Vinn nätagg från Seasonic

akta er för Anova Nordic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alenko
Så, för er som få er nyinköpta dyrgrip utbytt mot en begagnad, ihopsatt b-telefon a.k.a swap telefon: godtag inte reparationen. Reparationen skall utföras på er nya telefon och inget annat. Kan de inte fixa det ska ni ha en ny telefon.

Tillverkaren sätter villkoren för sin garanti och såvitt jag vet finns det ingen text i KKL som reglerar att man ska få en ny telefon

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Om varan är felaktig "har köparen rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet" KKL, "23§. Vidare tar 26-27§§ upp rätten till avhjälpande och omleverans.

Min tolkning:
När jag lämnar in en splitterny (men buggig) telefon förväntar jag mig att reparationen utförs på denna. Kan inte verkstaden utföra reparation på min köpta telefon ser jag det som att de ej kan avhjälpa felet via reparation (avhjälpande). Tar jag emot en begagnad, ihopsatt swap-telefon har jag i praktiken gjort en dålig affär - betalat fullt pris för en sekunda-produkt (sedan är risken stor att du får fler problem på köpet med tanke på produktens art).

Vad som då återstår är prisavdrag, ersättning av någon form eller häva köpet. köpet.

En något fånig analogi (fortsätter på biltemat):
Låt oss säga att din alldeles nya [Välj bilmärke] har ett litet men irriterande problem. Du har tagit den till verkstaden där de tar in den för service. En vecka senare kommer du tillbaka för att hämta ut din fortfarande sprillans nya [välj bilmärke]. Men till din förvåning kör servicekillen fram en visserligen lika dan bil, men inte den bil du köpt. Du får höra att den har några månader på nacken så den är i "praktiken" lika ny. Servicekillen berättar också att motorn kommer från en totalkvaddad bil, sätena från en annan samt karossen från en tredje. Skulle du ta emot bilen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alenko
En något fånig analogi analogi (fortsätter på biltemat):
Låt oss säga att din alldeles nya [Välj bilmärke] har ett litet men irriterande problem. Du har tagit den till verkstaden där de tar in den för service. En vecka senare kommer du tillbaka för att hämta ut din fortfarande sprillans nya [välj bilmärke]. Men till din förvåning kör servicekillen fram en visserligen lika dan bil, men inte den bil du köpt. Du får höra att den har några månader på nacken så den är i "praktiken" lika ny. Servicekillen berättar också att motorn kommer från en totalkvaddad bil, sätena från en annan samt karossen från en tredje. Skulle du ta emot bilen?

I hear you brother!

Grejen är ju att skal och dylikt alltid är nya på en swap-enhet, den ser inte använd ut. Är heller inte säkert att den är använd tidigare. Be att den repareras då, är ju enbart om kostnaden för reparation överstiger en ny, eller om de ej kan hitta/laga fel som swap är aktuellt.

Biljämförelsen haltar då jag aldrig hört om någon som fått en bil inlöst på grund av tre serviceförsök, föräldrarnas Passat -06 var inne 4 gånger för defekt bränslemätare, enligt KKL skulle man kunnat få en ny efter tredje försöket, men lycka till med det.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Anovo är skit! jag köpte en Sony ericsson Z710i på nån hemsida för ett halvår sen.
Skickade in den på garanti till anovo eftersom den gick sönder tog ungefär en månad, sen kom den tillbaka och kan man tänka sej... Dom hade inte gjort ett SKIT! allt var likadant som förut...,

Bojkotta skiten!

EDIT

Man har rätt att få en ny telefon om felet inte har åtegärdats efter två inlämningar.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Biljämförelsen var tänkt som en ren symbolisk analogi snarare än verklig. Många användare vet som sagt inte vad en swap-telefon är.

Permalänk
Medlem

Slängde precis iväg ett lååångt brev till anovo som förklarar för dom hur otroligt irriterad jag är på deras skitföretag...

Finns det ingen gräns på hur lång tid servicen får ta?

EDIT

En liten fundering jag har på detta...
Om jag köper en mobiltelefon med två års garanti. Då har jag ju betalat för att få använda den i minst två år exakt hela tiden. Jag har vad jag vet inte gått med på att den får gå sönder, den SKA alltså inte göra det. Om den ändå skulle göra det så borde dom alltså komma springande med en ny på en gång och betala till baka nån viss procent av inköpspriset uträknat från dom minuter som mobilen varit trasig, eller? Har jag fel?, borde det inte vara så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Slängde precis iväg ett lååångt brev till anovo som förklarar för dom hur otroligt irriterad jag är på deras skitföretag...

EDIT

Om jag köper en mobiltelefon med två års garanti. Då har jag ju betalat för att få använda den i minst två år exakt hela tiden. Jag har vad jag vet inte gått med på att den får gå sönder, den SKA alltså inte göra det. Om den ändå skulle göra det så borde dom alltså komma springande med en ny på en gång och betala till baka nån viss procent av inköpspriset uträknat från dom minuter som mobilen varit trasig, eller? Har jag fel?, borde det inte vara så?

Står inte i tillverkarens garantivillkor.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Står inte i tillverkarens garantivillkor.

vad står inte?, att den ska hålla?, så du menar att om det inte står i tillverkarens villkor att produkten ska hålla kan dom alltså sälja trasiga saker hur som helst?, det finns väl regler för det.

Det som är intressant är om det står i tillverkarens villkor att man som konsument går med på att produkten får gå sönder, står inte det så borde den ju inte få gå sönder eftersom jag inte gått med på det, right?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT

Du borde nog kolla igenom producentens garantibestämmelser innan du köper en vara ... maken till naivitet ...

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Du borde nog kolla igenom producentens garantibestämmelser innan du köper en vara ... maken till naivitet ...

Och var hittar jag det?. skriver jag under nåt sånt när jag köper produkten?, annars gäller det väl inte...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Och var hittar jag det?. skriver jag under nåt sånt när jag köper produkten?, annars gäller det väl inte...

bruks?

Permalänk
Medlem
Citat:

vad står inte?, att den ska hålla?, så du menar att om det inte står i tillverkarens villkor att produkten ska hålla kan dom alltså sälja trasiga saker hur som helst?, det finns väl regler för det.

Det som är intressant är om det står i tillverkarens villkor att man som konsument går med på att produkten får gå sönder, står inte det så borde den ju inte få gå sönder eftersom jag inte gått med på det, right?

Jag har inte gått med på att min bil ska gå sönder, så ge mig en ny på momangen! Inte en minut ska jag vara utan en ny bil!

Tillverkaren sätter ju villkoren för sin egen garanti, hur de väljer att sköta hanteringen vid defekt produkt, inte du tyvärr.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Nu har det nog spårat ur lite
Vi får se vad som händer! Jag har nu reklamerat min "nya" 6288.
Jag har också förklarat att jag ej accepterar en "begagnad" telefon, då min 6288 endast var 4 månader gammal!

Skall man prångla ut "begagnade" telefoner som nya, så får man ju se till att dom fungerar och framför allt så får man ju deleta alla uppgifter om att dom har varit inne på reperation innan

Visa signatur

Behöver din Nokia upp-/ned-graderas? Eller väckas till liv? Debrandning och upplåsning? Byta språk?Låser upp s.k BB5(Nokia) telefoner!

Permalänk
Medlem

Alltså, NEJ till oseriösa tekniker, varför gallrar man inte ut dem bara? Sätt riktigt mycket press på dem och testa deras riktiga kunskaper och se om de duger eller inte.

Nokia tycker jag personligen är lite krångligt att raparera då de är så känsliga, mjuk plast etc (blir lätt repor). Sony Ericsson är bara j*vligt krångliga att öppna (vid våldsamma försök blir det repor). Andra märken har jag inte jobbat med. (de telefoner jag har hållit på med mest är n95, 6280, n73, w850i, w900i, w950i och m600i.)

Jag vet hur svårt det var när man var en newbie (sommarjobbare/oseriös) och det tar lite tid att lära sig. Men de på Anovo Måste skärpa sig, man kan inte ha personer utan erfarenhet och kunskap överhuvudtaget som tekniker. Sätt dem på prov innan de anställs, när Anovo anställer oseriösa personer så gräver de sin egen grav. En grav av hård kritik som faktiskt stämmer.

