Ett vanligt flygbolag gör det på 2-3 timmar.

Dessutom, nej dom kollar inte varje mutter. vi har skräpbolaget sas som ett lysande exempel, där muttrar lossnar från ladningställen.

Det som antagligen genomförs innan en flygning är antagligen är att dom kollar det viktigaste, brandsläckningsystemet, visa nödfunktioner, flaps, rodret.

Dom på marken lyser bara med sina ficklampa och kollar däcken.

30 min? Senast jag reste med Ryan Air (Tammerfors-Frankfurt i juni) så bordade vi planet på samma gång som de förra passagerarna steg av i andra ändan av planet.

Måste ju vara olagligt... eller?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä den har jag inte sett.

Visst är det kanske farligare att resa med ett plan om det flög lika många plan som bilar, men nu gör det ju inte det. Så därför är det säkrare att flyga än att köra bil.

Eller förstår jag fortfarande inte?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nä den har jag inte sett.

Visst är det kanske farligare att resa med ett plan om det flög lika många plan som bilar, men nu gör det ju inte det. Så därför är det säkrare att flyga än att köra bil.

Eller förstår jag fortfarande inte?

Nej du förstår inte riktigt. Ska man bli pilot måste man vara klipsk ;). Läs inläggen en gång till. Anledningen till att man kan säga att flyga med plan är säkrare är att man i vissa fall kan räkna på ett fördelaktigt sätt.

Om 1 av 100 plan kraschar och 10 av 100000 bilar kraschar är då plan eller bilar farligast?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nej du förstår inte riktigt. Ska man bli pilot måste man vara klipsk ;). Läs inläggen en gång till. Anledningen till att man kan säga att flyga med plan är säkrare är att man i vissa fall kan räkna på ett fördelaktigt sätt.

Om 1 av 100 plan kraschar och 10 av 100000 bilar kraschar är då plan eller bilar farligast?

Aha, yeah. Jag tror jag förstår vad ni menar. Ni menar på att eftersom det inte finns så många flygplan som bilar så är flygplan fördelaktigt lagda. Därför är det egentligen inte sant att flygplan är säkrare, statistiskt sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha, yeah. Jag tror jag förstår vad ni menar. Ni menar på att eftersom det inte finns så många flygplan som bilar så är flygplan fördelaktigt lagda. Därför är det egentligen inte sant att flygplan är säkrare, statistiskt sett.

nja.. statistiskt kan man ju jämföra ändå. däremot tillkommer som tidigare sagts en hel del andra variabler pga just det. i luften är det nästan statistiskt omöjligt att 2 plan frontalkrockar, (vid inflygning och väntetunnel undantaget, där är risken snarare högre för plan än för bil) medan bilen praktiskt taget löper den risken konstant under färd.

tex. det finns givetvis en hel hög med liknade saker att beakta.

själv tror jag dock ändå flyg är säkrare, Ryan Airs sovande fyllepiloter och slarviga tillverkare som SAS (och nån annan jag glömt) drabbats av bara de senaste dagarna tex.

och för att rätta lite, det enda som vanligtvis kollas mellan flygningar är i princip endast datorns felkontroller samt okulär inspektion av tex isbildning på planets yta. Ryan Airs verkliga problem här var inte det, utan at de heller inte hade nån tid avsatt för den riktiga servicen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

... slarviga tillverkare som SAS (och nån annan jag glömt) drabbats av bara de senaste dagarna tex.

Mig veterligen är inte SAS flygplanstillverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Mig veterligen är inte SAS flygplanstillverkare.

hmm.. du måste fortsätta läsa efter paranteserna (jag vet att jag missbrukar dem ibland, som nu tex) för att meningen ska kunna utläsas korrekt rätt.

Visa signatur

Permalänk

Re: Falsk statistik? (Flygolyckor)

Citat:

Läser lite på aftonbladet.se i brist på något annat roande. Och så ser jag att de drar upp det gamla vanliga snacket om att det är säkrare att flyga än att åka bil.
De drar upp statistik som säger att det är en på miljonen att flygplan kraschar. Och för att jämföra säger de att 40000 dör i trafiken varje år bara i EU.

Men om man räknar på det. En normal europé ger sig ut i trafiken i genomsnitt kanske två gånger om dagen. Det på 500 miljoner människor. Det ger minst 700 x 500 000 000 äventyr i trafiken varje år. Det är 350 miljarder åkturer med 40000 döda. Det ger alltså nästan 1 på 9 miljoner att råka ut för en olycka.

Nu kan man ju i rättvisans namn inte påstå att bilturena är lika långa. Men påståendet att bilturen till flygplatsen är farligare än flygturen måste väl ändå kunna erkännas som lögn? Och att en flygtur som isolerad händelse är farligare än en biltur?

Vet inte om jag helt vill köpa din jämförelse. Ligger antalet döda per trafikkm i Indien på samma nivå som i EU? Bör man inte också göra jämförelsen per likvärdig restyp. Det är inte så ofta man tar flyget till ICA medan dessa bilresor ingår i din beräkning ovan (nu chansar jag iofs på att dödligheten i 50km/h resor till ICA är lägre än Sthlm -> GBG men det har jag så klart inget belägg för)

Om vi ställer inrikesflyg i Sverige mot samma typ av inrikes resor med bil hur blir antalet döda per resa då?

Om man kollar på antalet flygolyckor per år på wikipedia så är det ju inte direkt Europeiska flygbolag som kraschar mest eller att flygplanen faller ner i Växjö.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Falsk statistik? (Flygolyckor)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jubelidiot
Vet inte om jag helt vill köpa din jämförelse. Ligger antalet döda per trafikkm i Indien på samma nivå som i EU? Bör man inte också göra jämförelsen per likvärdig restyp. Det är inte så ofta man tar flyget till ICA medan dessa bilresor ingår i din beräkning ovan (nu chansar jag iofs på att dödligheten i 50km/h resor till ICA är lägre än Sthlm -> GBG men det har jag så klart inget belägg för)

Om vi ställer inrikesflyg i Sverige mot samma typ av inrikes resor med bil hur blir antalet döda per resa då?

Om man kollar på antalet flygolyckor per år på wikipedia så är det ju inte direkt Europeiska flygbolag som kraschar mest eller att flygplanen faller ner i Växjö.

Men påståendet att den farligaste turen på resan är den till flygplatsen med bil inte den med flygplan, är fortfrande falskt. För om vi räknar att en flygtur på miljonen slutar med en krasch, så är det fortfarande flera som dör. Om vi säger igenomsnitt 10 per plan, ganska lågt kan tyckas. Så är det 10 döda på en miljon resor. Mot motsvarande siffra för bil som är en död per nio miljoner resor. Alltså är det med det antagandet nästan 100 gånger så många per åktur som dör med flygplan.
Sedan kan du inte bara jämföra ressträckan rakt av. Det är nästan lika farligt att flyga 5 mil som det är att flyga 500mil med flygplan. Eftersom båda resorna har lika mycket av de farliga momenten. Så ska man förlänga bilresorna 100 gånger om så de motsvarar en genomsnittslig flygtur. 2 mil per bilresa kan vara rimligt och 200 mil per flygtur. Så skulle de ligga lika på risken. Men tar man och förkortar en flygtur till 2 mil så är risken enormt mycket mindre med bil än med flygplan.

Visst nu är det baserat på en del antaganden. Men räknar man per resa så är det uppenbart att flyg är mycket farligare, och räknar man på långresor så kan det fortfarande vara farligare. Sen kan man istället räkna på restid, då är det genast mycket farligare igen. Men oavsett hur man räknar så är det lögn att påstå att det är farligare att åka bil till flygplatsen än att flyga. Om du möjligtvis inte bilar från stockholm till din flygplats som är i kenya.

Men även fast det är skillnad mellan asiatiska och europeiska flygbolags säkerhet så kommer flygbolagen inte på långa vägar ifatt.

Nej jag tror tåg är säkrast.

Permalänk

Re: Re: Re: Falsk statistik? (Flygolyckor)

Citat:

Men påståendet att den farligaste turen på resan är den till flygplatsen med bil inte den med flygplan, är fortfrande falskt. För om vi räknar att en flygtur på miljonen slutar med en krasch, så är det fortfarande flera som dör. Om vi säger igenomsnitt 10 per plan, ganska lågt kan tyckas. Så är det 10 döda på en miljon resor. Mot motsvarande siffra för bil som är en död per nio miljoner resor. Alltså är det med det antagandet nästan 100 gånger så många per åktur som dör med flygplan.
Sedan kan du inte bara jämföra ressträckan rakt av. Det är nästan lika farligt att flyga 5 mil som det är att flyga 500mil med flygplan. Eftersom båda resorna har lika mycket av de farliga momenten. Så ska man förlänga bilresorna 100 gånger om så de motsvarar en genomsnittslig flygtur. 2 mil per bilresa kan vara rimligt och 200 mil per flygtur. Så skulle de ligga lika på risken. Men tar man och förkortar en flygtur till 2 mil så är risken enormt mycket mindre med bil än med flygplan.

Visst nu är det baserat på en del antaganden. Men räknar man per resa så är det uppenbart att flyg är mycket farligare, och räknar man på långresor så kan det fortfarande vara farligare. Sen kan man istället räkna på restid, då är det genast mycket farligare igen. Men oavsett hur man räknar så är det lögn att påstå att det är farligare att åka bil till flygplatsen än att flyga. Om du möjligtvis inte bilar från stockholm till din flygplats som är i kenya.

Men även fast det är skillnad mellan asiatiska och europeiska flygbolags säkerhet så kommer flygbolagen inte på långa vägar ifatt.

Nej jag tror tåg är säkrast.

Vad är det som jämförs med vad? (risksiffran för flygtrafik i hela världen mot risksiffran för biltrafik i europa eller?)

Jag hävdar inte att påståendet om att flygresan är säkrare är sant utan att ditt försök att hävda motsatsen inte är tillräckligt bra pga att du jämför fel saker.

