akta er för Anova Nordic

Permalänk

Såhär står det nu

Status: Serviceordern är avslutad och skickad.
Produkt: W810i
Informationen uppdaterad den: 2007-11-16 14:43:00
Servicecenter: ANOVO Kristinehamn
Kommentar: UTBYTESTEL. //BHN

Vad är det för tele jag får, är det ett ihopplock eller har du helt enkelt bytt ut telefonen? får den väl nästa vecka ngn gång

Permalänk
Medlem

Dom har bytt ut telefonen,men det brukar väll vara gammal telefon som är fixad men med nytt skal.Batteriet brukar vara ditt gamla som du hade.

Permalänk
Medlem

Min N95a lagades inte av Anovo, fast det stod att de hade gjort det. Jag har nu fått swap enheter av Nokia CC, 2 gånger istället, vägrar skicka in till anovo.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

skickade in en telefon till anovo 31oktober med rek.post
Idag 20november finns ingen service registrerad men sökning på kolli-id visar att den är överlämnad till mottagaren den 2:a november.

:-/

EDIT:Tydligen jag som gjort fel,gjorde beställningen av servicen på engströms sida men den registrerades aldrig där,är tvungen att söka på anovos sida för att hitta order.

Iaf,det blev en utbyteenhet för mig med

Permalänk
Medlem

Haha, lite kul. Jag drog alltid iväg felbeskrivningar som en 3 åring skulle förstå när man jobbade i datorbutik. Typ "telefonen hänger sig när man försöker skicka sms, detta görs genom att välja sms i menyn. Telefonen har också problem med bla bla bla".

För om man skrev att det var problem att skicka sms kunde man inte va säker på om teknikern visste hur man gjorde

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Min N95:a är inskickad till Anovo pga att displayen la av. Den registrerades hos Anovo igår och enligt Anovos hemsida beräknas den vara klar den 7:e december. Ska följa mitt serviceärende med kritiskt granskande ögon efter att ha läst igenom denna tråd.

EDIT: Efter att ha haft "Status: Reklammation godkänd" sen i onsdags så ändrade dom nu till "Status: Vi har skickat produkten för reparation på en annan serviceverkstad. " Någon som vet var dom skickar den vidare och varför?

EDIT 2: Jahapp, min telefon har tydligen skickats till Tyskland.

EDIT 3: "Telefon utbytt. Spara följesedel som kvitto på att utbyte skett (nytt imei)".

Så det blir en SWAP-telefon för mig med med andra ord. Hmm, undra vad dom upptäckt för skumma fel på min telefon som inte hade med displayen att göra, eftersom det var det enda som jag lämnade in den för. Och ett byte av display borde ju inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem

Ingen rolig läsning. Lämnade in min p990 för andra gången nu tll Anovo med en 1/2 sida felbeskrivning båda gångerna.

Första gången gjordes en "kalibrering" och vid den andra inskickningen, för mer än 2 veckor sedan, beslutades det om att jag ska få en utbytesenhet. Har fortfarande inte fått någon telefon, och jag hoppas vid gud att det inte är något gammalt reparerat skräp, vilket det nu säkert är eftersom det tagit så lång tid...

Visa signatur

C1: [Antec Solo] [Corsair vx 450W] [Intel Q9550] [Asus P5Q PRO] [Asus HD4850] [Corsair XMS2 4GB] [Zerotherm Nirvana NV120] [Samsung 2233BWx2] [3TB HDD]
C2: [Antec NSK2480] [AMD Phenom II X4 965] [Gigabyte GA-MA785GM-US2H] [Corsair XMS2 4GB] [300GB HDD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_dr43
Min N95:a är inskickad till Anovo pga att displayen la av. Den registrerades hos Anovo igår och enligt Anovos hemsida beräknas den vara klar den 7:e december. Ska följa mitt serviceärende med kritiskt granskande ögon efter att ha läst igenom denna tråd.

EDIT: Efter att ha haft "Status: Reklammation godkänd" sen i onsdags så ändrade dom nu till "Status: Vi har skickat produkten för reparation på en annan serviceverkstad. " Någon som vet var dom skickar den vidare och varför?

EDIT 2: Jahapp, min telefon har tydligen skickats till Tyskland.

