Permalänk
Medlem

Passiv kylning i Antec P182

Hejsan!

Jag hade tänkt o ha passiv kylning till både processorn och grafikkortet i min framtida P182. Processorn ska kylas med hjälp av en Thermalright Ultima-90i och grafikkortet är jag inte säker på, men räcker det med en passiv Thermalright HR-03?? Om den nu passar 8800GT.

P182 har bara två fläktar som är ställda på Utsug som standard, men ska lägga till en Scythe S-Flex som insug vid den "fläkttunneln". Detta bör väl räcka för grafikkortet, men räcker det också för processorn, som också är passivt kyld? Så egentligen ska bara chassifläktarna låta och nätagget.. Husshhhhhh <3

Tack för alla svar...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Till processorn skulle jag rekommendera Scythe Ninja istället, men du kanske redan har köpt thermalrighten. Hoppas det går bra iaf, du får hålla koll på tempen, jag är lite osäker så länge du inte slänger den på en quad eller liknande. Jag skulle sätta på en fläkt i alla fall.

Till grafikkortet finns det i princip bara hr-03 som duger vid passiv kylning, så den blir bra i alla fall.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Det är en Quad som den ska kyla ja xD

Inget är köpt ännu. Och när folket här hjälpte mig sätta ihop datorn så rekommenderade dom Thermalright 90i.. Jag hade själv valt Scythe Ninja fast dom sa att det var nåt med "Plastpins" Vet inte vad det är men jag vill inte slänga kylaren så fort jag får det iaf

Så det är dåligt om jag har quad lr?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Plastpinsen kan vara lite jobbiga på ninjan, ja!
Men min fungerar dock sneglar jag på Ther Ultra 120 extreme då jag tycker ninjan början kyla mer än vad den gör.
Fast det är bara kanske jag som vill ha 5 omöjliga grader mindre ?!?!?!

Permalänk

Nej absolut inte Det blir bara varmt
Det kan bli lite för varmt för den kylaren passivt var det jag menade, du kan ju sätta på en lågvarvig fläkt så hörs den inget ändå.

Ang plastpins vet jag inte riktigt vad de menade, när jag satte på min i tisdags så fäste den riktigt bra faktiskt. Ninjan är som gjord för att köras passivt i P180.

Ungefär 2 cm till godo till både top- och bakre fläkten.
Tänkte plocka bort min cpu-fläkt när kylpastan har fått lite mer tid på sig att fästa så kör jag passivt också.

Men kolla runt lite och se vad andra tycker är mitt bästa råd.

edit: Ninjan ska du naturligtvis bara se som ett alternativ om du ska köra passivt. Ska du klocka mycket kan det vara bättre som nedanstående skriver och en väldigt tyst fläkt.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Hej!

Ertan: Köp en Thermalright Ultra 120 Extreme till din processor. Jag fick nyligen mitt Antec P182 Gun Metal Black, de medföljade fläktarna har jag tagit ut och satt in 120mm Noctua fläktar istället. Tyckte de andra lät för mycket. Sen så kyler Thermalright Ultra 120 Extreme bättre än en Schythe Ninja.

Lycka till!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

x_link.. Det var mitt första val.. Går den att köra passivt då? Den blockerar cirkulationen lite det är problemet.. men om den går att köra passivt så kör jag på den! Vet att ulta 120 extreme är bäst även passivt.. Och scythe ninja är ju en aktiv kylare? Dvs den klarar inte sig passivT? :S

Tror inte jag ska klocka.. räkna med att jag inte gör det.

Vet att noctua fläktarna är tysta som fan... Blir såfall en sån om något. Men scythe s-flex är bättre ; D

Blir nog inget svar på denna tråd.. det blir så många nya hela tiden och sen plötsligt hamnar denna tråd i andra sidan och då skiter alla i den

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Sen så kyler Thermalright Ultra 120 Extreme bättre än en Schythe Ninja.

Med fläkt på stämmer det till 100%. Men hur ser det ut utan fläkt och med väldigt lågt luftflöde? Ultra 120'ns tätare flänsar kan kanske ställa till det lite.

Exempelvis är Ninja bättre än Infinity vid riktigt låg luftcirkulation.

Permalänk
Medlem

Thermalright ultra 120 är ju gjord för passiv kylning så det ska inte vara några problem. Den har större area och det är alltid bättre vid kylning, så att välja en schyte ninja som har mindre area totalt tycker jag inte låter så vettigt, oavsett cirkulation.

Större area fördelar värmen på ett bättre sätt och när värmen fördelas så får du även bättre temp över all area på flänsen. Har du mindre så ökar värmen.
Det är noga utstuderat in i minsta detalj att mer area alltid är bättre då.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Störst kylyta är inte alltid bäst vid väldigt lågt luftflöde. Sitter flänsarna för tätt så bromsar det luftgenomströmningen för mycket. Det är just i dessa fall som Ninjan brillierar med sina något glesare flänsar. Så utan fläkt eller med en 500 rpm 120 mm så kanske Ninjan är bäst. Skulle vara trevligt med ett passivt, respektive 500 rpm test på olika kylare för riktigt tysta system.

Permalänk
Medlem

Börjar med passiv Thermalright 120 Extreme.. grafikkortet vet jag inte än

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Och scythe ninja är ju en aktiv kylare? Dvs den klarar inte sig passivT? :S

Nej den är en passiv kylare som du kan köra aktivt om så behövs.... från början såldes inte ens ninjan med fläkt.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |