EU/Sverige - Minimal fritid mellan 2 skift? Vad säger lagen?

Permalänk
Medlem

EU/Sverige - Minimal fritid mellan 2 skift? Vad säger lagen?

Hej
Jag vill höra om någon vet vad den minimala tiden mellan 2 skift är här i sverige?
Jag har hört att det förrut var 10h, men att den nu kanske har ändrats, men jag har inte fått det bekräftat från en säker källa.
Det jag menar är alltså om jag jobbar från 06:00-14:00, hur många timmar måste jag ha efter 14:00 INNAN jag får börja arbeta igen?
På mitt jobb så händer det att man blir erbjuden/förfrågad om man vill jobba ett till skift som börjar inom 10h, för varje timme som man jobbar som är förlagd inom dessa 10h-fritid så får man 100% övertid.

Frågan är om det fortfarande är 10h, eller mera?

MVH Niclas

Permalänk
Keeper of the Bamse

Elva timmars oavbruten vila mellan arbetspassen enligt nya EUlagen.

Detta kringgås av många företag. Känner kompisar som jobbar på en rätt stor firma, som jobbar 15 timmar om dagen sju dagar i veckan. Företaget registrerar såklart inte 420 timmar per månad utan ger dem högre timlön på pappret tills de är nere i 160 timmar, om du förstår vad jag menar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Sötast

Du kan alltid höra med facket annars!

Permalänk
Medlem

Det står oftast/alltid i kollektivavtalet hur många timmar som gäller. EU-regler säger ju åas 11 timmar, så det är ju det minsta. Sedan har vi 48-timmarsveckan också

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tackar

Tillslut så hittade jag fram till ett dokument på eu-upplysningen.se som behandlar detta:
http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenu...

/Niclas

Permalänk
Medlem

11-timmarsregeln, bullshit... Har jobbat många dubbelpass... Senast enligt följande:
Dag1: 09-17:30, 21-07, ledig 3:30h, arbt 18.5h.
Dag2: 16-07, ledig 9h, arbt 15h.
Dag3: 21-07, ledig 14h, arbt 10h.
Dag4: 21-07, ledig 14h, arbt 10h.
Dag5: 13-21:30, ledig 6h, arbt 8.5h.

Sånt är livet för en "heltids" timvikarie. dock bra övertidsersättning. 240% för varje timme över 165 h i månaden.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom livegna människorna som har fast lön oavsett om det jobbas övertid eller inte...

Sen är det väldigt snällt skrivet i våra avtal att det ska vara minst 10 timmars vila per dygn, varav ingen period får vara kortare än sex timmar.
Eftersom vi inte omfattas av vanliga arbetstidslagar och förordningar kan man se folk som jobbar i skift med sex timmars arbete följt av sex timmars vila oavbrutet i upp till sex månader.

I avtalen kan det vara upp till 92 timmar schemalagd arbetsid per vecka, eller om det var 93... Själv har man ju sån tur att jag bara har 70 timmar schemalagd arbetstid per vecka när jag jobbar, iofs är det sällan under 95 timmar per vecka som jobbas.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
11-timmarsregeln, bullshit... Har jobbat många dubbelpass... Senast enligt följande:
Dag1: 09-17:30, 21-07, ledig 3:30h, arbt 18.5h.
Dag2: 16-07, ledig 9h, arbt 15h.
Dag3: 21-07, ledig 14h, arbt 10h.
Dag4: 21-07, ledig 14h, arbt 10h.
Dag5: 13-21:30, ledig 6h, arbt 8.5h.

Sånt är livet för en "heltids" timvikarie. dock bra övertidsersättning. 240% för varje timme över 165 h i månaden.

Tja gör du det frivilligt är det upp till dig, även det egentligen fortfarande är mot lagen. Men skulle företaget tvinga dig till det är det bara att anmäla det... Men visst följer inte alla elva timmars lagen då man ofta vill tjäna mer stash osv men det är ju bra och veta sina egna rättigheter om man är nöjd med normala arbetstider...

Permalänk
Medlem

Så skönt att slippa sånt där iom. att jag är egen företagare, väljer precis när jag ska arbeta och hur länge

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Så skönt att slippa sånt där iom. att jag är egen företagare, väljer precis när jag ska arbeta och hur länge

Problemet är väl dock att det lätt blir att man som egen jobbar mer än vad lagen säger.. utan att få någon fet övertidsersättning givetvis.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

11h fördelat på två, varav en ska vara minst 8h , detta ska vara inom en 24h period. Sen är det nog ingen som kommer märka om man kommer överrens med arbetsgivaren om att ta ett extra pass ändå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Problemet är väl dock att det lätt blir att man som egen jobbar mer än vad lagen säger.. utan att få någon fet övertidsersättning givetvis.

Helt rätt, men jag bestämmer själv vilka tider jag vill jobba, ingen chef som står och flåsar i nacken!
Men som sagt så är det lätt att man arbetar för mycket!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

men om det är planerad övertid då? då borde det väll inte gälla eller? om alla gått med på det så...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
men om det är planerad övertid då? då borde det väll inte gälla eller? om alla gått med på det så...

Mina är då inte planerade, fattas folk så tar man passet, livet för en timvikarie som sagt... Älskar det livet. Dator, jobb, dator, jobb...
Jag har iaf bara övertidsersättning då jag jobbat mer än 165h på en månad, alltså kan jag jobba 79 timmar iett streck utan att få ngt extra innan jag kommit över 165 h, jävligt pissigt men så är det iaf. Är inte fastanställd, kan inte deras regler när det gäller övertid och ersättning.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin

Då ska du kompenseras i efterhand på något sätt. Som när jag jobbade för många dagar fördelade på 14 dagar blev jag kompenserad med en extra ledig dag (som man iofs även kunde ta ut som en extra dagslön )

Permalänk
Medlem

Sen har ju somliga något som heter samhällsnödvändig tjänst. Då är det bara bocka och buga och ta emot övertidstimmarna inom rimliga gränser ändå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"