Hårddisk som kortsluter

Permalänk
Medlem

Hårddisk som kortsluter

Fallet är detta att jag har en hårddisk, rättare sagt min flickväns hårddisk, som det inte verkar vara helt rätt med. En Seagate Barracuda 7200.7 på 80 Gb.

Hennes stationära dator dog för en kort tid sen och hon hade inte hunnit flytta över viktiga filer till sin laptop hon fick dagarna innan. Nemas problemas tänkte jag iom att vi kunde sätta den i min dator och föra över allt viktigt till hennes laptop. Det resulterade i att mitt nätagg small och har fått en ny boplats på tippen. Ingenting var felkopplat vad jag kunde se och efter att ha bytt nätagg fungerade min dator igen, fast utan hennes hårddisk. Jag har testat att köra den med ett AT-agg vilket resulterar i att det nätagget vägrar starta om denär inkopplad. Det var efter det jag insåg att den verkligen kortsluter elen. Frågan är bara varför och hur det kunde komma helt plötsligt en dag när den dagen innan fungerade utan problem. Troligen är det den som har förstört hennes stationära dator.

Min fråga är nu om det är någon som har något tips på vad jag kan göra för att få tillbaka all data som ligger på den.
Hade det funnits någon datorbutik här i staden där jag kunnat lämna in den hade jag gjort det och ifall jag måste får jag kanske skicka iväg den till Seagate och se om de kan hjälpa mig.

Men i värsta fall kanske den bara är att slänga

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Vila i frid

Leta reda på en annan likadan disk, t.ex. tradera/blocket, och sno kontrollerkortet från den fungerande disken. De är ihopsatta med kontakter och flexkablage. Rätt enkelt att fixa för en hempulare.

Permalänk
Medlem

Lämna in den till ett dataötervinningsföretag. T.ex. http://www.pischows.se/default.asp?lang=swe

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd

En 80 GB disk är väl inte värt att rädda? Läs tillbaka backupen och släng disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
En 80 GB disk är väl inte värt att rädda? Läs tillbaka backupen och släng disken.

han menar att han vill rädda alla data som ligger på hdd givetvis.

jag tror han skiter i själva hdd, eftersom hon nu har en laptop.
bara det att hans tjej vill nog ha det som låg på hdd!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
En 80 GB disk är väl inte värt att rädda? Läs tillbaka backupen och släng disken.

Håller fullständigt med, men nu skrev trådstartaren: "hon hade inte hunnit flytta över viktiga filer till sin laptop"

Vi vet ju inte vad det är, det kan vara D-uppsatsen, flera års fotografier etc etc. Det är alltså inte disken som han vill rädda, utan de viktiga sakerna vilket vi väl alla kan ha full förståelse för.

Själv skulle jag göra som hasenfrasen rekommenderar, om du inte känner dig bekväm med det så överväg proffsfirmor. Men det beror som sagt på hur viktigt datan är. Är det en gammal seagate har den väl 5 års garanti och får du den RMA'd får du en ny disk (trligtvis helt ny modell, .7 serien finns väl inte kvar)

Korkat att inte ha backup på viktiga saker förresten, men det vet du (och hon) väl nu.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Tror det lutar åt något dataåtervinningsföretag om det går att få en sådan tjänst till rimligt pris. Om inte blir det någen till att följa hasenfrasens idé.

EDIT: Angående innehåll på hårddisken är det alla saker till skolan, arbeten, foton m.m. Allt viktigt hon hade då det var hennes enda hårddisk hon hade innan hon köpte sin laptop. Det fysiska värdet för hårddisken är inget större problem.

EDIT2: crant0r: Jo lite dumt att inte ha backup men nu finns det iaf det på de nya sakerna. Tanken var att lägga över allt till laptopen men då den var krpnglig att installera linux på tog det sin tid och den stationära han dö just under den perioden.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Vila i frid

Du måste ta ett kontrollerkort från en likadan disk, dvs om det var en 80GB måste du ta från en 80GB och inte från en 200GB. http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=7200.7