Vilket är dödligast enligt statistik från de senaste tio åren:
Inrikesflyg i Sverige - Resa till flygplatsen i bil?
Inrikesflyg i Sverige - Samma resa fast i bil?
Inrikesflyg i Sverige - Resa med bil?

Oavsett så är det relativt riskfritt att åka bil och flyga.

Permalänk
Avstängd

Jag har tyvärr inte statistik på inrikesflygen de senaste åren. Dock är ju en stor del av våra flygturer utrikes eller i andra länder.
Grejen är den att även om du jämför med europeiska flygningar så är det fortfarande tiotals gånger mer riskfyllt än åka en biltur, och de allra flesta som flyger flyger inte bara inom sverige utan ofta är det resmål som t.ex thailand.

Om det är 100 gånger farligare att åka flygplan än att åka bil så kan ju det mycket väl vägas upp om man flyger 100 gånger så långt. Då borde det bli relativt lika. Resan till flygplatsen är beviserligen inte lika farlig som en enda resa med flyg oavsett land.

Jag måste ha statistik från sverige innan jag kan jämföra där. Det jag har nu är statistik från världen, jag har också statistik på hur mycket det skiljer olika kontinenter och det ka inte ändra den kalkylerade 100faldigt större risken. Till att bli mindre farligt än bil.

Permalänk
Citat:

hmm.. du måste fortsätta läsa efter paranteserna (jag vet att jag missbrukar dem ibland, som nu tex) för att meningen ska kunna utläsas korrekt rätt.

Ah, ja, jag var lite trött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ja precis det flyger ju bara 60,000 plan. hade det bara varit 60,000 bilar så hade det nog varit färre döda där än vad det är i flygolyckor.

Det är ju otroligt mycket mer än 60,000x 40 bilar 1000x40=40000) i USA. så en flygtur är mycket större chans att dö i än vad det är i en biltur:) Dock är jag aldrig rädd när jag flyger men det är ju sant:)

Jag tror att man kan anta att det flyger mer än en person per flygplan. Jag är inte så insatt i detta, men vi kan ju anta att det i genomsnitt är 200 personer med på ett flygplan.

Då är det ju 200x60 000 som flyger, dvs 12.000.000 personer. Då blir det helt annorlunda siffror.

Eller missförstod jag helt nu?

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Sen beror det ju på vart i världen man flyger med.
http://iagblog.blogspot.com/2007/01/chinese-aircraft-maintena...

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Jag skulle vilja slå ett slag för bilkörning osv etc.
För om det sker en olycka = stor chans för överlevnad.
Stor olycka i flyg = say goodnight

Permalänk
Medlem

I Sverige har hittills fler människor dött av att köra ute i trafiken än att flyga, därför är det farligare att köra bil. Det är inte heller speciellt många svenskar som dör i flyget på väg till/från sin semesterort osv. Så generellt, för svenskar åtminstonde, är det säkrare att flyga än köra.

450 personer dör varje år i Sverige ute i trafiken. Betydligt fler skadas. Hur många som dör varje år av att flyga? Det finns inte och kommer förmodligen aldrig att finnas en användbar statistik över det, inte lönt.

All annan statistik kan ni andra pyssla med, säkert jättespännande.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jag skulle vilja slå ett slag för bilkörning osv etc.
För om det sker en olycka = stor chans för överlevnad.
Stor olycka i flyg = say goodnight

Nu ignorerades mitt inlägg ovan av precis alla som skrev i tråden men jag tyckte jag hade en poäng där.
Det har du också, man kan överleva en bilkrasch och bli helt återställd.
Dock är det ju många av de som blir svårt skadade som aldrig återhämtar sig, de får leva med sina skador livet ut. Svårt brännskadad, rullstolsbunden, förlorade ett ben osv. Hade varit lika bra om de dog i många fall.
Både för samhället och de själva.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
I Sverige har hittills fler människor dött av att köra ute i trafiken än att flyga, därför är det farligare att köra bil. Det är inte heller speciellt många svenskar som dör i flyget på väg till/från sin semesterort osv. Så generellt, för svenskar åtminstonde, är det säkrare att flyga än köra.

450 personer dör varje år i Sverige ute i trafiken. Betydligt fler skadas. Hur många som dör varje år av att flyga? Det finns inte och kommer förmodligen aldrig att finnas en användbar statistik över det, inte lönt.

Du menar att det är ofarligt att flyga om man inte flyger, ungefär?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi

Verkligen smart av dig. Med ditt sätt att räkna är det säkrare att svälja rakblad än att flyga, för fler dör av flygolyckor än av rakblad som skär upp dem innifrån.

Du får ju ta i beräkningarna hur mycket man flyger, i den här delen av landet åker man ju bil oftare än man flyger iaf.
Räkna på det. Man åker utan problem bil 450 gånger oftare än man flyger. Jag har ju åkt bil uppskattningsvis 10000 gånger, men aldrig flugit.
Det räcker med andra ord med att en dör i flyget om året för att bil ska vara säkrare.