Permalänk
Medlem

En swap enhet är en doa telefon som har blivit upplagad av en tekniker. Om teknikern gör sitt jobb ordentligt är den i princip nyskick. Alla skaldelar med repor bytas direkt osv. Dessutom är många av doa telefonerna som repareas upp fullt fungerande från början, tex folk köper en ny telefon och ska ladda den men det funkar inte, detta kan bero på att batteriet behöver lite ström för att indikera laddningen osv.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G4jm0r
En swap enhet är en doa telefon som har blivit upplagad av en tekniker. Om teknikern gör sitt jobb ordentligt är den i princip nyskick. Alla skaldelar med repor bytas direkt osv. Dessutom är många av doa telefonerna som repareas upp fullt fungerande från början, tex folk köper en ny telefon och ska ladda den men det funkar inte, detta kan bero på att batteriet behöver lite ström för att indikera laddningen osv.

Det där gäller inte alltid. Nokia tex levererar helt nya swapenheter som oftast sätts i befintliga kåpor. Man får alltså helt nytt innanmäte och sitt eget orginalskal. Varför ska tillverkaren ersätta ett skal som inte är felaktigt. Tänk vilka summor det blir för Nokia som har 40% av världsmarknaden. När det gäller reparation av mobiler handlar det mer om rutin och erfarenhet än hög utbildning. En civilingenjör skulle inte göra jobbet bättre idag än en tekniskt intresserad ung kille. Den tiden har passerat någon gång runt 2000-2001.

Permalänk
Hedersmedlem

för er som har som har jobbat länge inom mobile branschen, kommer ni ihåg EMTS?

verkar som att anovo har tagit över alla deras anställda sedan konkursen

Permalänk
Medlem

Lite kuriosa;

Min N95a la av här om veckorna, den ville inte laddad och en stor metallliknande del hade ramlat av min slider.

Citat:

Från Anovo:

Felbeskrivning

Telefonen startar inte, tar inte emot laddning. Sliden är riktigt trög, det har ramlat ner en bit ifrån sliden, efter det så har sliden gnisslat. främre kameran fungerar inte, GPS har svårt att koppla upp.

Hade haft telefonen i 2månader och gjort absolut ingenting för att åsamka skadorna. Nu påstår Anovo att jag skall betala 1062:- för:

Citat:

Verkstaden har besvarat din begäran om kostnadsförslag.
Reparera (inkl. moms) 1062.50 SEK
Retur (inkl. moms) 0.00 SEK
Skrota hos verkstad (inkl. moms) 0.00 SEK
Obs! Detta pris är endast ett cirkapris. Slutpriset kan variera med maximalt 10% enligt konsumentköplagen.

Åverkan. Pris avser byte av slide, laddkontakt samt kamera.

Det är väl ett garantiärende som det bör gälla, eftersom att telefonen bara la av?

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
Lite kuriosa;

Min N95a la av här om veckorna, den ville inte laddad och en stor metallliknande del hade ramlat av min slider.

Hade haft telefonen i 2månader och gjort absolut ingenting för att åsamka skadorna. Nu påstår Anovo att jag skall betala 1062:- för:

Det är väl ett garantiärende som det bör gälla, eftersom att telefonen bara la av?

Det som låter skumt är ju att verkstaden har besvarat DIN begäran av KF. Nu jobbar jag inte på Anovo, men där jag jobbar så skickas inte KF till slutkunden alls ofta, bara om man inte har försäkring och har pajat grejen själv. Så ring upp dom och fråga varför du ska betala reparationen när du har garanti.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidStorm
Det som låter skumt är ju att verkstaden har besvarat DIN begäran av KF. Nu jobbar jag inte på Anovo, men där jag jobbar så skickas inte KF till slutkunden alls ofta, bara om man inte har försäkring och har pajat grejen själv. Så ring upp dom och fråga varför du ska betala reparationen när du har garanti.

Anovo har gått via Tre och förmedlat ovanstående. Tycker det luktar skumt...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

kan vara så att tre har avtal med anovo att allt som inte har med garanti o göra så lagas telefonen till sk fast pris eller liknande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
kan vara så att tre har avtal med anovo att allt som inte har med garanti o göra så lagas telefonen till sk fast pris eller liknande

Jo, men en telefon som inte kan laddas och slidern har säckat ihop är tecken på dålig byggkvalité samt tillverkarens fel!?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter ju klart och tydligt som fabrikationsfel, och dessutom så säger konsumentköplagen att det är säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

Trilskas dom så kontaktar du konsument i din kommun, dom brukar ha bra tips och kan hjälpa en hel del.
I dom allra flesta fall så räcker det att nämna att man kontaktat konsument i sin kommun för att dom skall dra öronen åt sig.

Epost adressen brukar vara konsument@MIN_KOMMUN.se

EDIT:
När vi ändå är inne på konsument så gäller följande ang utbytestelefoner:
Att företaget byter ut en ny trasig telefon mot en fungerande begagnad är enligt ARN något som är tillåtet.

Däremot är reglerna uppbyggda så att lagar de ett fel 2 gånger och det uppstår en tredje gång har du rätt att häva köpet om felet uppstår en tredje gång. Så rekommendationen är att om du får tillbaks telefonen igen och den är trasig häv köpet om det är samma fel.

Olika fel på telefonen så har säljaren enligt praxis på sig ung 4-5 gånger att laga.

mer info hittar du på: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Visa signatur

Behöver din Nokia upp-/ned-graderas? Eller väckas till liv? Debrandning och upplåsning? Byta språk?Låser upp s.k BB5(Nokia) telefoner!

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag har haft tur med Anovo skickade in min P1i och den ligger redan på posten, de har fixat den på mindre än en vecka. Hoppas bara den mår fint. Det har alla mina andra mobiler som har legat på anovo gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Verkar som att jag har haft tur med Anovo skickade in min P1i och den ligger redan på posten, de har fixat den på mindre än en vecka. Hoppas bara den mår fint. Det har alla mina andra mobiler som har legat på anovo gjort.

Är inte så att det är Engström som lagat den då? Vill minnas att telefoner från Sthlm går till dem...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Nej, skickade direkt ner till Anovo i Kristinehamn. Stod att jag skulle göra det.
Hämta de mobilen idag, MEN de skickade inte med penna som de lovade, pappa har för stora fingrar
Så jag får jaga efter pennan, står i följesedeln att det ska följa med penna till P1i för att den gick av men icke!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte klaga på anovo, fick tillbaka min N95 efter 2 veckor, symptomen var att det lät som att högtalaren var spräckt, fick inte betala nånting och på service kvittot står det "framsida utbytt sw test ok" och den är tom. ännu snabbare i menyerna nu

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Är det någon som har lämnat in sin laptop till Anovo? Jag blir lite nervös när jag läser här att de verkar minst sagt vara oseriösa med sina reparationer. Nu är det så att grafikkortet på min laptop har pajjat (som för övrigt är en sk. "hem-pc") och det visade sig att Anovo är servicepartnern som finns i lånavtalet. Är det skillnad på vart nånstans ens pryl blir skickad? Jag fick uppgift på att datorn skulle skickas till Västerås. Folk som har problem här verkar ha skickats till verkstaden i Kristinehamn. Eller det kanske inte spelar någon roll?

/SvenneFenne

Permalänk
Medlem

Generellt sett är det bara mobiltelefonreparationerna som krånglar. Övriga reparationer hos Anovo brukar fungera bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Generellt sett är det bara mobiltelefonreparationerna som krånglar. Övriga reparationer hos Anovo brukar fungera bra.

Ähum... vill kommentera ovanstående. Äger en Pocket Loox 720 PDA som sedan augusti varit inne på garantireparation hos ANOVO fyra (4) gånger. Det hela började med att digitizern (pekskärmen) slutade fungera. Inlämning. Åter 3v senare - ingen åtgärd. "test 3 timmar ua". Kyss mig. Åter till Anovo. Då bytte dom ut moderkortet... - logiskt va? Grundproblemet kvarstod. Åter till Anovo. Denna gång fixade dom skärmen men seddvärre lyckades dom samtidigt skapa någon slags kortslutning bilket gör att PDA:n inte går att starta om man haft den avstängd mer än 30s-1minut. Ganska uppenbart fel tyckte jag. Åter Anovo. I förrgår fick jag tillbaka maskinen igen. Anovo HAR INTE GJORT ETT DJ-A SKIT!. "Uppdatering av bootloader version samt OS. Omladdning av batteriet samt test i mer än 3 timmar ua." Problemet kvarstår oförändrat och jag har 300/200 i blodtryck. Ringer till Fujitsu-Siemens support som hänvisar mig till garantichefen som bollar pucken till någon chefstekniker på Anovo som ringer upp mig. "Du får skicka in den igen så ska vi ta en ordentlig titt på den". Vad har dom gjort tidigare då? Det hela är rent farsartat. Anovo och dess involverade personal borde SKÄMMAS!