EDIT 3: "Telefon utbytt. Spara följesedel som kvitto på att utbyte skett (nytt imei)".

Så det blir en SWAP-telefon för mig med med andra ord. Hmm, undra vad dom upptäckt för skumma fel på min telefon som inte hade med displayen att göra, eftersom det var det enda som jag lämnade in den för. Och ett byte av display borde ju inte vara så svårt.

Bara för att skärmen är vit betyder det inte att det är just skärmen som är sönder. Även efter ett byte av skärm samt uppdatering kan den vara vit. Då skickas den till en mer avencerad verkstad.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alenko

En något fånig analogi (fortsätter på biltemat):
Låt oss säga att din alldeles nya [Välj bilmärke] har ett litet men irriterande problem. Du har tagit den till verkstaden där de tar in den för service. En vecka senare kommer du tillbaka för att hämta ut din fortfarande sprillans nya [välj bilmärke]. Men till din förvåning kör servicekillen fram en visserligen lika dan bil, men inte den bil du köpt. Du får höra att den har några månader på nacken så den är i "praktiken" lika ny. Servicekillen berättar också att motorn kommer från en totalkvaddad bil, sätena från en annan samt karossen från en tredje. Skulle du ta emot bilen?

När du köper mobiltelefoner för runt 300 000 kr per styck och du lämnar in den för garantireparation så kommer den förmodligen lagas, då det säkerligen är billigare än att byta ut hela mobilen. Men än så länge kostar mobiltelefoner och nya personbilar inte riktigt lika mycket.

En bil är ju inte heller en enda enhet, med några få utbytbara delar, så den är enklare att reparera än en mobil med trasigt kretskort. Tex så går det ju att byta enbart tändstiften istället för att byta hela motorn. Du kan tom. bara byta ett stift om du vill.

När det gäller mobiltelefoner och swappar så är det ibland billigare/snabbare att swappa telefonen än att lägga ner 4 timmar på att försöka(!) få telefonen att funka.

En del telefoner går helt enkelt inte att laga heller, nån komponent som är omöjlig att byta ut, inte tillhandahållen av tillverkaren, paddsläpp eller vad som helst.

Vad har folk emot swappar?
Är det att kretskortet innuti är tillverkat någon månad innan det i telefonen du skickade in?
Om du får en fabriksny telefon så kanske den är ännu äldre än din inskickade.
En fabriksny telefon är heller ingen garanti för att den skall fungera bättre än den du skickade in, den du skickade in för rep var ju trots allt den med fabriksny.

En swap är ett lagat kretskort med alla andra delar (högtalare, mick, knappsats, display, skal osv) utbytt till nya. Swappen är ju även genomgången och noga testad, och har senaste mjukvaran, så den bör funka bättre än en fabriksny.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
När du köper mobiltelefoner för runt 300 000 kr per styck och du lämnar in den för garantireparation så kommer den förmodligen lagas, då det säkerligen är billigare än att byta ut hela mobilen. Men än så länge kostar mobiltelefoner och nya personbilar inte riktigt lika mycket.

En bil är ju inte heller en enda enhet, med några få utbytbara delar, så den är enklare att reparera än en mobil med trasigt kretskort. Tex så går det ju att byta enbart tändstiften istället för att byta hela motorn. Du kan tom. bara byta ett stift om du vill.

När det gäller mobiltelefoner och swappar så är det ibland billigare/snabbare att swappa telefonen än att lägga ner 4 timmar på att försöka(!) få telefonen att funka.

En del telefoner går helt enkelt inte att laga heller, nån komponent som är omöjlig att byta ut, inte tillhandahållen av tillverkaren, paddsläpp eller vad som helst.

Vad har folk emot swappar?
Är det att kretskortet innuti är tillverkat någon månad innan det i telefonen du skickade in?
Om du får en fabriksny telefon så kanske den är ännu äldre än din inskickade.
En fabriksny telefon är heller ingen garanti för att den skall fungera bättre än den du skickade in, den du skickade in för rep var ju trots allt den med fabriksny.

En swap är ett lagat kretskort med alla andra delar (högtalare, mick, knappsats, display, skal osv) utbytt till nya. Swappen är ju även genomgången och noga testad, och har senaste mjukvaran, så den bör funka bättre än en fabriksny.

