EU/Sverige - Minimal fritid mellan 2 skift? Vad säger lagen?

Permalänk
Medlem

EU/Sverige - Minimal fritid mellan 2 skift? Vad säger lagen?

Hej
Jag vill höra om någon vet vad den minimala tiden mellan 2 skift är här i sverige?
Jag har hört att det förrut var 10h, men att den nu kanske har ändrats, men jag har inte fått det bekräftat från en säker källa.
Det jag menar är alltså om jag jobbar från 06:00-14:00, hur många timmar måste jag ha efter 14:00 INNAN jag får börja arbeta igen?
På mitt jobb så händer det att man blir erbjuden/förfrågad om man vill jobba ett till skift som börjar inom 10h, för varje timme som man jobbar som är förlagd inom dessa 10h-fritid så får man 100% övertid.

Frågan är om det fortfarande är 10h, eller mera?

MVH Niclas

Permalänk
Keeper of the Bamse

Elva timmars oavbruten vila mellan arbetspassen enligt nya EUlagen.

Detta kringgås av många företag. Känner kompisar som jobbar på en rätt stor firma, som jobbar 15 timmar om dagen sju dagar i veckan. Företaget registrerar såklart inte 420 timmar per månad utan ger dem högre timlön på pappret tills de är nere i 160 timmar, om du förstår vad jag menar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Sötast

Du kan alltid höra med facket annars!

Permalänk
Medlem

Det står oftast/alltid i kollektivavtalet hur många timmar som gäller. EU-regler säger ju åas 11 timmar, så det är ju det minsta. Sedan har vi 48-timmarsveckan också

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||