Det kan ju vara så med att just den swappen tidigare varit swappad pga att den stänger av sig ibland. Ett fel som är oerhört svårt att felsöka och som då följer med i den swap man själv får. Jag skulle som tidigare felsökare lätt ta ett nytt kretskort före ett som gått igenom swapphanteringen 1-3ggr och som fått dåliga handlödningar eller en känga av varmluften och dränkts i fluss som inte torkats bort. Det är få som behärskar lödning lika bra som det görs vid tillverkning. NOKIA vet jag tillandahöll fabriksnya kretskort men det kanske ändrats nu med.

Permalänk
Medlem

Det här är ju skärmade när man läser detta. Ska skicka in min brosas telefon bara för att byta ut batteriluckan och det är en SE K550. Jag frågade ÅF om de kunde bara beställa en ny lucka på garanti och det gick inte för sig, då ska jag betala för den nya luckan. Då får ni skicka den då, sa jag. Så nu väntar jag bara på att de ska ringa när jag ska lämna in den, ska få en låne telefon under tiden och de hade inga inne när jag kom.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Du kan kräva att få felet avhjälpt och vanligtvis efter tre gånger om det vart samma fel så kan du kräva en ny telefon. Prova annars med att kontakta KO eller något annat högt väsen här i Sverige!

Permalänk
Medlem

Pratade med en annan säljare som var bättre än den jag pratade med. Han skulle fixa mig en lucka för det pris de köper in för, alltså inköps priset. Han skulle även försöka så att jag slipper betala för det priset de köper in för.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Drömmen vore att det var som för hundra år sedan- att man köpte sin pryl i butik och att dom hade reparationsversktaden där på plats. Men då skulle väl priset stiga rejält. Visst båda alternativen(butik eller internet) måste finnas anser jag.
Men jag börjar fundera på om frågan inte är om det skulle jämna ut sej i längden, när man får problem med sin grej(telefon i detta fallet).
Jag menar, visst man får snällt betala för en reservdel som går på garanti om man inte vil skicka telefonen och som i mitt fall- jag flashade min K850 med den nya firmwaren men det avhjälpte inte mina mjukvaruproblem. Så jag behöver troligtvis en flashning som bara görs på SE-center eller på Da Vinci. Och då kostar det mej minst 98 kr att göra det. Eller pynta ut minst 300 kr för att resa till ett SE-center och göra det. ELLER skicka luren och vara utan den i minst två veckor. Hmm har man tur med sin pryl, vilket jag aldrig har, eller bor i samma stad som sin verstad så är ju att köpa på internet bäst! Men i andra fall...

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bambi87
Pratade med en annan säljare som var bättre än den jag pratade med. Han skulle fixa mig en lucka för det pris de köper in för, alltså inköps priset. Han skulle även försöka så att jag slipper betala för det priset de köper in för.

Du kan ju inte klaga på att du inte får en ny lucka på garanti. Det är ju inte telfontillverkarens fel att den gör sönder.

Solklart KF!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Vill bara uppmärksamma er på att Anovo sedan den 1/4 helt oförhappandes har börjat returnera fuktskadade telefoner med en kostnad på 250 kr. Fick veta detta idag.

Ännu en spik i kistan för Anovo - Sveriges absolut sämsta verkstad, alla kategorier.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Är väl inte konstigt att dom tar betalt för det? Dom lägger trots allt ner arbete och tid på telefonen.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

250kr i undersökningsavgift? Det är väl inget att gnälla över.. Vet inte om frakt är inräknat där, men det borde slutkunden stå för också.(Vet dock inte hur Anovo gör med det.) Det enda som förvånar mig är att dom inte skickar ett KF på lagning av fel som inte täcks av garanti..

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Är väl inte konstigt att dom tar betalt för det? Dom lägger trots allt ner arbete och tid på telefonen.

Sant. Saken är att de började med det utan förvarning. Typiskt Anovo.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Sant. Saken är att de började med det utan förvarning. Typiskt Anovo.

Det är väll helt enkelt så att avtalen som gällde gratis retur vid fuktskada har löpt ut.

Förväntade du dig att få ett personligt brev hemskickad med denna information eller?

Det brukar ju vara så att om man skickar in en grej på garantiservice, och det sedan visar sig att det inte är en garantiservice, så får man betala felsökningavgift + frakt. Detta är inget unikt för Anovo.

Komplett.se gör detta oxå för att ta ett exempel.

Därför skall man vara säker på att det är ett garantifel när man skickar in telefonen för det.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Det är väll helt enkelt så att avtalen som gällde gratis retur vid fuktskada har löpt ut.

Förväntade du dig att få ett personligt brev hemskickad med denna information eller?

Det brukar ju vara så att om man skickar in en grej på garantiservice, och det sedan visar sig att det inte är en garantiservice, så får man betala felsökningavgift + frakt. Detta är inget unikt för Anovo.

Komplett.se gör detta oxå för att ta ett exempel.

Därför skall man vara säker på att det är ett garantifel när man skickar in telefonen för det.

Som återförsäljare är det lite småjobbigt att stå och säga till en kund "Skulle din telefon vara fuktskadad skickar de tillbaka den utan kostnad", för att 1 vecka senare få ett fax med en kostnad på 250 kr på just nämnda lur.

Jag förstår helt om de vill ta betalt för det, men de får gärna säga till INNAN de tar dylika tilltag i bruk.

Nu löste jag det ändå, vi skickar tydligen så mycket skrot till dem att våra kunder inte ska drabbas av denna kostnad

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Avstängd

Vilken jävla tur att man själv klarar det Anovo inte gör

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vilken jävla tur att man själv klarar det Anovo inte gör

Jasså?
Hur många reparationer gör du per dag då?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk

Anovo suger verkligen, varje gång jag lämnat in en pryl som dom ska reparera har den alltid haft nya report, för att inte tala om när min Philips skärm pajade, en sådan som byts ut vid dörren, varje gång kom det en trasig skärm i utbyte, till 3 gången då jag klagat mycket hos philips fick jag en spillrans ny skärm, Anovo suger verkligen.

Permalänk
Inaktiv

Anovo är väldigt yra.

Skickade in min telefon till mobilakuten, fick pengar utbetalada av katshing och en ny likadan telefon av anovo XD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Anovo är väldigt yra.

Skickade in min telefon till mobilakuten, fick pengar utbetalada av katshing och en ny likadan telefon av anovo XD

xD

Permalänk

Jag måste dock lägga ett gott ord för Anovo i Nacka.

Hade haft min K800i i 23 månader (garanti i 24 månader) och då gick den sönder för 3e gånger. Jag lämnade in den och såg till min stora lycka att det stod att jag skulle få den utbytt på hemsida några dagar efter.

Det dröjde cirka 1½ vecka innan statusen ändrades till att jag kunde komma och hämta den. Sagt och gjort och till min extrema lycka så hade jag nu fått en fabriksny K850i! Alltså en modell bättre, smakar mycket gott för tillfället

Har varit mycket klagomål på anovo tidigare, men nu kanske dom har skärpt till sig?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 3.0GHz | MSI XFX GeForce 9800GTX BlackEdition | Corsair 2*2048MB DDR2 | Asus P5K Premium | Western Digital Caviar 500GB | Corsair 650W | Samsung T220 22" Wide TFT

Permalänk
Medlem

Dottern skickade in sin Nokia på reperation till Anovo via 3, fick tillbaka den, kan ej lagas fuktskada stod det på returkvittot, behövde dock inte betala något.
Jag plocka isär telefonen, kollade kretskortet, plocka ihop telefonen, flashade om den och nu fungerar den igen

Visa signatur

Behöver din Nokia upp-/ned-graderas? Eller väckas till liv? Debrandning och upplåsning? Byta språk?Låser upp s.k BB5(Nokia) telefoner!

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen

Nytt sedan 1:a juli 2002 är att konsumenten har rätt att välja om han eller hon vill få varan reparerad eller utbytt mot en motsvarande.

Permalänk
Medlem

Re: Konsumentköplagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rob75
Nytt sedan 1:a juli 2002 är att konsumenten har rätt att välja om han eller hon vill få varan reparerad eller utbytt mot en motsvarande.

Källa? Referans? Länk?
Kan vara bra att hänvisa till

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug